Conservatieve christenen betalen de rekening

Plaats reactie
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Conservatieve christenen betalen de rekening

Bericht door Ambtenaar »

Beste allemaal,

Een lezenswaardig stuk over onze positie in de samenleving dagblad Trouw
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Conservatieve christenen betalen de rekening

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Beste allemaal,

Een lezenswaardig stuk over onze positie in de samenleving dagblad Trouw
Het is een feit dat moslims en orthodoxe christenen tegenwoordig 'gelijk' zijn in de ogen van de overheid, kan wel tot zaken leiden
die we wellicht niet hadden kunnen vermoeden. De overheid zal het 'discriminerend' bestempelen als christenen en moslims een
aparte behandeling krijgen. Dit is de prijs, het offer dat we moeten betalen door de onvolprezen 'vrijheid van meningsuiting' en ook
de zogenaamde 'vrijheid van godsdienst'. Zien onze regeerders het verschil tussen orthodox protestantse kerken en de islam?
Het lijkt erop dat men ze beschouwd als gelijke monniken... en de daaruit voortvloeiende benadering...

Denk ook aan de houding jegens de 'weigerambtenaar', het belang wat men hecht aan een actiegroep (dat is het in feite toch?) als
het COC... De bezwaarden tegen zondagsopenstelling van winkels... enzovoort. Is het te ver gezocht (moet ik wel vragen, in verband
met vele lauwe reacties) om hierin duidelijk de tekenen der tijd te zien? Onze afkeringen gaan ons kastijden.

We dreigen, met name jongeren, er aan te wennen. Als ik me niet vergis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Conservatieve christenen betalen de rekening

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Het is een feit dat moslims en orthodoxe christenen tegenwoordig 'gelijk' zijn in de ogen van de overheid, kan wel tot zaken leiden
die we wellicht niet hadden kunnen vermoeden. De overheid zal het 'discriminerend' bestempelen als christenen en moslims een
aparte behandeling krijgen.
De vrijheid van godsdienst is een groot goed. Dat de overheid geen onderscheid maakt tussen de religies en zich niet inhoudelijk bemoeit met religieuze genootschappen is in mijn ogen juist uitermate belangrijk.Dat is juist de reden waarom wij in Nederland ons geloof openlijk kunnen belijden.
Dit is de prijs, het offer dat we moeten betalen door de onvolprezen 'vrijheid van meningsuiting' en ook
de zogenaamde 'vrijheid van godsdienst'. Zien onze regeerders het verschil tussen orthodox protestantse kerken en de islam?
Het lijkt erop dat men ze beschouwd als gelijke monniken... en de daaruit voortvloeiende benadering...
En terecht in mijn ogen. Als de overheid onderscheid gaat maken en zich gaat bemoeien met de geloofsbelevenis van mensen, dan krijg je hele vreemde toestanden. Predikanten in het gevang, zoals De Cock is overkomen, dat willen we toch niet.
Denk ook aan de houding jegens de 'weigerambtenaar', het belang wat men hecht aan een actiegroep (dat is het in feite toch?) als
het COC... De bezwaarden tegen zondagsopenstelling van winkels... enzovoort. Is het te ver gezocht (moet ik wel vragen, in verband
met vele lauwe reacties) om hierin duidelijk de tekenen der tijd te zien? Onze afkeringen gaan ons kastijden.
Amanda Kluveld spreekt over de vrijheid van geweten, en dat lijkt in deze tijd steeds meer onder druk te staan. De schijnbare verplichting om overal aan me te moeten werken wat wettelijk mogelijk is, is met name een verontrustende ontwikkeling.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Conservatieve christenen betalen de rekening

Bericht door eilander »

Een belangwekkend artikel inderdaad. Ik heb er wel een paar kanttekeningen bij:
1. Ik denk al heel lang dat het nieuwe soort vervolging is: christenen sluiten zichzelf buiten de seculiere samenleving als ze niet meer mee kunnen of willen doen met het seculiere denken. Bijvoorbeeld: vind je als christen dat homorelaties onbijbels zijn? Dat mag je vinden, maar voor die opvatting is geen plek binnen het onderwijs.
Geen actieve vervolging dus, maar wel uitsluiting van hen die er ‘zelf voor kiezen’ om om des gewetens wil niet mee te kunnen doen.

2. Het gaat meer en meer om een botsing tussen seculier gedachtengoed (wij maken zelf uit wat goed is) en bijbels gedachtengoed (wat wil God wat wij doen).
Even los van interpretatieverschillen die er natuurlijk zijn, maar de vraag wie het voor het zeggen heeft in ons leven is cruciaal.

3. Een echte liberaal is niet altijd zo tolerant als dat hij vertelt. Dat zie je duidelijk in het dossier ‘weigerambtenaren’. Er is niemand die er echt last van heeft, sterker nog: in de praktijk wordt niet eens gemerkt. Er zullen immers maar weinig homostellen door een christelijke ambtenaar getrouwd willen worden, is mijn inschatting.
Dus dat is een goed punt van mevr. Kluveld.

4. En toch begrijp ik deze mensen wel, en vanuit hun optiek kan ik het er nog wel mee eens zijn ook. Natuurlijk, weigerambtenaren handelen niet in strijd met de wet, en gemeenten vinden in alle gevallen de Cohen-oplossing. Geen enkel probleem, maar ondertussen zijn er dus wel mensen die innerlijk discrimineren. En dat is dan nog niet zo erg (er is immers vrijheid van geweten), maar we faciliteren dat als gemeente.
Anders gezegd: als je niet de Bijbel als norm hanteert, moet je wel alle openbare intolerantie afwijzen.

5. Wat ik hier mis, is dat het voor iedereen heilzaam en geboden is om Gods Woord als norm te hanteren. Het moet niet alleen gaan om de ruimte die wij als christenen nog krijgen, maar veel meer om hoe God wordt geëerd, ook/juist in het openbare leven en door onze medeburgers individueel.
Plaats reactie