"Laat ons supermensen maken, mensen naar ons beeld"??

Plaats reactie
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

"Laat ons supermensen maken, mensen naar ons beeld"??

Bericht door parsifal »

Een titel schaamteloos gestolen uit een liedje van Elly en Rikkert.

Het volgende artikel maakt me angstig en ik weet eigenlijk niet precies waarom.
https://www.nytimes.com/2017/05/16/heal ... phone&_r=0

Men denkt dat het binnen enkele jaren mogelijk is om een huidcel van iemand om te programmeren tot een geslachtscel en op deze manier kunstmatige bevruchting (is dit nog het juiste woord) gemakkelijker te maken.
Het is niet direct een "ontwerp je eigen baby", maar mogelijkheden in die richting lijken wel meer open te komen liggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Laat ons supermensen maken, mensen naar ons beeld"??

Bericht door eilander »

Ik weet niet waar de topictitel vandaan komt, maar ik vind het godslasterlijk overkomen eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: "Laat ons supermensen maken, mensen naar ons beeld"??

Bericht door parsifal »

Zoals ik zei: schaamteloos gestolen van Elly en Rikkert:
https://www.nomorelyrics.net/nl/Elly_am ... ksten.html
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: "Laat ons supermensen maken, mensen naar ons beeld"??

Bericht door ZWP »

eilander schreef:Ik weet niet waar de topictitel vandaan komt, maar ik vind het godslasterlijk overkomen eerlijk gezegd.
Gezien de verdere inhoud van het (indringende) lied/gedicht, vind ik het niet godslasterlijk, maar treffend (helaas...)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: "Laat ons supermensen maken, mensen naar ons beeld"??

Bericht door Terri »

parsifal schreef:Een titel schaamteloos gestolen uit een liedje van Elly en Rikkert.

Het volgende artikel maakt me angstig en ik weet eigenlijk niet precies waarom.
https://www.nytimes.com/2017/05/16/heal ... phone&_r=0

Men denkt dat het binnen enkele jaren mogelijk is om een huidcel van iemand om te programmeren tot een geslachtscel en op deze manier kunstmatige bevruchting (is dit nog het juiste woord) gemakkelijker te maken.
Het is niet direct een "ontwerp je eigen baby", maar mogelijkheden in die richting lijken wel meer open te komen liggen.
Ik huiver en de vervreemding voor deze wereld neemt steeds grotere vormen voor me aan.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Laat ons supermensen maken, mensen naar ons beeld"??

Bericht door Mara »

Het geknutsel aan mensen is al een tijd gaande. Slechte genen worden eruit gehaald, zodat een erfelijke aandoening er niet meer is.
Men wil God graag een stapje vóór zijn.
Ook aan het einde van een leven.
Ik huiver als ik mensen soms hoor spreken over actieve levensbeëindiging, dat een datum zal worden geprikt.
In WO2 werd er al geëxperimenteerd om het volmaakte Arische ras te creëren.
Het is uiteindelijk niet gelukt, God greep in.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: "Laat ons supermensen maken, mensen naar ons beeld"??

Bericht door parsifal »

Mara schreef:Het geknutsel aan mensen is al een tijd gaande. Slechte genen worden eruit gehaald, zodat een erfelijke aandoening er niet meer is.
Men wil God graag een stapje vóór zijn.
Ook aan het einde van een leven.
Ik huiver als ik mensen soms hoor spreken over actieve levensbeëindiging, dat een datum zal worden geprikt.
In WO2 werd er al geëxperimenteerd om het volmaakte Arische ras te creëren.
Het is uiteindelijk niet gelukt, God greep in.
Ik deel je zorg. Op hetzelfde moment kan ik het niet rond krijgen. Sommige vrouwen laten hun borst amputeren bij erfelijke borstkanker. Is dat fundamenteel anders dan genmanipulatie? En hier gaat het om mensen, maar hoe zien we het bij het fokken van dieren?

Verder gaat het in het genoemde New York Times artikel in de eerste plaats om het krijgen van kinderen via het herprogrameren van cellen, niet het selecteren van cellen. In theorie kan het leiden tot biologische kinderen van twee ouders van hetzelfde geslacht. Selectie wordt een stuk makkelijker en niet meer alleen door het selecteren na bevruchting of het selecteren van de ouders zoals we bij het fokken van dieren doen, maar door het actief werken aan het genoom zelf (en als het eenmaal kan geloof ik dat het ook zal gebeuren).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie