Helemaal eens-DIA- schreef:Ik kan er niets aan doen, en ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, helemaal niet, maar ik geloof wel dat wij meer degelijk onderwijs kregen. En er was ook orde, gezag en tucht. Ik geloof dat dit niet verkeerd was.
Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.eilander schreef: Misschien dat velen dat wel zo zien, maar dat is een andere discussie.
Wij doen dat nog steeds niet. Ze kijken thuis op de computer op Magister.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Op iedere computer kun je tijden instellen waarop je bijv. op internet kunt, etc.Mara schreef: O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Daar ben ik het wel mee eens. Goede afspraken maken hierover helpt wel. En dit soort ontwikkelingen terugdraaien doen we niet meer, dus we zullen er mee moeten leren omgaan.Mara schreef:O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.eilander schreef: Misschien dat velen dat wel zo zien, maar dat is een andere discussie.
Wij doen dat nog steeds niet. Ze kijken thuis op de computer op Magister.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Ja dat weet ik. Maar dat is niet DE oplossing soms. Want als hij onverbiddelijk uitfloept en kind zat te gamen ipv op Magister te kijken, krijg je natuurlijk toch wel gezeur.Ambtenaar schreef:Op iedere computer kun je tijden instellen waarop je bijv. op internet kunt, etc.Mara schreef: O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
En in de bovenbouw hebben ze misschien inmiddels een eigen laptop?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Je kunt ook alle websites blokkeren, behalve MagisterMara schreef:Ja dat weet ik. Maar dat is niet DE oplossing soms. Want als hij onverbiddelijk uitfloept en kind zat te gamen ipv op Magister te kijken, krijg je natuurlijk toch wel gezeur.Ambtenaar schreef:Op iedere computer kun je tijden instellen waarop je bijv. op internet kunt, etc.Mara schreef: O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
En in de bovenbouw hebben ze misschien inmiddels een eigen laptop?
Al vereist dat wel wat ICT kennis.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
So, dat is wel heel rigoureus.ejvl schreef: Je kunt ook alle websites blokkeren, behalve Magister
Al vereist dat wel wat ICT kennis.
Het braafste jongetje uit de klas bij mijn dochter (thuis geen computer) wist wel als eerste het filter te omzeilen, op school.
Misschien is hij inmiddels wel een professioneel hacker geworden of zo.
Zijn ouders wilden de wereld uit huis houden. Een loffelijk streven, maar je houdt het kind niet uit de wereld.
Het is al met al best ingewikkeld geworden.
Mijn ouders hoefden alleen maar te controleren of ik niet stiekem lag te lezen bij een zaklamp, onder de dekens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
De wereld zit in je hart... ik zou dan allemaal buiten gaan staan... Dan hou je je huis schoon.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
die jongen kan er niets aan doen dat zijn ouders geen internet hebben, daarmee hoeft hij niet meteen het braafste jongentje te zijn, ik heb zelf op een mediatheek gewerkt en veel gesprekken gevoerd met jngeren over wel of geen internet en welke filter, de kinderen die thuis geen internet hadden waren echt niet braver of juist minder braaf, gewoon allemaal van één lap geschreurd.Mara schreef:So, dat is wel heel rigoureus.ejvl schreef: Je kunt ook alle websites blokkeren, behalve Magister
Al vereist dat wel wat ICT kennis.
Het braafste jongetje uit de klas bij mijn dochter (thuis geen computer) wist wel als eerste het filter te omzeilen, op school.
Misschien is hij inmiddels wel een professioneel hacker geworden of zo.
Zijn ouders wilden de wereld uit huis houden. Een loffelijk streven, maar je houdt het kind niet uit de wereld.
Het is al met al best ingewikkeld geworden.
Mijn ouders hoefden alleen maar te controleren of ik niet stiekem lag te lezen bij een zaklamp, onder de dekens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Precies.Desiree schreef:De wereld zit in je hart... ik zou dan allemaal buiten gaan staan... Dan hou je je huis schoon.
De beste filter is dicht bij de Heere leven.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Dat laatste las ik ook onlangs. Onderwijs volledig gebaseerd op zelfgekozen onderzoeksthema's. Maar bij verder lezen bleek dat het toch wel meeviel: leerlingen moeten gewoon examen doen en dus gewoon het examenprogramma draaien. Dat werd dan wel in compacte vorm aangeboden.Mara schreef:O joh, dat realiseer je je dus in eerste instantie even niet, als je van zo'n app hoort.Sheba schreef: Verder weet je alles, en heeft de puber bijna geen ruimte meer om zelf met die dingen om te gaan. Want o, wat zit je er als ouder te snel veel te direct bovenop... tenminste dat is onze ervaringDochter is er nu 5 jaar af. Is blijkbaar heel wat jaartjesMannetje schreef:Gaat al heel wat jaartjes mee...Aha, dus de discussie geven we een kind in de brugklas wel of geen smartphone, is dus achterhaald?eilander schreef:School verplicht leerlingen om dit te gebruiken.Het was anders DIA. Wij moesten veel rijtjes gezamenlijk instampen (plaatsnamen, jaartallen) maar dat bleek wel gewerkt te hebben. Want veel ouderen noemen zo nog rijtjes Duitse naamvallen, de plaatsen van Groningen op.-DIA- schreef:maar ik geloof wel dat wij meer degelijk onderwijs kregen. En er was ook orde, gezag en tucht.
Het is veel individueler geworden.
Er zijn scholen las ik, die niet eens een verplicht lesprogramma aanbieden, maar de leerling moet zelf maar weten wat hij voor zichzelf nodig vindt. Ik vraag me dan echt af wat er gebeurt als zo'n leering naar het HBO of Uni gaat, want zo'n vrijblijvend pakket sluit echt niet aan.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Ja, de afspraken maken lukt wel... Maar het houden ervan minder, tenminste bij ons wel.. De afspraken nakomen is zeg maar een leerpuntje... En ja wij hebben filters etc. En nee er constant met je neus bovenop zitten bevordert niet echt de sfeer in huis, en hun zelfstandigheid.eilander schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Goede afspraken maken hierover helpt wel. En dit soort ontwikkelingen terugdraaien doen we niet meer, dus we zullen er mee moeten leren omgaan.Mara schreef:O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.eilander schreef: Misschien dat velen dat wel zo zien, maar dat is een andere discussie.
Wij doen dat nog steeds niet. Ze kijken thuis op de computer op Magister.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Vroeger sloeg je je agenda open. En zag je het huiswerk in een opslag. En het zat nog redelijk in je hoofd ook. Want je had het zelf opgeschreven. Nu weten ze niet wat hun Huiswerk is. Moet eerst de pc opgestart worden. Komen ze allerlei email etc. tegen die toch echt eerst gelezen moeten worden, want het kan zo belangrijk zijn. En dan natuurlijk nog antwoorden. Leraren die per email nog een en ander doorsturen. En zoveel tijd later, huiswerk opzoeken? O, ja daarmee was ik bezig. Dan moet er nog gescrold worden van de ene dag naar de andere om echt al het huiswerk in de agenda te hebben. Zien of je geen repetitities en so's mist die je vast vooruit kan leren opdat het niet op het laatst gebeurt.... Liefst moeten er nog ondersteunende filmpjes meegestuurd worden door docenten. En dan ergens komt er dan als je geluk hebt nog vaag het besef dat er huiswerk gemaakt moet worden. Als je beetje een kind hebt wat totaal geen orde in het hoofd heeft kan je je lol op.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Juist dat individualistische acht ik een groot kwaad. Je ziet dat letterlijk overal doortrekken. En met het individualisme komt er vanzelf een eigen inzicht, mondigheid, die beslist niet altijd de kritiek en de waarheid kunnen doorstaan. Als men het in de kerk er niet meer mee eens is zegt men ronduit: Ik heb het wel gezien, ik ga, doei! Zo zei een predikant het eens. Met het individualisme komt vanzelf brutaliteit en eigenwijsheid. Dan is men niet meer bereid om te luisteren of iets wel goed is. Eigen inzicht. En daar blijft de mens dan vaak ook bij, zonder diepgaand te onderzoeken. Men wil er een 'goed gevoel' bij hebben. Dat moet toch fout gaan? Ik vrees dat dit ook niet meer terug te draaien is.Zita schreef:Het was anders DIA. Wij moesten veel rijtjes gezamenlijk instampen (plaatsnamen, jaartallen) maar dat bleek wel gewerkt te hebben. Want veel ouderen noemen zo nog rijtjes Duitse naamvallen, de plaatsen van Groningen op.-DIA- schreef:maar ik geloof wel dat wij meer degelijk onderwijs kregen. En er was ook orde, gezag en tucht.
Het is veel individueler geworden.
Er zijn scholen las ik, die niet eens een verplicht lesprogramma aanbieden, maar de leerling moet zelf maar weten wat hij voor zichzelf nodig vindt. Ik vraag me dan echt af wat er gebeurt als zo'n leering naar het HBO of Uni gaat, want zo'n vrijblijvend pakket sluit echt niet aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Dan is men niet meer bereid om te luisteren of iets wel goed is. Eigen inzicht. En daar blijft de mens dan vaak ook bij, zonder diepgaand te onderzoeken. Men wil er een 'goed gevoel' bij hebben. Dat moet toch fout gaan? Ik vrees dat dit ook niet meer terug te draaien is.
Dit moet toch herkenning geven?
Er zijn mensen die niet meer verder terug gaan dan ds. G.H. K.. ze willen de oudvaders niet onderzoeken. Allemaal te moeilijk die lange zinnen. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Wanneer Ds. v. D. preekt geeft het een goed gevoel. En we moeten constateren dat het niet terug te draaien is op RF.
Meerdere malen is opgeroepen om terug te gaan naar de Bron.
Dit moet toch herkenning geven?
Er zijn mensen die niet meer verder terug gaan dan ds. G.H. K.. ze willen de oudvaders niet onderzoeken. Allemaal te moeilijk die lange zinnen. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Wanneer Ds. v. D. preekt geeft het een goed gevoel. En we moeten constateren dat het niet terug te draaien is op RF.
Meerdere malen is opgeroepen om terug te gaan naar de Bron.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Dat is zo. Maar als je als puber mag kiezen wat je leert, wanneer en hoeveel je leert, kies je vaak de makkelijkste weg, toch?Zita schreef: Dat laatste las ik ook onlangs. Onderwijs volledig gebaseerd op zelfgekozen onderzoeksthema's. Maar bij verder lezen bleek dat het toch wel meeviel: leerlingen moeten gewoon examen doen en dus gewoon het examenprogramma draaien. Dat werd dan wel in compacte vorm aangeboden.
In de brugklas beginnen ze meteen met het aanleren dat iets ook moet al vind je het niet leuk of doe je er helemaal niets mee later.
Een puber kijkt vaak niet verder vooruit dan vandaag of dit jaar desnoods.
En als jou die discipline niet bijgebracht is, hoe moet het dan als je op de universiteit een gedeeltelijke vrijheid hebt, die kun je dan toch veel moeilijker aan?
Ik hoorde gisteren dat bij de studie geneeskunde nu 3 toetsen per jaar worden afgenomen die je moet halen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon