"Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door samanthi »

DDD schreef:De bruidsjurk en de kerkdienst zijn mijns inziens de hoogtepunten van de bruiloft. De kerkdienst dient kort van stof en diep van inzicht te zijn.

Over de bruidsjurk krijg ik in dit draadje nieuwe inzichten.
misschien de jurk precies andersom? :D
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Martijn
Berichten: 717
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Martijn »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:
Luther schreef:Ik weet even geen beter topic, maar ik begrijp werkelijk niet dat...
a. het RD zoveel aandacht besteed aan de kleding van koningin Maxima. http://www.refdag.nl/achtergrond/konink ... e_1_919042
b. het veelal kleding betreft die qua zedigheid door mijn dochter iig niet gedragen mag worden en op onze refoschool niet geaccepteerd wordt. Ontblote schouders, mouwloze jurkjes e.d.
c. het RD ook nog eens een foto publiceert van een dansfestijn op die Zweedse koninklijke bruiloft.
Om even terug te komen op punt a: ik begrijp überhaupt niet waarom het RD zoveel aandacht schenkt aan Willem-Alexander en Maxima. Elke keer als zij ergens verschijnen (nieuwswaarde 0,0) , heeft het RD weer een uitgebreide fotoreportage op de site staan. Ik vind het grenzen aan afgoderij.
Ja, ben ik met je eens. Maar dat wilde ik deze keer niet zeggen, want dan krijg je half refo-NL over je heen....
Helemaal eens. Krijgen we samen half refo-NL over ons heen, scheelt de helft Afbeelding
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Re:

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Pimpelmees schreef:
Luther schreef:Ik weet even geen beter topic, maar ik begrijp werkelijk niet dat...
a. het RD zoveel aandacht besteed aan de kleding van koningin Maxima. http://www.refdag.nl/achtergrond/konink ... e_1_919042
b. het veelal kleding betreft die qua zedigheid door mijn dochter iig niet gedragen mag worden en op onze refoschool niet geaccepteerd wordt. Ontblote schouders, mouwloze jurkjes e.d.
c. het RD ook nog eens een foto publiceert van een dansfestijn op die Zweedse koninklijke bruiloft.
Om even terug te komen op punt a: ik begrijp überhaupt niet waarom het RD zoveel aandacht schenkt aan Willem-Alexander en Maxima. Elke keer als zij ergens verschijnen (nieuwswaarde 0,0) , heeft het RD weer een uitgebreide fotoreportage op de site staan. Ik vind het grenzen aan afgoderij.
Ja, ben ik met je eens. Maar dat wilde ik deze keer niet zeggen, want dan krijg je half refo-NL over je heen....
In tegenstelling tot de andere helft van Refo-NL ben ik ook niet zo'n koningshuisliefhebber. Wat mij betreft mag dat wel per direct afgeschaft worden. Al die mensverheerlijking, zeker rond koningsdag, hoeft voor mij niet.

Tegelijkertijd moet ik zeggen, dat ik het RD wel begrijp. Er is (nog steeds) een substantieel deel van de RD-achterban die zo goed als kritiekloos achter het koningshuis aanloopt. Daarbij komt dat koningin Maxima een knappe meid is om te zien, waardoor die foto's een hoge attentiewaarde hebben. Ik verwacht dat uit lezersonderzoek wel zal blijken, dat velen dat prachtig vinden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Tegelijkertijd moet ik zeggen, dat ik het RD wel begrijp. Er is (nog steeds) een substantieel deel van de RD-achterban die zo goed als kritiekloos achter het koningshuis aanloopt.
Dan zou je verwachten dat het RD daarin juist tegenwicht biedt...
Daarbij komt dat koningin Maxima een knappe meid is om te zien, waardoor die foto's een hoge attentiewaarde hebben. Ik verwacht dat uit lezersonderzoek wel zal blijken, dat velen dat prachtig vinden.
Sorry, denk je dat echt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Re:

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: In tegenstelling tot de andere helft van Refo-NL ben ik ook niet zo'n koningshuisliefhebber. Wat mij betreft mag dat wel per direct afgeschaft worden. Al die mensverheerlijking, zeker rond koningsdag, hoeft voor mij niet.
Ik vind het teveel de glamour kant op gaan nu.
Toen prinses Beatrix nog koningin was, lag er veel meer nadruk op de inhoudelijke kant van het koningschap.
Ze was altijd goed ingelezen, zij droeg nette degelijke kleding en ook haar kapsel was "stabiel".
Ik heb nu de indruk dat de koningin zich altijd bewust is van camera's, en dat is natuurlijk ook zo.
Het wordt ook van haar verwacht.
Maar ik vind het wel positief dat ze op de bruiloft in Zweden een eerder gedragen japon gewoon weer aantrekt.
Maar de koning moet oppassen met zijn luxe aankopen, dat is niet wijs.
Wijlen Juliana, en Beatrix ook, hadden iets moederlijks als ze bij een ramp kwamen.
Dat heeft Maxima (nog) niet.
Maar dat komt misschien nog wel.
Ze moeten een verbindende factor zijn/worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Re:

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Tegelijkertijd moet ik zeggen, dat ik het RD wel begrijp. Er is (nog steeds) een substantieel deel van de RD-achterban die zo goed als kritiekloos achter het koningshuis aanloopt.
Dan zou je verwachten dat het RD daarin juist tegenwicht biedt...
Dat vind ik wel jammer, ja.
De gedachte God, Nederland en Oranje als een drievoudig snoer leeft daarvoor denk ik nog te sterk in de gereformeerde gezindte.
Je ziet dat hun uitspattingen van afgelopen koningsdag in Dordrecht nauwelijks benoemd worden.
Luther schreef:
Daarbij komt dat koningin Maxima een knappe meid is om te zien, waardoor die foto's een hoge attentiewaarde hebben. Ik verwacht dat uit lezersonderzoek wel zal blijken, dat velen dat prachtig vinden.
Sorry, denk je dat echt?
De eerste twee wel in ieder geval; het derde verwacht ik ook.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Re:

Bericht door Curatorium »

Tiberius schreef: Dat vind ik wel jammer, ja.
De gedachte God, Nederland en Oranje als een drievoudig snoer leeft daarvoor denk ik nog te sterk in de gereformeerde gezindte.
Dat ook nog wel een beetje ja. Verder is het koningshuis voor velen wat voor niet-refo's artiesten/acteurs etc. zijn. Een soort role model wat toch ook wel neigt naar een afgod.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Re:

Bericht door huisman »

Curatorium schreef:
Tiberius schreef: Dat vind ik wel jammer, ja.
De gedachte God, Nederland en Oranje als een drievoudig snoer leeft daarvoor denk ik nog te sterk in de gereformeerde gezindte.
Dat ook nog wel een beetje ja. Verder is het koningshuis voor velen wat voor niet-refo's artiesten/acteurs etc. zijn. Een soort role model wat toch ook wel neigt naar een afgod.

......en een andere vraag:Gaat ons koningspaar het volk voor in het dienen van de ware God of trekken ze het volk nog meer naar de afgoden? (Dansen op afgodische muziek,promoten van sport op de dag des HEEREN enz.)

Door de historie van ons land mag van mij het huis van Oranje koningshuis blijven maar als wij morgen een republiek werden lag ik er ook niet wakker van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Re:

Bericht door Johannus »

huisman schreef:
Curatorium schreef:
Tiberius schreef: Dat vind ik wel jammer, ja.
De gedachte God, Nederland en Oranje als een drievoudig snoer leeft daarvoor denk ik nog te sterk in de gereformeerde gezindte.
Dat ook nog wel een beetje ja. Verder is het koningshuis voor velen wat voor niet-refo's artiesten/acteurs etc. zijn. Een soort role model wat toch ook wel neigt naar een afgod.

......en een andere vraag:Gaat ons koningspaar het volk voor in het dienen van de ware God of trekken ze het volk nog meer naar de afgoden? (Dansen op afgodische muziek,promoten van sport op de dag des HEEREN enz.)

Door de historie van ons land mag van mij het huis van Oranje koningshuis blijven maar als wij morgen een republiek werden lag ik er ook niet wakker van.
Al deze genoemde dingen gebeuren al. Al lang zou ik willen zeggen. Natuurlijk heeft de koning (en zijn gezin) een voorbeeldfunctie, maar nu hij heeft staan hossen op muziek uit de pop cultuur gaan er echt niet opeens heel hordes mensen er extra naar luisteren. Als hij de olympische spelen bezoekt gaat er niet opeens véél meer aandacht naar uit. Die aandacht is er namelijk al. Het is niets nieuws, alleen is het nieuw dat een koning er aan meedoet. Overigens gaan ze ook naar het Concertgebouw, net als koningin Beatrix, van dat gegeven zal de kaartverkoop echt niet explosief gestegen zijn.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door samanthi »

1 petrus 2
3 Zijt dan alle menselijke ordening onderdanig, om des Heeren wil; hetzij den koning, als de opperste macht hebbende;

14 Hetzij den stadhouderen, als die van hem gezonden worden, tot straf wel der kwaaddoeners, maar tot prijs dergenen, die goed doen.

15 Want alzo is het de wil van God, dat gij, weldoende, den mond stopt aan de onwetendheid der dwaze mensen;

16 Als vrijen, en niet de vrijheid hebbende als een deksel der boosheid, maar als dienstknechten van God.

17 Eert een iegelijk; hebt de broederschap lief; vreest God; eert den koning.

Het gaat niet om de glitter glamour, ik vind verder dat het RD de zonden extra uitvergroot en heb hen daar op aangesproken. Mijn gebed zal er zeker zijn voor de koning, de regering en voor ons vaderland, als we dit afschaffen zijn we helemaal overgeleverd aan de regering zouden jullie dat willen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Re:

Bericht door Mara »

huisman schreef: ......en een andere vraag:Gaat ons koningspaar het volk voor in het dienen van de ware God of trekken ze het volk nog meer naar de afgoden?
Maxima heeft haar eigen geloof - het rooms katholieke - aangehouden en dat moet volgens W.A. gewoon kunnen.
Koning Willem-Alexander is er trots op dat zijn vrouw Máxima na hun huwelijk rooms-katholiek is gebleven. Hij had het erg gevonden als ze zich verplicht had gevoeld om protestants te worden zoals hij. "De overstap van katholiek naar protestant lijkt misschien niet de grootst mogelijke sprong, maar als je het alleen maar doet omdat het moet, ben je niet eerlijk", zegt de koning in een interview met Deense media.
bron: NOS.nl

De kinderen zijn ten doop gehouden in de PKN, ook dat moet kunnen dus.
Het spreekwoord: twee geloven op één kussen, slaapt de duivel tussen, lijkt niet van toepassing op het koningskoppel.
Voor de meisjes lijkt het mij nogal verwarrend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Re:

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef: ......en een andere vraag:Gaat ons koningspaar het volk voor in het dienen van de ware God of trekken ze het volk nog meer naar de afgoden?
Maxima heeft haar eigen geloof - het rooms katholieke - aangehouden en dat moet volgens W.A. gewoon kunnen.
Koning Willem-Alexander is er trots op dat zijn vrouw Máxima na hun huwelijk rooms-katholiek is gebleven. Hij had het erg gevonden als ze zich verplicht had gevoeld om protestants te worden zoals hij. "De overstap van katholiek naar protestant lijkt misschien niet de grootst mogelijke sprong, maar als je het alleen maar doet omdat het moet, ben je niet eerlijk", zegt de koning in een interview met Deense media.
bron: NOS.nl

De kinderen zijn ten doop gehouden in de PKN, ook dat moet kunnen dus.
Het spreekwoord: twee geloven op één kussen, slaapt de duivel tussen, lijkt niet van toepassing op het koningskoppel.
Voor de meisjes lijkt het mij nogal verwarrend.
Ik denk niet dat het verwarrend is omdat dit verwaterd christendom in de opvoeding geen belangrijke rol zal spelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Re:

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
huisman schreef: ......en een andere vraag:Gaat ons koningspaar het volk voor in het dienen van de ware God of trekken ze het volk nog meer naar de afgoden?
Maxima heeft haar eigen geloof - het rooms katholieke - aangehouden en dat moet volgens W.A. gewoon kunnen.
Koning Willem-Alexander is er trots op dat zijn vrouw Máxima na hun huwelijk rooms-katholiek is gebleven. Hij had het erg gevonden als ze zich verplicht had gevoeld om protestants te worden zoals hij. "De overstap van katholiek naar protestant lijkt misschien niet de grootst mogelijke sprong, maar als je het alleen maar doet omdat het moet, ben je niet eerlijk", zegt de koning in een interview met Deense media.
bron: NOS.nl

De kinderen zijn ten doop gehouden in de PKN, ook dat moet kunnen dus.
Het spreekwoord: twee geloven op één kussen, slaapt de duivel tussen, lijkt niet van toepassing op het koningskoppel.
Voor de meisjes lijkt het mij nogal verwarrend.
Dat is al jaren aan de gang prinses Irene moest afstand doen en nu een roomse koningin, maar prinses Juliana en haar moeder waren in de ban van Greet Hofman. Dat waren ook heel spannende jaren in het huwelijk van Toen nog koningin Juliana.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De koning Protestants?? Sinds wanneer???
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Re:

Bericht door Panny »

Mara schreef:
huisman schreef: ......en een andere vraag:Gaat ons koningspaar het volk voor in het dienen van de ware God of trekken ze het volk nog meer naar de afgoden?
Maxima heeft haar eigen geloof - het rooms katholieke - aangehouden en dat moet volgens W.A. gewoon kunnen.
Koning Willem-Alexander is er trots op dat zijn vrouw Máxima na hun huwelijk rooms-katholiek is gebleven. Hij had het erg gevonden als ze zich verplicht had gevoeld om protestants te worden zoals hij. "De overstap van katholiek naar protestant lijkt misschien niet de grootst mogelijke sprong, maar als je het alleen maar doet omdat het moet, ben je niet eerlijk", zegt de koning in een interview met Deense media.
bron: NOS.nl

De kinderen zijn ten doop gehouden in de PKN, ook dat moet kunnen dus.
Het spreekwoord: twee geloven op één kussen, slaapt de duivel tussen, lijkt niet van toepassing op het koningskoppel.
Voor de meisjes lijkt het mij nogal verwarrend.
Ik denk dat we niemand moeten willen dwingen protestants te worden.
In Gods Koninkrijk gaat het niet om dwang of geweld.
Het moet een hartelijke keus zijn. Wat dat betreft heeft de koning gelijk.
Dat wilt niet zeggen dat het verstandig is te trouwen met iemand die heel anders over geloofzaken denkt.
Ik zou dat in ieder geval niet willen/kunnen. Het is toch het belangrijkste wat je samen deelt.
De vraag is of onze koning er ook zo over denkt...
Plaats reactie