Extreem weer

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Extreem weer

Bericht door Mara »

Vanmorgen stond dit in alle landelijke dagbladen:

Rampen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden bedreigen aan het eind van deze eeuw ongeveer twee derde van alle Europeanen. In de periode 2071-2100 zullen door de gevolgen van klimaatverandering in de EU, Zwitserland, Noorwegen en IJsland jaarlijks 80.000 tot 240.000 mensen komen te overlijden.

Wat moeten wij - gewone burgers - nu met dit nieuws? De meesten van ons, op dit forum dus, maken dit niet meer mee. Je hebt er geen invloed op. Maar als je naar je (klein)kinderen kijkt, denk je wellicht: wat moeten zij nog meemaken?
Maar dat verzuchtten mijn opa en oma eind jaren 30 waarschijnlijk ook.

Hoe lezen jullie zo'n bericht? Kun je dit relativeren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Extreem weer

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Vanmorgen stond dit in alle landelijke dagbladen:

Rampen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden bedreigen aan het eind van deze eeuw ongeveer twee derde van alle Europeanen. In de periode 2071-2100 zullen door de gevolgen van klimaatverandering in de EU, Zwitserland, Noorwegen en IJsland jaarlijks 80.000 tot 240.000 mensen komen te overlijden.

Wat moeten wij - gewone burgers - nu met dit nieuws? De meesten van ons, op dit forum dus, maken dit niet meer mee. Je hebt er geen invloed op. Maar als je naar je (klein)kinderen kijkt, denk je wellicht: wat moeten zij nog meemaken?
Maar dat verzuchtten mijn opa en oma eind jaren 30 waarschijnlijk ook.

Hoe lezen jullie zo'n bericht? Kun je dit relativeren?
Ze maken een model en voeren wat variabelen in en er komt een uitkomst uit. De vraag is of het model de realiteit weerspiegelt. Meestal zitten daar haken en ogen aan.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Extreem weer

Bericht door Posthoorn »

De vraag is ook of dit nu echt door de 'opwarming' van de aarde komt.

http://climategate.nl/2017/07/18/klimaa ... aatbeleid/
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Extreem weer

Bericht door Klavart »

Mara schreef:Hoe lezen jullie zo'n bericht?
Als bangmakerij.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Extreem weer

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Hoe lezen jullie zo'n bericht?
Als komkommertijd nieuwsvulling.
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Extreem weer

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Hoe lezen jullie zo'n bericht?
Als komkommertijd nieuwsvulling.
Dat was mijn reactie ook toen ik het las inderdaad. :haha
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Extreem weer

Bericht door Mannetje »

Mara schreef: Hoe lezen jullie zo'n bericht? Kun je dit relativeren?
Hoe? Het zal wel. Volgende artikel.
-
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Extreem weer

Bericht door Desiree »

Daarom heb ik o.a. op CU gestemd. En ik probeer iets meer op te letten. Ik leef niet (alleen) voor mezelf maar ook voor hen die na mij komen. Hier en in Afrika.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Het extreme weer kunnen we in verband brengen met de tijd, en zelfs met de tekenen der tijden.
Het is alleen zo dat weinigen daar bij stil staan.
Er zijn verschillende zaken in het Woord waar we deze ontwikkelingen in Gods schepping kunnen
naspeuren.
Veel oordelen hebben te maken met de natuur, het klimaat. Denk aan de droogte van 3 jaren in de
tijd van Elia. Om maar één voorbeeld te noemen.
In samenspel met de andere tekenen der tijden is het dus wel zeer aannemelijk. De mens, als rentmeester
van Gods goede schepping heeft om zichzelf te verrijken en de zonde te meerder te maken het klimaat
verstoort. De mens greep in de door God geschapen natuur-orde in. Dat zullen we ook weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Hoe lezen jullie zo'n bericht?
Als komkommertijd nieuwsvulling.
Dan lees ik er toch ietsjes meer achter. Alles moeten en kunnen we niet als komkommervulling afdoen.
Wel is het mogelijk dat er voor deze dingen daardoor meer plaatsingsruimte is in de bladen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Extreem weer

Bericht door Jongere »

-DIA- schreef:Het extreme weer kunnen we in verband brengen met de tijd, en zelfs met de tekenen der tijden.
Het is alleen zo dat weinigen daar bij stil staan.
Er zijn verschillende zaken in het Woord waar we deze ontwikkelingen in Gods schepping kunnen
naspeuren.
Veel oordelen hebben te maken met de natuur, het klimaat. Denk aan de droogte van 3 jaren in de
tijd van Elia. Om maar één voorbeeld te noemen.
In samenspel met de andere tekenen der tijden is het dus wel zeer aannemelijk. De mens, als rentmeester
van Gods goede schepping heeft om zichzelf te verrijken en de zonde te meerder te maken het klimaat
verstoort. De mens greep in de door God geschapen natuur-orde in. Dat zullen we ook weten.
Ik denk dat je dit heel raak hebt gezien en onder woorden gebracht, DIA. Dank daarvoor. Zagen maar meer mensen deze dingen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Extreem weer

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mara schreef:Vanmorgen stond dit in alle landelijke dagbladen:

Rampen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden bedreigen aan het eind van deze eeuw ongeveer twee derde van alle Europeanen. In de periode 2071-2100 zullen door de gevolgen van klimaatverandering in de EU, Zwitserland, Noorwegen en IJsland jaarlijks 80.000 tot 240.000 mensen komen te overlijden.

Wat moeten wij - gewone burgers - nu met dit nieuws? De meesten van ons, op dit forum dus, maken dit niet meer mee. Je hebt er geen invloed op. Maar als je naar je (klein)kinderen kijkt, denk je wellicht: wat moeten zij nog meemaken?
Maar dat verzuchtten mijn opa en oma eind jaren 30 waarschijnlijk ook.

Hoe lezen jullie zo'n bericht? Kun je dit relativeren?
Niet alles is even zeker, maar ik zie het wel als alarmbellen, en het ontkennen is dwaas.
Nu zijn al genoeg zaken merkbaar en zichtbaar die niet meer binnen kleine of wat grotere variaties binnen normaal klimaat passen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Extreem weer

Bericht door Jeremiah »

Ik denk dat we het extreme weer en de "klimaathysterie" zeker mogen, ja moeten verbinden met de woorden van de Heere Jezus zelf ivm de tekenen der tijden voorafgaande aan Zijn wederkomst.
Lukas 21: 25-26
25 En er zullen tekenen zijn in de zon, en maan, en sterren, en op de aarde benauwdheid der volken met twijfelmoedigheid, als de zee en watergolven groot geluid zullen geven;
26 En den mensen het hart zal bezwijken van vrees en verwachting der dingen, die het aardrijk zullen overkomen; want de krachten der hemelen zullen bewogen worden.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Extreem weer

Bericht door Mannetje »

Ik wil niets afdoen aan de plicht de tekenen der tijden op te merken, maar om dat te verbinden aan een toekomstvoorspelling met heel heel heel veel onzekerheden gaat mij veel te ver.
-
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Ik wil niets afdoen aan de plicht de tekenen der tijden op te merken, maar om dat te verbinden aan een toekomstvoorspelling met heel heel heel veel onzekerheden gaat mij veel te ver.
Het gaat er niet om om de toekonst te voorspellen, al is het wel dat een blinde zelfs nog kan tasten dat die benauwend is. Maar ik bedoelde het opmerken op zich, de ogen open en het Woord erbij. En weten dat alles een doel heeft, dat alles bestuurd wordt tot een zeker doel,
en dat er niets zomaar gebeurt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie