De erfenis van Calvijn

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door DDD »

Er is natuurlijk best veel bekend over de zang in de synagoge door de eeuwen heen. Joden zijn vrij zorgvuldig in het documenteren van hun geschiedenis, voor zover ik weet. Er zijn in ieder geval wel boeken over geschreven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Meerdere verzen tijdrekken? Dat heb ik nog nooit gehoord, maar aldoende leert men. Het is me al heel langer duidelijk dat Calvijn Luther Brakel enz... Vaak buikspreken en dat er bepaalde zaken als onfeilbaar verteld word en en de rest achter gehouden. Laten we iig het Woord laten spreken. Daar had de zang een grote plaats in de dienst en in de eerste gemeente werd er ook niet om de drie maanden avondmaal gehouden. Wat leven we ver van het Woord af helaas.
Had de zang een grote plaats in de dienst? Daar weten we volgens mij vrij weinig van. Ik lees wel over muziek in de tempel, maar weinig over de synagoge. Of mis ik iets?
Je moet in elk geval niet de offerdienst in de tempel gaan vergelijken met het lezen uit de wet en de profeten en de uitleg daarvan in de synagoge.
Waar vindt de dienst der verzoening plaats? In de synagoge of in de tempel?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door eilander »

Beide.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Had de zang een grote plaats in de dienst? Daar weten we volgens mij vrij weinig van. Ik lees wel over muziek in de tempel, maar weinig over de synagoge. Of mis ik iets?
Je moet in elk geval niet de offerdienst in de tempel gaan vergelijken met het lezen uit de wet en de profeten en de uitleg daarvan in de synagoge.
De tempeldiensten uit het OT zijn niet te vergelijken met de synagoge uit het NT. De tempeldienst was een groot muzikaal spektakel, dat betekent in ieder geval dat muziek een zeer grote plaats had in de dienst(en).
Een heel interessant artikel:
http://www.barenddejong.nl/downloads/ar ... alvijn.pdf
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door eilander »

Maar dat is juist mijn punt, @ejvl. Wij moeten om die reden m.i. niet de OT-tempeldienst vergelijken met onze kerkdienst. Ik denk dat we die eerder moeten vergelijken met de dienst in de synagoge.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Maar dat is juist mijn punt, @ejvl. Wij moeten om die reden m.i. niet de OT-tempeldienst vergelijken met onze kerkdienst. Ik denk dat we die eerder moeten vergelijken met de dienst in de synagoge.
Waarom? Het is beide de dienst der verzoening.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:Maar dat is juist mijn punt, @ejvl. Wij moeten om die reden m.i. niet de OT-tempeldienst vergelijken met onze kerkdienst. Ik denk dat we die eerder moeten vergelijken met de dienst in de synagoge.
Waarom? Het is beide de dienst der verzoening.
Omdat we geen offerdienst meer kennen, dat lijkt mij het belangrijkste onderdeel van de tempeldienst. Dus ik zie niet zo direct waarom we dan een ander onderdeel (het muzikale) wel naar onze diensten zouden overzetten.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door -DIA- »

We leerden toch altijd: De Reformatie heeft het Woord weer centraal gesteld in de eredienst?
Kunnen we zeggen: de gemeentezang is het ondergeschikt aan de verkondiging?
De Psalmen zijn ook het Woord! Maar naar ik geloof moet niet de gemeende de dienst vullen,
maar de leraar, die het Woord ontvouwd in de preek, en de overdachte waarheid toepast.
Ik merk wel op een trend, die al geruime tijd geleden is ingezet, dat de persoonlijke toepassing
wat minder aandacht krijgt, en dat het muzikale (de gemeentezang) meer aandacht krijgt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:We leerden toch altijd: De Reformatie heeft het Woord weer centraal gesteld in de eredienst?
Kunnen we zeggen: de gemeentezang is het ondergeschikt aan de verkondiging?
De Psalmen zijn ook het Woord! Maar naar ik geloof moet niet de gemeende de dienst vullen,
maar de leraar, die het Woord ontvouwd in de preek, en de overdachte waarheid toepast.
Ik merk wel op een trend, die al geruime tijd geleden is ingezet, dat de persoonlijke toepassing
wat minder aandacht krijgt, en dat het muzikale (de gemeentezang) meer aandacht krijgt.
De huidige gang van zaken aangaande de gemeentezang is totaal verschillend dan ten tijde van Calvijn bijvoorbeeld.
Lees de eerder geplaatste link door, interessante informatie!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door eilander »

Over Calvijn staat niet zoveel in dit artikel volgens mij. Orgels werden afgeschaft (klopt dat wel?) en alles werd soberder.
Enne... Sweelinck zou je met enig voorbehoud toch wel tot een groot componist in deze stroming kunnen bestempelen?
Ik word nog niet zo enthousiast van dit artikel.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:We leerden toch altijd: De Reformatie heeft het Woord weer centraal gesteld in de eredienst?
Kunnen we zeggen: de gemeentezang is het ondergeschikt aan de verkondiging?
De Psalmen zijn ook het Woord! Maar naar ik geloof moet niet de gemeende de dienst vullen,
maar de leraar, die het Woord ontvouwd in de preek, en de overdachte waarheid toepast.
Ik merk wel op een trend, die al geruime tijd geleden is ingezet, dat de persoonlijke toepassing
wat minder aandacht krijgt, en dat het muzikale (de gemeentezang) meer aandacht krijgt.
Als je dat hebt geleerd, is die toepassing toch wel erg eenzijdig. Dat het Woord centraal staat, wil namelijk nog helemaal niet zeggen dat het Woord zingen daar niet zou bijhoren. Ik wist wel dat Calvijn meer liet zingen, maar dat het om 30 coupletten per dienst gaat, is nooit tot me doorgedrongen of althans niet blijven hangen.

Overigens hoort het Lutheranisme natuurlijk ook tot de reformatie, maar ik neem aan dat je doelt op de gereformeerde traditie.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door DDD »

eilander schreef:Over Calvijn staat niet zoveel in dit artikel volgens mij. Orgels werden afgeschaft (klopt dat wel?) en alles werd soberder.
Enne... Sweelinck zou je met enig voorbehoud toch wel tot een groot componist in deze stroming kunnen bestempelen?
Ik word nog niet zo enthousiast van dit artikel.
Zeker klopt dat wel. Pas in de tijd van Constantijn Huygens, met zijn ´Gebruik of ongebruik van het orgel in de kerk´ gingen de gereformeerden orgels gebruiken, althans in Nederland. In Schotland doen ze het voor een deel nog steeds niet.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door -DIA- »

Met het woord weer op de kansel, bedoelde ik het woord centraal, als het belangrijkste punt in de eredienst.
In tegenstelling tot Rome die het meer zocht in de mis en uiterlijke liturgische pracht.
Ik geloof dat juist de soberheid een groot onderscheid vormde van de protestanten t.o.v. Rome met zijn liturgische pracht en praal.

Dat bedoelde ik dus. Niet de liturgie moet centraal staan, maar het Woord. De liturgie is slechts ter ondersteuning en de vorm waarin het Woord wordt gebracht. Psalmen kunnen, als Gods Woord, daarin stichten. Stichten is een oud-Nederlands woord dat zoiets betekent als bouwen. Men stichtte een stad, of een bedrijf. Als men door een Psalm wordt gesticht betekent dat dus gebouwd, zoals een van de uitleggers zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door DDD »

Calvijn dacht anders erg na over de liturgie. Dat het Woord daarin centraal staat, vormt daar in het geheel geen contrast mee. Maar goed, daar heeft ds. H. Hasper uitgebreide boeken over geschreven.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De erfenis van Calvijn

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Calvijn dacht anders erg na over de liturgie. Dat het Woord daarin centraal staat, vormt daar in het geheel geen contrast mee. Maar goed, daar heeft ds. H. Hasper uitgebreide boeken over geschreven.
Ooit was er een rubriek in een krant: Zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Ik heb gezegd. De rest ben ik niet voor geïnteresseerd, voor mij het Woord het allerbelangrijkste.
Laat Calvijn daar dan anders over denken, ik ben Calvijn niet, ik sta persoonlijk voor wat ik doe laat.
We moeten geen mensen volgen om de mens, wel als God daarin verheerlijkt wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie