't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Mara »

Zita schreef: Kerkelijke regels lopen wel behoorlijk uiteen. Maar met elkaar hebben we wel al die instellingen die ik hierboven noemde, en kun je volgens mij prima spreken van een zuil. Dat is het enige punt wat ik wilde maken.
Ja, ik vatte hem. ;)
Maar is wat nu de reformatorische zuil genoemd wordt, niet gewoon precies hetzelfde als de voormalig christelijke?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:We kunnen er lang of kort over spreken: we zitten wel op de puinhopen.
En er zou nog verwachting zijn als we in de schuld mochten komen.
Ik geloof dat het daar ligt: We kunnen niet in de schuld komen.
Dan zijn het puinhopen van een gebouw wat zelf gecreëerd is. Zou het de wil van de Heere zijn geweest dat er een zuil is gemaakt waarin refo christenen zich terug kunnen trekken? Waar in de bijbel lees je dat we onszelf moeten terugtrekken om tevreden met gelijkgestemden onder elkaar te moeten leven?
Zoals @Moderamen al verwoorde: er werd niet of nauwelijks aan evangelisatie gedaan, er was geen vrucht zichtbaar want we hebben elkaar de tent uitgevochten. Binnen de zuil zijn het allemaal eilandjes die op bepaalde punten nu moeten samenwerken, maar er zijn er velen die liever nog steeds op hun eilandje blijven zitten en alle anderen blijven bekritiseren.
De bijbel zegt dat we moeten staan in de wereld maar niet van de wereld moeten zijn! Dat we zout en licht voor deze wereld moeten zijn. De zuil heeft voor een groot gedeelte het tegenovergestelde bewerkt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
Mara schreef:
Zita schreef: De reformatorische wereld is nog steeds in bepaalde mate afgeschermd, en er zijn heel veel eigen organisaties. Je kunt reformatorisch blokfluiten, naar school, vakbondslid zijn, internetradio luisteren, forummen, naar de camping gaan, op reis gaan, in verpleeghuis wonen, stemmen, enzovoorts.
In de vorige eeuw heette dit gewoon christelijk.
Ik zat op een christelijke turnvereniging, op een gereformeerde lagere school, op de woensdagmiddagclub van het Leger des Heils,
de katholieke mensen kochten hun vlees bij de r.k. slager en groenten bij de r.k. groentenman. Mijn broers voetbalden bij de chr. voetbalver, omdat zij op zaterdag de competitie hadden.
Ik had nog nooit van het woord reformatorisch gehoord, dat kwam pas in beeld toen ik hoorde van het bestaan van de Revius, die toen nog op een andere locatie zat, maar dit terzijde.
De verzuiling heeft een negatieve klank gekregen, terwijl het best overzichtelijk was.
Het probleem ligt er meer in dat de reformatorische zuil meer en meer verdeeld raakt.
Als HerstHervormde zul je de regels van de GGiN ver. waarschijnlijk niet begrijpen of weten.
Kerkelijke regels lopen wel behoorlijk uiteen. Maar met elkaar hebben we wel al die instellingen die ik hierboven noemde, en kun je volgens mij prima spreken van een zuil. Dat is het enige punt wat ik wilde maken.
Toch heeft Mara wel gelijk: Het was gewoon christelijk. Het onderscheid kwam pas zo ongeveer bij de oprichting van het RD. Toen werd de naam Reformatorisch meer gebruikt voor degenen die niet met de hoofdstroom van het protestantisme mee konden. De gezangen in de kerk, de NBG Bijbelvertaling, enz. De organisaties die niet mee konden met de gewone christelijke organisaties kwamen apart omdat er in de hoofdstroom van het protestantisme veel vernieuwde en veranderde.

Er kon steeds meer bij door, en zo was mijn vader, om een voorbeeld te noemen, (voor hij daaraan ontdekt en overtuigd werd) lid van een 'christelijk toneel', om maar wat te noemen. Mijn opa (mijn moeders vader) was diaken in de Hervormde kerk, maar had er totaal geen bezwaar tegen dat zijn dochter (mijn moeder) op dansles ging. Toen onze ouders meer en meer overtuigd werden van de valse leer die er werd gebracht kon dat allemaal niet meer.

Ik weet niet of we nu al zover zijn dat er reformatorische toneelverenigingen bestaan? Het was toch altijd een punt van verschil: Reformatorisch kon niet mee met toneel, dans, theater, bioscoop, en later radio en tv. Er kwam een steeds grotere kloof tussen 'gewoon christelijk' en reformatorisch.

Ik geloof dat dit het punt is: Mensen die zich vandaag de dag nog wel reformatorisch noemen zijn in principe zo ongeveer zover 'geëmancipeerd' dat ze gelijk zijn geworden het de destijds 'gewone hoofdstroom in het protestantisme. Dat ging geleidelijk. De kiem lag er eigenlijk al in de jaren voor er van een reformatorische zuil was. We noemden het misschien toen behoudend of orthodox protestants, en daarin lagen in feite al de wortels van het huidige niet meer oorspronkelijk reformatorische (of gereformeerd) denken. Het is een steeds opschuivend proces. Maar dat kan vanzelf niet altijd doorgaan, want dan verwaterd alles. Zo zijn we nu als gereformeerde gezindte steeds minder een eenheid zodat we elkaar geestelijk niet meer herkennen of verstaan.

Het deel dat destijds (ten tijde van de oprichting van het RD, eind jaren 60), reformatorisch genoemd werd, en nu niet kan meegaan met de vernieuwingen (althans die vernieuwingen die de leer en het leven naar Schrijft en Belijdenis aantasten), is nu een klein overblijfsel geworden, waar men van binnenuit de reformatorische kring, nu schampert over de zware dominees uit de rechterflank. Analoog aan de situatie zoals die was toen onze ouders nog met de hoofdstroom in de Hervormde kerk meegingen. Er werd naar hartenlust gescholden en minachtende neergekeken of die 'fienen' (fijnen) in Rijssen, waar je beter niet mee van doen kon hebben. Zo lag dat toen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door ZWP »

Op reformatorische basisscholen wordt wel wat aan toneel gedaan hoor. Of een stukje op n bruiloft. :)
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Charles »

-DIA- schreef: begingpost van DIA
In de verweesde samenleving uit halverwege 90 geeft Fortuyn dit al aan en hoe e.e.a. komt. Leerzaam om te lezen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Hendrikus »

ZWP schreef:Op reformatorische basisscholen wordt wel wat aan toneel gedaan hoor. Of een stukje op n bruiloft. :)
Dansen heet dan ritmisch huppelen. En toneel heet rollenspel. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Desiree »

Ja... ik dacht bewegen op muziek. ;)

Volgens mij ben ik refo(zuil) af zachtjes aan... ik kan van een hoop dingen echt niet meer wakker liggen of discussiëren. Anders hoeft niet fout te zijn.

Toch waardeer ik de school met een christelijke identiteit wel. Maar reformatorische pindakaas... tja.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Hendrikus »

Desiree schreef:Toch waardeer ik de school met een christelijke identiteit wel. Maar reformatorische pindakaas... tja.
Op een reformatorische school krijgen de kinderen wel kennis mee. En dat is absoluut waardevol. Ik hoor van predikanten dat hun catechisanten soms geen flauw idee hebben waar een bepaald bijbelboek nou te vinden is, voorin, achterin, OT, NT, geen idee. Dat zulke elementaire kennis nog aanwezig is bij kinderen die op een refoschool hebben gezeten, is absoluut positief.

Helaas ontaardt het soms. Onlangs sprak ik een kind dat van school het prachtige lied van Hanna Lam en Wim ter Burg over Simson had meegekregen: "Simson, Simson, alle Filistijnen verdwijnen als jij komt". Maar alle jij en jouw waren weggelakt en vervangen door u en uw... Dat geknutsel aan auteursrechtelijk beschermde teksten moest verboden worden! Ik kon het niet laten om te vragen: wat is er met die tekst gebeurd? Antwoord: "wij vonden het niet eerbiedig om Simson met jij aan te spreken. Hij was toch iemand die de Heere kent, en zo iemand spreek je niet met jij aan."
"Iemand die de Heere kent". Voor die schoolkinderen wordt dat dus afgeschilderd als iets héél uitzonderlijks, iets wat bijna niemand te beurt valt, en waar je dan wel met heel veel eerbied en achting over moet spreken.
Dat is waar het mis gaat. Want ook anno 2017 zijn er heel veel mensen die de Heere (met 1 of 2 e's) kennen, die dagelijks met Hem leven. Ze lezen een andere Bijbelvertaling dan de Statenvertaling, ze zingen niet meer psalmen van Datheen of uit 1773 op hele noten, de dames hebben misschien wel een broek aan, maar ze leven -zeker weten!- dicht bij de Heere!
~~Soli Deo Gloria~~
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:De reformatorische zuil bestaat niet meer, eenvoudigweg omdat er geen andere zuilen meer zijn. Dat stelde prof. dr. A. de Muynck, bijzonder hoogleraar christelijke pedagogiek aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, woensdag.

Hij sprak tijdens een conferentie in Putten over de vrijheid van onderwijs die was georganiseerd door het Contactorgaan Gereformeerde Gezindte (COGG). „De situatie lijkt mij veel meer die van een kleine enclave te midden van een grote meerderheid. Ik denk dat we daarom afscheid moeten nemen van een zuilair zelfbeeld. We zijn eenvoudigweg een minderheid, zoals dat in de Petrusbrief en de Hebreeënbrief gezegd wordt. Een minderheidspositie betekent dat je machteloos bent, overgeleverd aan de willekeur van de machthebbers. De nieuwe generatie is een generatie van vreemdelingen op weg naar een ander land.”

http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/de- ... -1.1388962

Ik denk dat het doorgaat. Er lijkt geen halt meet aan toe te roepen. Wie niet mee kan om der consciëntiewil is overgeleverd aan wat de meerderheid als waarheid en wet ziet.
En het komt niet onverwacht: Jaren hebben de predikers het ons voorzegd, ja in de Naam de Heeren.
En wij bogen niet, wij wisten niet schaamrood te worden. Wij gingen door. En nog... is het de wel aangename tijd.
De dag der zaligheid. Ook al neigen de schaduwen van de avond en nacht van de macht van de vorst duisternis
zich over dit door onze zonden bezwijkend aardrijk.
Dus de reformatorische zuil is een doel op zich? Wat heeft het buigen te maken met vreemdeling-zijn op weg naar een ander land? Als het doel van een zuil is, het ontkennen van vreemdelingschap door gezellig bij elkaar te kruipen, is het maar goed dat die zuil afgebroken wordt. Zo'n zuil is niet de bedoeling.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door eilander »

Marco schreef:Dus de reformatorische zuil is een doel op zich? Wat heeft het buigen te maken met vreemdeling-zijn op weg naar een ander land? Als het doel van een zuil is, het ontkennen van vreemdelingschap door gezellig bij elkaar te kruipen, is het maar goed dat die zuil afgebroken wordt. Zo'n zuil is niet de bedoeling.
Ik denk dat je de kern raakt, maar dat DIA nu juist bedoelt dat de zuil afbrokkelt door het verdwijnen van het vreemdelingschap. Het zou nog positief zijn als we als christenen echt een zoutend zout zijn, en een licht in de samenleving. Ik denk dat we teveel in de wereld opgaan.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Marco schreef:Dus de reformatorische zuil is een doel op zich? Wat heeft het buigen te maken met vreemdeling-zijn op weg naar een ander land? Als het doel van een zuil is, het ontkennen van vreemdelingschap door gezellig bij elkaar te kruipen, is het maar goed dat die zuil afgebroken wordt. Zo'n zuil is niet de bedoeling.
Ik denk dat je de kern raakt, maar dat DIA nu juist bedoelt dat de zuil afbrokkelt door het verdwijnen van het vreemdelingschap. Het zou nog positief zijn als we als christenen echt een zoutend zout zijn, en een licht in de samenleving. Ik denk dat we teveel in de wereld opgaan.
Dat bedoelde ik dus ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Marco schreef:Dus de reformatorische zuil is een doel op zich? Wat heeft het buigen te maken met vreemdeling-zijn op weg naar een ander land? Als het doel van een zuil is, het ontkennen van vreemdelingschap door gezellig bij elkaar te kruipen, is het maar goed dat die zuil afgebroken wordt. Zo'n zuil is niet de bedoeling.
Ik denk dat je de kern raakt, maar dat DIA nu juist bedoelt dat de zuil afbrokkelt door het verdwijnen van het vreemdelingschap. Het zou nog positief zijn als we als christenen echt een zoutend zout zijn, en een licht in de samenleving. Ik denk dat we teveel in de wereld opgaan.
Dat bedoelde ik dus ook.
Interessante studie over dit onderwerp:

Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Afbeelding
Waar gaat dit boek over?
Is er een inhoudsopgave? Dan zie je vaak al veel meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Afbeelding
Waar gaat dit boek over?
Is er een inhoudsopgave? Dan zie je vaak al veel meer.
Ja, waar zou een boek met de titel "Vreemdelingschap" nou over gaan?
http://www.theoblogie.nl/vreemdelingsch ... theologie/
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: Ja, waar zou een boek met de titel "Vreemdelingschap" nou over gaan?
http://www.theoblogie.nl/vreemdelingsch ... theologie/
Ik moest weer terugdenken aan mijn opa.
Ja, hij was een vreemdeling in een vreemd land.

Als we bij het harmonium psalmen zongen en er werd
aan hem gevraagd om een 'psalm' op te geven was dat
zo vaak geen psalm, maar het gaf wel aan wat hij
beleefde: Het was mijn opa's lievelingslied, of reislied:

Nooit kan 't geloof te veel verwachten,
des Heilands woorden zijn gewis.
't Faalt aardse vrienden vaak aan krachten,
maar nooit een vriend als Jezus is.
Wat zou ooit zijne macht beperken?
't Heelal staat onder zijn gebied!
Wat zijne liefde wil bewerken,
ontzegt Hem zijn vermogen niet.

Die hoop moet al ons leed verzachten.
Komt, reisgenoten, 't hoofd omhoog!
Voor hen, die 't heil des Heren wachten,
zijn bergen vlak en zeeën droog.
O zaligheid niet af te meten,
o vreugd, die alle smart verbant!
Daar is de vreemd'lingschap vergeten,
en wij, wij zijn in 't Vaderland!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie