Verslag EO-Jongerendag.

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Extreme voorbeelden doen het natuurlijk altijd goed. Maar als zo'n knul op die manier reageert, is er natuurlijk al veel meer mis. Dan red je het echt niet met nog een beetje meegaan, nee, ook niet biddend. Je maakt jezelf dan alleen maar belachelijk.
Misschien is die 10 jaar 'extreem', voor het overige is dit voorbeeld helemaal niet extreem. Ik zou zeggen: Kom eens een weekje met me meelopen op school. Dergelijke 'opstandigheden' komen aan de lopende band voor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Extreme voorbeelden doen het natuurlijk altijd goed. Maar als zo'n knul op die manier reageert, is er natuurlijk al veel meer mis. Dan red je het echt niet met nog een beetje meegaan, nee, ook niet biddend. Je maakt jezelf dan alleen maar belachelijk.
Misschien is die 10 jaar 'extreem', voor het overige is dit voorbeeld helemaal niet extreem. Ik zou zeggen: Kom eens een weekje met me meelopen op school. Dergelijke 'opstandigheden' komen aan de lopende band voor.
Dan is er dus veel mis.
Overigens raken we een beetje :offtopic
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:Extreme voorbeelden doen het natuurlijk altijd goed. Maar als zo'n knul op die manier reageert, is er natuurlijk al veel meer mis. Dan red je het echt niet met nog een beetje meegaan, nee, ook niet biddend. Je maakt jezelf dan alleen maar belachelijk.
Misschien is die 10 jaar 'extreem', voor het overige is dit voorbeeld helemaal niet extreem. Ik zou zeggen: Kom eens een weekje met me meelopen op school. Dergelijke 'opstandigheden' komen aan de lopende band voor.
Dan is er dus veel mis.
Overigens raken we een beetje :offtopic
Er is inderdaad veel opvoedingsnood, als je dat bedoelt. De oplossing is in elk geval niet om makkelijke oplossingen ten beste te geven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door refo »

helma schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
jakobmarin schreef:Maar ik kan me voorstellen als ze ouder zijn ze toch gewoon gaan.
En misschien ga ik dan wel mee, als het echt niet anders kan, juist ook om het gesprek te voeren.
Het zal aan mij liggen, maar hier verbaas ik mij toch over. De kinderen gaan toch gewoon, ook al verbied ik het, en ik als ouder sjok dan maar braaf mee. Dus na hun 15e kun je je kinderen niets meer verbieden? Dan "gaan ze" misschien "toch gewoon"?
Nee, hiermee doe je deze ouders onrecht. Natuurlijk wordt er van alles en nog wat verboden. Maar wat doe je vervolgens als ouders als de kids gewoon dat verbod negeren? Wat doe je als ze vervolgens thuis de boel kort en klein slaan als als sanctie daarop bijvoorbeeld hun laptop wordt afgenomen? Wat doe je als kinderen vervolgens zeggen: Ik ga niet meer mee naar de kerk? (Uit te breiden met tig voorbeelden.)
Van de week nog een voorbeeld gehoord van een moeder die een 17 jarig kind straf gaf omdat hij bewust ongehoorzaam was. Knul liep de deur uit en is al 10 jaar niet meer thuis geweest......

Opvoeden voelt soms echt als een spagaat.

en braaf meegaan betekent idd soms biddend meegaan. In de hoop dat je er daarna samen redelijk over kan spreken. Ze voelen heus wel aan dat je echt niet voor de gezelligheid meegaat.
Wat moet ik verstaan onder 'straf'? Bij een 17 jarige heb je het daar toch niet zo snel over.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
helma schreef:
Van de week nog een voorbeeld gehoord van een moeder die een 17 jarig kind straf gaf omdat hij bewust ongehoorzaam was. Knul liep de deur uit en is al 10 jaar niet meer thuis geweest......

Opvoeden voelt soms echt als een spagaat.

en braaf meegaan betekent idd soms biddend meegaan. In de hoop dat je er daarna samen redelijk over kan spreken. Ze voelen heus wel aan dat je echt niet voor de gezelligheid meegaat.
Extreme voorbeelden doen het natuurlijk altijd goed. Maar als zo'n knul op die manier reageert, is er natuurlijk al veel meer mis. Dan red je het echt niet met nog een beetje meegaan, nee, ook niet biddend. Je maakt jezelf dan alleen maar belachelijk.
Waar bestond die straf uit Helma?
Een bepaalde straf kan behoorlijk vernederend zijn voor een jongen van 17 en dan ben ik benieuwd naar het "voortraject". Zoals Afgewezen opmerkt: het is niet normaal dat een jongen na 1 x straf 10 jaar niet thuiskomt!
Het kan een tijd voorkomen dat kinderen totaal niet lijken te luisteren, dwars zijn en onverschillig in de kerk zitten. Dat is de buitenkant, wie zegt dat de binnenkant er ook zo uitziet?
Ik ken wat jongeren die zeer tegen de zin van hun ouders naar de EO jd gingen, maar het bleef eenmalig. Ze waren meteen genezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Wat moet ik verstaan onder 'straf'?
Mobiel in beslag nemen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door helma »

Mara schreef:
Afgewezen schreef:
helma schreef:
Van de week nog een voorbeeld gehoord van een moeder die een 17 jarig kind straf gaf omdat hij bewust ongehoorzaam was. Knul liep de deur uit en is al 10 jaar niet meer thuis geweest......

Opvoeden voelt soms echt als een spagaat.

en braaf meegaan betekent idd soms biddend meegaan. In de hoop dat je er daarna samen redelijk over kan spreken. Ze voelen heus wel aan dat je echt niet voor de gezelligheid meegaat.
Extreme voorbeelden doen het natuurlijk altijd goed. Maar als zo'n knul op die manier reageert, is er natuurlijk al veel meer mis. Dan red je het echt niet met nog een beetje meegaan, nee, ook niet biddend. Je maakt jezelf dan alleen maar belachelijk.
Waar bestond die straf uit Helma?
Een bepaalde straf kan behoorlijk vernederend zijn voor een jongen van 17 en dan ben ik benieuwd naar het "voortraject". Zoals Afgewezen opmerkt: het is niet normaal dat een jongen na 1 x straf 10 jaar niet thuiskomt!
Het kan een tijd voorkomen dat kinderen totaal niet lijken te luisteren, dwars zijn en onverschillig in de kerk zitten. Dat is de buitenkant, wie zegt dat de binnenkant er ook zo uitziet?
Ik ken wat jongeren die zeer tegen de zin van hun ouders naar de EO jd gingen, maar het bleef eenmalig. Ze waren meteen genezen.
Die knul was al verschillende keren zonder afmelden niet op komen dagen bij het eten. Dus ma bewaarde geen eten meer. Als hij er was kreeg hij eten, was hij er niet; dan niet. Er werden geen dingen meer speciaal bewaard. Dat schoot dus op een gegeven moment verkeerd.
Lijkt mij redelijk; je bent geen hotel.

Verder waren er idd al wat discussies aan vooraf gegaan; wel of niet naar de kerk enzo. Vaak komt zoiets inderdaad niet uit de lucht vallen.

Wat ik maar aan wilde geven dat opvoeden simpel kan lijken maar je als ouders in het opvoeden soms in een spagaatsituatie terecht komen.
En buitenstaanders hebben hun oordeel snel klaar.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Luther »

helma schreef:Die knul was al verschillende keren zonder afmelden niet op komen dagen bij het eten. Dus ma bewaarde geen eten meer. Als hij er was kreeg hij eten, was hij er niet; dan niet. Er werden geen dingen meer speciaal bewaard. Dat schoot dus op een gegeven moment verkeerd.
Lijkt mij redelijk; je bent geen hotel.
Aan de ene kant zeg ik ook: redelijk. Aan de andere kant: als je weet dat zoiets kleins zulke grote gevolgen kan hebben, zou ik misschien zeggen: Dan maar een hotel...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door helma »

Luther schreef:
helma schreef:Die knul was al verschillende keren zonder afmelden niet op komen dagen bij het eten. Dus ma bewaarde geen eten meer. Als hij er was kreeg hij eten, was hij er niet; dan niet. Er werden geen dingen meer speciaal bewaard. Dat schoot dus op een gegeven moment verkeerd.
Lijkt mij redelijk; je bent geen hotel.
Aan de ene kant zeg ik ook: redelijk. Aan de andere kant: als je weet dat zoiets kleins zulke grote gevolgen kan hebben, zou ik misschien zeggen: Dan maar een hotel...

ja, maar dat wéét je juist niet.

Je verwacht zoiets toch niet?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Mara »

helma schreef:
Mara schreef:
Afgewezen schreef:

Extreme voorbeelden doen het natuurlijk altijd goed. Maar als zo'n knul op die manier reageert, is er natuurlijk al veel meer mis. Dan red je het echt niet met nog een beetje meegaan, nee, ook niet biddend. Je maakt jezelf dan alleen maar belachelijk.
Waar bestond die straf uit Helma?
Een bepaalde straf kan behoorlijk vernederend zijn voor een jongen van 17 en dan ben ik benieuwd naar het "voortraject". Zoals Afgewezen opmerkt: het is niet normaal dat een jongen na 1 x straf 10 jaar niet thuiskomt!
Het kan een tijd voorkomen dat kinderen totaal niet lijken te luisteren, dwars zijn en onverschillig in de kerk zitten. Dat is de buitenkant, wie zegt dat de binnenkant er ook zo uitziet?
Ik ken wat jongeren die zeer tegen de zin van hun ouders naar de EO jd gingen, maar het bleef eenmalig. Ze waren meteen genezen.
Die knul was al verschillende keren zonder afmelden niet op komen dagen bij het eten. Dus ma bewaarde geen eten meer. Als hij er was kreeg hij eten, was hij er niet; dan niet. Er werden geen dingen meer speciaal bewaard. Dat schoot dus op een gegeven moment verkeerd.
Lijkt mij redelijk; je bent geen hotel.

Verder waren er idd al wat discussies aan vooraf gegaan; wel of niet naar de kerk enzo. Vaak komt zoiets inderdaad niet uit de lucht vallen.

Wat ik maar aan wilde geven dat opvoeden simpel kan lijken maar je als ouders in het opvoeden soms in een spagaatsituatie terecht komen.
En buitenstaanders hebben hun oordeel snel klaar.
O sorry Helma, maar ik denk daar iets anders over.
Natuurlijk ben je geen hotel, maar om nu het eten weg te gooien. Hij kan het dan toch zelf opwarmen?
Maar meestal is het dan toch niet alleen dat. Een kind blijft niet zomaar stelselmatig weg.
De oudste zoon van een schoonzus bleef ook vaak weg, zonder zich af te melden. Ook zijn bordje werd omgekieperd in de kliko.
Toen ik aan hem vroeg of hij dat nu niet erg vond, zei hij: o nee, juist fijn, het is niet te nassen wat mijn moeder klaarmaakt.
O blijf je daarom weg? Ja, want bij vrienden thuis was het veeeel lekkerder.
Daarom, blijf het gesprek aangaan en straf niet zonder meer. Al zeg ik daarbij niet dat je nooit mag straffen!
Maar bij 17-jarigen?
Ik ga er dan vanuit dat het een "normale" puberzoon is en geen kind met auti-trekjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door helma »

Dit was precies de aarzeling die ik had om te vermelden wat er ongeveer aan de hand was. We kennen de situatie ten dele en oordelen al.
Iedereen weet wat een ander beter kan doen en bedenkt al of niet allerlei oorzaken en argumenten om toch maar de schuld bij de ouders te leggen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Mara »

helma schreef:Dit was precies de aarzeling die ik had om te vermelden wat er ongeveer aan de hand was. We kennen de situatie ten dele en oordelen al.
Iedereen weet wat een ander beter kan doen en bedenkt al of niet allerlei oorzaken en argumenten om toch maar de schuld bij de ouders te leggen.
Nee we oordelen niet. We vragen ons alleen af of er niet iets meer aan de hand is en zien een straf mogelijk als onredelijk.
Ofwel, je verschaft ons iets meer info, ofwel je zegt gewoon: nee zo zit het niet, maar meer kan ik er niet over zeggen.
Als moeder vind ik: geen eten, een hele nare straf.
Zowel voor straf bord leegeten, als bord eten achterhouden.
Eten mag voor mij geen "machtsmiddel" zijn. Maar dat is mijn persoonlijke mening, jij mag een andere hebben. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door eilander »

Mara schreef:
helma schreef:Dit was precies de aarzeling die ik had om te vermelden wat er ongeveer aan de hand was. We kennen de situatie ten dele en oordelen al.
Iedereen weet wat een ander beter kan doen en bedenkt al of niet allerlei oorzaken en argumenten om toch maar de schuld bij de ouders te leggen.
Nee we oordelen niet. We vragen ons alleen af of er niet iets meer aan de hand is en zien een straf mogelijk als onredelijk.
Ofwel, je verschaft ons iets meer info, ofwel je zegt gewoon: nee zo zit het niet, maar meer kan ik er niet over zeggen.
Als moeder vind ik: geen eten, een hele nare straf.
Zowel voor straf bord leegeten, als bord eten achterhouden.
Eten mag voor mij geen "machtsmiddel" zijn. Maar dat is mijn persoonlijke mening, jij mag een andere hebben. ;)
Absoluut eens met helma.
Mara focust nu heel erg op dat eten. Maar natuurlijk is dat maar één van de ongeveer 40.000 aspecten. Om nu op het forum zo'n casus helemaal te gaan doorspitten met alle adviezen van links en rechts, gaat véél en véél te ver.
Helma geeft aan dat opvoeden moeilijk en soms onmogelijk is, alle adviezen ten spijt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Absoluut eens met helma.
Mara focust nu heel erg op dat eten.
Helma geeft aan dat opvoeden moeilijk en soms onmogelijk is, alle adviezen ten spijt.
Omdat dit de straf betrof.
Maar volgens mij zegt niemand hier dat opvoeden niet moeilijk is.
Integendeel!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Verslag EO-Jongerendag.

Bericht door Mister »

Mara schreef:
eilander schreef:
Absoluut eens met helma.
Mara focust nu heel erg op dat eten.
Helma geeft aan dat opvoeden moeilijk en soms onmogelijk is, alle adviezen ten spijt.
Omdat dit de straf betrof.
Maar volgens mij zegt niemand hier dat opvoeden niet moeilijk is.
Integendeel!
Precies. En daarom past ons bescheidenheid in het beoordelen van specifieke situaties.
Plaats reactie