Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door Mannetje »

https://www.rd.nl/vandaag/politiek/kame ... -1.1413825

"Zwangere studenten moeten recht krijgen op zwangerschapsverlof. Ook moeten ze op coulance en hulp van hun onderwijsinstelling kunnen rekenen, vindt de Tweede Kamer."

Ik vind het een goede zaak, in de hoop dat dit zwangere studentes minder gauw voor abortus laat kiezen. De houding van het CDA in deze begrijp ik niet.
-
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door Vorst »

Ik zou ook niet direct voor stemmen. Je kiest een studie, of je kiest een zwangerschap.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door helma »

Oh ja en als je toch zwanger raakt... Veel zwangerschappen blijken toch niet gepland te zijn. En ook niet gewenst. Maar daar komen ze pas achter als ze al zwanger zijn. 33.000 keer per jaar kiest men om 'de zwangerschap te beëindigen' in Nederland.
Je zou zeggen: je kiest een zwangerschap of niet. Maar nee; het is momenteel veel te vaak: je kiest een abortus of niet.
Er zijn ontzettend veel studenten die de gang naar de abortuskliniek maken. Dat is helaas de praktijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door eilander »

Sterker nog: ik sprak een tijdje terug iemand wiens dochter studeerde en zwanger werd. Het stel wilde graag trouwen en zocht woonruimte in een bepaalde plaats. Maar ze kreeg geen urgentieverklaring, want ze had nu eenmaal de keuze om het kind weg te halen. Zo werd het letterlijk gezegd.
Dat wilde ze uiteraard niet, en de woonruimte is er toch wel gekomen maar zonder medewerking van woningstichting.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door refo »

Dat is wel een beetje cru gezegd, maar ik kan me wel voorstellen dat een zwangerschap gebruiken als urgentiereden, daarom een woning krijgen en vervolgens een abortus doen bij de woningstichting een nare smaak geeft.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door emigrant »

je bent er toch zelf bij, als een zwangerschap gemaakt wordt? Wil je het niet, houd dan je hand ervoor zei mijn oma altijd.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door eilander »

emigrant schreef:je bent er toch zelf bij, als een zwangerschap gemaakt wordt?
Wat wil je daarmee zeggen?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door Mara »

eilander schreef:
emigrant schreef:je bent er toch zelf bij, als een zwangerschap gemaakt wordt?
Wat wil je daarmee zeggen?
Ik ben het in deze wel met emigrant eens. Een kind komt niet uit de lucht vallen.
Vorst schreef:Je kiest een studie, of je kiest een zwangerschap.
Nou, ik zou het anders willen formuleren.
Wacht met trouwen totdat je allebei je diploma hebt behaald.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door emigrant »

eilander schreef:
emigrant schreef:je bent er toch zelf bij, als een zwangerschap gemaakt wordt?
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat je het zelf hebt laten gebeuren. Dus dan achteraf niet moeilijk doen of aborteren en verder met de orde van de dag.
Er zijn twee mensen bij, die het hebben laten gebeuren.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door eilander »

Dat een kind niet uit de lucht komt vallen, is (voor mij althans) geen nieuws.
En dat je beter eerst je studie af kunt maken, lijkt me ook verstandig.

Nu gaat het over de situatie dat je studente bent, en zwanger bent. Aan de voorgaande adviezen heb je dan niets meer, dan wordt je voor de keuze gesteld: weghalen, of ben je zo gek dat je het wilt houden?
In dit geval zou ik dan zeggen dat het wel positief is als er in elk geval financieel geen prikkel is om het kindje weg te laten halen.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door merel »

Eerlijk gezegd vind ik een zwangerschapsverlof onzin tijdens een studie. De meeste studies kan je gewoon na een paar maanden en trimester weer oppakken. Inderdaad is dat een hoop geregel, maar dat is de consequentie van de keuze die je hebt gemaakt. Welkom in de volwassen wereld!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door helma »

Ja dat is inderdaad zo. Maar de praktijk leert dat er toch veel studenten zwanger raken en voor abortus kiezen. Dan is een regeling wel een betere optie. Elk kind wat niet gedood wordt in de moederschoot is er één toch?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door JCRyle »

Ik voel vervreemding: je keuze en je maakt zwangerschap.
Daar behoren wij (christenen) toch anders over te praten. Nu gaan we mee in de denkwereld van de wereld.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door Dodo »

JCRyle schreef:Ik voel vervreemding: je keuze en je maakt zwangerschap.
Daar behoren wij (christenen) toch anders over te praten. Nu gaan we mee in de denkwereld van de wereld.
Dat is helaas de denkwereld van veel mensen, ook studenten. Je kunt het wel anders wensen maar het is wat het is.
Ik denk dat een christelijke studentenvereniging hierin ook veel kan betekenen maar de meeste studenten zijn daar geen lid van.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door parsifal »

merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik een zwangerschapsverlof onzin tijdens een studie. De meeste studies kan je gewoon na een paar maanden en trimester weer oppakken. Inderdaad is dat een hoop geregel, maar dat is de consequentie van de keuze die je hebt gemaakt. Welkom in de volwassen wereld!
Kun je inderdaad je studie een tijdje stop zetten, zonder dat je studiekosten en extreem omhoog gaan? Is zwangerschap een reden daarvoor? Ik zie het argument tegen zwangerschapsverlof niet echt eigenlijk. Zonder dit geef je de studente die al zwanger is min of meer de keuze tussen studie afbreken (wat ook vanuit de overheid ongewenst lijkt) of heel veel moeite met een kind en in veel gevallen abortus. Het is ook weer niet zo dat de studie tijdelijk stil zetten of een studente met kind meer tijd geven om de studie op halve snelheid te doen, de overheid veel geld kost.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie