"Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Luther »

DDD schreef:Oke. Dus een jurk zonder mouwen is volgens Luther niet bedekkend genoeg.
Inderdaad, evenals jurk, waarbij je de schouders ziet, zoals galajurken doorgaans zijn. Die koninklijke jurken meestal ook. (En niet te vergeten: de meeste trouwjurken ook, helaas ook in de kerken.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Mara »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik zie niets onzedigs aan de foto's. Mag je op jullie school geen mouwloos jurkje aan???

Dat is een opmerkelijk feit. Ik zie soms wel eens erg korte rokken, maar dat je dan aan de bovenkant wel mouwen moet hebben, verbaast me wel enigszins.
Beide mag niet. Beide wordt overtreden, zoals vrijwel alle regels altijd en overal overtreden worden.
En wat mouwloos betreft: volgens mij is de Bijbels lijn altijd dat kleding bedekkend moet zijn, en niet ontdekkend.
Beetje onzinnige discussie zo.
Maxima zit niet op school, zij was op een bruiloft, een feest!
Toen mijn dochter een galafeest had na haar eindexamen (reformatorische school) liepen echt niet alle meiden in een hooggesloten zedig jurkje, want gala betekent blote schouders.
Je hoort niet naar de kerk te gaan met blote schouders, maar naar het zwembad vind iedereen het normaal.
M.a.w. voor elke gelegenheid moet de kleding passend en gepast zijn en onze koningin lukt dat vrijwel altijd.
Zij is nu eenmaal een andere persoonlijkheid dan prinses Beatrix.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik zie niets onzedigs aan de foto's. Mag je op jullie school geen mouwloos jurkje aan???

Dat is een opmerkelijk feit. Ik zie soms wel eens erg korte rokken, maar dat je dan aan de bovenkant wel mouwen moet hebben, verbaast me wel enigszins.
Ik heb in de psychiatrie gewerkt, daar mochten we geen mouwloze truitjes aan, mensen waren soms door hun ziekte wat ongeremd, tja en dan zie wat sommige van deze patiënten hardop zeggen of doen, denken gezonde mensen, trouwens dat zelfde gelde voor korte rokjes strakke broeken of doorschijnende kleding.

Ik ben zeker van mening dat kleding verhullend en niet onthullend moet zijn, de kleur doet er verder niet toe.
De Bijbel geeft gebruiksaanwijzing en geen kledingcode, kuis en eenvoudig, dat is niet meetbaar, maar toch denk ik dat je er naar eigen geweten een heel eind mee komt.

ik heb het al meer geschreven, maar als ik een meisje met legging (wat ik een gewoon vrouwen kledingstuk vind) en super kort rokje ziet dan denk ik hé een refo. nou ik denk dat we de plank heel erg mis slaan met onze refo-kledingcode.
Laatst gewijzigd door samanthi op 15 jun 2015, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Mara »

Luther schreef: (En niet te vergeten: de meeste trouwjurken ook, helaas ook in de kerken.)
Dat begrijp ik dus niet!
Als je je huwelijk in de kerk laat inzegenen, hoor je geen blote rug, diep decolleté of mouwloos te hebben!
Soms zie je een dominee helemaal in verlegenheid gebracht, als het bruidspaar voor hem geknield ligt.
En de dames in refoland gaan helaas voorop. Ik schrik er soms van. :bobo
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Dodo »

Zedig is niet alleen hoeveel er bedekt is. Ik zie soms refojurkjes die op de knie vallen en voldoende bedekken, maar zo strak zitten dat het toch weer onzedig is. Dat vind ik persoonlijk hinderlijker dan blote armen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef: (En niet te vergeten: de meeste trouwjurken ook, helaas ook in de kerken.)
Dat begrijp ik dus niet!
Als je je huwelijk in de kerk laat inzegenen, hoor je geen blote rug, diep decolleté of mouwloos te hebben!
Soms zie je een dominee helemaal in verlegenheid gebracht, als het bruidspaar voor hem geknield ligt.
En de dames in refoland gaan helaas voorop. Ik schrik er soms van. :bobo
Ja, inderdaad. Dit bedoelde ik....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Zedig is niet alleen hoeveel er bedekt is. Ik zie soms refojurkjes die op de knie vallen en voldoende bedekken, maar zo strak zitten dat het toch weer onzedig is. Dat vind ik persoonlijk hinderlijker dan blote armen.
Ik vind blote armen midden in de zomer, gewoon op een doordeweekse dag, niet hinderlijk.
Als je een normaal mouwloos geknipt jurkje of bloesje aan hebt.
Jij bedoelt die zgn. wikkelrokjes en jurkjes. De fout is dat die gemaakt worden tot en met XL. :huhu
Die zijn alleen mooi als je jong en slank bent.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17210
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Luther schreef: (En niet te vergeten: de meeste trouwjurken ook, helaas ook in de kerken.)
Dat begrijp ik dus niet!
Als je je huwelijk in de kerk laat inzegenen, hoor je geen blote rug, diep decolleté of mouwloos te hebben!
Soms zie je een dominee helemaal in verlegenheid gebracht, als het bruidspaar voor hem geknield ligt.
En de dames in refoland gaan helaas voorop. Ik schrik er soms van. :bobo
Hier op de Veluwe gaan de refodames niet voorop. In onze eigen gemeente zie ik mooie bruidjes die er prachtig en zedig uitzien.
In veel GGiN en OGG gemeenten in onze omgeving zien de bruidjes er meer uit dat ze op weg zijn naar een begrafenis dan naar een bruiloft.

Dus Mara je generaliseert weer behoorlijk en onheus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Zedig is niet alleen hoeveel er bedekt is. Ik zie soms refojurkjes die op de knie vallen en voldoende bedekken, maar zo strak zitten dat het toch weer onzedig is. Dat vind ik persoonlijk hinderlijker dan blote armen.
Ik vind blote armen midden in de zomer, gewoon op een doordeweekse dag, niet hinderlijk.
Als je een normaal mouwloos geknipt jurkje of bloesje aan hebt.
Jij bedoelt die zgn. wikkelrokjes en jurkjes. De fout is dat die gemaakt worden tot en met XL. :huhu
Die zijn alleen mooi als je jong en slank bent.
Ik vind jong-en-slank in een strak jurkje ook niet zedig. Als er niets te raden overblijft over de lichaamsvormen, is het wat mij betreft niet in orde.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door merel »

En ik vind het nogal een verschil uitmaken welke leeftijd je hebt. Boven een bepaalde leeftijd vind ik rokken/jurken boven de knie sowieso niet mooi, evenals al te blote armen.

Blote trouwjurken vind ik buiten het feit dat ik het niet gepast vind, ook zelden iemand staan.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door merel »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Dodo schreef:Zedig is niet alleen hoeveel er bedekt is. Ik zie soms refojurkjes die op de knie vallen en voldoende bedekken, maar zo strak zitten dat het toch weer onzedig is. Dat vind ik persoonlijk hinderlijker dan blote armen.
Ik vind blote armen midden in de zomer, gewoon op een doordeweekse dag, niet hinderlijk.
Als je een normaal mouwloos geknipt jurkje of bloesje aan hebt.
Jij bedoelt die zgn. wikkelrokjes en jurkjes. De fout is dat die gemaakt worden tot en met XL. :huhu
Die zijn alleen mooi als je jong en slank bent.
Ik vind jong-en-slank in een strak jurkje ook niet zedig. Als er niets te raden overblijft over de lichaamsvormen, is het wat mij betreft niet in orde.
Ik heb daar juist helemaal geen moeite mee en vind het ook niet onzedig als iemand die slank is een strakke jurk aanheeft. Ik vind bloot en kort veel onzediger.

Zo zie je maar weer dat het zo persoonlijk is wat iemand onzedig vindt. Begin van de vorige eeuw vond men een blote enkel al onzedig en nu vindt dat ook bijna niemand meer.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Mara schreef:
Luther schreef: (En niet te vergeten: de meeste trouwjurken ook, helaas ook in de kerken.)
Dat begrijp ik dus niet!
Als je je huwelijk in de kerk laat inzegenen, hoor je geen blote rug, diep decolleté of mouwloos te hebben!
Soms zie je een dominee helemaal in verlegenheid gebracht, als het bruidspaar voor hem geknield ligt.
En de dames in refoland gaan helaas voorop. Ik schrik er soms van. :bobo
Hier op de Veluwe gaan de refodames niet voorop. In onze eigen gemeente zie ik mooie bruidjes die er prachtig en zedig uitzien.
In veel GGiN en OGG gemeenten in onze omgeving zien de bruidjes er meer uit dat ze op weg zijn naar een begrafenis dan naar een bruiloft.

Dus Mara je generaliseert weer behoorlijk en onheus.
Dat is inderdaad nog een heel kleine minderheid, helaas. Zodra je buiten de grenzen van de Veluwe treedt, is het in meerderheid anders...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Dus Mara je generaliseert weer behoorlijk en onheus.
Ik ga geen reclame maken hier, noch een foto plaatsen, maar kijk maar eens op de diverse sites van de refobruidszaken.
Dan snap je wat ik bedoel.
Ik begrijp jouw ontkenning niet, jij zult af en toe een bruid in familie- of vriendenkring zien, maar de refokring is stukken groter dan tot waar het oog van Huisman reikt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het is soms ook een "smaak" kwestie.
Maar alleen vrouwen/meisjes, kunnen zich onzedelijk/onchristelijk kleden?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Mara »

Johann Gottfried Walther schreef:Het is soms ook een "smaak" kwestie.
Maar alleen vrouwen/meisjes, kunnen zich onzedelijk/onchristelijk kleden?
Nee. Zeker niet!
Als ik een volwassen man in de kerk zie zitten met een mouwloos shirtje en een korte broek aan (+ teenslippers) vind ik dat niet een voorbeeld zoals je naar God's Huis
hoort te gaan!
Maar ook buiten de kerk kan het ernstig mis gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie