Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mannetje »

samanthi schreef:
Mannetje schreef:
samanthi schreef:
In beide modellen zitten hiaten mijn voorkeur gaat uit naar model 1 maar de raad van bestuur en de directie moet wel stevig staan, je hebt alleen volledig rendement als de docenten de Heere kennen, maar ik besef dat dit niet haalbaar is, wie gaat er beslissen wie er als docent toegelaten worden?
Daarbij komt dat een docent die de Heere kent daarmee nog niet meteen een goede docent is...
Dat beweer ik nier, maar wel de geloofsoverdrachtnormen en waarden.
Ik zeg ook niet dat je dat beweert, maar het is o zo belangrijk dat iemand die de normen en waarden op de jeugd over mag (moet) dragen dat ook kan. Enerzijds moet hij weten waarover hij het heeft (beter gezegd, over Wie hij het heeft), anderzijds moet hij weten hoe hij dat over moet dragen.
Van leerlingen hoor ik verhalen over catechisaties... Goedbedoelende ambtsdragers... Mensen die de Heere van harte liefhebben. Maar catechiseren kunnen ze niet. En de jeugd leert er niets...
Dit komt ook voor bij docenten.
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Voor wat betreft de medezeggenschapsraad is dat inderdaad mogelijk, maar voor het bestuur niet. De stichting of vereniging mag immers zelf bepalen wie lid kunnen worden en wie in het bestuur kunnen.
Daar heb je wel gelijk in. Ik wist dit inderdaad ook wel, maar had het even niet meer scherp.
Toch denk ik nog steeds wel dat er een gevaar bestaat dat de school van kleur verandert. Zonder daarmee te willen zeggen dat het andere model nu zo ideaal is, zeker niet als we gaan dénken dat het ideaal is!
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Bruna »

eilander schreef:
DDD schreef:Voor wat betreft de medezeggenschapsraad is dat inderdaad mogelijk, maar voor het bestuur niet. De stichting of vereniging mag immers zelf bepalen wie lid kunnen worden en wie in het bestuur kunnen.
Daar heb je wel gelijk in. Ik wist dit inderdaad ook wel, maar had het even niet meer scherp. Toch denk ik nog steeds wel dat er een gevaar bestaat dat de school van kleur verandert. Zonder daarmee te willen zeggen dat het andere model nu zo ideaal is, zeker niet als we gaan dénken dat het ideaal is!
Dan krijg je een school waar ouders wel hun kinderen naar toe mogen sturen maar waar ze geen lid kunnen worden van de vereniging.
Das ook nog al wat.
DDD
Berichten: 28733
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door DDD »

Nou, bij de meeste scholen kunnen de ouders geen lid worden. Dus zo raar vind ik dat niet.
merel
Berichten: 9845
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door merel »

Welke scholen zijn dat dan? Ik ken nl alleen maar scholen waar ouders lid van kunnen worden.
Mannetje schreef:
samanthi schreef:
In beide modellen zitten hiaten mijn voorkeur gaat uit naar model 1 maar de raad van bestuur en de directie moet wel stevig staan, je hebt alleen volledig rendement als de docenten de Heere kennen, maar ik besef dat dit niet haalbaar is, wie gaat er beslissen wie er als docent toegelaten worden?
Daarbij komt dat een docent die de Heere kent daarmee nog niet meteen een goede docent is...
Ik mag toch hopen dat als de docent een bepaalde opleiding ( pabo ) heeft afgerond dat het in ieder geval een bepaalde kwaliteit heeft.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

Mijn dochter hoorde van een paar collega's dat er nu een app is, waarbij je je kind volledig kunt volgen?
Je kunt de cijfers meteen zien, of er een uur uitgevallen is, een eventuele berisping gegeven is.
Er is nog weinig te jokken dus. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Mijn dochter hoorde van een paar collega's dat er nu een app is, waarbij je je kind volledig kunt volgen?
Je kunt de cijfers meteen zien, of er een uur uitgevallen is, een eventuele berisping gegeven is.
Er is nog weinig te jokken dus. :D
:haha wat zullen ze hier weer op verzinnen, ik hoorde weleens van een ouder die het niet helemaal vertrouwde waar zijn dochter echt was, dat hij zei, maak eens een foto en ja je voelt het al terstond was de batterij leeg.
Maar met zoiets moet het toch gaan lukken niet?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:Mijn dochter hoorde van een paar collega's dat er nu een app is, waarbij je je kind volledig kunt volgen?
Je kunt de cijfers meteen zien, of er een uur uitgevallen is, een eventuele berisping gegeven is.
Er is nog weinig te jokken dus. :D
Magister. (Of een concurrent)
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:
Mara schreef:Mijn dochter hoorde van een paar collega's dat er nu een app is, waarbij je je kind volledig kunt volgen?
Je kunt de cijfers meteen zien, of er een uur uitgevallen is, een eventuele berisping gegeven is.
Er is nog weinig te jokken dus. :D
Magister. (Of een concurrent)
En downloaden die ouders dat of biedt de school dit aan?
Ze is niet eens zo heel lang van de middelbare af, maar ze klapperde met haar oren. Een beginnetje van een generatiekloof :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mannetje »

Het is het complete registratiesysteem voor cijfers, absentie, enz. Voor docenten, leerlingen en ouders zijn er toegangen, via internet of een app, met diverse mogelijkheden. Gaat al heel wat jaartjes mee...
-
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Mannetje schreef:
Mara schreef:Mijn dochter hoorde van een paar collega's dat er nu een app is, waarbij je je kind volledig kunt volgen?
Je kunt de cijfers meteen zien, of er een uur uitgevallen is, een eventuele berisping gegeven is.
Er is nog weinig te jokken dus. :D
Magister. (Of een concurrent)
En downloaden die ouders dat of biedt de school dit aan?
Ze is niet eens zo heel lang van de middelbare af, maar ze klapperde met haar oren. Een beginnetje van een generatiekloof :D

Ja ons kind heeft dat ook. En wij hebben een ouderwachtwoord. Voordelen kan je zelf wel bedenken. Nadeel is dat wij merken dat ze echt super gemakzuchtig worden...
Het ene kind is er gevoeliger voor dan het andere, uiteraard.

Maar huiswerk wordt niet meer in de les opgegeven, kost teveel lestijd. Gevolg ze halen hun huiswerk digitaal op. Nadeel, ze schrijven niet meer bewust hun huiswerk op. Zit dus minder in het warrige puberbrein. Moeten weer inloggen met alle extra prikkels om vooral geen andere dingen te dien op internet, om hun huiswerk op te halen. En net als zoveel wat we digitaal lezen, her is vluchtig.
Huiswerk opschrijven, plannen etc is m.i. Ook onderwijs, opvoeding.

Verder worden dan dingen ook doir docenten gemakkelijk verzet. Omdat ze vooraf het een en ander plannen en dan achteraf planning bijstellen. Vorig schooljaar dus regelmatig meegemaakt dat we een ongemotiveerde puber zover hadden om vast aan de rep te beginnen in de vakantie, om de druk weg te halen... komen ze op school, gast rep niet door. Want verzet.

Cijfers ze zien bet digitaal, maar worden er niet echt zelf mee geconfronteerd. Vroeger kreeg je hem in je kes, moest he hem zelf noteren...
Ging toch wat directer, zeg maar.

Verder weet je alles, en heeft de puber bijna geen ruimte meer om zelf met die dingen om te gaan. Want o, wat zit je er als ouder te snel veel te direct bovenop... tenminste dat is onze ervaring
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

Mara schreef:En downloaden die ouders dat of biedt de school dit aan?
Ze is niet eens zo heel lang van de middelbare af, maar ze klapperde met haar oren. Een beginnetje van een generatiekloof :D
School verplicht leerlingen om dit te gebruiken.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door -DIA- »

Ik kan er niets aan doen, en ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, helemaal niet, maar ik geloof wel dat wij meer degelijk onderwijs kregen. En er was ook orde, gezag en tucht. Ik geloof dat dit niet verkeerd was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Verder weet je alles, en heeft de puber bijna geen ruimte meer om zelf met die dingen om te gaan. Want o, wat zit je er als ouder te snel veel te direct bovenop... tenminste dat is onze ervaring
O joh, dat realiseer je je dus in eerste instantie even niet, als je van zo'n app hoort. :jongle
Mannetje schreef:Gaat al heel wat jaartjes mee...
Dochter is er nu 5 jaar af. Is blijkbaar heel wat jaartjes ;)
eilander schreef:School verplicht leerlingen om dit te gebruiken.
Aha, dus de discussie geven we een kind in de brugklas wel of geen smartphone, is dus achterhaald?
-DIA- schreef:maar ik geloof wel dat wij meer degelijk onderwijs kregen. En er was ook orde, gezag en tucht.
Het was anders DIA. Wij moesten veel rijtjes gezamenlijk instampen (plaatsnamen, jaartallen) maar dat bleek wel gewerkt te hebben. Want veel ouderen noemen zo nog rijtjes Duitse naamvallen, de plaatsen van Groningen op.
Het is veel individueler geworden.
Er zijn scholen las ik, die niet eens een verplicht lesprogramma aanbieden, maar de leerling moet zelf maar weten wat hij voor zichzelf nodig vindt. Ik vraag me dan echt af wat er gebeurt als zo'n leering naar het HBO of Uni gaat, want zo'n vrijblijvend pakket sluit echt niet aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:School verplicht leerlingen om dit te gebruiken.
Aha, dus de discussie geven we een kind in de brugklas wel of geen smartphone, is dus achterhaald?
Misschien dat velen dat wel zo zien, maar dat is een andere discussie.
Wij doen dat nog steeds niet. Ze kijken thuis op de computer op Magister.
Plaats reactie