Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Bruna »

Eens met Eilander en Anker.

Zoals reeds gezegd, de opvoeding begint in het gezin. Bij de Heilige Doop hebben we ons als ouders verplicht tot het geven van een godsdienstige opvoeding. Hierin is de school heel belangrijk (een verlengstuk), zo niet onmisbaar.

Een godsdienstige opvoeding en leren zit in het geheel verweven en niet alleen in een lesje Godsdienst wat je ook wel eens op een openbare basisschool kunt krijgen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door refo »

eilander schreef:Dus jullie vinden het niet in strijd met de doopbelofte om je kind naar een school te doen waar niet onverkort de Bijbel wordt gehanteerd?
Op Flakkee kun je gemakkelijk zo'n standpunt hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:Dus jullie vinden het niet in strijd met de doopbelofte om je kind naar een school te doen waar niet onverkort de Bijbel wordt gehanteerd?
Op Flakkee kun je gemakkelijk zo'n standpunt hebben.
Ik zal het eens navragen als ik weer op Flakkee kom.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door DDD »

eilander schreef:Dus jullie vinden het niet in strijd met de doopbelofte om je kind naar een school te doen waar niet onverkort de Bijbel wordt gehanteerd?
Bedoel je dat in het algemeen of in de situatie dat er ook een bijbelgetrouwe school is binnen bijvoorbeeld 30 kilometer?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Ik ben bang dat je het effect hiervan onderschat. Ik zou ze voor geen goud op een openbare school willen doen. De eenheid is echt van groot belang, vind ik.
Het is funest om tegenover een kind het gezag van de juf of meester te ondermijnen; en daartoe word je gedwongen als ze op een school zitten waar de Bijbel niet open gaat.

Dus het is veel te simpel als je zou redeneren: rekenen leren ze overal, nu ja, dan doe ik thuis het bijbelse onderwijs er nog wel bij en klaar zijn we.
Volledig met @Eilander eens. Het gedachtegoed op een openbare school staat haaks op de christelijke leer. Het is alsof je de kinderen thuis leert om niet te vechten en op school wordt geadviseerd er vooral op los te slaan. @Erik: ik kijk niet zo naar het verleden.

En kiezen voor een openbare school I.p.v een reformatorische omdat deze zo ver weg is is een rare oplossing. Waarom niet verhuizen?
Verhuizen is mijns inziens geen goede oplossing. Daardoor wordt de spreiding van christenen in ons land nog minder. Het zou een goede afspraak zijn als christenen alleen maar verhuizen naar plaatsen waar nog ten minste 100 plaatsen in de kerk over zijn. Een christelijke school is voor zover ik weet overal in Nederland binnen een half uur te bereiken, afgezien van de Waddeneilanden. Voor een specifiekere richting moet je soms wat langer reizen. Ik zou het erg jammer vinden voor de sociale diversiteit als ouders gedwongen worden om te verhuizen om hun kind godsdienstig passend onderwijs te laten krijgen.
Wim Anker
Berichten: 3874
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Wim Anker »

Sociale diversiteit :bobo Ach, als de Schrift zegt dat het alle mensen betaamd Hem te dienen dan is dat zeker ook slecht voor de sociale diversiteit?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Een christelijke school is voor zover ik weet overal in Nederland binnen een half uur te bereiken, afgezien van de Waddeneilanden. Voor een specifiekere richting moet je soms wat langer reizen. Ik zou het erg jammer vinden voor de sociale diversiteit als ouders gedwongen worden om te verhuizen om hun kind godsdienstig passend onderwijs te laten krijgen.
Christelijke school? Ja. Bijbelgetrouw? Lang niet altijd.
Ik zou mijn kind niet meer aanmelden op één van de chr. scholen hier. Toen onze oudste op de school in de buurt zat, was het zeker een school waar je je kind achter kon laten. Juffen en meesters gingen naar de kerk, spraken daar ook over, iedere ochtend en middag begon en eindigde de dag met gebed en een psalm of gezang.
Toen kwam de sociale diversiteit. Ouders die de schoolregels accepteerden, mochten hun kind aanmelden.
Het toenmalige hoofd der school vond het wel interessant. Totdat de zendingsbusjes leeggejat werden, tijdens de gezamenlijke weekopening, de andersdenkende kindjes mochten in de klas blijven zitten dan.
Besluit>> geen gezamenlijke weekopening meer, maar individueel in de klas.
Moslimkindjes hoefden niet mee te doen met de kerstviering. Voorstel werd ingediend om het suikerfeest te kunnen vieren, dus extra vrije dag voor moslimkindjes. Dan zou er maar een dag van de "chr. vakantie" afmoeten. Voorstel kwam notabene van een christelijke ouder!

Er kwamen sterke protesten in de ouderraad. Directeur ging veel te ver met zijn aanpassen aan andere culturen. Uiteindelijk moest hij weg.
En het begon af te glijden, mijn jongste dochter was op tijd klaar op die school. Zij had gelukkig in groep 7 en 8 nog een meester die "ouderwets gereformeerd" is. Want dat is het geval op dergelijke scholen, het is per klas/docent zo verschillend!
Die vrijheid hebben ze nl.
Als ik nu een kind van 4 zou hebben, zou ik het dus weg moeten brengen met de auto, de dichtstbijzijnde reformatorische school is een half uur rijden ongeveer. Dat zou ik er best voor over hebben, maar het heeft ook nadelen.
Geen vriendjes en vriendinnetjes in de buurt die naar dezelfde school gaan. Dus toch sociale uitsluiting wat dat betreft.
Dat hoor ik van andere ouders ook. Er komt geen kindje aan de deur bellen, "kom je spelen"?
Het "kost" dus wel wat. Wenselijk is het - sociaal gezien - het allerbeste als een kind zelf naar school kan lopen, fietsen, op normale afstand van huis. Zo was het altijd.
En een vierjarige die niet op de creche heeft gezeten, heeft vaak ontzettend moeite om meteen een hele dag van huis te zijn. Die stap is veel te groot.
Maar scholenfusie is wat mij betreft een slecht plan. Niet doen. Het zorgt niet voor meer sociale integratie, het geeft zoveel water in de wijn dat je de wijn niet meer zult herkennen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door CvdW »

Als door niet fuseren een pc-school verdwijnt is dat triest.

Hoe is dit in Canada/VS geregeld? Mij is in ieder geval bekend dat er meerdere gezinnen kiezen voor thuisonderwijs, in verband met de grote afstanden. Houden deze mensen zich dan niet aan het doopformulier?
Wat schrijven Wittewrongel en Koelman over onderwijs?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Dus jullie vinden het niet in strijd met de doopbelofte om je kind naar een school te doen waar niet onverkort de Bijbel wordt gehanteerd?
Bedoel je dat in het algemeen of in de situatie dat er ook een bijbelgetrouwe school is binnen bijvoorbeeld 30 kilometer?
Ik bedoel dat in het algemeen, ook al omdat ik me helemaal niets kan voorstellen bij het wonen in een omgeving waar geen kerk of christelijke school op redelijke afstand zit. Dat lijkt mij een belangrijke voorwaarde voor het kiezen van een woonplaats.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door emigrant »

CvdW schreef: Wat schrijven Wittewrongel en Koelman over onderwijs?
Hoeveel kinderen gingen in hun tijd naar een school?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Hoe is dit in Canada/VS geregeld? Mij is in ieder geval bekend dat er meerdere gezinnen kiezen voor thuisonderwijs, in verband met de grote afstanden. Houden deze mensen zich dan niet aan het doopformulier?
Natuurlijk, als de omstandigheden dat vereisen en je hebt de mogelijkheid tot thuisonderwijs, kan dat een mogelijkheid (of de enige juiste mogelijkheid) zijn om invulling te geven aan de belofte bij de doop.
Ik ken overigens ook in Nederland een gezin dat thuisonderwijs geeft, ik zou niet durven zeggen dat ze hun doopbelofte niet houden.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:Sociale diversiteit :bobo Ach, als de Schrift zegt dat het alle mensen betaamd Hem te dienen dan is dat zeker ook slecht voor de sociale diversiteit?
In technische zin wel. Maar dat maakt samenleven niet moeilijker, maar eerder eenvoudiger. Gegeven de situatie in Nederland is het echter mijns inziens heel ongewenst als christenen in reservaten wonen en de meerderheid van de bevolking geen christenen persoonlijk kent. Onbekend maakt onbemind en het kan mijns inziens leiden tot onvrede in de samenleving.

Overigens maakt mijn Schrift geen taalfouten. Maar dat geheel terzijde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Wim Anker schreef:Sociale diversiteit :bobo Ach, als de Schrift zegt dat het alle mensen betaamt Hem te dienen dan is dat zeker ook slecht voor de sociale diversiteit?
In technische zin wel. Maar dat maakt samenleven niet moeilijker, maar eerder eenvoudiger. Gegeven de situatie in Nederland is het echter mijns inziens heel ongewenst als christenen in reservaten wonen en de meerderheid van de bevolking geen christenen persoonlijk kent. Onbekend maakt onbemind en het kan mijns inziens leiden tot onvrede in de samenleving.
Is dat een moderne toepassing van de toren-van-Babel-geschiedenis?
Ik begrijp best wat je zegt, maar ik vind het moeilijk praktisch uitvoerbaar. Als je woonplaats zoekt, moet je dan bij voorkeur op zoek naar een streek waar de minste christenen wonen? Ik moet er zelf niet aan denken eigenlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
DDD schreef:Een christelijke school is voor zover ik weet overal in Nederland binnen een half uur te bereiken, afgezien van de Waddeneilanden. Voor een specifiekere richting moet je soms wat langer reizen. Ik zou het erg jammer vinden voor de sociale diversiteit als ouders gedwongen worden om te verhuizen om hun kind godsdienstig passend onderwijs te laten krijgen.
Christelijke school? Ja. Bijbelgetrouw? Lang niet altijd.
Ik zou mijn kind niet meer aanmelden op één van de chr. scholen hier. Toen onze oudste op de school in de buurt zat, was het zeker een school waar je je kind achter kon laten. Juffen en meesters gingen naar de kerk, spraken daar ook over, iedere ochtend en middag begon en eindigde de dag met gebed en een psalm of gezang.
Toen kwam de sociale diversiteit. Ouders die de schoolregels accepteerden, mochten hun kind aanmelden.
Het toenmalige hoofd der school vond het wel interessant. Totdat de zendingsbusjes leeggejat werden, tijdens de gezamenlijke weekopening, de andersdenkende kindjes mochten in de klas blijven zitten dan.
Besluit>> geen gezamenlijke weekopening meer, maar individueel in de klas.
Moslimkindjes hoefden niet mee te doen met de kerstviering. Voorstel werd ingediend om het suikerfeest te kunnen vieren, dus extra vrije dag voor moslimkindjes. Dan zou er maar een dag van de "chr. vakantie" afmoeten. Voorstel kwam notabene van een christelijke ouder!
Al vaker heb ik hier een pleidooi gevoerd voor een handhaving van het toelatingsbeleid op refoscholen. Naar mijn mening staat of valt daarmee het bestaansrecht van zo'n school.
Ook recent in het RD was echter te zien dat je dan zo ongeveer als fundamentalist weggezet wordt, omdat je geen ruimte wil geven aan andersdenkenden.
Bovenstaande is een illustratie van hoe het kan verlopen. Niet dat het overal zo gaat natuurlijk.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
Wim Anker schreef:Sociale diversiteit :bobo Ach, als de Schrift zegt dat het alle mensen betaamt Hem te dienen dan is dat zeker ook slecht voor de sociale diversiteit?
In technische zin wel. Maar dat maakt samenleven niet moeilijker, maar eerder eenvoudiger. Gegeven de situatie in Nederland is het echter mijns inziens heel ongewenst als christenen in reservaten wonen en de meerderheid van de bevolking geen christenen persoonlijk kent. Onbekend maakt onbemind en het kan mijns inziens leiden tot onvrede in de samenleving.
Is dat een moderne toepassing van de toren-van-Babel-geschiedenis?
Ik begrijp best wat je zegt, maar ik vind het moeilijk praktisch uitvoerbaar. Als je woonplaats zoekt, moet je dan bij voorkeur op zoek naar een streek waar de minste christenen wonen? Ik moet er zelf niet aan denken eigenlijk.
Dat heeft met bijbelinterpretatie niet zoveel te maken, maar is mijns inziens een kwestie van gezond verstand en kennis van sociale diversiteit. Ik weet geen enkele bijbelse oproep om te verhuizen voor het geloof. Maar de oproep om het zout der aarde te zijn wijst in ieder geval niet op een concentratieverplichting.

Het zou mijns inziens inderdaad goed zijn als ouders niet naar een plaats verhuizen waar veel mensen naar de kerk gaan maar ondertussen alles er mee door kan. En dan vallen veel grote kerken helaas af. Nog even los van de geldverspilling die het meebrengt om ergens een kerkgebouw te vergroten terwijl andere gemeenten plaats genoeg hebben.
Plaats reactie