Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Maar toch is de basis van de school niet de kwaliteit, maar de identiteit.
Dat ben ik niet met je eens. Een school is er primair om onderwijs te geven, niet om de identiteit van kinderen te vormen. Kwaliteit van het onderwijs is dus de eerste en belangrijkste verantwoordelijkheid van een school.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Van Ewijk »

Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
Dit is wel de theorie maar niet de praktijk.
Onze kinderen hebben verschillende films op school gezien die nieys met ondetwiks te maken hadden, de klagende ouders werd gezegd dat zij de enige waten die klaagden. Die diepgang en uitleg wad per docent vetschillend.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
Mara schreef:
Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
Dit is wel de theorie maar niet de praktijk.
Onze kinderen hebben verschillende films op school gezien die nieys met ondetwiks te maken hadden, de klagende ouders werd gezegd dat zij de enige waten die klaagden. Die diepgang en uitleg wad per docent vetschillend.
Misschien wel goed om eerst even na te lezen voor je een posting verzend, want dit leest niet makkelijk ;)

Maar ik ben het wel met Mara eens. Hoewel ik zeker ook christelijke scholen (niet-refoscholen) ken die echt wel Bijbels onderwijs geven, waar je je kind met een gerust hart naar toe kunt sturen. Verschil is dan volgens mij vaak het toelatingsbeleid: bij refoscholen meer gesloten.
Natuurlijk gebeuren er op refoscholen ook verkeerde dingen. Wij hebben trouwens wel een keer een heel goede ervaring gehad met het aanspreken van een docent, dus het kan wel!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
Zelf heb ik op het Wartburg College gezeten en mijn ervaring is dat daarin jouw laatste zin niet juist is. Er werd inderdaad niet over Sesamstraat gepraat (leeftijd :haha), maar voldoende over het opkomende Netflix, populaire series uit binnen- en buitenland. Let op, dit is geen waardeoordeel.

En wat betreft de protestants christelijke school waar ik nu werk geldt net zo goed wat jij zegt:
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen plus gezangen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels maar er wordt niet op slakken zout gelegd. Er wordt een bijbelverhaal (lees VO: dagopening verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
Het toelatingsbeleid is wel anders, iedere leerling is welkom zolang zij de regels, normen en waarden respecteren en accepteren. Voor personeel ligt de toelating strakker dan voor leerlingen.
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
Van Ewijk schreef:Wat is nu eigenlijk het wezenlijke verschil tussen (protestants) christelijk onderwijs en reformatorisch onderwijs?
Er zullen ongetwijfeld nog degelijke prot. chr. scholen zijn, maar een groot deel daarvan is behoorlijk verwaterd.
Op een ref. school wordt de (H)S.V. nog gehanteerd, Psalmen gezongen, er wordt van de leerkrachten verwacht dat ze lid zijn van een ref. kerk, er zijn kledingregels. Er wordt een bijbelverhaal verteld, met diepgang en uitleg, als lessen beginnen gebeden en als ze eindigen, gedankt.
In principe wordt niet over tv programma's gesproken met de kinderen, op een prot. chr. school gaan ze ervan uit dat kinderen bijv. wel naar programma's zoals Sesamstraat en school TV kijken.
Dit is wel de theorie maar niet de praktijk.
Onze kinderen hebben verschillende films op school gezien die nieys met ondetwiks te maken hadden, de klagende ouders werd gezegd dat zij de enige waten die klaagden. Die diepgang en uitleg wad per docent vetschillend.
Misschien wel goed om eerst even na te lezen voor je een posting verzend, want dit leest niet makkelijk ;)

Maar ik ben het wel met Mara eens. Hoewel ik zeker ook christelijke scholen (niet-refoscholen) ken die echt wel Bijbels onderwijs geven, waar je je kind met een gerust hart naar toe kunt sturen. Verschil is dan volgens mij vaak het toelatingsbeleid: bij refoscholen meer gesloten.
Natuurlijk gebeuren er op refoscholen ook verkeerde dingen. Wij hebben trouwens wel een keer een heel goede ervaring gehad met het aanspreken van een docent, dus het kan wel!
Sorry dat was met de telefoon, maar wij hebben ook wel goede ervaringen met refoscholen, maar wel met speciaal onderwijs, in Rotterdam zijn de scholen ver van hun plek, voorbeeld:(22 jaar geleden) de mentor van mijn dochter belde me op, ze zou geen aansluiting hebben bij de groep omdat haar rok te lang was, een hand boven de knie zou ongeveer wel kunnen, jaja, het beleid van de school was heel anders, 6 jaar geleden, tja het beleid is er wel maar ik ben niet zo moeilijk, de boeken in de mediatheek waren niet gescreend op vloeken! speelfilm werden gewoon gedraaid in de laatste week voor de vakantie, met schaatsen, zei de juf (basisschool) tegen de meisjes dat je wel een schaatsbroek aan mocht, maar er waren wel kinderen in de klas die dat niet mochten en het beleid van de school was ook niet zo. Ook over de vertalingen van de Bijbel lieten sommige leeraren zich vrij uit, ik heb zelf op het VO gewerkt, daar kreeg ik ook vragen, mogen uw kinderen dit of dat, dan vertelde ik dat ouders het beste voor hun kinderen zochten, dat de ene ouder niet wilde dat meisjes oorbellen droegen, de andere geen makeup, maar weer wel oorbellen enz. dat zijn de regels van de ouders waar ze zich aan moesten houden, als ik zeg ja hoor mijn kinderen mogen gewoon... dat is helemaal niet erg oid, dan maak je onrust in een kind dat toch al ondersteboven is door de puberteit.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

Wandelende schreef: Zelf heb ik op het Wartburg College gezeten en mijn ervaring is dat daarin jouw laatste zin niet juist is. Er werd inderdaad niet over Sesamstraat gepraat (leeftijd :haha), maar voldoende over het opkomende Netflix, populaire series uit binnen- en buitenland. Let op, dit is geen waardeoordeel.
Ik was uitgegaan van het basisonderwijs. En beeld is geen taboe meer op het Wartburg, want sommige leerlingen hadden een film gemaakt voor hun eindexamen.
Het moderne lesgeven kan niet meer zonder beeldscherm en/of beamer.
En de kinderen onderling praten over van alles en nog wat, weet ik. ;)
Wandelende schreef:Het toelatingsbeleid is wel anders, iedere leerling is welkom zolang zij de regels, normen en waarden respecteren en accepteren. Voor personeel ligt de toelating strakker dan voor leerlingen.
Ja dat klopt, vandaar dat je op prot. chr. scholen ook wel buitenlandse kinderen ziet, die moslim zijn.
Op een reform. school word je als ouders erop aangesproken als je kind bijv. de kledingregels overtreedt. Of een verkeerd logo op een T shirt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Wandelende schreef: Zelf heb ik op het Wartburg College gezeten en mijn ervaring is dat daarin jouw laatste zin niet juist is. Er werd inderdaad niet over Sesamstraat gepraat (leeftijd :haha), maar voldoende over het opkomende Netflix, populaire series uit binnen- en buitenland. Let op, dit is geen waardeoordeel.
Ik was uitgegaan van het basisonderwijs. En beeld is geen taboe meer op het Wartburg, want sommige leerlingen hadden een film gemaakt voor hun eindexamen.
Het moderne lesgeven kan niet meer zonder beeldscherm en/of beamer.
En de kinderen onderling praten over van alles en nog wat, weet ik. ;)
Wandelende schreef:Het toelatingsbeleid is wel anders, iedere leerling is welkom zolang zij de regels, normen en waarden respecteren en accepteren. Voor personeel ligt de toelating strakker dan voor leerlingen.
Ja dat klopt, vandaar dat je op prot. chr. scholen ook wel buitenlandse kinderen ziet, die moslim zijn.
Op een reform. school word je als ouders erop aangesproken als je kind bijv. de kledingregels overtreedt. Of een verkeerd logo op een T shirt.
de Reformatorische basisschool in Rotterdam West hadden plenty moslim kinderen op school in Delft ook, in Rotterdam Kralingen zaten ook veel buitenlandse kinderen, maar voor zo ver ik weet geen kinderen met hoofddoekjes, in Rotterdam West wel, dat vind ik nu juist geen probleem, wel de leer die er gebracht wordt en of je het nu helemaal eens bent met de regels of niet, ze moeten nageleefd worden en ook duidelijk zijn.

Of je aangesproken wordt op een verkeerd LOGO is heel verschillend per school of per leerkracht.
Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
:quoi
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
:quoi
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
Ja ik heb er een over de amish gezien van de Wartburg. Maar dat is toch anders dat Ciske de Rat waar nog in gevloektt wordt ook.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
:quoi
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
Ja ik heb er een over de amish gezien van de Wartburg. Maar dat is toch anders dat Ciske de Rat waar nog in gevloektt wordt ook.
Je snapt het niet. De leerlingen hadden een film gemaakt, als eindexamen-opdracht. Ze speelden allemaal zelf een rol.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
:quoi
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
Ja ik heb er een over de amish gezien van de Wartburg. Maar dat is toch anders dat Ciske de Rat waar nog in gevloektt wordt ook.
Je snapt het niet. De leerlingen hadden een film gemaakt, als eindexamen-opdracht. Ze speelden allemaal zelf een rol.
Klopt, heb ik ook gezien. Persoonlijk vond ik hem prachtig bedacht en uitgevoerd.
(~)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef: Bewegend beeld door iets wat jongeren zelf gemaakt hebben vind ik anders dan een speelfilm opzetten.
:quoi
Het was een soort mini-speelfilm. Hij was erg leuk, wij hebben hem ook gezien.
Ja ik heb er een over de amish gezien van de Wartburg. Maar dat is toch anders dat Ciske de Rat waar nog in gevloektt wordt ook.
Je snapt het niet. De leerlingen hadden een film gemaakt, als eindexamen-opdracht. Ze speelden allemaal zelf een rol.
Ik ben niet tegen bewegend beeld.
Ik heb wel bezwaar tegen het draaien van speelfilms als extraatje op een refoschool, je weet dat er mensen helemaal tegen bewegend beeld zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Hendrikus »

samanthi schreef: Ik ben niet tegen bewegend beeld.
Ik heb wel bezwaar tegen het draaien van speelfilms als extraatje op een refoschool, je weet dat er mensen helemaal tegen bewegend beeld zijn.
Je wilt niet weten wat er tegenwoordig op de digiborden van de refoscholen allemaal wordt vertoond. Leuk joh, al die Youtube-fillempjes :huhu Sommige leerkrachten zijn er helemaal weg van.
Vroeger was alles beter. Toen mochten er in het zaaltje van de kerk wél dia's worden vertoond van de zending, maar geen bewegend beeld. Niemand die het snapte, maar 't mocht niet.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie