Overtrokken reactie?

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Overtrokken reactie?

Bericht door Vorst »

Wat een soap.

Enfin, inmiddels weet iedereen in NL van het bestaan van Flakkee. Dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Overtrokken reactie?

Bericht door Van Ewijk »

Homoseksualiteit is voor mij al jaren geen thema meer.
Kindermisbruik vind ik veel en veel erger, verder vind ik dit gewoon gebakken lucht.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Overtrokken reactie?

Bericht door SecorDabar »

DDD schreef:Ik ook. Alsof ze nog nooit een homostel hebben gezien of gesproken.

Ik begrijp best dat daar verschillend over gedacht wordt, maar dit komt toch wel wat onnozel over. Ik zou die brieven wel eens willen lezen.
Ik denk inderdaad dat verontruste brievenschrijvers(sters) nog nooit een homostel hebben gezien of gesproken.
Ja, dan is het te begrijpen dat men zo op een interview met foto reageert.
Het zou best wel interessant zijn wat nu deze mensen inhoudelijk schreven.
Het zou goed zijn als de redactie die verontruste brievenschrijvers en een aantal gereformeerde personen met een andere seksuele geaardheid zou uitnodigen voor een gesprek. Misschien dat er dan anders met deze kwetsbare mensen wordt omgegaan in de kerkgemeenschappen, dan blijven negeren, en isoleren van deze anders-gerichte mensen die ook binnen de gereformeerde gezindte aanwezig zijn.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Overtrokken reactie?

Bericht door DDD »

Maar als je de artikelen goed leest, zie je dat er al commentaar was binnengekomen voordat het interview geplaatst werd. De excuses zien op de hele serie, en niet specifiek op dit artikel. Eerlijk gezegd kan ik er weinig schokkends in ontdekken, als je tenminste er van op de hoogte bent dat er ook andersdenkenden in het dorp leven.

Verder lijkt het inderdaad een stel amateurs, want ze reageren als hoofdredactie (!) niet op de media. Dat is toch wel het toppunt van onnozelheid. Dan zijn de dominees beter opgeleid.

Ik kan me niet zo goed voorstellen dat iemand geen homo's kent, maar goed. Die vertrekken misschien vaak uit de regio. En naar ik vrees ook uit de genoemde kerken. Maar dat is weer een heel ander probleem.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Overtrokken reactie?

Bericht door SecorDabar »

In kwam dit gedeelte tegen in een kantenartikel van het Algemeen Dagblad van 14 september 2015:

Op Goeree-Overflakkee zelf zijn ze minder verbaasd. Het diepgelovige Zuid-Hollandse eiland geldt als vast onderdeel van de bible belt. Met 9 van de 29 raadszetels is de SGP veruit de grootste partij.

,,Het is simpel: als je de Bijbel als norm hanteert, kunnen mensen van hetzelfde geslacht geen relatie aanknopen,'' zegt dominee Klaas Jelle Kaptein van de Hersteld Hervormde Gemeente Middelharnis-Sommelsdijk, een van de grootste kerken van het eiland. ,,We leven niet meer in het paradijs. De wereld zit vol met zonden, zeker op seksueel gebied. Dat is moeilijk en pijnlijk, maar daar kunnen we tegen vechten.''

Mensen met homoseksuele gevoelens, kunnen bij hem terecht. ,,Het zijn diepe en intense vragen, waarvoor wij pastorale zorg bieden,'' zegt hij.

Boek
Hetzelfde is mogelijk bij de Hersteld Hervormde Gemeente Goedereede, zegt dominee Jan Willem van Estrik. ,,Het Boek is Het Boek. En daarin staat dat een man niet naast een man mag liggen. Vrijheid houdt ook in dat wij iets anders mogen vinden dan de goegemeente.''

De ChristenUnie (4 zetels) spreekt van een 'gemiste kans'. De werkgroep 'Gay op Flakkee' poogde afgelopen jaren homoseksualiteit bespreekbaar te maken. ,,Door deze excuses krijgt het geïnterviewde homostel een sfeer van veroordeling over zich heen. Je beschadigt die jongens en de dialoog die wij willen voeren,'' zegt raadslid Ron de Rover.


De Hersteld Hervormde dominees zijn helder en duidelijk lijkt me.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie