Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:De inspectie staat toe dat je 4 jaar onbevoegd voor de klas staat, dus even een jaartje les geven kan inderdaad. Met alle gevolgen van dien...
Gelezen in Trouw:
Er staan steeds minder leraren met een academische graad voor de klas. Daarom zijn er voor betà's met onderwijsambities nu speciale bijspijkercursussen. Die blijken aan te slaan.

En een bericht uit Nu (2011)

ALBLASSERDAM – De 16-jarige scholier Jordi Hendriks uit Alblasserdam mag lesgeven op zijn eigen school om een moeilijk te vervullen vacature tijdelijk in te vullen. Dat zegt de Inspectie van het Onderwijs dinsdag naar aanleiding van het docentschap van de scholier aan de Gereformeerde Scholengemeenschap Randstad (GSR) in Rotterdam.

De scholier neemt op verzoek van de schoolleiding tijdelijk de honneurs waar van een ernstig zieke docent wiskunde. Het gaat om een uur per week, waarvoor de jonge leraar een kleine vergoeding krijgt. De inspectie staat dit toe zolang Hendriks wordt begeleid door een bevoegd docent en zolang hij niet structureel wordt ingezet. Een woordvoerder van de inspectie noemde de oplossing van de school creatief.

Volgens een woordvoerder van de gereformeerde scholengemeenschap is de vacature moeilijk op te vullen omdat de school op zoek is naar een docent met een godsdienstige overtuiging die strookt met die van de school. ”De vijver waarin wij vissen, is niet zo groot”, aldus de zegsman.
eilander schreef:Zeker als het voor deze mannen hun eerste baan is, is een lerarenopleiding van belang.
Je zou ook kunnen zeggen, het is nog niet zo lang geleden dat ze zelf in de bankjes zaten, dus is het een uitdaging om het dan beter te doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mannetje »

Zelf in de bankjes is onvergelijkbaar met voor de bankjes staan. Totdat je voor de groep staat is het zo moeilijk voor te stellen wat lesgeven is. Maar ik wil het aanbevelen!
Er is behoefte aan enthousiaste docenten!
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:Zelf in de bankjes is onvergelijkbaar met voor de bankjes staan. Totdat je voor de groep staat is het zo moeilijk voor te stellen wat lesgeven is. Maar ik wil het aanbevelen!
Er is behoefte aan enthousiaste docenten!
Ik heb hier nog een aardige anekdote bij. Ik was pas in een groep mensen, en een paar vertelden wat ze voor beroep hadden. Een was lerares scheikunde. Ben je zo gek van scheikunde, vroeg iemand. Nee, zei ze, ik vind scheikunde leuk maar ik vind lesgeven helemaal geweldig.

Het leek mij de beste manier om voor de klas te staan. Enthousiasme voor het vak maar nog veel meer liefde voor de klas en het lesgeven.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Zita »

Mannetje schreef:Zelf in de bankjes is onvergelijkbaar met voor de bankjes staan. Totdat je voor de groep staat is het zo moeilijk voor te stellen wat lesgeven is. Maar ik wil het aanbevelen!
Er is behoefte aan enthousiaste docenten!
Inderdaad. Als leerling was ik nogal kritisch op mijn docenten. Ik dacht ook dat er niets zo treurig kon zijn als docent worden. Toen ik net voor de klas stond, was ik verbaasd over alle stomme dingen die ik mezelf hoorde zeggen en zag doen. Intussen denk ik dat er geen mooier beroep bestaat dan docent. (Al zijn er ook lessen waarin er niets zo vreselijk is als lesgeven...)
Ook wel leuk: die kritische perfectionistische leerlingen die zelf tien minuten van de les moeten vullen met een presentatie of iets dergelijks. Ze vallen bijna flauw van de stress, blijken al het hele weekend niet normaal aanspreekbaar te zijn, ouders hebben de presentatie nog moeten dubbelchecken enzovoorts. Maar docent-zijn, dát is echt supersimpel. :haha
En ik pak maar weer een stapel nakijkwerk erbij. Morgen komt er weer verse aanvoer.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door refo »

eilander schreef:Ik begrijp wel dat het gezien de krapte zo gebeurt, maar goed vind ik het absoluut niet. Je kunt ontzettend goed zijn in je vak, maar geen verstand hebben van het lesgeven als zodanig (andersom ook, maar dat is een ander probleem). Je zou kunnen zeggen dat dit een onderschatting van het ambacht 'onderwijzen' is: als iemand goed in z'n vak is, kan hij/zij ook wel lesgeven.

Voor zover ik weet wordt een VO-school regelmatig op z'n vingers getikt voor onbevoegde docenten. Zeker als het voor deze mannen hun eerste baan is, is een lerarenopleiding van belang. Dan heb je ook niet in bv. het bedrijfsleven ervaring opgedaan met interne cursussen geven of iets dergelijks.
Als het niet mag dan mag het niet, maar dat is vooral een politieke keuze geweest. Het kan best zijn dat iemand zonder didactische opleiding toch goed lesgeeft. Alles wordt toch gemeten? Als zo'n 'onbevoegde' leraar na een aantal jaar dezelfde resultaten bereikt als een 'bevoegde', dan gewoon toelaten, wat mij betreft.
Het is ook tweeslachtig beleid: je mag niet onbevoegd voor de klas, maar wel als je binnen twee jaar wel bevoegd bent.
Overigens geeft het Hoornbeeck de onbevoegde instromers een stoomcursus in de laatste vakantieweek.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

refo schreef: Overigens geeft het Hoornbeeck de onbevoegde instromers een stoomcursus in de laatste vakantieweek.
Daar heb ik ook over gehoord. Persoonlijk vind ik dat zo'n bizarre ontwikkeling. Wat mij betreft maak je de scholengemeenschap dan niets meer dan een proeftuin met een speelkwartier. Tevens vind ik het ten diepste een schoffering van de docenten die 4 jaar (of meer) hun best doen om hun bevoegdheden te halen of hebben gehaald.
Net zoals ik mag verwachten dat een dakdekker zijn certificaten op orde heeft en een verpleegkundige haar registraties bij blijven houden en een piloot zijn brevetten onderhoudt en een bankier zijn PE-punten blijft halen, zo mag (nee moet) een ouder ook verwachten dat er bevoegde docenten voor de klas staan. En op z'n minst docenten die een opleiding volgen waarvan ze al minimaal een jaar hebben doorlopen en altijd onder supervisie staan van een bevoegd docent.

Docententekort is altijd een reden. Dat is ook waar. Maar er zijn heel wat banen die door onbevoegden worden ingenomen en als het vacatures zouden zijn zeker wel vervulbare (!) vacatures zouden zijn. De overheid kan hier niet hard genoeg tegen optreden.
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Docententekort is altijd een reden. Dat is ook waar. Maar er zijn heel wat banen die door onbevoegden worden ingenomen en als het vacatures zouden zijn zeker wel vervulbare (!) vacatures zouden zijn. De overheid kan hier niet hard genoeg tegen optreden.
Dit betekent wel dat het aanbod van Reformatorisch onderwijs beperkter wordt.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:
Docententekort is altijd een reden. Dat is ook waar. Maar er zijn heel wat banen die door onbevoegden worden ingenomen en als het vacatures zouden zijn zeker wel vervulbare (!) vacatures zouden zijn. De overheid kan hier niet hard genoeg tegen optreden.
Dit betekent wel dat het aanbod van Reformatorisch onderwijs beperkter wordt.
Is dat een probleem?
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Is dat een probleem?
Voor mij persoonlijk niet, maar veel ouders zullen veel waarde hechten aan Reformatorisch onderwijs. Bij een afnemend aanbod betekent dit meer reizen voor kinderen en daarmee oplopende kosten voor ouders en druk op gezinnen.
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mannetje »

@wandelaar: vacatures in het onderwijs zijn veelal niet vervulbaar met volledig bevoegde docenten...
Ter illustratie: per jaar gaan er zo'n 450 wiskundeleraren met pensioen. De lerarenopleidingen leveren er zo'n 180 af per jaar...
Dan sta je als school voor de keus: geen les, of les door iemand zonder bevoegdheid.
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

Mannetje schreef:@wandelaar: vacatures in het onderwijs zijn veelal niet vervulbaar met volledig bevoegde docenten...
Ter illustratie: per jaar gaan er zo'n 450 wiskundeleraren met pensioen. De lerarenopleidingen leveren er zo'n 180 af per jaar...
Dan sta je als school voor de keus: geen les, of les door iemand zonder bevoegdheid.
Klopt. Zeker op bepaalde vakken is er een steeds groter tekort.
Ik kan ook begrijpen dat er soms voor 'onbevoegdheid' wordt gekozen. Maar het is wel het ene gat met het andere gat vullen.
De overheid is er echt niet voldoende van doordrongen dat er zo'n groot tekort is. Wanneer scholen maar blijven opvullen met onbevoegden houdt men zelf dit systeem in stand. Want het plaatst de overheid niet voor een dringend probleem om er iets aan te doen.

Ondanks dat ik veel redenen wel kan begrijpen, is het m.i. echt een degradatie van het onderwijs door veel onbevoegden door 'spoedcursussen' even klaar te stomen voor het onderwijs. Wanneer het gaat om het opvullen van vacatures door docenten die voor een ander vak een bevoegdheid hebben, dan maakt dat de situatie m.i. heel anders.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:
Is dat een probleem?
Voor mij persoonlijk niet, maar veel ouders zullen veel waarde hechten aan Reformatorisch onderwijs. Bij een afnemend aanbod betekent dit meer reizen voor kinderen en daarmee oplopende kosten voor ouders en druk op gezinnen.
Dat is juist.
Vraag is wel of het zo snel gaat met deze scholen, aangezien het docententekort buiten het reformatorisch onderwijs groter is dan binnen het reformatorisch onderwijs. En misschien is het een klein opstapje tot samenvoegen tot een nieuw, krachtig christelijk onderwijs in breder verband?
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Dat is juist.
Vraag is wel of het zo snel gaat met deze scholen, aangezien het docententekort buiten het reformatorisch onderwijs groter is dan binnen het reformatorisch onderwijs. En misschien is het een klein opstapje tot samenvoegen tot een nieuw, krachtig christelijk onderwijs in breder verband?
Ik verwacht niet dat er christelijk onderwijs in breder verband komt. De affaire in Wekerom-De Valk is wat mij betreft hier een goed voorbeeld van. De verscheidenheid aan opvattingen binnen de gereformeerde gezindte is mijns inziens te divers om een brede christelijke school te kunnen initieren.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:
Dat is juist.
Vraag is wel of het zo snel gaat met deze scholen, aangezien het docententekort buiten het reformatorisch onderwijs groter is dan binnen het reformatorisch onderwijs. En misschien is het een klein opstapje tot samenvoegen tot een nieuw, krachtig christelijk onderwijs in breder verband?
Ik verwacht niet dat er christelijk onderwijs in breder verband komt. De affaire in Wekerom-De Valk is wat mij betreft hier een goed voorbeeld van. De verscheidenheid aan opvattingen binnen de gereformeerde gezindte is mijns inziens te divers om een brede christelijke school te kunnen initieren.
Gelukkig zijn daar wel ook goede voorbeelden van. Ichthus College in Veenendaal. Prins Maurits in Middelharnis.
Maar je hebt denk ik (helaas) gelijk.
(~)
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
Wandelende schreef:
Dat is juist.
Vraag is wel of het zo snel gaat met deze scholen, aangezien het docententekort buiten het reformatorisch onderwijs groter is dan binnen het reformatorisch onderwijs. En misschien is het een klein opstapje tot samenvoegen tot een nieuw, krachtig christelijk onderwijs in breder verband?
Ik verwacht niet dat er christelijk onderwijs in breder verband komt. De affaire in Wekerom-De Valk is wat mij betreft hier een goed voorbeeld van. De verscheidenheid aan opvattingen binnen de gereformeerde gezindte is mijns inziens te divers om een brede christelijke school te kunnen initieren.
Is het niet juist zo dat de affaire in Wekerom- De Valk laat zien dat gemeenteleden gelukkig nog hun eigen verstand gebruiken, en niet blind achter een paar extreme lieden aanlopen? Daarmee is de school in breder verband (What's in a name) nu juist gebleven.
Plaats reactie