"Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

"Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Curie »

In het RD vandaag. Blij dat dit aan de kaak gesteld wordt. Ik merk wel op bij mezelf dat je ontzettend goed moet uitkijken, want je gaat ongemerkt geleidelijk mee als je daar de financiële middelen voor hebt, ook al is het op kleine schaal.

Naast wat in het artikel genoemd wordt; hoe kijken we aan tegen grote en dure kerkgebouwen?

Een citaat uit het artikel:
Als we dat denken, kijken we waarschijnlijk niet goed om ons heen en ook niet goed naar ons zelf. Het dikke ik staat voor autonoom, vrij en welvarend. Wat nemen we waar als we aandachtig om ons heen kijken als we onze kinderen naar school brengen? Wat voor merken auto’s staan er op de parkeerplaatsen? Zetten we onze auto zo dicht mogelijk bij de school of parkeren we misschien zelfs op de stoep of het fietspad om ons kind even snel af te zetten?

Wat doen we als we zondag na de kerkdienst met honderden medegelovigen de kerk verlaten en de straat oversteken? Nemen we gewoon voorrang en laten we die auto’s met niet-gelovigen gewoon even wachten? Welke (merk)kleding trekken we onze kinderen aan of leren we hun dat kleding slecht bedekking is en dat het gaat om de binnenkant van de mens?
Bron: http://www.refdag.nl/opinie/dikke_ik_me ... g_1_917080
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Desiree »

Grote, dure kerkgebouwen verbranden tot as in de dag van het oordeel. Maar dan hebben ze hun functie ook gehad. Als je je dat realiseert, dan mag je nog best een mooie 'tempel' bouwen met beamer etc. Ik laat dat aan de kerkenraad over. Het ligt er natuurlijk helemaal aan met welke intentie je het doet. Er zijn ook grote stadions gebouwd ten koste van arme mensen.. Ja, dat is natuurlijk nooit de bedoeling.

Je kunt niets meenemen in je graf. Je zult het aan anderen overlaten. Tja, dan kun je bij een ander beginnen.. Blijkbaar mag je genieten, maar in de wetenschap dat dát niet het leven is, maar enkel om je op de weg naar de eeuwigheid te onderhouden etc.

Je kunt heel rijk zijn, maar kijk maar naar Job, het kan ineens over zijn. En waar sta je dan? Blijf er dan nog wat van je over?

Onlangs was er op de EO een verhaal. Een zakenman was altijd gewend om een bmw te rijden. Op een dag ontmoette die man van de EO die zakenman weer. Hij reed in een middenklasse auto. De EO man vroeg, is je auto kapot? Die man antwoordde in de trant van, deze auto is ook oké, het hoeft van mij niet meer. Ik heb de Heere gevonden. Het gaat natuurlijk helemaal niet om bmw rijden, maar gewoon de gedachte erachter.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door samanthi »

Er is niets nieuws onder de zon, ik dacht toen ik het las komen ze daar nu al achter?
Het is toch altijd zo geweest?
Niet alleen materialistisch, maar zeker ook in eer, haantjes gedrag, kerkscheuringen door eerverschillen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17210
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door huisman »

samanthi schreef:Er is niets nieuws onder de zon, ik dacht toen ik het las komen ze daar nu al achter?
Het is toch altijd zo geweest?
Niet alleen materialistisch, maar zeker ook in eer, haantjes gedrag, kerkscheuringen door eerverschillen.

Zou Romeinen 3 dan toch waar zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door freek »

Wat een chagrijnig artikel. :fi
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Curie »

samanthi schreef:Er is niets nieuws onder de zon, ik dacht toen ik het las komen ze daar nu al achter?
Het is toch altijd zo geweest?
Niet alleen materialistisch, maar zeker ook in eer, haantjes gedrag, kerkscheuringen door eerverschillen.
Niet zozeer na al achter komen denk ik, maar opnieuw aan de kaak stellen.
freek schreef:Wat een chagrijnig artikel. :fi
Of confronterend?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Pimpelmees »

Refo's worden veel te rijk. Dat kan een gevaar vormen voor het geestelijk leven.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Mara »

Valt in Nederland nog mee, als je het vergelijkt met ds. Dollar. What's in a name :OO3. Lees ik net op CIP.

De bekende evangelist Creflo Dollar heeft wel een hele opmerkelijke oproep gedaan op zijn website. Hij roept zijn achterban op om te geven voor een nieuwe privéjet, zodat hij vliegensvlug naar kerken kan vliegen om uit de Bijbel te preken. Om de Gulfstream G650 te kunnen betalen moet hij 200.000 mensen vinden die 300 dollar geven. Het toestel kost namelijk 65 miljoen dollar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door -DIA- »

Marie Curie schreef:
samanthi schreef:Er is niets nieuws onder de zon, ik dacht toen ik het las komen ze daar nu al achter?
Het is toch altijd zo geweest?
Niet alleen materialistisch, maar zeker ook in eer, haantjes gedrag, kerkscheuringen door eerverschillen.
Niet zozeer na al achter komen denk ik, maar opnieuw aan de kaak stellen.
freek schreef:Wat een chagrijnig artikel. :fi
Of confronterend?
Kan misschien ook een ietwat vroeg pril ontwaken van de komkommertijd zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door freek »

Marie Curie schreef:
samanthi schreef:Er is niets nieuws onder de zon, ik dacht toen ik het las komen ze daar nu al achter?
Het is toch altijd zo geweest?
Niet alleen materialistisch, maar zeker ook in eer, haantjes gedrag, kerkscheuringen door eerverschillen.
Niet zozeer na al achter komen denk ik, maar opnieuw aan de kaak stellen.
freek schreef:Wat een chagrijnig artikel. :fi
Of confronterend?
Niet bijzonder. Apart dat je dat zegt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Terri »

Ik ervaar het niet als sacherijnig, maar het komt wel heel dichtbij......en eigenlijk roept het op tot; 'kom uit je comfort-zone' .
Voel ik me nog vreemdeling?
Maar een eenling zijn, niet meegaan met de grote massa, valt niet mee, dat vindt mijn -dikke-ik helemaal niet fijn.
Prettig christen zijn, klopt dat met de regels van de Bijbel?
Niet om te wijzen, want ik worstel er juist voor mezelf erg mee.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door refo »

Ik heb een Dacia Logan mcv. Ik zit dus goed.
*kuch*
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Mara »

Terri schreef:Ik ervaar het niet als sacherijnig, maar het komt wel heel dichtbij......en eigenlijk roept het op tot; 'kom uit je comfort-zone' .
Voel ik me nog vreemdeling?
Maar een eenling zijn, niet meegaan met de grote massa, valt niet mee, dat vindt mijn -dikke-ik helemaal niet fijn.
Prettig christen zijn, klopt dat met de regels van de Bijbel?
Niet om te wijzen, want ik worstel er juist voor mezelf erg mee.
Premier Rutte heeft deze uitspraak voor het eerst gedaan en bedoelde hiermee:
Het ”dikke ik” staat voor onmatigheid, voor de onverzadigbare zucht naar meer, beter en duurder, voor lomp gedrag en voor een dikke huid.

Ik ken jou verder niet, maar ik geloof niet dat iemand jou op dit gedrag zou kunnen betrappen.
En wij hoeven geen akelige gebeurtenissen over onszelf uit te roepen toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Terri schreef:Ik ervaar het niet als sacherijnig, maar het komt wel heel dichtbij......en eigenlijk roept het op tot; 'kom uit je comfort-zone' .
Voel ik me nog vreemdeling?
Maar een eenling zijn, niet meegaan met de grote massa, valt niet mee, dat vindt mijn -dikke-ik helemaal niet fijn.
Prettig christen zijn, klopt dat met de regels van de Bijbel?
Niet om te wijzen, want ik worstel er juist voor mezelf erg mee.
Premier Rutte heeft deze uitspraak voor het eerst gedaan en bedoelde hiermee:
Het ”dikke ik” staat voor onmatigheid, voor de onverzadigbare zucht naar meer, beter en duurder, voor lomp gedrag en voor een dikke huid.

Ik ken jou verder niet, maar ik geloof niet dat iemand jou op dit gedrag zou kunnen betrappen.
En wij hoeven geen akelige gebeurtenissen over onszelf uit te roepen toch?
Het was Samsom die de dikke ik heeft verzonnen. Rutte heeft 'm geleend, met toestemming van Samsom, begreep ik.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: "Dikke-ik-mentaliteit floreert ook in refokring"

Bericht door Desiree »

refo schreef:Ik heb een Dacia Logan mcv. Ik zit dus goed.
*kuch*
:) Ik ken hele normale mensen met bmw hoor.. niks mis mee. Gedachte erachter was wel interessant.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie