Verslag EO-Jongerendag.

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Mara »

Ik zal maar geen nieuw topic aanmaken.
Gisteravond was hier een vriendinnetje van mijn dochter.
Zij was zaterdag naar de jongerendag geweest, dochter wilde gelukkig(!) niet mee.
Het was niet haar eerste keer, maar wel haar laatste.
Ze had nu wel ingezien dat dit niet de goede wijze is waarop jongeren in aanraking kunnen komen met het evangelie.
Ik ben blij dat ze dit zelf nu ziet, waarschuwing door haar ouders hielp niet.
Wat is het toch verdrietig als je kind denkt goed bezig te zijn en naar een christelijk evenement gaat.
Dat sausje heeft het nl., maar in werkelijkheid is het nog erger dan een werelds popconcert.
Er wordt i.i.g. een evangelie van alverzoening verkondigd daar. Je mag bij Jezus komen zoals je bent.
Maar je mag ook blijven wie je was! En dat hoorde vriendinnetje nu en besefte dat het een vals evangelie was.
Ik vind het heel ernstig als je beseft dat ong. 25.000 jonge mensen zo bedrogen worden voor de eeuwigheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door ejvl »

Komen zoals je bent is waarheid, maar blijven zoals je was? Als het goed is veranderd het leven radicaal als je de Heere Jezus leert kennen.
Ik heb zo'n dag nog nooit meegemaakt, verder kan ik er niet veel van zeggen dus, maar bovenstaand is mijns inziens niet reformatorisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Mara »

ejvl schreef:Komen zoals je bent is waarheid, maar blijven zoals je was? Als het goed is veranderd het leven radicaal als je de Heere Jezus leert kennen.
Ik heb zo'n dag nog nooit meegemaakt, verder kan ik er niet veel van zeggen dus, maar bovenstaand is mijns inziens niet reformatorisch.
Reformatorisch is het niet, nooit geweest ook.
HIER kun je een verslag lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Ik zal maar geen nieuw topic aanmaken.
Gisteravond was hier een vriendinnetje van mijn dochter.
Zij was zaterdag naar de jongerendag geweest, dochter wilde gelukkig(!) niet mee.
Het was niet haar eerste keer, maar wel haar laatste.
Ze had nu wel ingezien dat dit niet de goede wijze is waarop jongeren in aanraking kunnen komen met het evangelie.
Ik ben blij dat ze dit zelf nu ziet, waarschuwing door haar ouders hielp niet.
Wat is het toch verdrietig als je kind denkt goed bezig te zijn en naar een christelijk evenement gaat.
Dat sausje heeft het nl., maar in werkelijkheid is het nog erger dan een werelds popconcert.
Er wordt i.i.g. een evangelie van alverzoening verkondigd daar. Je mag bij Jezus komen zoals je bent.
Maar je mag ook blijven wie je was! En dat hoorde vriendinnetje nu en besefte dat het een vals evangelie was.
Ik vind het heel ernstig als je beseft dat ong. 25.000 jonge mensen zo bedrogen worden voor de eeuwigheid.
Weet je zeker dat het om alverzoening gaat? (Alverzoening is dat iedereen uiteindelijk zalig wordt, of men nu gelooft of niet). Dat men op de jongerendag niet altijd al te reformatorisch is en dat het af en toe een herrie is is niet nieuw.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door eilander »

.... niet Bijbels, zou ik zeggen.
Dat lijkt me iets belangrijker dan dat het niet reformatorisch is.
Of ben ik nu een muggenzifter?
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Ezen »

Het is een keus.
1 Joh 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Dat staat in de bijbel, zwartopwit.

reformatorisch is dan de kantekening bij gehele wereld.
Daar staat: Dat is, van alle mensen, die in de ganse wereld uit alle volken, Joh. 11:52; Openb. 5:9, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, als ook daaruit, dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, Joh. 17:9, maar alleen voor degenen, die in Hem zullen geloven; Joh. 17:20
Dat is een interpretatie, maar Johannes schirjft dat niet.


Wat juist is zal de wederkomst openbaren. Maar daar kijken maar weinig mensen naar uit.
Spitten en niet moe worden.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ezen schreef:Het is een keus.
1 Joh 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Dat staat in de bijbel, zwartopwit.

reformatorisch is dan de kantekening bij gehele wereld.
Daar staat: Dat is, van alle mensen, die in de ganse wereld uit alle volken, Joh. 11:52; Openb. 5:9, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, als ook daaruit, dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, Joh. 17:9, maar alleen voor degenen, die in Hem zullen geloven; Joh. 17:20
Dat is een interpretatie, maar Johannes schirjft dat niet.


Wat juist is zal de wederkomst openbaren. Maar daar kijken maar weinig mensen naar uit.
De Kanttekening zet de tekst in het licht van de gehele Bijbel. Teksten staan in een verband en het ruimste verband is de gehele Bijbel.
De NGB schrijft ook van de ruimte en de verzoening van Christus, genoeg voor de gehele wereld, maar alleen wie geloofd heeft er deel aan en er de zegeningen die eruit voortvloeien, en geloof is een gave van God.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 08 jun 2016, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door eilander »

Het lijkt mij wel goed om wat meer bijbelteksten erbij te betrekken, in plaats van maar één tekst te lezen.
Dat alverzoening onbijbels is, is zo helder als glas: de werkelijkheid van de hel kan niet ontkend worden door iemand die gelooft dat het Woord waar is.
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Madel »

eilander schreef:Het lijkt mij wel goed om wat meer bijbelteksten erbij te betrekken, in plaats van maar één tekst te lezen.
Dat alverzoening onbijbels is, is zo helder als glas: de werkelijkheid van de hel kan niet ontkend worden door iemand die gelooft dat het Woord waar is.
Hoewel ik de alverzoening ook niet ben toegedaan ben ik het met het twee deel van de zin absoluut oneens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door eilander »

Madel schreef:
eilander schreef:Het lijkt mij wel goed om wat meer bijbelteksten erbij te betrekken, in plaats van maar één tekst te lezen.
Dat alverzoening onbijbels is, is zo helder als glas: de werkelijkheid van de hel kan niet ontkend worden door iemand die gelooft dat het Woord waar is.
Hoewel ik de alverzoening ook niet ben toegedaan ben ik het met het twee deel van de zin absoluut oneens.
Dat begrijp ik niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door parsifal »

eilander schreef:Het lijkt mij wel goed om wat meer bijbelteksten erbij te betrekken, in plaats van maar één tekst te lezen.
Dat alverzoening onbijbels is, is zo helder als glas: de werkelijkheid van de hel kan niet ontkend worden door iemand die gelooft dat het Woord waar is.
Maar om eerlijk te zijn geloof ik niet dat alverzoening wordt geleerd op de EO-jongerendag. Eerder algemene verzoening, wat wel wat verschilt. Bij alverzoening past het "je mag komen zoals je bent" misschien niet helemaal, omdat tot de Heere Jezus komen dan niet veel meer met redding te maken heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Madel »

eilander schreef:
Madel schreef:
eilander schreef:Het lijkt mij wel goed om wat meer bijbelteksten erbij te betrekken, in plaats van maar één tekst te lezen.
Dat alverzoening onbijbels is, is zo helder als glas: de werkelijkheid van de hel kan niet ontkend worden door iemand die gelooft dat het Woord waar is.
Hoewel ik de alverzoening ook niet ben toegedaan ben ik het met het twee deel van de zin absoluut oneens.
Dat begrijp ik niet.
Het dal van Ge-hinnom is een Bijbels gegeven waar Jezus zelf ook naar verwees. De hel zoals deze is geschilderd door o.a Michelangelo niet.

Maar dat is hier off-topic
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Madel schreef:
eilander schreef:
Madel schreef:
eilander schreef:Het lijkt mij wel goed om wat meer bijbelteksten erbij te betrekken, in plaats van maar één tekst te lezen.
Dat alverzoening onbijbels is, is zo helder als glas: de werkelijkheid van de hel kan niet ontkend worden door iemand die gelooft dat het Woord waar is.
Hoewel ik de alverzoening ook niet ben toegedaan ben ik het met het twee deel van de zin absoluut oneens.
Dat begrijp ik niet.
Het dal van Ge-hinnom is een Bijbels gegeven waar Jezus zelf ook naar verwees. De hel zoals deze is geschilderd door o.a Michelangelo niet.

Maar dat is hier off-topic
En wat dan met de eeuwige dorst, de worm die niet sterft, het eeuwige vuur? En andere beelden die duidelijk op de verdoemenis (de hel) wijzen. En die Christus noemt. Alsook het eeuwige oordeel en de vloek...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Madel
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 mei 2016, 17:19

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Madel »

Johann Gottfried Walther schreef:
En wat dan met de eeuwige dorst, de worm die niet sterft, het eeuwige vuur? En andere beelden die duidelijk op de verdoemenis (de hel) wijzen. En die Christus noemt. Alsook het eeuwige oordeel en de vloek...
Jesaja 66:23 En het zal geschieden dat van nieuwe maan tot nieuwe maan
en van sabbat tot sabbat
alle vlees zal komen
om zich neer te buigen voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.
24 En zij zullen de stad uit gaan en zien
de dode lichamen van de mannen die tegen Mij in opstand zijn gekomen;
want hun worm zal niet sterven
en hun vuur zal niet uitgeblust worden,
en zij zullen voor alle vlees een afgrijzen zijn.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Madel schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
En wat dan met de eeuwige dorst, de worm die niet sterft, het eeuwige vuur? En andere beelden die duidelijk op de verdoemenis (de hel) wijzen. En die Christus noemt. Alsook het eeuwige oordeel en de vloek...
Jesaja 66:23 En het zal geschieden dat van nieuwe maan tot nieuwe maan
en van sabbat tot sabbat
alle vlees zal komen
om zich neer te buigen voor Mijn aangezicht, zegt de HEERE.
24 En zij zullen de stad uit gaan en zien
de dode lichamen van de mannen die tegen Mij in opstand zijn gekomen;
want hun worm zal niet sterven
en hun vuur zal niet uitgeblust worden,
en zij zullen voor alle vlees een afgrijzen zijn.
Marcus 9v42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
45 En indien uw voet u ergert, houwt hem af; het is u beter kreupel tot het leven in te gaan, dan de twee voeten hebbende, geworpen te worden in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
46 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.
47 En indien uw oog u ergert, werpt het uit; het is u beter maar een oog hebbende in het Koninkrijk Gods in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden;
48 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Zoals een theoloog al eens zei: Als je de hel ontkent, ontken je de autoriteit van Jezus Christus en Gods woord.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie