Bemoeienis van het RD terecht?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Mara »

Bericht in de Metro:
Waar andere kranten koppen dat HEMA de Gay Pride viert met rookworsten- en tompoucenshirts, noemt het Reformatorisch Dagblad de stunt van de keten maar ‘smakeloos’. Het RD nam contact op met HEMA en confronteerde de woordvoerder door te vragen of de keten zich wilde ‘afficheren’ met half blote deelnemers in korte, strakke latexpakjes.

Inmiddels veel reacties op FB en twitter.

Is deze bemoeienis terecht en wijs?

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... -smakeloos
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Zita »

Ik zou het geen bemoeienis willen noemen. Het RD stelt vragen die leven in de achterban, om zo de achterban van de antwoorden van Hema op die vragen te voorzien. Volkomen legitiem. Het RD is geen gezagsdrager of iets dergelijks, die iets kan verbieden. Het is een medium. Niet meer en niet minder.
En ja, die T-shirts vind ik ook smakeloos.
Overigens snap ik niet waarom het RD het nodig vindt om deze informatie te verschaffen. Er zijn wel meer winkels die rare producten verkopen, en die worden echt niet elke keer gebeld. Waarom is dit nieuws? Bovendien worden de T-shirts alleen in een paar filialen in Amsterdam verkocht, dus de gemiddelde RD-lezer wordt er in zijn boodschappenronde niet mee geconfronteerd. De Amsterdammers onder de RD-lezers zijn wel raardere dingen gewend dan een T-shirt met een dubbelzinnig plaatje.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door freek »

Ik snap werkelijk niet waarom het RD zoiets doms publiceert. Ongelooflijk.
Niks geen moeite met ongemakkelijke meningen, maar waarom zou je met zo'n stompzinnig stuk de hoon van de wereld oproepen?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door -DIA- »

Uit reacties blijkt wel dat de gemiddelde Nederlander totaal niet begrijpt waar het om gaat.
Het is tenslotte ook niet zomaar iets om openbaar reclame te maken voor iets was Bijbels gezien beslist zondig is. Ik vrees dat velen hieraan wennen. En dat juist de bedoeling om degenen
die hier nog wat problemen mee hebben de mond te snoeren. Immers iedereen is vrij wat hij of zij wil? Ook al druist het tegen alle geboden is, de vrijheid van de mens gaat boven alles. Daarom vindt ik de genuanceerde opmerkingen hierboven ook wel wat verontrustend. Er komt een keer een moment dat we niet om een openlijke keuze heen kunnen. Hier was nog geen doodsbedreiging aan het adres van het RD, maar als dit zo doorgaat... wat dan?

Geschreven door een aarts pessimist zoals men (de meer rekkelijken) hem wel noemen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Martijn »

Ligt het aan mij dat ik over dit onderwerp op de site van RD niets kan vinden?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Is deze bemoeienis terecht en wijs?

http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnen ... -smakeloos
Wat is dit nu weer voor goedkope kolder?
Heeft het RD, wat ik hier voor hoog achte, niets beters te doen?
Zoals Zita al zo treffend opmerkte zijn er wel meer dingen waar men zich druk om kan maken.
Worden er ook ziekenhuizen gebeld die abortus en euthanasie plegen of stadhuizen die homo's trouwen?
Dit heeft totaal geen nieuwswaarde en draagt in het geheel niet bij aan het serieus nemen van Christenen in de samenleving!
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 27 jul 2016, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Mara »

Martijn schreef:Ligt het aan mij dat ik over dit onderwerp op de site van RD niets kan vinden?
Nee, het staat in Metro. Ik heb de link erbij geplaatst. :)
Iemand van het RD heeft de HEMA gebeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Van Ewijk »

Martijn schreef:Ligt het aan mij dat ik over dit onderwerp op de site van RD niets kan vinden?
http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/hem ... =hootsuite
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Dodo »

Ik vond het opmerkelijk dat de hema dit doet. Ik van de hema het beeld van een neutraal, gezinsvriendelijk bedrijf. Gewoon een leuke winkel met voordelige spullen. Niet een bedrijf dat zich uitspreekt over gevoelige zaken. Over bv zwarte piet is heel behoedzaam gedaan.
Daarom vind ik het wel logisch dat het rd er aandacht aan geeft.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Van Ewijk »

Dodo schreef:Ik vond het opmerkelijk dat de hema dit doet.
Ik niet.
Het is een seculier bedrijf en zoals alle seculiere bedrijven (ongeveer 98% van alles wat bedrijf is) sluit het zich aan bij de gangbare maatschappelijke opvatting, en dat uit zich in evenementen en feestdagen.
En de algemene (seculiere) opvatting is dat homoseksualiteit een volwaardig aspect is van de maatschappij.
Dit is wat men kan verwachten.
Reden voor mij om de Hema links te laten liggen? welnee, als ik voor een koekenpan of een gieter ga dan ga ik gewoon voor de koekenpan of de gieter.
Wat het RD betreft, Laat men maar doorgaan met waar men goed in was, professionele en vakkundige nieuws en berichtgeving vanuit christelijk perspectief zonder dat laatste belachelijk te maken.

Om trouwens de vraag van de Hema ''Wie zou hier aanstoot aan nemen?”
te beantwoorden met de ''De fatsoenlijke Nederlander...?!'' is helemaal een doodsteek voor de christelijke beeldvorming.
Alsof alleen diegenen die zich christenen noemen patent hebben op fatsoen en daar nooit geen misstanden voor komen!
Dit schept gewoon verdere vervreemding jegens gelovigen en voorziet diegenen die religie bekritiseren en bespotten van vlijmscherpe munitie.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 27 jul 2016, 16:23, 3 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik vond het opmerkelijk dat de hema dit doet. Ik van de hema het beeld van een neutraal, gezinsvriendelijk bedrijf. Gewoon een leuke winkel met voordelige spullen. Niet een bedrijf dat zich uitspreekt over gevoelige zaken. Over bv zwarte piet is heel behoedzaam gedaan.
Daarom vind ik het wel logisch dat het rd er aandacht aan geeft.
Het oerhollandse gezellige gezinsgebeuren is er niet meer sinds de overname in 2007. Jip en Janneke zijn in de ban.
Lees dit artikel maar eens wat er in feite gebeurd is, schandalig gewoon!

https://www.ftm.nl/artikelen/hema-uitgemergeld

Dan kun je zien dat de Hema een uitdagende reclamefoto ook niet meer schuwt.

Inmiddels begrijp ik het concept van de Hema ook niet meer zo goed, ze verkopen er zelfs bakjes aardbeien. Maar een nachthemd of pyjama ligt er niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Dodo »

Een warenhuis hoeft geen mening te hebben over homoseksualiteit. Ze kunnen gewoon doorgaan met hun pannen en handdoeken en ondergoed. Dat ze zich dan toch zo uitspreken is echt wel opmerkelijk. Je loopt nl een risico op negatieve reacties van een deel van je klanten. Niet iedereen is gecharmeerd van homo-emancipatie, al lijkt dat soms wel zo.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Van Ewijk »

Dodo schreef:Een warenhuis hoeft geen mening te hebben over homoseksualiteit. Ze kunnen gewoon doorgaan met hun pannen en handdoeken en ondergoed. Dat ze zich dan toch zo uitspreken is echt wel opmerkelijk. Je loopt nl een risico op negatieve reacties van een deel van je klanten. Niet iedereen is gecharmeerd van homo-emancipatie, al lijkt dat soms wel zo.
Of u daar nou van gecharmeerd bent zal de Hema een Hemaworst zijn. :haha
Overigens heb ik zelf meer moeite met onderwerpen als kindermisbruik, terreur en geweld dan met homo-emancipatie, maar dat even ter zijde.
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 27 jul 2016, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door Isala »

Dodo schreef:Een warenhuis hoeft geen mening te hebben over homoseksualiteit. Ze kunnen gewoon doorgaan met hun pannen en handdoeken en ondergoed.
Helemaal mee eens.
Dodo schreef: Dat ze zich dan toch zo uitspreken is echt wel opmerkelijk.
Dat vind ik dan weer niet. Aandacht (in welke vorm en van welke groep dan ook) is reclame. Reclame is geld.
Warenhuizen hoeven ook niet in te spelen op EK/WK wat mij betreft, en van mij hoeft Sky radio ook aan te staan in de supermarkt.
Van beide heb ik een afkeer. Maar ik vertegenwoordig met mijn principes maar een ieniemienie procentje van de Nederlandse bevolking.
Men zegt er voor iedereen te willen zijn, maar dat kan natuurlijk nooit. Als je geld wilt verdienen ben je altijd voor de grootste groep die bij jou komt kopen.
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar wel dat het zo werkt bij grote winkelketens.
Hora est!
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bemoeienis van het RD terecht?

Bericht door DDD »

Van Ewijk schreef:
Dodo schreef:Ik vond het opmerkelijk dat de hema dit doet.
Ik niet.
Het is een seculier bedrijf en zoals alle seculiere bedrijven (ongeveer 98% van alles wat bedrijf is) sluit het zich aan bij de gangbare maatschappelijke opvatting, en dat uit zich in evenementen en feestdagen.
En de algemene (seculiere) opvatting is dat homoseksualiteit een volwaardig aspect is van de maatschappij.
Dit is wat men kan verwachten.
Reden voor mij om de Hema links te laten liggen? welnee, als ik voor een koekenpan of een gieter ga dan ga ik gewoon voor de koekenpan of de gieter.
Wat het RD betreft, Laat men maar doorgaan met waar men goed in was, professionele en vakkundige nieuws en berichtgeving vanuit christelijk perspectief zonder dat laatste belachelijk te maken.

Om trouwens de vraag van de Hema ''Wie zou hier aanstoot aan nemen?”
te beantwoorden met de ''De fatsoenlijke Nederlander...?!'' is helemaal een doodsteek voor de christelijke beeldvorming.
Alsof alleen diegenen die zich christenen noemen patent hebben op fatsoen en daar nooit geen misstanden voor komen!
Dit schept gewoon verdere vervreemding jegens gelovigen en voorziet diegenen die religie bekritiseren en bespotten van vlijmscherpe munitie.
Ik ben het hier wel mee eens. Ik ken heel veel fatsoenlijke Nederlanders die dit een onheus en onbehoorlijk stuk zouden vinden. Als je nu toch al tot een minderheid behoort, wat op zich te respecteren is, is het wel een beetje onnozel om dan te beweren dat heel veel andere mensen onfatsoenlijk zijn. Ik zou wel eens willen weten of er buiten de christelijke en mogelijk de islamitische echt mensen zijn die dit onfatsoenlijk vinden. Ik kan dat niet zo goed inschatten.
Plaats reactie