Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

Veel leraren en leidinggevenden in het protestants-christelijk onderwijs ervaren het als een probleem dat heel wat leerlingen en collega’s de relevantie van de Bijbel niet inzien. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de vereniging voor christelijk onderwijs Verus.
Zoals veel leraren worstelen met de desinteresse van hun leerlingen, staan schoolleiders voor de vraag hoe zij bij een deel van hun leraren de waarde van de Bijbel voor het onderwijs voor het voetlicht kunnen brengen. Leraren geven ook aan dat ze kennis en vaardigheden missen, met name om het gesprek met leerlingen te voeren en hen in staat te stellen zelf betekenis in de Bijbel te ontdekken”, aldus de organisatie.
Verus onderstreept dat de Bijbel niet alleen een geloofsboek is. „Het is ook een cultuurboek dat helpt om de cultuur te verstaan en een wijsheids- of levensboek waaraan wij onze ervaringen kunnen spiegelen en waardoor wij ons kunnen laten inspireren als zinzoekend wezen.”

kunnen we lezen op Telegraaf.nl (en vast op meer nieuwssites)

Als het zo slecht gesteld is met de bijbelkennis van de leraren, heeft het prot. chr. onderwijs dan nog wel de waarde die het had, moet hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

Nee. Een christelijke school moet een school met de bijbel zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Nee. Een christelijke school moet een school met de bijbel zijn.
Maar is het zoveel beter gesteld met refoscholen?
Een groot gedeelte van de leerkrachten kent de Heere niet en doet alles uit gewoonte of bijgelovigheid, vindt net als de leerlingen bepaalde dingen achterhaald, loopt langs het randje wat nog net kan. Het zijn echt geen voorbeelden hoor, de ene leraar spreekt een leerling ergens op aan de ander zegt ik ben niet zo moeilijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:Nee. Een christelijke school moet een school met de bijbel zijn.
Maar is het zoveel beter gesteld met refoscholen?
Een groot gedeelte van de leerkrachten kent de Heere niet en doet alles uit gewoonte of bijgelovigheid, vindt net als de leerlingen bepaalde dingen achterhaald, loopt langs het randje wat nog net kan. Het zijn echt geen voorbeelden hoor, de ene leraar spreekt een leerling ergens op aan de ander zegt ik ben niet zo moeilijk.
Het gaat nu plotseling over drie problemen, die ik niet ontken. Maar het ging hier over de kennis van de Bijbel bij leerkrachten; ik denk dat op refoscholen nog wel meevalt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Het gaat nu plotseling over drie problemen, die ik niet ontken. Maar het ging hier over de kennis van de Bijbel bij leerkrachten; ik denk dat op refoscholen nog wel meevalt.
Ik heb nooit iets gemerkt van onvoldoende bijbelkennis op de reform. school.
Kan het niet zijn dat het toelatingsbeleid op de prot.chr. scholen is uitgebreid? De meester of juf hoeft niet kerkelijk (meelevend) meer te zijn, hij/zij moet alleen met de identiteit van de school instemmen.
Maar ja, dat is iets anders dan bijbelkennis hebben en kerkelijk meelevend zijn.
Ik begreep van kinderen die nu op de school zitten waar onze kinderen op zaten, dat er door veel leerkrachten niet meer gebeden en gedankt wordt, want de moslimkinderen kunnen daar niets mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Ik begreep van kinderen die nu op de school zitten waar onze kinderen op zaten, dat er door veel leerkrachten niet meer gebeden en gedankt wordt, want de moslimkinderen kunnen daar niets mee.
En dat is een christelijke school? Lijkt mij vreemd, en de naam christelijke school niet meer waardig. Jammer.
De christelijke scholen (dus niet de school met de bijbel) die ik ken, zijn heel veel moslimkinderen aanwezig, maar die zijn verplicht mee te bidden en te danken, mee te doen met christelijke vieringen, bijbelverhaal, liederen leren enzo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:Ik begreep van kinderen die nu op de school zitten waar onze kinderen op zaten, dat er door veel leerkrachten niet meer gebeden en gedankt wordt, want de moslimkinderen kunnen daar niets mee.
En dat is een christelijke school?
Een degelijke hervormde school, van oorsprong. Later verbreed naar prot. christelijk en toen onze oudste er op zat, was dat ook zo!
Er werd wekelijks nog een Psalm of een Gezang uit de oude Hervormde bundel geleerd, gebeden en gedankt en een gezamenlijke weekopening en -sluiting.
ejvl schreef:zijn heel veel moslimkinderen aanwezig, maar die zijn verplicht mee te bidden en te danken, mee te doen met christelijke vieringen, bijbelverhaal, liederen leren enzo.
Er was toen nog een enkel moslimkindje, dat zich inderdaad helemaal aanpaste. Ook de ouders!
Maar nu zijn er (van oorsprong) Hollandse ouders, getrouwd met een moslimpartner, die nog fanatieker zijn dan hun partner zelf.
Dat is vaak zo he, met "bekeerde" mensen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Kan het niet zijn dat het toelatingsbeleid op de prot.chr. scholen is uitgebreid? De meester of juf hoeft niet kerkelijk (meelevend) meer te zijn, hij/zij moet alleen met de identiteit van de school instemmen.
Dat is waarschijnlijk uit nood geboren omdat er te weinig docenten zijn die kerkelijk meelevend zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
eilander schreef: Het gaat nu plotseling over drie problemen, die ik niet ontken. Maar het ging hier over de kennis van de Bijbel bij leerkrachten; ik denk dat op refoscholen nog wel meevalt.
Ik heb nooit iets gemerkt van onvoldoende bijbelkennis op de reform. school.
Kan het niet zijn dat het toelatingsbeleid op de prot.chr. scholen is uitgebreid? De meester of juf hoeft niet kerkelijk (meelevend) meer te zijn, hij/zij moet alleen met de identiteit van de school instemmen.
Maar ja, dat is iets anders dan bijbelkennis hebben en kerkelijk meelevend zijn.
Ik begreep van kinderen die nu op de school zitten waar onze kinderen op zaten, dat er door veel leerkrachten niet meer gebeden en gedankt wordt, want de moslimkinderen kunnen daar niets mee.
Nou ik wel hoor, het heeft alleen zin als leerkrachten de Heere kennen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:Nou ik wel hoor, het heeft alleen zin als leerkrachten de Heere kennen.
Juist. Daarom vraag ik me af waarom men deze mensen dan ook in dienst neemt.
Te kort aan christelijke leraren? lijkt me eerlijk gezegd vrij stug.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door DDD »

Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:Nou ik wel hoor, het heeft alleen zin als leerkrachten de Heere kennen.
Juist. Daarom vraag ik me af waarom men deze mensen dan ook in dienst neemt.
Te kort aan christelijke leraren? lijkt me eerlijk gezegd vrij stug.
Waarom vrij stug? Er zitten heel veel niet-christelijke leerlingen op christelijke scholen. En aangezien er ook nog christelijke leraren zijn die op openbare scholen werken, houdt het ergens op natuurlijk. Dat vind ik helemaal niet raar.
Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Chrisje72 »

En als de reformatorische leerkrachten alleen op reformatorische scholen gaan werken... Die zouden het juist kunnen veranderen op Christelijke scholen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door merel »

Op onze pc school wordt nog echt een streng toelatingsbeleid gedaan bij het aannemen van de docenten. Alleen studenten van het CHE of de Driestar worden toegelaten . Terwijl er ook veel onkerkelijken op de school zitten, al wisselt dat wel per klas. Daarnaast veel cgk, gvk, hervormde en evangelische kinderen.

Vanavond trouwens nog over dit onderwerp gesproken met een onkerkelijke moeder van school. Opa is terminaal en de kinderen bidden elke dag voor opa. Moeder was hier ontroerd over en leest de bijbelverhalen die de kinderen horen op school mee uit een kinderbijbel.
Laatst gewijzigd door merel op 12 sep 2017, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door merel »

DDD schreef:
Van Ewijk schreef:
samanthi schreef:Nou ik wel hoor, het heeft alleen zin als leerkrachten de Heere kennen.
Juist. Daarom vraag ik me af waarom men deze mensen dan ook in dienst neemt.
Te kort aan christelijke leraren? lijkt me eerlijk gezegd vrij stug.
Waarom vrij stug? Er zitten heel veel niet-christelijke leerlingen op christelijke scholen. En aangezien er ook nog christelijke leraren zijn die op openbare scholen werken, houdt het ergens op natuurlijk. Dat vind ik helemaal niet raar.
Ik eerlijk gezegd wel. Ik ken geen beroepsgroep die zo oververtegenwoordigd is in de christelijke gezindte als docent op een lagere school.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad waar. Toch kunnen veel christelijke scholen niet voldoende christelijke leerkrachten krijgen. Er zijn ook minstens vier keer zoveel christelijke/ rooms-katholieke scholen dan er belijdende christenen zijn.
Plaats reactie