Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

Sheba schreef:In het zakenleven met een HBO opleiding heb je echt wel een hoger salaris.
Kun je dat onderbouwen? M.i. klopt dat niet. Wel zou het kunnen dat je meer doorgroeimogelijkheden hebt. Maar als beginner in bv. de accountancy verdien je eerder minder dan meer dan een beginner in het onderwijs, denk ik.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Dodo »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:Kom op, en draai een jaartje mee. Met alles erop en eraan. Dan weet je waar je over praat. ::bye
Geldt dat ook niet andersom? Iemand met een HBO-opleiding heeft toch al snel een baan waar meer van je verwacht wordt dan om van 9 tot 5 achter een bureau te zitten.
Je zou bv. een tijdje als assistent-accountant bij een groot kantoor kunnen gaan werken. Verdient niet al te goed, mentaliteit is hard. Als het nodig is, wordt van je verwacht dat je tot diep in de nacht doorwerkt. Zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer voorbeelden.
Maar wees gerust: ik benijd je niet.
In het zakenleven met een HBO opleiding heb je echt wel een hoger salaris. En op de een of andere manier houden ze in ieder geval meer achter de streep over...
Verder is het onderwijs ook een roeping. Dus klagen doe je niet. En echt het is een prachtwerken. Maar ik wilde wel even ontkrachten dat de leraren een luizenleventje hebben.
Helemaal mee eens. Bovendien is het heel intensief, omdat je zoveel van jezelf moet geven in dit werk. Die ruime vakanties zijn echt nodig.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door parsifal »

Ik vraag me af of we wat van Finland kunnen leren. Finland scoort internationaal goed met onderwijs resultaten. Een verschil met veel andere landen is dat in Finland een basisschoolleraar in principe met een klas mee gaan aan het eind van een jaar. In Nederland zou dat dus betekenen dat een leraar de groepen 1 tot en met 8 ook in 8 jaar doorloopt. (misschien 3 tot en met 8, in zes jaar) en dan weer aan het begin begint. Dit geeft natuurlijk wat problemen met deeltijd werkers, maar het geeft continuiteit voor de leraar (niet te veel nieuwe leerlingen om te leren kennen), de leraar en de ouders en neemt misschien op die manier wat werkdruk weg.

Verder heeft dit niet veel met Christelijk onderwijs te maken natuurlijk, maar meer met onderwijs in het algemeen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Dodo »

parsifal schreef:Ik vraag me af of we wat van Finland kunnen leren. Finland scoort internationaal goed met onderwijs resultaten. Een verschil met veel andere landen is dat in Finland een basisschoolleraar in principe met een klas mee gaan aan het eind van een jaar. In Nederland zou dat dus betekenen dat een leraar de groepen 1 tot en met 8 ook in 8 jaar doorloopt. (misschien 3 tot en met 8, in zes jaar) en dan weer aan het begin begint. Dit geeft natuurlijk wat problemen met deeltijd werkers, maar het geeft continuiteit voor de leraar (niet te veel nieuwe leerlingen om te leren kennen), de leraar en de ouders en neemt misschien op die manier wat werkdruk weg.

Verder heeft dit niet veel met Christelijk onderwijs te maken natuurlijk, maar meer met onderwijs in het algemeen.
Dat lijkt me nu helemaal niets. Elke leerkracht heeft zijn sterke en zwakke kanten, en als je dus pech hebt als leerling zit je acht jaar met een minder goede leerkracht. Of een die jou wat minder goed aanvoelt. En elke leerkracht heeft zijn eenzijdigheden.
Het systeem van elk jaar een ander heft al die nadelen juist op. Elk jaar kan zowel de leerling als de leerkracht zo een frisse start maken.

Er waren op onze school leerkrachten die ik liever niet voor de klas had gezien. Het idee dat mijn kinderen een van hen meerdere jaren had moeten hebben als leerkracht... Vreselijk!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:In het zakenleven met een HBO opleiding heb je echt wel een hoger salaris.
Kun je dat onderbouwen? M.i. klopt dat niet. Wel zou het kunnen dat je meer doorgroeimogelijkheden hebt. Maar als beginner in bv. de accountancy verdien je eerder minder dan meer dan een beginner in het onderwijs, denk ik.
Dat klopt, maar uiteindelijk groei je meer door. Volgens mij heeft er onlangs een keer een grafiekje in het nieuws gestaan waarin dat werd uitgetekend.

@Parsival;


Ik zou er eerlijk gezegd niet aan moeten denken in groep 8 dagelijks mijn werk te moeten doen. Niet omdat ik het niet kan. Maar mijn expertise lag altijd toch meer bij het jongere kind. Verder zit je inderdaad met de parttimers. En toch ook met wisseling van collega's. Ook zijn de klassen daar veel kleiner. Ja het heeft niet echt met christelijk onderwijs meer te maken... :lock

En ja @Dodo soms klikt het tussen leerkracht en bepaalde leerlingen minder. Wat is het dan fijn voor zo'n kind na een of twee jaar een andere leerkracht te hebben.

Verder heb ik begrepen dat in het buitenland leraren minder voor de klas staan. Dus meer tijd krijgen voor voorbereiding. Ook zijn we in Nederland een beetje doorgeschoten in het vastleggen van het een en ander. En dan schijnen ze in de Scandinavische landen naar verhouding ook meer te verdienen...
Maar dat heb ik niet helemaal helder.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mannetje »

Een inkijkje in de Finse situatie:
https://www.poraad.nl/files/de_finse_le ... lvisch.pdf

Iets wat opvalt is dat ook leraren op het basisonderwijs een universitaire master hebben gevolgd. Kom daar maar eens om in Nederland.
Zelfs als eerstegraads bevoegde docent in het voortgezet onderwijs heb ik zo'n titel niet, maar "slechts" een HBO master.
-
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Sheba schreef:In het zakenleven met een HBO opleiding heb je echt wel een hoger salaris.
Kun je dat onderbouwen? M.i. klopt dat niet. Wel zou het kunnen dat je meer doorgroeimogelijkheden hebt. Maar als beginner in bv. de accountancy verdien je eerder minder dan meer dan een beginner in het onderwijs, denk ik.
In de advocatuur net zo. En dan moet je heel wat meer uren maken, gemiddeld genomen dan.

En bovendien: ik zou niet weten waarom ambtenaren en leerkrachten heel hoge salarissen zouden moeten verdienen. Ik verdiende als academicus inderdaad heel lang duidelijk minder dan een agrarisch loonwerker. Maar van mijn baan ben je ook niet versleten, en ik werkte bij een non-profitinstelling. Veel van de werkdruk ligt ook aan dingen die geen bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Ik zeg niet dat het allemaal overbodig is, maar het is ook een kwestie van prioriteren.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Veel van de werkdruk ligt ook aan dingen die geen bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Ik zeg niet dat het allemaal overbodig is, maar het is ook een kwestie van prioriteren.
Eindelijk iemand die zegt waarop het staat! Helemaal eens voor wat betreft het VO.
(~)
DDD
Berichten: 28664
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:
DDD schreef:Veel van de werkdruk ligt ook aan dingen die geen bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Ik zeg niet dat het allemaal overbodig is, maar het is ook een kwestie van prioriteren.
Eindelijk iemand die zegt waarop het staat! Helemaal eens voor wat betreft het VO.
Maar de personeelsleden moeten toch in meerderheid instemmen met de taakregeling. En de PMR heeft er ook een stem in. Ik heb niets tegen onderwijsgevenden, maar ze leven mijns inziens wel een beetje in een bubbel.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Moderamen »

In principe heb je als leraar een prima werkrooster. Die lijst met voorbereidingen (thuis) waar Sheba over spreekt is echt niet zo heel uitzonderlijk. Genoeg jobs waarbij je thuis nog meer moet doen, echt. Het leraar zijn is psychisch wel belastend. En dat is voor velen het grote probleem.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Wandelende schreef:
DDD schreef:Veel van de werkdruk ligt ook aan dingen die geen bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Ik zeg niet dat het allemaal overbodig is, maar het is ook een kwestie van prioriteren.
Eindelijk iemand die zegt waarop het staat! Helemaal eens voor wat betreft het VO.
Maar de personeelsleden moeten toch in meerderheid instemmen met de taakregeling. En de PMR heeft er ook een stem in. Ik heb niets tegen onderwijsgevenden, maar ze leven mijns inziens wel een beetje in een bubbel.
Klopt voor een deel zeker. M.i. voornamelijk op de niet-lesgebonden taken. Het is het vaststellen en tevens keuren van eigen vlees. Er zijn denk ik weinig beroepsgroepen die zoveel zeggenschap hebben over de eigen invulling van taken.
(~)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Sheba »

DDD schreef:
eilander schreef:
Sheba schreef:In het zakenleven met een HBO opleiding heb je echt wel een hoger salaris.
Kun je dat onderbouwen? M.i. klopt dat niet. Wel zou het kunnen dat je meer doorgroeimogelijkheden hebt. Maar als beginner in bv. de accountancy verdien je eerder minder dan meer dan een beginner in het onderwijs, denk ik.
In de advocatuur net zo. En dan moet je heel wat meer uren maken, gemiddeld genomen dan.

En bovendien: ik zou niet weten waarom ambtenaren en leerkrachten heel hoge salarissen zouden moeten verdienen. Ik verdiende als academicus inderdaad heel lang duidelijk minder dan een agrarisch loonwerker. Maar van mijn baan ben je ook niet versleten, en ik werkte bij een non-profitinstelling. Veel van de werkdruk ligt ook aan dingen die geen bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Ik zeg niet dat het allemaal overbodig is, maar het is ook een kwestie van prioriteren.
Jammer, maar prioriteiten stellen zouden de meeste in het onderwijs wel willen, maar je wordt afgerekend door inspectie etc. als dingen niet goed vastgelegd zijn. Alles wat je met een kind doet moet vastgelegd zijn. Daarnaast moet inmiddels het onderwijs veel problemen oplossen die veroorzaakt zijn door onder andere het beleid van de overheid om ook moeders de arbeidersmarkt op te jagen :) . En zijn er ook steeds meer zaken die in je onderwijs aan bod moeten komen wat vroeger niet hoefde. Daarnaast gaan steeds meer geluiden op dat kinderen minder vakantie moeten hebben ( verkapte kinderopvang) dus die leerkracht kan straks nog meer uren maken. Want voorlopig is er nog het tekort. Die werkdruk dingen die niet bijdrage aan de kwaliteit.... ben dan wel benieuwd wat je daarmee precies op het oog hebt.

@moderamen.
Dat geloof ik zeker dat er genoeg banen zijn waar je ook veel uren thuis nog bezig bent... maar dat komt toch meestal wel in het salaris terug.


@DDD
Verder verdient die advocaat in het begin minder dan aan het eind van zijn loopbaan. Gemiddeld genomen dan.
Die leerkracht groeit veel minder door.
Die uren dat een leerkracht ( in een paar Posts terug) werkt mag jij van mij naast die van jou leggen... maar veel minder is het in geen geval :)

Er zijn in ieder geval meer advocaten die miljonair zijn, dan leerkrachten. Al worden niet alle advocaten miljonair :haha

En inderdaad in het onderwijs ben je op de dag (logisch) continue met de leerlingen aan de slag. Je kan je niet even verschuilen achter een laptop zeg maar... je moet je voor de volle 200 % geven, alert zijn. Dat maakt het werk op de dag zelf behoorlijk intensief in vergelijking met een dag achter je bureau...

Ik heb ook een poos een meer begeleidende functie in een bepaalde tak van het onderwijs gehad. Ik maakte ook daarin meer uren. Maar stond minder direct in contact met de leerling. Ik kan je zeggen de werkdruk werd echt als minder ervaren. Vergaderingen, overleg? Het gebeurde tijdens kantooruren. Het was gewoon bijna relax....de meeste leerkrachten hebben dit soort dingen nog na die intensieve dagen met de kinderen...

Wbt de vaststelling van niet losgebonden taken. Er ligt gewoon een lijst van taken die moeten gebeuren. Dat wordt verdeeld en zit bij je wft in. En de meeste collega's zaten daar vet overheen. Helaas kosten die taken meer tijd als dat er personeel is, waarbij het nog binnen de normjaartaak valt. En het moet toch gebeuren. Het blijft niet liggen.
Misschien dat dat in het VO anders is?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

@Sheba, veel móet inderdaad van de Inspectie. Maar zo mogelijk nog méér legt het onderwijs zichzelf op.

Ik heb het over het VO, zeker niet over het PO. Daar is de werkdruk (in tijd en op mentaal vlak) vele malen hoger dan voor veel docenten in het VO.
(~)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Sheba »

Wandelende schreef:@Sheba, veel móet inderdaad van de Inspectie. Maar zo mogelijk nog méér legt het onderwijs zichzelf op.

Ik heb het over het VO, zeker niet over het PO. Daar is de werkdruk (in tijd en op mentaal vlak) vele malen hoger dan voor veel docenten in het VO.
Dat herken ik ook wel hoor. Soms denk ik ook. Leuk hoor projectweek. Of andere extra activiteiten... maar ja als je dat zegt ben je natuurlijk niet de echt gemotiveerde leerkracht :haha
Sommige kinderen maak je eigenlijk alleen gelukkig als het een gewone dag is. En niet te veel bijzondere dingen. Waardoor ze weer helemaal overprikkeld zijn. :jongle .
Dan denk ik: voor wie doen we dit nu? Voor de ouders, onszelf? Of voor de kinderen. Uiteraard altijd voor de kinderen, zeggen we dan. Maar of dat echt zo is?
En eerlijk gezegd denk ik ook dat de werkdruk op een kleinere school ook weer groter is dan op een grotere school met dubbele klassen. Je hieft dan namelijk niet steeds zelf het wiel uit te vinden, zeg maar.

En wat ik ook geleerd heb in die jaren. Je kan het op papier in orde hebben voor de inspectie. Maar de werkelijkheid is niet altijd de papieren realiteit. :nonnon
.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

Sheba schreef:
Wandelende schreef:@Sheba, veel móet inderdaad van de Inspectie. Maar zo mogelijk nog méér legt het onderwijs zichzelf op.

Ik heb het over het VO, zeker niet over het PO. Daar is de werkdruk (in tijd en op mentaal vlak) vele malen hoger dan voor veel docenten in het VO.
Dat herken ik ook wel hoor. Soms denk ik ook. Leuk hoor projectweek. Of andere extra activiteiten... maar ja als je dat zegt ben je natuurlijk niet de echt gemotiveerde leerkracht :haha
Sommige kinderen maak je eigenlijk alleen gelukkig als het een gewone dag is. En niet te veel bijzondere dingen. Waardoor ze weer helemaal overprikkeld zijn. :jongle .
Dan denk ik: voor wie doen we dit nu? Voor de ouders, onszelf? Of voor de kinderen. Uiteraard altijd voor de kinderen, zeggen we dan. Maar of dat echt zo is?
En eerlijk gezegd denk ik ook dat de werkdruk op een kleinere school ook weer groter is dan op een grotere school met dubbele klassen. Je hieft dan namelijk niet steeds zelf het wiel uit te vinden, zeg maar.

En wat ik ook geleerd heb in die jaren. Je kan het op papier in orde hebben voor de inspectie. Maar de werkelijkheid is niet altijd de papieren realiteit. :nonnon
.
Een projectweek. Gaaf! Wel een hoop werk overigens. Maar kinderen hebben het erover. En leren er veel van op allerlei gebieden.
Alleen een probleem is dat leraren expert zijn op hun eigen gebied. En dat is vaak niet op het administratieve gedeelte, terwijl dat juist heel veel belasting geeft. (Ook in 't koppie)

Onderwijs blijft leuk. Voor mij dan. :)
(~)
Plaats reactie