Te harde uitspraak van der Staaij?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door Mara »

Het AD kopte:
Van der Staaij: In Nederland vermoordt de dokter je
SGP-leider Kees van der Staaij heeft in de Amerikaanse krant The Wall Street Journal aandacht gevraagd voor het euthanasiebeleid in Nederland. In een opinieartikel met de titel In Nederland vermoordt de dokter je schrijft hij dat de grenzen van het euthanasiebeleid steeds verder zijn opgerekt.

http://www.ad.nl/binnenland/van-der-sta ... e~af42b11f
Pia Dijkstra vindt het veel te ver gaan

http://www.ad.nl/politiek/d66-van-der-s ... e~a451d7e9

Is deze uitspraak wel verstandig?
The doctor will kill you, zo staat het in de Amerikaanse krant.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door refo »

Je moet niet zoveel AD lezen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door helma »

The doctor will kill you

"Overigens zegt de woordvoerder van de SGP dat Van der Staaij de kop In the Netherlands, the doctor will kill you now allicht niet zelf heeft aangedragen en dat deze zin ook niet terugkomt in de tekst. Verder zou het opiniestuk flink zijn ingekort."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door helma »

En ik denk dat er inderdaad meer euthanasie gepleegd wordt dan we doorhebben. Pas hoorde ik dat een (vrij gezonde) opa van een meisje uit de vriendenkring van onze zoon een hersenbloeding had gekregen. Na 2 dagen werd besloten te stoppen met medicatie én water. Dan duurt het bij ouderen hooguit een dag of 3... En inderdaad, na 3 dagen overleed hij.
Ik had daar toen echt mijn vraagtekens wel bij. Maar ik begreep dat dat heel normaal was. Dus als je niet langer zorg voor een oudere wil dragen stop je gewoon met water geven. Of je geeft wat extra morfine. Die adviezen krijg je gewoon. Dan duurt de terminale periode niet zo lang.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door Herman »

'The docter will kill you'. Het is typisch een stereotype uitdrukking van hoe buitenlanders naar ons land kijken. Dus als nu blijkt dat de kop niet van Van der Staaij van maar van de Wall Street Journal zelf is, dan bevestigd dat mijn overtuiging.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Je moet niet zoveel AD lezen.
Wie hier niet het RD leest die leest het AD, d.w.z. een regionale editie van het AD. Immers sinds de overname van Wegener door de Persgroep zijn verschillende regionale kranten als De Twentsche Courant Tubantua, De Stentor, De Gelderlander, De PZC, Brabants Dagblad... gewoon een soort kopbladen van het AD. Staat op de voorpagina: AD Regionaal. Artikelen die niet echt regionaal zijn komen rechtstreeks en voor 100 % uit het AD. En aangezien de meeste regionale kranten die in (op) the Biblebelt worden gelezen tot Wegener behoorden, zijn die nu onderdeel van het AD. Daar ben je gewoon aan overgeleverd als je een regionale krant wilt lezen. Concurrentie bestaat niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door eilander »

Ik vind uitspraken als 'ik heb niet over het begin van mijn leven kunnen beslissen, ik wil wel over het eind kunnen beslissen' veel harder. Dat zijn uitspraken die in de kringen van de NVVE worden gedaan.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Ik vind uitspraken als 'ik heb niet over het begin van mijn leven kunnen beslissen, ik wil wel over het eind kunnen beslissen' veel harder. Dat zijn uitspraken die in de kringen van de NVVE worden gedaan.
Het komt hard over omdat we de realiteit niet meer zien, of beter, nier meer willen zien, en ook beslist niet terug willen naar die oude bedompte tijd dat je door moest leven tot je einde toe. Tenslotte noemt dhr. van der Staaij zijn bovendien nog christelijk ook, en dat is voor D66 wel héél erg! Dan hebben ze nu tenminste een handvat om wat te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door huisman »

Uitstekend artikel van van der Staaij.
Dat de politica(Pia Dijkstra) die vroegtijdig doden in haar portefeuille heeft er zich aan ergert is natuurlijk niet verbazend.

Hoe CU en D66 ooit door één deur moeten is mij een raadsel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door Terri »

helma schreef:En ik denk dat er inderdaad meer euthanasie gepleegd wordt dan we doorhebben. Pas hoorde ik dat een (vrij gezonde) opa van een meisje uit de vriendenkring van onze zoon een hersenbloeding had gekregen. Na 2 dagen werd besloten te stoppen met medicatie én water. Dan duurt het bij ouderen hooguit een dag of 3... En inderdaad, na 3 dagen overleed hij.
Ik had daar toen echt mijn vraagtekens wel bij. Maar ik begreep dat dat heel normaal was. Dus als je niet langer zorg voor een oudere wil dragen stop je gewoon met water geven. Of je geeft wat extra morfine. Die adviezen krijg je gewoon. Dan duurt de terminale periode niet zo lang.
Onze oude vader van 93 kon ook op een gegeven moment niet meer slikken, hij was dementerend, allerlei andere kwaaltjes en dan is het inderdaad op een gegeven moment 'een keuze' of we nog 'verder' gaan met behandelen.
Ongelooflijk moeilijk allemaal.
We kunnen mensen zo lang in leven houden, dat sterven min of meer een 'keuze' wordt. ( pas een preek over gehoord)
Dit hebben we natuurlijk in overleg met huisarts en de verpleging van verzorgingstehuis gedaan( een tehuis welke behoort tot de rechterflank van de ger.gezindte) .
Toch zijn het vragen waar je als kinderen antwoord op moet geven, heel ingrijpend.
Hier hebben wij best veel aan gehad https://www.vumc.nl/afdelingen-themas/4 ... mentie.pdf
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
helma schreef:En ik denk dat er inderdaad meer euthanasie gepleegd wordt dan we doorhebben. Pas hoorde ik dat een (vrij gezonde) opa van een meisje uit de vriendenkring van onze zoon een hersenbloeding had gekregen. Na 2 dagen werd besloten te stoppen met medicatie én water. Dan duurt het bij ouderen hooguit een dag of 3... En inderdaad, na 3 dagen overleed hij.
Ik had daar toen echt mijn vraagtekens wel bij. Maar ik begreep dat dat heel normaal was. Dus als je niet langer zorg voor een oudere wil dragen stop je gewoon met water geven. Of je geeft wat extra morfine. Die adviezen krijg je gewoon. Dan duurt de terminale periode niet zo lang.
Onze oude vader van 93 kon ook op een gegeven moment niet meer slikken, hij was dementerend, allerlei andere kwaaltjes en dan is het inderdaad op een gegeven moment 'een keuze' of we nog 'verder' gaan met behandelen.
Ongelooflijk moeilijk allemaal.
We kunnen mensen zo lang in leven houden, dat sterven min of meer een 'keuze' wordt. ( pas een preek over gehoord)
Dit hebben we natuurlijk in overleg met huisarts en de verpleging van verzorgingstehuis gedaan( een tehuis welke behoort tot de rechterflank van de ger.gezindte) .
Toch zijn het vragen waar je als kinderen antwoord op moet geven, heel ingrijpend.
Hier hebben wij best veel aan gehad https://www.vumc.nl/afdelingen-themas/4 ... mentie.pdf
Je hoort de term palliatieve sedatie wel eens, maar wat houdt dat precies in?
Ik kwam er pas weer mee in mijn gedachten, want op 3 augustus staar er bij mij in het ziekenhuis een ingreep gepland, dat onder sedatie wordt uitgevoerd. Nu vat ik dit meteen aan: Wat is in feite palliatieve sedatie, en 'gewone' sedatie?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door refo »

Dat is het roesje dat je pas werd geadviseerd. Toen zei je nog dat dat bij jou niet werkte.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Dat is het roesje dat je pas werd geadviseerd. Toen zei je nog dat dat bij jou niet werkte.
Nee dit is wat anders: hier ben je buiten bewustzijn, maar ze kunnen je eventueel wakker maken.
Het zit tussen een roesje en narcose in, hoorde ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door helma »

Ik heb het over iemand die maandagmorgen nog fietste, s middags een hersenbloeding kreeg, en vervolgens op woensdag geen medicatie en water meer kreeg. Dat vind ik toch wel anders dan dat iemand al gedurende langere tijd terminaal is.
Dan vind ik de keus om te stoppen met medicatie (doorgaan met behandeling) nog weer anders dan geen water meer geven! Vind ik een aardig actieve manier van levensverkorting. Als iemand niet meer kan slikken en al terminaal is dan is dat niet levensverkortend.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Te harde uitspraak van der Staaij?

Bericht door emigrant »

voor wie Engels leest hier een link naar het artikel in The Wall Street Journal

https://www.wsj.com/articles/in-the-net ... 1500591571
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie