Scholenfusie, goed of slecht plan?

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Mara »

In het AD las ik dat in Zuidland de openbare basisschool fuseert met de protestants-christelijke.
De leerlingen krijgen komend schooljaar dus les vanuit een protestants én humanistisch perspectief.
De Onderwijskoepel, waar deze scholen onder vallen, denkt dat de kinderen een bredere blik op de wereld zullen gaan krijgen.
De fusie was nodig omdat de toestroom van nieuwe leerlingen voor de scholen dermate terugliep dat de kwaliteit van het onderwijs in het geding kwam.
Zouden jullie je kind aanmelden op een dergelijke school? (als er geen reformatorisch onderwijs mogelijk is bijvoorbeeld)
Of toch een dorp verder laten fietsen naar een christelijke school?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door CvdW »

Er zijn ouders die sturen hun kinderen naar een reformatorische school. Door de afstand moeten ze dan met een busje.
Je wil niet weten wat er allemaal gebeurd in de bus. Vloeken en vuile praat.
Opvoeding van kinderen begint thuis en (in mijn optiek) wordt thuis voortgezet. Dus kinderen gaan naar de school die het dichtste bij is. (aan de overkant van de weg)
Tussen de middag kunnen kinderen hun verhaal thuis kwijt en zonodig kun je als ouder snel contact hebben met de leerkracht.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Zouden jullie je kind aanmelden op een dergelijke school? (als er geen reformatorisch onderwijs mogelijk is bijvoorbeeld)
Of toch een dorp verder laten fietsen naar een christelijke school?
Ik zou ze absoluut niet aanmelden voor deze fusieschool en inderdaad kiezen voor een echte School met de Bijbel.
Eenheid tussen kerk-school-gezin is zeker in basisschoolperiode van fundamenteel belang, er is al verwarring genoeg.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door ejvl »

Verwarring is er ook als er een school met de bijbel is, echt ouderwets, en er nog kinderen met een busje naar een school een eind verderop moeten omdat die van een bepaald kerkverband is. Betreurenswaardige verdeeldheid.

Verder eens met CvdW
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

Dus jullie vinden het niet in strijd met de doopbelofte om je kind naar een school te doen waar niet onverkort de Bijbel wordt gehanteerd?
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Bruna »

CvdW schreef:Er zijn ouders die sturen hun kinderen naar een reformatorische school. Door de afstand moeten ze dan met een busje.
Je wil niet weten wat er allemaal gebeurd in de bus. Vloeken en vuile praat.
Opvoeding van kinderen begint thuis en (in mijn optiek) wordt thuis voortgezet. Dus kinderen gaan naar de school die het dichtste bij is. (aan de overkant van de weg)
Tussen de middag kunnen kinderen hun verhaal thuis kwijt en zonodig kun je als ouder snel contact hebben met de leerkracht.
Eens dat de opvoeding thuis begint en goed dat de kinderen tussen de middag thuiskomen.
Het is niet gezegd dat het overal in de bus zo is, alhoewel dit wel verschrikkelijk is.
Maar ja, ik laat mijn kinderen wel buitenspelen en naar school gaan alhoewel ze daar niet altijd nette praat leren van vriendjes.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef:Dus jullie vinden het niet in strijd met de doopbelofte om je kind naar een school te doen waar niet onverkort de Bijbel wordt gehanteerd?
Persoonlijk zou ik dat niet in strijd vinden. Het onderwijzen van de leer die naar de Godzaligheid is, kan op andere momenten gebeuren dan op de basisschool.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Bruna »

eilander schreef:Dus jullie vinden het niet in strijd met de doopbelofte om je kind naar een school te doen waar niet onverkort de Bijbel wordt gehanteerd?
Vindt dat inderdaad in strijd met de doopbelofte. Gezin - kerk- school.
Lees het boek van ds. Meeuse - kinderen voor God opvoeden.

Overigens als je het hebt over Bijbel, welke Bijbel, daar is nogal wat verschil en in en ook in de uitleg ervan.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Habitat »

Ik zou mijn kinderen niet aanmelden voor deze fusieschool. Ook niet voor een gewone PC-school trouwens. Ik denk dat het goed is om te kijken naar de identiteit van de school en - belangrijk punt - of de leerkrachten die identiteit volledig kunnen onderschrijven. Dus niet dat er alleen maar van de leerkrachten gevraagd wordt dat ze behoren tot een bepaald kerkverband. Maar dat de leerkrachten daadwerkelijk willen bijdragen aan de christelijke vorming van de leerlingen.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Dus jullie vinden het niet in strijd met de doopbelofte om je kind naar een school te doen waar niet onverkort de Bijbel wordt gehanteerd?
Opvoeding gebeurt thuis. Daarnaast krijgen ze op school een hoop dingen mee die thuis besproken worden. Dat zie ik niet in strijd met het doopformulier.
Ik zou m'n kinderen als voorkeur op een reformatorische school doen, of een school met de bijbel. Als deze niet in de buurt zou zitten zou ik eerder kiezen voor een openbare school dan een halfbakken fusie school.
Ik zou de kinderen in ieder geval niet tientallen kilometers laten reizen voor de basisschool, dan zou ik eerder een openbare school vlakbij kiezen. Maar dat heeft zoals ik al zei geen voorkeur.

Overigens heb ik hier niet mee te maken. Goede scholen genoeg in de omgeving.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

Ik ben bang dat je het effect hiervan onderschat. Ik zou ze voor geen goud op een openbare school willen doen. De eenheid is echt van groot belang, vind ik.
Het is funest om tegenover een kind het gezag van de juf of meester te ondermijnen; en daartoe word je gedwongen als ze op een school zitten waar de Bijbel niet open gaat.

Dus het is veel te simpel als je zou redeneren: rekenen leren ze overal, nu ja, dan doe ik thuis het bijbelse onderwijs er nog wel bij en klaar zijn we.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Erik »

eilander schreef:Ik ben bang dat je het effect hiervan onderschat. Ik zou ze voor geen goud op een openbare school willen doen. De eenheid is echt van groot belang, vind ik.
Het is funest om tegenover een kind het gezag van de juf of meester te ondermijnen; en daartoe word je gedwongen als ze op een school zitten waar de Bijbel niet open gaat.

Dus het is veel te simpel als je zou redeneren: rekenen leren ze overal, nu ja, dan doe ik thuis het bijbelse onderwijs er nog wel bij en klaar zijn we.
/
Nog niet zo lang geleden gingen kinderen naar openbare scholen omdat de christelijke scholen "niets" waren
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door ejvl »

Misschien wel omdat ik er geen ervaring mee heb.
Maar wat bedoel je met gezag ondermijnen? Het is niet zo dat ze verplicht worden om de evolutietheorie aan te hangen of de bijbel als een sprookje wordt weggezet.
Het is algemeen. Niet een specifieke waarheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Misschien wel omdat ik er geen ervaring mee heb.
Maar wat bedoel je met gezag ondermijnen? Het is niet zo dat ze verplicht worden om de evolutietheorie aan te hangen of de bijbel als een sprookje wordt weggezet.
Het is algemeen. Niet een specifieke waarheid.
1. Neutraal onderwijs bestaat niet (voor het geval je dat zou denken)
2. Gezag ondermijnen: daar bedoel ik mee dat je tegen je kind moet vertellen dat de juf of meester niet goed heeft verteld hoe de wereld is ontstaan, of niet goed heeft verteld dat.... (vul zelf maar in)
3. Zeker wordt een kind niet verplicht om de evolutietheorie te gaan geloven. We leven in een vrij land, waar dit soort ongeloofstheorieën als een 'gestadige drup' binnen komen bij een kind, maar die mag dat uiteraard gewoon negeren.
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Scholenfusie, goed of slecht plan?

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:Ik ben bang dat je het effect hiervan onderschat. Ik zou ze voor geen goud op een openbare school willen doen. De eenheid is echt van groot belang, vind ik.
Het is funest om tegenover een kind het gezag van de juf of meester te ondermijnen; en daartoe word je gedwongen als ze op een school zitten waar de Bijbel niet open gaat.

Dus het is veel te simpel als je zou redeneren: rekenen leren ze overal, nu ja, dan doe ik thuis het bijbelse onderwijs er nog wel bij en klaar zijn we.
Volledig met @Eilander eens. Het gedachtegoed op een openbare school staat haaks op de christelijke leer. Het is alsof je de kinderen thuis leert om niet te vechten en op school wordt geadviseerd er vooral op los te slaan. @Erik: ik kijk niet zo naar het verleden.

En kiezen voor een openbare school I.p.v een reformatorische omdat deze zo ver weg is is een rare oplossing. Waarom niet verhuizen?
Plaats reactie