minisymposium en reacties

Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

minisymposium en reacties

Bericht door Erik »

In het RD m.i. wel heel veel aandacht voor een minisymposium, de lezingen en de (voorgekauwde en voorspelbare) reacties.

Ben ik de enige die dit wel heel erg veel aandacht vindt voor een ambtsjubileum van een predikant.

Zonde van de ruimte in de krant!
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: minisymposium en reacties

Bericht door Martijn »

Er gaat in het RD altijd wel veel aandacht uit naar de GG mijns inziens. Meer dan naar andere kerkverbanden lijkt mij.

Laten we hopen dat de knuppel die ds. Egas in het hoenderhok heeft gegooid er wel voor zorgt dat er wat beweging komt.
Wat mij wel opvalt is dat zijn lezing veel aandacht krijgt, maar bijvoorbeeld de oproep van dr. Fieret over een Reformatorische Kerk Nederland niet. Nu wordt alles toegespitst op de kansels van de GG terwijl mij dat nog veel mooier lijkt. Maar misschien moet het openstellen binnen de GG er een eerste aanzet toe zijn...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: minisymposium en reacties

Bericht door Ad Anker »

Het blijft natuurlijk een beetje lastig. Ook bij openstelling van de kansel blijft de verdeeldheid. Want in gemeente X mag dominee Y uit de CGK best optreden, maar in gemeente Z hebben ze die dominee liever niet. Dus het lost inderdaad niet veel op.

De enige die wat mij betreft de kern raakt in de reacties is ds. Roos: "O, hoe graag zou ik Christus een welkomst lied toezingen als Hij wilde terugkeren tot Nederland." Daar gaat het maar om. En natuurlijk mag je dan best nadenken over een bepaalde eenheid, maar daar moeten we maar niet te overspannen over doen. Het is immers vaak maar een horizontaal sussen van het geweten, omdat verdeeldheid nu eenmaal niet goed is. Als de oproep van ds. Roos waar wordt, gaat het vanzelf.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: minisymposium en reacties

Bericht door DDD »

Ik vind het helemaal niet veel aandacht. Het gaat toch niet om zijn jubileum? Ik vind dit een heel mooie manier om bij zoiets stil te staan.

Je moet wel bedenken dat er ook dominees zijn die ter gelegenheid van zo'n jubileum een preek over zichzelf houden. Daar is in de krant terecht minder aandacht voor.
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: minisymposium en reacties

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef:Het blijft natuurlijk een beetje lastig. Ook bij openstelling van de kansel blijft de verdeeldheid. Want in gemeente X mag dominee Y uit de CGK best optreden, maar in gemeente Z hebben ze die dominee liever niet. Dus het lost inderdaad niet veel op.

De enige die wat mij betreft de kern raakt in de reacties is ds. Roos: "O, hoe graag zou ik Christus een welkomst lied toezingen als Hij wilde terugkeren tot Nederland." Daar gaat het maar om. En natuurlijk mag je dan best nadenken over een bepaalde eenheid, maar daar moeten we maar niet te overspannen over doen. Het is immers vaak maar een horizontaal sussen van het geweten, omdat verdeeldheid nu eenmaal niet goed is. Als de oproep van ds. Roos waar wordt, gaat het vanzelf.
Toch vind ik het een moeilijke uitspraak. Is Christus niet meer in Nederland? Bedoelt ds. Roos misschien de komst van een nationale opwekking?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: minisymposium en reacties

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef:Toch vind ik het een moeilijke uitspraak. Is Christus niet meer in Nederland? Bedoelt ds. Roos misschien de komst van een nationale opwekking?
Ds. Roos citeert Samuël Rutherford. De moeite waard om zijn geschiften te lezen. Een paar citaten die aangeven waar ds. Roos op doelt. Daarin lezen we Rutherfords zorg over het verval van de kerk maar ook de trouw van Christus. Gezien de staat van de Nederlandse kerk een terecht vergelijk:
Ds. Rutherford in een preek over Zach. 13:7-9 schreef:
Wij lezen een andere liefelijke plaats: (Jer. 31 : 20) „Is niet Efraïm Mij een dierbare zoon? Is hij Mij niet een troetelkind? Want sinds Ik tegen hem gesproken heb, denk Ik nog ernstiglijk aan hem; daarom rommelt Mijn ingewand over hem; Ik zal Mij zijner zekerlijk ontfermen, spreekt de Heere.” Dan zegt de Heere: ‘Die lieve dwaze Efraïm, Mijn lieve kind, heeft een gebroken hart, dat hij Mij smart heeft aangedaan. Ik zeg u, het doet Mij pijn, en Mijn ingewanden zijn ontroerd, dat Ik hem zo ruw behandeld en van Mij afgestoten heb.’ En zo is er een opnieuw omhelzen tussen de Heere en Zijn volk: (Ezech. 16 : 60, enz.) daar gedenkt God na een nieuwe overeenstemming aan Zijn verbond met hen.

Laat het u dan niet verwonderen, dat er opnieuw scheidingen zijn tussen Christus en Schotland. Ik hoop echter, dat het einde zal zijn, dat Christus en ons land nog in elkaars armen zullen wenen. En het arme volk zal, nadat zij de beproeving zullen zijn doorgekomen, naar Sion gaan en zeggen: ‘Waar is de weg naar Sion? Waar zullen wij de Heere vinden?’
brieven van Samuël Rutherford schreef:Helaas er zijn te veel stomme tongen en dorre harten in de wereld, nademaal er gelegenheid is in Christus voor hen allen, en voor tienduizend werelden van mensen en engelen meer, om te verheffen en hoog te stellen de grootste Vorst van de koningen van de aarde. Het smart mij, dat stukken van levend leem durven uitkomen, om met hun hoofd tegen Hem aan te lopen; en dat mijn onbeleefde moeder, deze hoerachtige kerk, haar Zoete helft zo'n bejegening heeft gegeven: want dit land heeft Christus overgegeven, en de Heere snijdt Schotland in tweeën, en zendt de ergste helft, de hoerachtige zuster, over naar Rome’s bordeel, om verzadigd te worden met de liefde van Egypte. Ik wilde, dat mijn lijden (ja aangenomen ik werd levend tot as verbrand) een vereniging mocht kopen tussen Zijn schoonste en zoetste liefde, en Zijn loopachtige ondeugende vrouw. Graag zou ik Christus wederom naar Schotland tehuis verwelkomen, indien Hij wilde terugkeren. Dit is een zwarte dag, een dag van wolken en duisternis, want de zolderbalk van mijns Heeren Jezus schone tempel is gevallen, en Christus’ rug is gekeerd naar Schotland. O driemaal gezegend zijn zij, die graag Christus met hun tranen en gebeden zouden houden! Ik weet, u zult helpen, met Hem in gebeden te handelen, want Hij zal tot dit land terugkeren; de naaste dag zal voor Christus zijn; en er zal een schone groene jonge hof voor Christus in dit land zijn, en Gods zomerdauw zal er alle nacht op liggen, en wij zullen wederom ons nieuw huwelijkslied zingen voor onze Bruidegom, betreffende zijn wijngaard. Maar wie weet of wij zullen leven, en het zien? Ik hoor, de Heere heeft moeite genomen, in u te drukken en te snoeien, gelijk een vruchtbare wijnstok van zichzelf, groeit, en u bent groen, en schiet uw ranken uit, en breng vruchten voort; vet en groen en vruchtbaar kunt ge wezen in de ware sappige wortel. Genade, genade, vrije genade zij uw deel; banden met gebeden, en lofzeggingen.
De uwe in zijn zoete Heere Jezus,
Samuël Rutherford
Aberdeen, 1637
brieven van Samuël Rutherford schreef:Broeder, wij hebben reden, om over onze hoermoeder te wenen; haar Man zendt haar naar ‘t bordeel van Rome, dat is de poort, waarin zij goed zin heeft; doch ik verzeker u, daar zal een schoon nagewas voor Christus in Schotland zijn en deze kerk zal de Bruidegom Zijn wederverwelkoming naar Zijn Eigen huis, zingen. De wormen zullen haar eerst eten, eer zij Christus goede nacht zullen doen zeggen aan Schotland; ik word hier besprongen van ‘t musket van de professoren, maar ik dank de Vader van de lichten, zij trekken geen bloed van de waarheid; ik vind geen herberg in ‘t hart van natuurlijke mensen, die koude vrienden van mijn Meester zijn; ik bid u, doe mijn liefdegroet aan die edelman A. E. Mijn hart is aan hem verknocht, omdat hij en ik één Meester hebben; gedenk mijn banden, en bied mijn dienst mijnheer en mevrouw aan; ik wens, dat Christus aan hen liever zij, dan aan velen van hun plaats. Genade zij met u.
De uwe in zijn zoete Heere Jezus,
Samuël Rutherford
Aberdeen, 5 juli 1637
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: minisymposium en reacties

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:Het blijft natuurlijk een beetje lastig. Ook bij openstelling van de kansel blijft de verdeeldheid. Want in gemeente X mag dominee Y uit de CGK best optreden, maar in gemeente Z hebben ze die dominee liever niet. Dus het lost inderdaad niet veel op.

De enige die wat mij betreft de kern raakt in de reacties is ds. Roos: "O, hoe graag zou ik Christus een welkomst lied toezingen als Hij wilde terugkeren tot Nederland." Daar gaat het maar om. En natuurlijk mag je dan best nadenken over een bepaalde eenheid, maar daar moeten we maar niet te overspannen over doen. Het is immers vaak maar een horizontaal sussen van het geweten, omdat verdeeldheid nu eenmaal niet goed is. Als de oproep van ds. Roos waar wordt, gaat het vanzelf.
Van harte eens, Ad. Ook ik kon me het meest vinden in de reactie van ds. Roos!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: minisymposium en reacties

Bericht door FlyingEagle »

Tja, met de reactie van ds. Roos kun je het moeilijk oneens zijn. Ik ben wel benieuwd naar zijn praktische antwoorden
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: minisymposium en reacties

Bericht door Panny »

Het één sluit het ander niet uit inderdaad.

De reactie van Ds. Roos is wat dat betreft ook meer een algemene waarheid en het minst concreet.
Je kunt het zeggen en daarna blijft alles zoals het was...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: minisymposium en reacties

Bericht door Ad Anker »

Panny schreef:Het één sluit het ander niet uit inderdaad.

De reactie van Ds. Roos is wat dat betreft ook meer een algemene waarheid en het minst concreet.
Je kunt het zeggen en daarna blijft alles zoals het was...
FlyingEagle schreef:Tja, met de reactie van ds. Roos kun je het moeilijk oneens zijn. Ik ben wel benieuwd naar zijn praktische antwoorden
In het Koninkrijk van God gaat het soms anders dan wij als 'doeners' graag zouden zien. Dan lijkt het niet concreet c.q. praktisch. Ik denk dat ds. Roos dat goed begrepen heeft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: minisymposium en reacties

Bericht door huisman »

Het moet ook niet beginnen met kanselruil. Predikanten uit de rechterkant van onze gezindte zouden elkaar ( vaker) moeten spreken. Persoonlijke geestelijke gesprekken zonder daar direct een synodaal mandaat voor te hebben of onder de paraplu van een deputaatschap.

Zulke gesprekken moeten het vertrouwen herstellen die door de polemiek( mooi woord voor ruzie) uit het verleden weg is.
Mijn overtuiging is dat in zulke gesprekken zal blijken dat de verschillen veel kleiner zijn dan gedacht.

Wij hebben elkaar nodig en het is besloten in het gebed van Christus (Johannes 17)

Kanselruil is dan het sluitstuk maar niet het doel op zich.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hervormdzondermuren
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2016, 09:16

Re: minisymposium en reacties

Bericht door Hervormdzondermuren »

In de eerste plaats vind ik het moedig van Ds. van Eckeveld dat hij dit op zijn jubileum organiseert. Hij wist van tevoren dat dit veel stof zou doen opwaaien. Lof aan Ds. Egas die de GG scherp en kritisch heeft toegesproken. De lezing van Dr. Fieret vond ik zelf iets minder realistisch. Eén nationale Reformatorische kerk gaat em gewoon niet worden.

Wat ik jammer vind is de uitspraak van Ds. Heemskerk. In zijn reactie stelt hij dat er goede gesprekken zijn met de Gereformeerde Gemeente, tegelijkertijd is hij geen voorstander van kanselruil. Dit zou vooral te maken hebben met het curatorium en de opleiding. Ik dacht altijd dat het Woord voorop stond ipv opleiding. Tegenwoordig is het zo dat de meeste studenten van de Gergem een vooropleiding HBO hebben gehad, of ernaast zich nog universitair verdiepen. Voorbeeld hiervan is Ds. Brons uit Vlaardingen. Ook de Gergem verreikt zich door meer uit te studie te halen. Ik vind de opmerkingen van Ds. Heemskerk zwak. Temeer ook omdat hij zelf voorgaat in gemeenten waar predikanten nog geen opleiding van vier maanden krijgen. Mag het dus andersom wel?

De opmerking van Ds. Kort kan ik weinig mee. Natuurlijk is het zo dat we onder eenheid van het Hoofd Christus moeten leven. Maar dat stellen alle genoemde kerkverbanden. Vervolgens geeft Ds. Kort weer dat hij werk genoeg heeft in zijn eigen vacante gemeenten. Overweging voor Ds. Kort zou zijn, om juist te zoeken naar de samenwerking met de HHK(Hervormde kerk) omdat hij hier zelf van origine uitkomt.

Ik begrijp ook de voorzichtigheid van Ds. Silfhout wel, alhoewel ik het er niet mee eens ben. Stel je voor dat de rechterflank van de GerGem, CGK, HHK OUd GerGem, GerGemNed elkaar opzoeken. De kans op nog meer scheuringen neemt dan zeker toe.

Mijn voorstel aan de synode van de GerGem zou zijn: kijk eens naar de samenwerking CGK-HHK en leer daarvan. Gebruik deze samenwerking als basis voor een vervolg. Wie had tien jaar geleden kunnen bedenken dat een CGK dominee in Staphorst op de Hervormde preekstoel zou staan? ik niet!

Laat kerkenraden als autonome organen op lokaal niveau zelf de onderlinge samenwerking aangaan. Goede gesprekken, commissie van eenheid, hartelijke ontmoetingen, etc. ik geloof er niet meer in. De HHK van Ouddorp en de CGK is een prachtig voorbeeld van lokale samenwerking.
Waarom nog meer verwijdering zoeken als het anders kan? Ds Egas gaf in zijn rede aan: GerGem leer van de fouten die wij gemaakt hebben binnen de CGK, waar de bediening van het Woord zo verschillend is dat niet iedere predikant op iedere kansel kan staan. Dit gebeurt ook al in de GG en zal alleen maar meer worden als het zo doorgaat.

De oproep die Ds. Roos plaatst van Samuel Rutherford verdient mijn hartelijke instemming.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: minisymposium en reacties

Bericht door Ezen »

Is het symposium niet aangeboden aan de jubilaris.
Spitten en niet moe worden.
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: minisymposium en reacties

Bericht door CvdW »

.
Laatst gewijzigd door CvdW op 15 sep 2016, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: minisymposium en reacties

Bericht door CvdW »

Hervormdzondermuren schreef:In de eerste plaats vind ik het moedig van Ds. van Eckeveld dat hij dit op zijn jubileum organiseert. Hij wist van tevoren dat dit veel stof zou doen opwaaien. Lof aan Ds. Egas die de GG scherp en kritisch heeft toegesproken. De lezing van Dr. Fieret vond ik zelf iets minder realistisch. Eén nationale Reformatorische kerk gaat em gewoon niet worden.

Wat ik jammer vind is de uitspraak van Ds. Heemskerk. In zijn reactie stelt hij dat er goede gesprekken zijn met de Gereformeerde Gemeente, tegelijkertijd is hij geen voorstander van kanselruil. Dit zou vooral te maken hebben met het curatorium en de opleiding. Ik dacht altijd dat het Woord voorop stond ipv opleiding. Tegenwoordig is het zo dat de meeste studenten van de Gergem een vooropleiding HBO hebben gehad, of ernaast zich nog universitair verdiepen. Voorbeeld hiervan is Ds. Brons uit Vlaardingen. Ook de Gergem verreikt zich door meer uit te studie te halen. Ik vind de opmerkingen van Ds. Heemskerk zwak. Temeer ook omdat hij zelf voorgaat in gemeenten waar predikanten nog geen opleiding van vier maanden krijgen. Mag het dus andersom wel?

De opmerking van Ds. Kort kan ik weinig mee. Natuurlijk is het zo dat we onder eenheid van het Hoofd Christus moeten leven. Maar dat stellen alle genoemde kerkverbanden. Vervolgens geeft Ds. Kort weer dat hij werk genoeg heeft in zijn eigen vacante gemeenten. Overweging voor Ds. Kort zou zijn, om juist te zoeken naar de samenwerking met de HHK(Hervormde kerk) omdat hij hier zelf van origine uitkomt.

Ik begrijp ook de voorzichtigheid van Ds. Silfhout wel, alhoewel ik het er niet mee eens ben. Stel je voor dat de rechterflank van de GerGem, CGK, HHK OUd GerGem, GerGemNed elkaar opzoeken. De kans op nog meer scheuringen neemt dan zeker toe.

Mijn voorstel aan de synode van de GerGem zou zijn: kijk eens naar de samenwerking CGK-HHK en leer daarvan. Gebruik deze samenwerking als basis voor een vervolg. Wie had tien jaar geleden kunnen bedenken dat een CGK dominee in Staphorst op de Hervormde preekstoel zou staan? ik niet!

Laat kerkenraden als autonome organen op lokaal niveau zelf de onderlinge samenwerking aangaan. Goede gesprekken, commissie van eenheid, hartelijke ontmoetingen, etc. ik geloof er niet meer in. De HHK van Ouddorp en de CGK is een prachtig voorbeeld van lokale samenwerking.
Waarom nog meer verwijdering zoeken als het anders kan? Ds Egas gaf in zijn rede aan: GerGem leer van de fouten die wij gemaakt hebben binnen de CGK, waar de bediening van het Woord zo verschillend is dat niet iedere predikant op iedere kansel kan staan. Dit gebeurt ook al in de GG en zal alleen maar meer worden als het zo doorgaat.

De oproep die Ds. Roos plaatst van Samuel Rutherford verdient mijn hartelijke instemming.
Uitspraak van ds. Van Heemskerk moet je anders verstaan.
Het Woord staat voorop. De opleiding zorgt voor verwijdering. Bij GG wordt in de opleiding zeer sterk de nadruk gelegd op de lijn van ds. Comrie en ds. Kersten. Dit is bij de opleiding van HHK niet het geval. Dit kun je ook heel goed beluisteren in de prediking.
Plaats reactie