Analoog leven

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Analoog leven

Bericht door Mara »

In de Gelderlander staat een serie over allerlei mensen, onder de titel Ik geloof het wel.
Gisteren het verhaal van een 82 jarige dame die geheel analoog leeft, zoals dat dan genoemd wordt. Zonder internet en moderne media.
Bij haar rijtjeshuis geen auto voor de deur, zonder koffiezetapparaat of magnetron in de keuken en geen flatscreen-tv in de woonkamer. Alleen een platenspeler en een radio. En telefoon. ,,In de wijk hierachter stond altijd nog een telefooncel waar ik naartoe kon lopen om te bellen. Maar die zijn allemaal weggehaald. Alleen bij het station in Ede staat er volgens mij nog één.''

Hoe je zonder computer in huis bankzaken regelt, saldo op je OV-kaart zet, een concertkaartje bestelt, je inschrijft voor een HOVO-cursus (Hoger Onderwijs Voor Ouderen) in Utrecht? Weer die verbazing. ,,Dat is echt niet ingewikkeld hoor! Hier in Wageningen kun je gewoon langsgaan bij de ING, die hebben een kantoor waar je je bankzaken kunt regelen.’’

Rekeningen betalen doet ze per automatische overschrijving, acceptgirokaart en ze heeft nog een boekje met papieren overschrijvingskaarten. ,,De banken hebben met elkaar afgesproken dat iedereen die voor 1940 geboren is, daarvan gebruik kan blijven maken. Alleen de enveloppen waarin je ze opstuurt, moet je aanvragen en betalen. Maar ik spaar ze op en doe een stapel tegelijk in zo'n enveloppe.’’
https://www.gelderlander.nl/dossier-ker ... nts-anchor

Geboren vóór 1940, maar deze generatie sterft dus nu uit. Is het dan mogelijk denken jullie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Analoog leven

Bericht door Dodo »

Ze leeft volgens zelfverzonnen regels. Waarom wel een radio en geen koffieapparaat? Verder is het me best, ik zie er de meerwaarde niet van in.
En of ze nu echt analoog leeft is maar de vraag. Thermostaat? CV-ketel? Telefoonaansluiting en telefoon?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Analoog leven

Bericht door eilander »

Dat jaartal van 1940 klopt niet. Althans, mijn ouders zijn van een later jaar maar doen het ook zo.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Analoog leven

Bericht door -DIA- »

Zo ken ik ook nog een enkeling die geen moderne media in huis heeft.
Alleen een cd-speler... omdat de cassetterecorder het niet meer deed....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Analoog leven

Bericht door ejvl »

Ik zie het nut er niet van in. Internet of television kan ik mij wel voorstellen op die leeftijd, maar de rest...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Analoog leven

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Ik zie het nut er niet van in. Internet of television kan ik mij wel voorstellen op die leeftijd, maar de rest...
Het gaat erom dat ze geen zin hebben om het te leren. Ze zien dáár dus het nut niet van in.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Analoog leven

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:Ik zie het nut er niet van in. Internet of television kan ik mij wel voorstellen op die leeftijd, maar de rest...
Het gaat erom dat ze geen zin hebben om het te leren. Ze zien dáár dus het nut niet van in.
Zou vast mogelijk zijn, ik snap alleen niet wat een koffiezetapparaat oid er mee te maken heeft, maar ieder z'n ding daarin hoor. Ik hoef het ook niet te snappen, als de ander er maar gelukkig mee is.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Analoog leven

Bericht door CvdW »

Ik ken zulke mensen wel.
Oliestel, houtkachel, waterpuls buiten met zwengelpomp, aggregaat in geval van stroomuitval, koffiezetten met fluitketel en filter op de koffiekan enz..
Niet pinnen, acceptgiro's gebruiken.
deze mensen zijn aardig, maar worden met de nek aangekeken. Zijn hopeloos ouderwets in de ogen van de ander.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Analoog leven

Bericht door refo »

CvdW schreef:Ik ken zulke mensen wel.
Oliestel, houtkachel, waterpuls buiten met zwengelpomp, aggregaat in geval van stroomuitval, koffiezetten met fluitketel en filter op de koffiekan enz..
Niet pinnen, acceptgiro's gebruiken.
deze mensen zijn aardig, maar worden met de nek aangekeken. Zijn hopeloos ouderwets in de ogen van de ander.
Niet alleen in de ogen, maar ze zijn echt ouderwets.
Een aggregaat is wel erg modern. Waar hebben ze trouwens stroom voor nodig?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Analoog leven

Bericht door Mara »

Het Kuinderbos is dan een ideale plek om het een keer uit te proberen.
Primitief kamperen behoort daar tot de mogelijkheden. Zelfs in de winter.
Je kunt met een bootje naar het midden van een plas varen, daar kun je op een vlot een tentje zetten.
Er is helemaal niets. Zelfs geen WiFi bereik.
Moet er niet aan denken. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Analoog leven

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Het Kuinderbos is dan een ideale plek om het een keer uit te proberen.
Primitief kamperen behoort daar tot de mogelijkheden. Zelfs in de winter.
Je kunt met een bootje naar het midden van een plas varen, daar kun je op een vlot een tentje zetten.
Er is helemaal niets. Zelfs geen WiFi bereik.
Moet er niet aan denken. :sweat
misschien mis je bepaalde dingen niet eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Analoog leven

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef:Het Kuinderbos is dan een ideale plek om het een keer uit te proberen.
Primitief kamperen behoort daar tot de mogelijkheden. Zelfs in de winter.
Je kunt met een bootje naar het midden van een plas varen, daar kun je op een vlot een tentje zetten.
Er is helemaal niets. Zelfs geen WiFi bereik.
Moet er niet aan denken. :sweat
misschien mis je bepaalde dingen niet eens.
De WC? ;)
En in het pikkedonker midden op een grote waterplas, in je eentje. :? Ik vrees dat ik niet avontuurlijk ben aangelegd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Analoog leven

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:Het Kuinderbos is dan een ideale plek om het een keer uit te proberen.
Primitief kamperen behoort daar tot de mogelijkheden. Zelfs in de winter.
Je kunt met een bootje naar het midden van een plas varen, daar kun je op een vlot een tentje zetten.
Er is helemaal niets. Zelfs geen WiFi bereik.
Moet er niet aan denken. :sweat
misschien mis je bepaalde dingen niet eens.
De WC? ;)
En in het pikkedonker midden op een grote waterplas, in je eentje. :? Ik vrees dat ik niet avontuurlijk ben aangelegd.
Een simpele emmer?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Analoog leven

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:Het Kuinderbos is dan een ideale plek om het een keer uit te proberen.
Primitief kamperen behoort daar tot de mogelijkheden. Zelfs in de winter.
Je kunt met een bootje naar het midden van een plas varen, daar kun je op een vlot een tentje zetten.
Er is helemaal niets. Zelfs geen WiFi bereik.
Moet er niet aan denken. :sweat
misschien mis je bepaalde dingen niet eens.
De WC? ;)
En in het pikkedonker midden op een grote waterplas, in je eentje. :? Ik vrees dat ik niet avontuurlijk ben aangelegd.
Een simpele emmer?
Ik dacht dat je een incon zou aanraden. :haha
En wat doe je dan met die emmer, des morgens?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Analoog leven

Bericht door Dodo »

Wat is een incon?
Plaats reactie