't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

De reformatorische zuil bestaat niet meer, eenvoudigweg omdat er geen andere zuilen meer zijn. Dat stelde prof. dr. A. de Muynck, bijzonder hoogleraar christelijke pedagogiek aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, woensdag.

Hij sprak tijdens een conferentie in Putten over de vrijheid van onderwijs die was georganiseerd door het Contactorgaan Gereformeerde Gezindte (COGG). „De situatie lijkt mij veel meer die van een kleine enclave te midden van een grote meerderheid. Ik denk dat we daarom afscheid moeten nemen van een zuilair zelfbeeld. We zijn eenvoudigweg een minderheid, zoals dat in de Petrusbrief en de Hebreeënbrief gezegd wordt. Een minderheidspositie betekent dat je machteloos bent, overgeleverd aan de willekeur van de machthebbers. De nieuwe generatie is een generatie van vreemdelingen op weg naar een ander land.”

http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/de- ... -1.1388962

Ik denk dat het doorgaat. Er lijkt geen halt meet aan toe te roepen. Wie niet mee kan om der consciëntiewil is overgeleverd aan wat de meerderheid als waarheid en wet ziet.
En het komt niet onverwacht: Jaren hebben de predikers het ons voorzegd, ja in de Naam de Heeren.
En wij bogen niet, wij wisten niet schaamrood te worden. Wij gingen door. En nog... is het de wel aangename tijd.
De dag der zaligheid. Ook al neigen de schaduwen van de avond en nacht van de macht van de vorst duisternis
zich over dit door onze zonden bezwijkend aardrijk.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 31 mar 2017, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Moderamen »

-DIA- schreef: En wij bogen niet, wij wisten niet schaamrood te worden. Wij gingen door.
Eens, maar:
+
En wij evangeliseerden niet, niet-christelijken zagen ons geen vruchten dragen. Daar hadden wij geen zin in, we gaven alleen geld aan deputaatschappen. En dus wordt de zuil kleiner.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:
-DIA- schreef: En wij bogen niet, wij wisten niet schaamrood te worden. Wij gingen door.
Eens, maar:
+
En wij evangeliseerden niet, niet-christelijken zagen ons geen vruchten dragen. Daar hadden wij geen zin in, we gaven alleen geld aan deputaatschappen. En dus wordt de zuil kleiner.
Maar maakt dat de schuld kleiner? Des te erger. Het is in feite geen tijd meer om te discussiëren. Maar om tot onszelf in te keren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Orchidee »

Was/is dat zo goed dan?: een refozuil?
Mijn opa: *1909-overl: 1996, vond het al heel erg dat er een "refozuil" aan het ontstaan was!
Hij heeft gelijk gekregen:
Het heeft meer verwijderd dan samengebracht
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Was/is dat zo goed dan?: een refozuil?
Mijn opa: *1909-overl: 1996, vond het al heel erg dat er een "refozuil" aan het ontstaan was!
Hij heeft gelijk gekregen:
Het heeft meer verwijderd dan samengebrachtAfbeelding
Het was ook nooit de bedoeling een eigen zuil op te richten.
Dat is vanzelf gegaan omdat veel zich christenen noemende mensen wat anders gingen leren.
Ze werden anders in leer en leven. En daar kon de kerk die God op deze aarde had niet aan meedoen.
De zuil is dus niet bewust 'gemaakt', maar de nood bracht mensen die wilden vasthouden aan Gods Woord
bijeen. Begrijpt u?
We hebben ook voor onze ogen gezien hoe deze noodzuil aan inwendige strijd en twist is ten onder
gegaan.
Dat houd niet in dat Gods werk nu af is. Nee, maar het getal van die aan die reformatorische zuil
wensen vast te houden (niet aan de zuil, maar aan de leer en het leven dus) wordt wel erg klein.
We kunnen het zien als onze ogen er voor open gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Zita »

Ik begrijp het betoog van De Muynck niet helemaal. Er zou geen reformatorische zuil meer bestaan, omdat er geen andere zuilen meer zijn. Maar als ik de wiki-definitie van 'verzuiling' bekijk, lijkt het mij juist dat er nog een redelijk complete reformatorische zuil is.
Verzuiling is de verdeling van een samenleving in groepen op levensbeschouwelijke of sociaal-economische basis, waarbij de groepen in bepaalde mate van elkaar zijn afgeschermd. Dit kan worden bereikt door het oprichten van op de levensbeschouwing gebaseerde instituties als scholen, verenigingen, partijen, vakbonden, omroeporganisaties, kranten en ziekenhuizen.
De reformatorische wereld is nog steeds in bepaalde mate afgeschermd, en er zijn heel veel eigen organisaties. Je kunt reformatorisch blokfluiten, naar school, vakbondslid zijn, internetradio luisteren, forummen, naar de camping gaan, op reis gaan, in verpleeghuis wonen, stemmen, enzovoorts.
Maar misschien begrijp ik onvoldoende wat het verschil is tussen een zuil en een enclave. Is het per definitie (zoals De Muijnck lijkt te stellen) zo dat je meerdere zuilen nodig hebt wil je over een zuil kunnen spreken (ofwel: er moet redelijk complete maatschappelijke verzuiling zijn)?
Ik krijg tot nu toe de indruk dat iemand heel graag een krantenkop wil scoren, en dat het RD het wel leuk vindt om een opinieartikelenreeks over ja-nee-wenselijk-zuil te starten. Je moet de krant ergens mee vullen zolang de kabinetsformatie voort zal duren.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Vorst »

Mooi gezegd, Zita!
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Moderamen »

-DIA- schreef:Nee, maar het getal van die aan die reformatorische zuil
wensen vast te houden (niet aan de zuil, maar aan de leer en het leven dus) wordt wel erg klein.
M.i. Onjuist. Ik zie in mijn omgeving meer geestelijk leven dan pakembeet 20 jaar geleden. Wat heerlijk dat de Heere nog werkt, met name onder jongeren gebeuren er soms wonderlijke zaken, Hij trekt Zijn hand niet terug. Er wordt getrokken aan de zuil door de maatschappij, maar dat is altijd al zo geweest. Een zuil kan je overigens ook zien als een enclave. Beiden zijn het gebieden waar je afgezonderd veilig zit. De maatschappij gaat wel verder van ons afstaan. Dat is een feit. En dat hebben we aan onszelf te danken.
Zita schreef: Ik krijg tot nu toe de indruk dat iemand heel graag een krantenkop wil scoren, en dat het RD het wel leuk vindt om een opinieartikelenreeks over ja-nee-wenselijk-zuil te starten. Je moet de krant ergens mee vullen zolang de kabinetsformatie voort zal duren.
Precies. Hoeveel dagen zal het duren voordat CSL Janse reageert?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door refo »

De refozuil is gebouwd van het puin van de verdwenen zuilen. Dat moest wel verkeerd gaan.
Verder is die refozuil vooral een verzinsel van Janse. Hij gaf zo zijn krant een soort bestaansrecht en komt en passant in de geschiedenisboekjes.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

We kunnen er lang of kort over spreken: we zitten wel op de puinhopen.
En er zou nog verwachting zijn als we in de schuld mochten komen.
Ik geloof dat het daar ligt: We kunnen niet in de schuld komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Ik begrijp het betoog van De Muynck niet helemaal. Er zou geen reformatorische zuil meer bestaan, omdat er geen andere zuilen meer zijn. Maar als ik de wiki-definitie van 'verzuiling' bekijk, lijkt het mij juist dat er nog een redelijk complete reformatorische zuil is.
Verzuiling is de verdeling van een samenleving in groepen op levensbeschouwelijke of sociaal-economische basis, waarbij de groepen in bepaalde mate van elkaar zijn afgeschermd. Dit kan worden bereikt door het oprichten van op de levensbeschouwing gebaseerde instituties als scholen, verenigingen, partijen, vakbonden, omroeporganisaties, kranten en ziekenhuizen.
De reformatorische wereld is nog steeds in bepaalde mate afgeschermd, en er zijn heel veel eigen organisaties. Je kunt reformatorisch blokfluiten, naar school, vakbondslid zijn, internetradio luisteren, forummen, naar de camping gaan, op reis gaan, in verpleeghuis wonen, stemmen, enzovoorts.
Maar misschien begrijp ik onvoldoende wat het verschil is tussen een zuil en een enclave. Is het per definitie (zoals De Muijnck lijkt te stellen) zo dat je meerdere zuilen nodig hebt wil je over een zuil kunnen spreken (ofwel: er moet redelijk complete maatschappelijke verzuiling zijn)?
Ik krijg tot nu toe de indruk dat iemand heel graag een krantenkop wil scoren, en dat het RD het wel leuk vindt om een opinieartikelenreeks over ja-nee-wenselijk-zuil te starten. Je moet de krant ergens mee vullen zolang de kabinetsformatie voort zal duren.
Het is dit: Het wordt enerzijds kleiner en kleiner. Anderzijds brede en breder. En ook: Meer vechten dan buigen.
Wat ons wel het aller nodigste ontbreekt is, en dan moeten we bij onszelf beginnen: Ootmoed, vernedering, schuld.
En dat in oprechtheid.
Er zijn nog wel verschillende stichtingen enz. die de naam reformatorisch dragen. Dat is waar. We lezen ook: Er waren ook nog goede dingen in Israël. Dat zouden wij ook nu kunnen zeggen. Maar veelal moest er verbreed worden vanwege het kleine getal. Dat gaat ons toch opbreken denk ik. Want wat zich nu allemaal onder de reformatorische zuil, dan wel enclave, schaart is zo breed dat men elkaar geestelijk niet meer herkent.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De refozuil is gebouwd van het puin van de verdwenen zuilen. Dat moest wel verkeerd gaan.
Verder is die refozuil vooral een verzinsel van Janse. Hij gaf zo zijn krant een soort bestaansrecht en komt en passant in de geschiedenisboekjes.
Een verzinsel van dr. C.S.L. Janse? Misschien de naam. Het wezen toch niet!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door eilander »

refo schreef:De refozuil is gebouwd van het puin van de verdwenen zuilen. Dat moest wel verkeerd gaan.
Verder is die refozuil vooral een verzinsel van Janse. Hij gaf zo zijn krant een soort bestaansrecht en komt en passant in de geschiedenisboekjes.
Haha, je kunt die man ook teveel eer aan doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Mara »

Zita schreef: De reformatorische wereld is nog steeds in bepaalde mate afgeschermd, en er zijn heel veel eigen organisaties. Je kunt reformatorisch blokfluiten, naar school, vakbondslid zijn, internetradio luisteren, forummen, naar de camping gaan, op reis gaan, in verpleeghuis wonen, stemmen, enzovoorts.
In de vorige eeuw heette dit gewoon christelijk.
Ik zat op een christelijke turnvereniging, op een gereformeerde lagere school, op de woensdagmiddagclub van het Leger des Heils,
de katholieke mensen kochten hun vlees bij de r.k. slager en groenten bij de r.k. groentenman. Mijn broers voetbalden bij de chr. voetbalver, omdat zij op zaterdag de competitie hadden.
Ik had nog nooit van het woord reformatorisch gehoord, dat kwam pas in beeld toen ik hoorde van het bestaan van de Revius, die toen nog op een andere locatie zat, maar dit terzijde.
De verzuiling heeft een negatieve klank gekregen, terwijl het best overzichtelijk was.
Het probleem ligt er meer in dat de reformatorische zuil meer en meer verdeeld raakt.
Als HerstHervormde zul je de regels van de GGiN ver. waarschijnlijk niet begrijpen of weten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: 't Was te merken, te voelen... en ons voorzegd.

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef: De reformatorische wereld is nog steeds in bepaalde mate afgeschermd, en er zijn heel veel eigen organisaties. Je kunt reformatorisch blokfluiten, naar school, vakbondslid zijn, internetradio luisteren, forummen, naar de camping gaan, op reis gaan, in verpleeghuis wonen, stemmen, enzovoorts.
In de vorige eeuw heette dit gewoon christelijk.
Ik zat op een christelijke turnvereniging, op een gereformeerde lagere school, op de woensdagmiddagclub van het Leger des Heils,
de katholieke mensen kochten hun vlees bij de r.k. slager en groenten bij de r.k. groentenman. Mijn broers voetbalden bij de chr. voetbalver, omdat zij op zaterdag de competitie hadden.
Ik had nog nooit van het woord reformatorisch gehoord, dat kwam pas in beeld toen ik hoorde van het bestaan van de Revius, die toen nog op een andere locatie zat, maar dit terzijde.
De verzuiling heeft een negatieve klank gekregen, terwijl het best overzichtelijk was.
Het probleem ligt er meer in dat de reformatorische zuil meer en meer verdeeld raakt.
Als HerstHervormde zul je de regels van de GGiN ver. waarschijnlijk niet begrijpen of weten.
Kerkelijke regels lopen wel behoorlijk uiteen. Maar met elkaar hebben we wel al die instellingen die ik hierboven noemde, en kun je volgens mij prima spreken van een zuil. Dat is het enige punt wat ik wilde maken.
Plaats reactie