Scholenfusie, goed of slecht plan?

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Is dat een moderne toepassing van de toren-van-Babel-geschiedenis?
Ik begrijp best wat je zegt, maar ik vind het moeilijk praktisch uitvoerbaar. Als je woonplaats zoekt, moet je dan bij voorkeur op zoek naar een streek waar de minste christenen wonen? Ik moet er zelf niet aan denken eigenlijk.
Dat heeft met bijbelinterpretatie niet zoveel te maken, maar is mijns inziens een kwestie van gezond verstand en kennis van sociale diversiteit. Ik weet geen enkele bijbelse oproep om te verhuizen voor het geloof. Maar de oproep om het zout der aarde te zijn wijst in ieder geval niet op een concentratieverplichting.

Het zou mijns inziens inderdaad goed zijn als ouders niet naar een plaats verhuizen waar veel mensen naar de kerk gaan maar ondertussen alles er mee door kan. En dan vallen veel grote kerken helaas af. Nog even los van de geldverspilling die het meebrengt om ergens een kerkgebouw te vergroten terwijl er andere gemeente plaats genoeg hebben.
Geen concentratieverplichting, is nog wel iets anders dan een reservaatverbod - om jouw terminologie maar enigszins aan te houden.

In de volgende alinea haal je een nieuw aspect erbij, die m.i. niet zoveel met dit onderwerp te maken heeft. Je kunt toch niet uit ongenoegen "omdat alles er maar mee door kan" in een heel andere regio gaan wonen? Dat lijkt mij niet de juiste houding eigenlijk.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door DDD »

Ik gebruik veel associatie. De punten hebben wel met elkaar te maken, maar staan in dit gesprek inderdaad op zichzelf.

Ik zie geen enkele bijbelse grondslag voor het vormen van 'reservaten'. Mocht ik iets over het hoofd zien, dan hoor ik dat nog graag.

Ik zie wel uitdrukkingen, zoals 'het zout der aarde' die wijzen op de wenselijkheid van spreiding. Maar ik wilde alleen maar een maatschappelijk argument in het gesprek inbrengen, niet een discussie beginnen over bijbelse verplichtingen terzake.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik gebruik veel associatie. De punten hebben wel met elkaar te maken, maar staan in dit gesprek inderdaad op zichzelf.

Ik zie geen enkele bijbelse grondslag voor het vormen van 'reservaten'. Mocht ik iets over het hoofd zien, dan hoor ik dat nog graag.

Ik zie wel uitdrukkingen, zoals 'het zout der aarde' die wijzen op de wenselijkheid van spreiding. Maar ik wilde alleen maar een maatschappelijk argument in het gesprek inbrengen, niet een discussie beginnen over bijbelse verplichtingen terzake.
Kun je ingaan op het gevaar van verwatering?
Want dat gebeurt heel vaak in de praktijk, het oorspronkelijk karakter wordt altijd meer of minder beïnvloed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door DDD »

Het gevaar van verwatering is naar mijn verwachting in grote gemeenschappen groter dan in kleine gemeenschappen. Maar ik voer geen pleidooi voor de bedoelde scholenfusie hoor. Ik ben juist een voorstander van zoveel mogelijk een school voor ieder dorp/wijk en sociale (religieuze) gemeenschap.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het gevaar van verwatering is naar mijn verwachting in grote gemeenschappen groter dan in kleine gemeenschappen. Maar ik voer geen pleidooi voor de bedoelde scholenfusie hoor. Ik ben juist een voorstander van zoveel mogelijk een school voor ieder dorp/wijk en sociale (religieuze) gemeenschap.
En.w.b. het toelatingsbeleid, even als zijdraadje?
Iedereen welkom op een School met de Bijbel? Mits.....?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door DDD »

Ik ben vooralsnog een voorstander van een open toelatingsbeleid. Maar ik vind het een heel moeilijk onderwerp. Want de uitstraling van de school moet wel hetzelfde blijven, anders doe je ook geen recht aan de vrijheid van onderwijs voor de ouders die de school hebben opgericht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik ben vooralsnog een voorstander van een open toelatingsbeleid. Maar ik vind het een heel moeilijk onderwerp. Want de uitstraling van de school moet wel hetzelfde blijven, anders doe je ook geen recht aan de vrijheid van onderwijs voor de ouders die de school hebben opgericht.
Maar leerling dient zich wel aan te passen? M.a.w. een moslimkind moet i.i.g. gelegenheden van bijzondere aard bijwonen, zoals kerstfeest in de kerk, weekopening e.d.?
Op onze school weigerden die ouders dat nl.

Ik heb op internet gezocht naar andere schoolfusies, de ervaringen waren overwegend positief.
Maar dat betrof dan scholen met een zelfde (openbaar) karakter, of een jenaplanschool met een reguliere school.
Nog geen christelijke met een openbare, dit was dus de eerste. Ongetwijfeld zullen er meer volgen.

Soms is het zelfs niet mogelijk om 2 christelijke scholen goed bij elkaar te voegen, want ik herinner me dat de andere chr. school door veel ouders voorbij werd gegaan omdat daar palmpasen werd gevierd, nieuwe liederen in snel tempo werden ingevoerd.
"Onze" school was toen nog behoudend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik ben vooralsnog een voorstander van een open toelatingsbeleid. Maar ik vind het een heel moeilijk onderwerp. Want de uitstraling van de school moet wel hetzelfde blijven, anders doe je ook geen recht aan de vrijheid van onderwijs voor de ouders die de school hebben opgericht.
Ik ben het dit keer voor de volle 100% met je eens.
Principieel ben ik ook voor een school met de Bijbel die voor elk kind de deur open heeft staan. Dus dat zou ik het liefst willen, als er geen neveneffecten zouden zijn.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik ben vooralsnog een voorstander van een open toelatingsbeleid. Maar ik vind het een heel moeilijk onderwerp. Want de uitstraling van de school moet wel hetzelfde blijven, anders doe je ook geen recht aan de vrijheid van onderwijs voor de ouders die de school hebben opgericht.
Maar leerling dient zich wel aan te passen? M.a.w. een moslimkind moet i.i.g. gelegenheden van bijzondere aard bijwonen, zoals kerstfeest in de kerk, weekopening e.d.?
Op onze school weigerden die ouders dat nl.

Ik heb op internet gezocht naar andere schoolfusies, de ervaringen waren overwegend positief.
Maar dat betrof dan scholen met een zelfde (openbaar) karakter, of een jenaplanschool met een reguliere school.
Nog geen christelijke met een openbare, dit was dus de eerste. Ongetwijfeld zullen er meer volgen.

Soms is het zelfs niet mogelijk om 2 christelijke scholen goed bij elkaar te voegen, want ik herinner me dat de andere chr. school door veel ouders voorbij werd gegaan omdat daar palmpasen werd gevierd, nieuwe liederen in snel tempo werden ingevoerd.
"Onze" school was toen nog behoudend.
Ik ben benieuwd waar die positieve fusie-ervaringen te vinden zijn. Maar als je een school een christelijk karakter wilt laten houden, dan moet je de christelijke regels wel handhaven. Ik weet echter ook voorbeelden waar de reformatorische school de kinderen van de evangelisatieclub weigerde. Dan gaat er mijns inziens wel ergens iets mis in het bestuur.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Bonny »

Misschien een gek idee, maar als alle refo-ouders hun kinderen naar een PC-school brengen, dan ontstaat daar misschien wel wat een andere cultuur.
The Groom's still waiting at the altar
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Mara »

Bonny schreef:Misschien een gek idee, maar als alle refo-ouders hun kinderen naar een PC-school brengen, dan ontstaat daar misschien wel wat een andere cultuur.
Prima idee! Toen was er ook nog een ander klimaat op de school. Alleen zijn uit onze stad en wijk alle refo-ouders vertrokken en weer samengeklonterd in een ander dorp of stad.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Orchidee »

Idd dat zou mooi zijn, als er hier plaatselijk een goede christelijke school was geweest had ik mijn kinderen daar ook op gedaan.
Een broer van mij heeft 2 kinderen en die zitten beiden op een school met de bijbel in het dorp.
Prima school!
Maar er zijn ook mededorpelingen die 15 km verderop een reformatorische school bezoeken.
Jammer, samen sta je veel sterker!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door CvdW »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik ben vooralsnog een voorstander van een open toelatingsbeleid. Maar ik vind het een heel moeilijk onderwerp. Want de uitstraling van de school moet wel hetzelfde blijven, anders doe je ook geen recht aan de vrijheid van onderwijs voor de ouders die de school hebben opgericht.
Ik ben het dit keer voor de volle 100% met je eens.
Principieel ben ik ook voor een school met de Bijbel die voor elk kind de deur open heeft staan. Dus dat zou ik het liefst willen, als er geen neveneffecten zouden zijn.
.

Om welke neveneffecten gaat het dan?

Vroeger werd er ernstig gewaarschuwd tegen verzekeren e.d.. Nu niet meer. Wordt er dan naar het neveneffect gekeken bij de ander of zijn wij zelf het spoor bijster. Eerst tegen orgaandonor en nu voor, eerst tegen cremeren en nu voor (bespaard veel geld) en zo kunnen we doorgaan.
Hebben jullie kinderen geen Hilfiger kleding aan? Deze vraag wordt gesteld bij een reformatorische school. Moeders kijken even bij een klein kind in de kraag om te kijken wat voor merk in kledingstuk staat. En als je niet mee doet dan ben randkerkelijk.
Ik kan nog een heel boek schrijven over de misstanden in reformatorische kring.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Idd dat zou mooi zijn, als er hier plaatselijk een goede christelijke school was geweest had ik mijn kinderen daar ook op gedaan.
Een broer van mij heeft 2 kinderen en die zitten beiden op een school met de bijbel in het dorp.
Prima school!
Maar er zijn ook mededorpelingen die 15 km verderop een reformatorische school bezoeken.
Jammer, samen sta je veel sterker!
Waaraan moet een goede chr school voldoen? Ik kan mij ( met de beperkte kennis die ik heb over jouw dorp ;) ) nl. niet voorstellen dat er in jouw dorp geen 'goede' chr school is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

CvdW schreef:
eilander schreef:Principieel ben ik ook voor een school met de Bijbel die voor elk kind de deur open heeft staan. Dus dat zou ik het liefst willen, als er geen neveneffecten zouden zijn.
.

Om welke neveneffecten gaat het dan?

Vroeger werd er ernstig gewaarschuwd tegen verzekeren e.d.. Nu niet meer. Wordt er dan naar het neveneffect gekeken bij de ander of zijn wij zelf het spoor bijster. Eerst tegen orgaandonor en nu voor, eerst tegen cremeren en nu voor (bespaard veel geld) en zo kunnen we doorgaan.
Hebben jullie kinderen geen Hilfiger kleding aan? Deze vraag wordt gesteld bij een reformatorische school. Moeders kijken even bij een klein kind in de kraag om te kijken wat voor merk in kledingstuk staat. En als je niet mee doet dan ben randkerkelijk.
Ik kan nog een heel boek schrijven over de misstanden in reformatorische kring.
Ik geloof dat we nu niet helemaal op dezelfde golflengte zitten. Het gaat mij om het neveneffect dat je vaak ziet bij een meer open toelatingsbeleid: mensen die niet tot de achterban behoren, of die niet van harte de grondslag onderschrijven, nemen zitting in medezeggenschapsraad of bestuur en hebben op die manier (of op andere manieren) hun invloed.
Dat is allemaal toegestaan uiteraard, dat is ons systeem en het kan goed zijn ook. Maar o zo vaak zie je dat de school daarmee afglijdt, bijvoorbeeld bij het aannemen van nieuw personeel.
En dat kan van wezenlijke invloed zijn op het Bijbelse onderwijs en is van groter belang dan wat uiterlijkheden. Hoewel ik er geen voorstander van ben om richtlijnen over uiterlijke zaken maar lekker overboord te zetten.
Plaats reactie