Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:Ik kan er niets aan doen, en ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, helemaal niet, maar ik geloof wel dat wij meer degelijk onderwijs kregen. En er was ook orde, gezag en tucht. Ik geloof dat dit niet verkeerd was.
Helemaal eens
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

eilander schreef: Misschien dat velen dat wel zo zien, maar dat is een andere discussie.
Wij doen dat nog steeds niet. Ze kijken thuis op de computer op Magister.
O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Op iedere computer kun je tijden instellen waarop je bijv. op internet kunt, etc.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Misschien dat velen dat wel zo zien, maar dat is een andere discussie.
Wij doen dat nog steeds niet. Ze kijken thuis op de computer op Magister.
O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Daar ben ik het wel mee eens. Goede afspraken maken hierover helpt wel. En dit soort ontwikkelingen terugdraaien doen we niet meer, dus we zullen er mee moeten leren omgaan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Op iedere computer kun je tijden instellen waarop je bijv. op internet kunt, etc.
Ja dat weet ik. Maar dat is niet DE oplossing soms. Want als hij onverbiddelijk uitfloept en kind zat te gamen ipv op Magister te kijken, krijg je natuurlijk toch wel gezeur.
En in de bovenbouw hebben ze misschien inmiddels een eigen laptop?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Op iedere computer kun je tijden instellen waarop je bijv. op internet kunt, etc.
Ja dat weet ik. Maar dat is niet DE oplossing soms. Want als hij onverbiddelijk uitfloept en kind zat te gamen ipv op Magister te kijken, krijg je natuurlijk toch wel gezeur.
En in de bovenbouw hebben ze misschien inmiddels een eigen laptop?
Je kunt ook alle websites blokkeren, behalve Magister :)
Al vereist dat wel wat ICT kennis.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

ejvl schreef: Je kunt ook alle websites blokkeren, behalve Magister :)
Al vereist dat wel wat ICT kennis.
So, dat is wel heel rigoureus. ;)
Het braafste jongetje uit de klas bij mijn dochter (thuis geen computer) wist wel als eerste het filter te omzeilen, op school.
Misschien is hij inmiddels wel een professioneel hacker geworden of zo. ;)
Zijn ouders wilden de wereld uit huis houden. Een loffelijk streven, maar je houdt het kind niet uit de wereld.
Het is al met al best ingewikkeld geworden.
Mijn ouders hoefden alleen maar te controleren of ik niet stiekem lag te lezen bij een zaklamp, onder de dekens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Desiree »

De wereld zit in je hart... ik zou dan allemaal buiten gaan staan... :) Dan hou je je huis schoon.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
ejvl schreef: Je kunt ook alle websites blokkeren, behalve Magister :)
Al vereist dat wel wat ICT kennis.
So, dat is wel heel rigoureus. ;)
Het braafste jongetje uit de klas bij mijn dochter (thuis geen computer) wist wel als eerste het filter te omzeilen, op school.
Misschien is hij inmiddels wel een professioneel hacker geworden of zo. ;)
Zijn ouders wilden de wereld uit huis houden. Een loffelijk streven, maar je houdt het kind niet uit de wereld.
Het is al met al best ingewikkeld geworden.
Mijn ouders hoefden alleen maar te controleren of ik niet stiekem lag te lezen bij een zaklamp, onder de dekens.
die jongen kan er niets aan doen dat zijn ouders geen internet hebben, daarmee hoeft hij niet meteen het braafste jongentje te zijn, ik heb zelf op een mediatheek gewerkt en veel gesprekken gevoerd met jngeren over wel of geen internet en welke filter, de kinderen die thuis geen internet hadden waren echt niet braver of juist minder braaf, gewoon allemaal van één lap geschreurd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Terri »

Desiree schreef:De wereld zit in je hart... ik zou dan allemaal buiten gaan staan... :) Dan hou je je huis schoon.
Precies.
De beste filter is dicht bij de Heere leven.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Sheba schreef: Verder weet je alles, en heeft de puber bijna geen ruimte meer om zelf met die dingen om te gaan. Want o, wat zit je er als ouder te snel veel te direct bovenop... tenminste dat is onze ervaring
O joh, dat realiseer je je dus in eerste instantie even niet, als je van zo'n app hoort. :jongle
Mannetje schreef:Gaat al heel wat jaartjes mee...
Dochter is er nu 5 jaar af. Is blijkbaar heel wat jaartjes ;)
eilander schreef:School verplicht leerlingen om dit te gebruiken.
Aha, dus de discussie geven we een kind in de brugklas wel of geen smartphone, is dus achterhaald?
-DIA- schreef:maar ik geloof wel dat wij meer degelijk onderwijs kregen. En er was ook orde, gezag en tucht.
Het was anders DIA. Wij moesten veel rijtjes gezamenlijk instampen (plaatsnamen, jaartallen) maar dat bleek wel gewerkt te hebben. Want veel ouderen noemen zo nog rijtjes Duitse naamvallen, de plaatsen van Groningen op.
Het is veel individueler geworden.
Er zijn scholen las ik, die niet eens een verplicht lesprogramma aanbieden, maar de leerling moet zelf maar weten wat hij voor zichzelf nodig vindt. Ik vraag me dan echt af wat er gebeurt als zo'n leering naar het HBO of Uni gaat, want zo'n vrijblijvend pakket sluit echt niet aan.
Dat laatste las ik ook onlangs. Onderwijs volledig gebaseerd op zelfgekozen onderzoeksthema's. Maar bij verder lezen bleek dat het toch wel meeviel: leerlingen moeten gewoon examen doen en dus gewoon het examenprogramma draaien. Dat werd dan wel in compacte vorm aangeboden.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: Misschien dat velen dat wel zo zien, maar dat is een andere discussie.
Wij doen dat nog steeds niet. Ze kijken thuis op de computer op Magister.
O dat kan dus ook. Ik dacht dat het via een app op de mobiel moest.
Maar ben je het eens met hetgeen Sheba zei, nl. dat het gevaar bestaat dat ze toch teveel prikkels krijgen en meteen even gaan internetten of gamen als ze op Magister moeten zijn?
Daar ben ik het wel mee eens. Goede afspraken maken hierover helpt wel. En dit soort ontwikkelingen terugdraaien doen we niet meer, dus we zullen er mee moeten leren omgaan.
Ja, de afspraken maken lukt wel... Maar het houden ervan minder, tenminste bij ons wel.. :) De afspraken nakomen is zeg maar een leerpuntje... ;) En ja wij hebben filters etc. En nee er constant met je neus bovenop zitten bevordert niet echt de sfeer in huis, en hun zelfstandigheid.
Vroeger sloeg je je agenda open. En zag je het huiswerk in een opslag. En het zat nog redelijk in je hoofd ook. Want je had het zelf opgeschreven. Nu weten ze niet wat hun Huiswerk is. Moet eerst de pc opgestart worden. Komen ze allerlei email etc. tegen die toch echt eerst gelezen moeten worden, want het kan zo belangrijk zijn. En dan natuurlijk nog antwoorden. Leraren die per email nog een en ander doorsturen. En zoveel tijd later, huiswerk opzoeken? O, ja daarmee was ik bezig. Dan moet er nog gescrold worden van de ene dag naar de andere om echt al het huiswerk in de agenda te hebben. Zien of je geen repetitities en so's mist die je vast vooruit kan leren opdat het niet op het laatst gebeurt.... Liefst moeten er nog ondersteunende filmpjes meegestuurd worden door docenten. En dan ergens komt er dan als je geluk hebt nog vaag het besef dat er huiswerk gemaakt moet worden. Als je beetje een kind hebt wat totaal geen orde in het hoofd heeft kan je je lol op. :jongle
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:maar ik geloof wel dat wij meer degelijk onderwijs kregen. En er was ook orde, gezag en tucht.
Het was anders DIA. Wij moesten veel rijtjes gezamenlijk instampen (plaatsnamen, jaartallen) maar dat bleek wel gewerkt te hebben. Want veel ouderen noemen zo nog rijtjes Duitse naamvallen, de plaatsen van Groningen op.
Het is veel individueler geworden.
Er zijn scholen las ik, die niet eens een verplicht lesprogramma aanbieden, maar de leerling moet zelf maar weten wat hij voor zichzelf nodig vindt. Ik vraag me dan echt af wat er gebeurt als zo'n leering naar het HBO of Uni gaat, want zo'n vrijblijvend pakket sluit echt niet aan.
Juist dat individualistische acht ik een groot kwaad. Je ziet dat letterlijk overal doortrekken. En met het individualisme komt er vanzelf een eigen inzicht, mondigheid, die beslist niet altijd de kritiek en de waarheid kunnen doorstaan. Als men het in de kerk er niet meer mee eens is zegt men ronduit: Ik heb het wel gezien, ik ga, doei! Zo zei een predikant het eens. Met het individualisme komt vanzelf brutaliteit en eigenwijsheid. Dan is men niet meer bereid om te luisteren of iets wel goed is. Eigen inzicht. En daar blijft de mens dan vaak ook bij, zonder diepgaand te onderzoeken. Men wil er een 'goed gevoel' bij hebben. Dat moet toch fout gaan? Ik vrees dat dit ook niet meer terug te draaien is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door CvdW »

Dan is men niet meer bereid om te luisteren of iets wel goed is. Eigen inzicht. En daar blijft de mens dan vaak ook bij, zonder diepgaand te onderzoeken. Men wil er een 'goed gevoel' bij hebben. Dat moet toch fout gaan? Ik vrees dat dit ook niet meer terug te draaien is.

Dit moet toch herkenning geven?
Er zijn mensen die niet meer verder terug gaan dan ds. G.H. K.. ze willen de oudvaders niet onderzoeken. Allemaal te moeilijk die lange zinnen. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Wanneer Ds. v. D. preekt geeft het een goed gevoel. En we moeten constateren dat het niet terug te draaien is op RF.
Meerdere malen is opgeroepen om terug te gaan naar de Bron.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?

Bericht door Mara »

Zita schreef: Dat laatste las ik ook onlangs. Onderwijs volledig gebaseerd op zelfgekozen onderzoeksthema's. Maar bij verder lezen bleek dat het toch wel meeviel: leerlingen moeten gewoon examen doen en dus gewoon het examenprogramma draaien. Dat werd dan wel in compacte vorm aangeboden.
Dat is zo. Maar als je als puber mag kiezen wat je leert, wanneer en hoeveel je leert, kies je vaak de makkelijkste weg, toch?
In de brugklas beginnen ze meteen met het aanleren dat iets ook moet al vind je het niet leuk of doe je er helemaal niets mee later.
Een puber kijkt vaak niet verder vooruit dan vandaag of dit jaar desnoods.
En als jou die discipline niet bijgebracht is, hoe moet het dan als je op de universiteit een gedeeltelijke vrijheid hebt, die kun je dan toch veel moeilijker aan?
Ik hoorde gisteren dat bij de studie geneeskunde nu 3 toetsen per jaar worden afgenomen die je moet halen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie