Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Dan is men niet meer bereid om te luisteren of iets wel goed is. Eigen inzicht. En daar blijft de mens dan vaak ook bij, zonder diepgaand te onderzoeken. Men wil er een 'goed gevoel' bij hebben. Dat moet toch fout gaan? Ik vrees dat dit ook niet meer terug te draaien is.

Dit moet toch herkenning geven?
Er zijn mensen die niet meer verder terug gaan dan ds. G.H. K.. ze willen de oudvaders niet onderzoeken. Allemaal te moeilijk die lange zinnen. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Wanneer Ds. v. D. preekt geeft het een goed gevoel. En we moeten constateren dat het niet terug te draaien is op RF.
Meerdere malen is opgeroepen om terug te gaan naar de Bron.
Beste vriend,
Weet u dat u nu aannames publiceert die u niet heb kunnen onderzoeken? Is het waar? Kunt u het bevestigen dat dit zo is? Ik neem aan dat u deze man op het oog hebt? Hij herkent zichzelf niet in de man of vrouw die u beschrijft. Hij weet wel dat die er van dit soort mensen velen van lijken te zijn. Maar het lijkt me beter dat we toch geen ongenuanceerde en slechts op aannames gegronde theorieën voor waar publiceren. Laten we eerst onderzoeken of deze dingen alzo zijn. We hopen er dan te zijner zijn nog verder op in te gaan. Verder neem ik aan dat u met G.H. K. Ds. G.H. Kersten bedoelt en met ds. v. D. ds. C.A. van Dieren. Dat lijkt me wel duidelijk, en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door CvdW »

Terug naar de Bron.
Heel sterk komt in de Bron naar voren dat we moeten leven door het geloof en niet door gevoel.
RF kan voortaan bijdragen verwachten die afkomstig zijn vanuit Gods Woord en oudvaders?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:Terug naar de Bron.
Heel sterk komt in de Bron naar voren dat we moeten leven door het geloof en niet door gevoel.
RF kan voortaan bijdragen verwachten die afkomstig zijn vanuit Gods Woord en oudvaders?
Ja maar dan word je afgebrand
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7668
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mannetje »

Terug naar het onderwerp. :offtopic
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
CvdW schreef:Terug naar de Bron.
Heel sterk komt in de Bron naar voren dat we moeten leven door het geloof en niet door gevoel.
RF kan voortaan bijdragen verwachten die afkomstig zijn vanuit Gods Woord en oudvaders?
Ja maar dan word je afgebrand
Welnee.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
CvdW schreef:Terug naar de Bron.
Heel sterk komt in de Bron naar voren dat we moeten leven door het geloof en niet door gevoel.
RF kan voortaan bijdragen verwachten die afkomstig zijn vanuit Gods Woord en oudvaders?
Ja maar dan word je afgebrand
Welnee.
Nou echt wel. Persoonlijke ervaring, ik heb mensen teruggewezen naar de Bron en ben echt minder hartelijk bejegend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:Ja maar dan word je afgebrand
Welnee.
Nou echt wel. Persoonlijke ervaring, ik heb mensen teruggewezen naar de Bron en ben echt minder hartelijk bejegend.
Het is inderdaad niet erg on-topic, maar toch nog even dit: mijn ervaring is dat je zeker mag/kan terugwijzen naar de Bron en de geschriften van de oudvaders, als je dat maar niet combineert met negatief doen over kinderen van God uit vroeger dagen die misschien niet altijd Bijbelse uitdrukkingen bezigden.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Jeremiah »

CvdW schreef:Dan is men niet meer bereid om te luisteren of iets wel goed is. Eigen inzicht. En daar blijft de mens dan vaak ook bij, zonder diepgaand te onderzoeken. Men wil er een 'goed gevoel' bij hebben. Dat moet toch fout gaan? Ik vrees dat dit ook niet meer terug te draaien is.

Dit moet toch herkenning geven?
Er zijn mensen die niet meer verder terug gaan dan ds. G.H. K.. ze willen de oudvaders niet onderzoeken. Allemaal te moeilijk die lange zinnen. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Wanneer Ds. v. D. preekt geeft het een goed gevoel. En we moeten constateren dat het niet terug te draaien is op RF.
Meerdere malen is opgeroepen om terug te gaan naar de Bron.
Alsof er zulke grote, essentiële verschillen zitten tussen bijvoorbeeld de geloofsleer van Thomas Watson en de dogmatiek van ds. G. H. Kersten. En als een GG predikant de gemeente zo zou aanspreken als Thomas Watson of Robert M. McCheyne hebben gedaan, dan zou de wereld te klein zijn. Denk aan de preken van Christopher Love of Thomas Boston over de hel. Dan is uw goede gevoel snel weg. De prediking van nu is veel gemoedelijker dan in de tijd van de oudvaders, dat wordt vaak vergeten.

Men wil graag terug naar het oude, maar vaak wel eenzijdig.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door CvdW »

Ik niet.

Van het gemoedelijke moet ik niet zo veel hebben. het gaat om een eeuwig wee of een eeuwig wel.

Wanneer ik naar de kerk ga is het noodzakelijk dat ik (geldt voor anderen misschien niet) krachtig gewezen wordt op mijn zonden en dat er van mijn kant niets is. Dat er vanuit het Welbehagen Gods een weg is door het bloed van Christus.
Te vaak wordt er een stukje geschiedenis behandeld uit de Bijbel zonder dat ik gedwongen word om in te gaan. Het vuur moet aan de schenen gelegd worden.
Mannetje
Berichten: 7668
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mannetje »

Laurens Snoek doet in het RD mijns inziens een mooi voorstel:
https://www.rd.nl/opinie/maak-anderen-d ... -1.1431667

Voor wie de muur niet voorbij kan, een citaat uit het artikel:
Daarom een voorstel voor een tweede spoor: Geef de getuigen in de klas het woord. Laat hén vertellen over goede Bijbellessen. Dat werkt net zoals dat ene woord van God dat mijn hart raakt en mijn leven meer verandert dan het plichtmatig lezen van een heel Bijbelboek. Dat ene persoonlijke verhaal over een godsdienstles waarin Gods Woord en de leerlingen elkaar werkelijk ontmoetten, wekt bij anderen meer moed en zin om les te geven dan een hele nascholingscursus.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
CvdW schreef:Dan is men niet meer bereid om te luisteren of iets wel goed is. Eigen inzicht. En daar blijft de mens dan vaak ook bij, zonder diepgaand te onderzoeken. Men wil er een 'goed gevoel' bij hebben. Dat moet toch fout gaan? Ik vrees dat dit ook niet meer terug te draaien is.

Dit moet toch herkenning geven?
Er zijn mensen die niet meer verder terug gaan dan ds. G.H. K.. ze willen de oudvaders niet onderzoeken. Allemaal te moeilijk die lange zinnen. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Wanneer Ds. v. D. preekt geeft het een goed gevoel. En we moeten constateren dat het niet terug te draaien is op RF.
Meerdere malen is opgeroepen om terug te gaan naar de Bron.
Alsof er zulke grote, essentiële verschillen zitten tussen bijvoorbeeld de geloofsleer van Thomas Watson en de dogmatiek van ds. G. H. Kersten. En als een GG predikant de gemeente zo zou aanspreken als Thomas Watson of Robert M. McCheyne hebben gedaan, dan zou de wereld te klein zijn. Denk aan de preken van Christopher Love of Thomas Boston over de hel. Dan is uw goede gevoel snel weg. De prediking van nu is veel gemoedelijker dan in de tijd van de oudvaders, dat wordt vaak vergeten.

Men wil graag terug naar het oude, maar vaak wel eenzijdig.
Dit riekt naar de pot en de ketel, men wil terug naar het oude, maar vaak wel eenzijdig.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door ejvl »

Jeremiah schreef:Alsof er zulke grote, essentiële verschillen zitten tussen bijvoorbeeld de geloofsleer van Thomas Watson en de dogmatiek van ds. G. H. Kersten. En als een GG predikant de gemeente zo zou aanspreken als Thomas Watson of Robert M. McCheyne hebben gedaan, dan zou de wereld te klein zijn. Denk aan de preken van Christopher Love of Thomas Boston over de hel. Dan is uw goede gevoel snel weg. De prediking van nu is veel gemoedelijker dan in de tijd van de oudvaders, dat wordt vaak vergeten.

Men wil graag terug naar het oude, maar vaak wel eenzijdig.
Hoe bedoel je dit precies? In de zin van dat mensen als zondaars worden aangesproken?
Of bedoel je meer op het verschil van het moment van wedergeboorte?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Zita »

We gaan hier ontopic verder over het christelijk onderwijs.
Mannetje
Berichten: 7668
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mannetje »

Ook dhr. W.B. Kranendonk heeft zijn mening over dit onderwerp:
https://www.rd.nl/opinie/eigen-kring-on ... -1.1432346

Citaat:
"Maar de kwestie is dat ouders in toenemende mate die kwaliteit als voornaamste uitgangspunt nemen. Is het niet veel belangrijker om vooral de vraag te stellen of en hoe er op school voor wordt geijverd om de boodschap van het Woord van God over te dragen op kinderen? Voelen ouders nog wel iets van het oude ideaal dat scholen vooral kweekhoven der wijsheid –van de ware wijsheid– moeten zijn? Om de ruimte voor dat onderwijs werd de schoolstrijd gevoerd."

Ik kan hem hierin zeker volgen. (Niet in zijn opmerkingen over de herdenkingsbijeenkomst die hij eerder in zijn artikel maakt...)
Natuurlijk moet een school voor kwaliteit zorgen, en volgens mij is het onmogelijk om vanuit een christelijke identiteit les te geven, zonder kwaliteit te willen leveren. Maar toch is de basis van de school niet de kwaliteit, maar de identiteit.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:Ook dhr. W.B. Kranendonk heeft zijn mening over dit onderwerp:
https://www.rd.nl/opinie/eigen-kring-on ... -1.1432346

Citaat:
"Maar de kwestie is dat ouders in toenemende mate die kwaliteit als voornaamste uitgangspunt nemen. Is het niet veel belangrijker om vooral de vraag te stellen of en hoe er op school voor wordt geijverd om de boodschap van het Woord van God over te dragen op kinderen? Voelen ouders nog wel iets van het oude ideaal dat scholen vooral kweekhoven der wijsheid –van de ware wijsheid– moeten zijn? Om de ruimte voor dat onderwijs werd de schoolstrijd gevoerd."

Ik kan hem hierin zeker volgen. (Niet in zijn opmerkingen over de herdenkingsbijeenkomst die hij eerder in zijn artikel maakt...)
Natuurlijk moet een school voor kwaliteit zorgen, en volgens mij is het onmogelijk om vanuit een christelijke identiteit les te geven, zonder kwaliteit te willen leveren. Maar toch is de basis van de school niet de kwaliteit, maar de identiteit.
Mee eens, ik denk ook dat een christelijke school alleen waarde heeft, als christelijke/reformatirsche school, als de leerkrachten de Heere kennen en niet als ze lid zijn van een kerk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie