Kabinet in crisis?

Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Wim Anker »

Een betere illustratie van de juistheid van de column van dhr. van der Tang kan men zich niet wensen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:Een betere illustratie van de juistheid van de column van dhr. van der Tang kan men zich niet wensen.
Was een terechte column, ja.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Fjodor »

Zolang onze politiek niet in staat is een sluitende begroting te maken neem ik ze niet serieus. We zijn nota bene bijna het rijkste land van de wereld. En we hebben een staatsschuld van 75% van het bbp. Ronduit dom vind ik dat.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:Afspraken maken binnen de coalitie over stemgedrag in Tweede en Eerste Kamer kan wel strijden met onafhankelijkheid van de fracties. Zeker in de EK is men daar erg gevoelig op, zie bijvoorbeeld Wiegel destijds.

Dit kan eigenlijk alleen goed gaan als van tevoren met de complete fracties alles is afgestemd. En dat is bijna onmogelijk omdat nooit alle details van een wet niet altijd al bekend zijn op dat moment.

Eerlijk gezegd kan ik me wel iets voorstellen bij de houding van de PvdA-senatoren. Tenzij zij zelf persoonlijk eerder hebben gezegd dat ze vóór zouden stemmen, zou ik niet zo gauw van onbetrouwbaarheid, bedrog, etc. spreken. Dat zij uit rancune gehandeld hebben, is natuurlijk nooit hard te maken.

Een kabinetscrisis op dit moment zou ik betreuren. Ik zou niet weten wie daarop zit te wachten; ik geloof ook nog niet direct dat het zover zal komen. Hoewel de sfeer tussen VVD en PvdA niet zal verbeteren, om maar een understatement te gebruiken.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar in de huidige politieke omstandigheid wordt er wel, met gedoogconstructie en al, gewerkt op basis van vertrouwen. Wanneer dan, eigenlijk totaal onverwacht, door een fractie verdeeld wordt gestemd waardoor een belangrijk wetsvoorstel met een grote bezuiniging in zich wordt afgestemd, dan kun je toch wel spreken van een vertrouwensbreuk.

Daarom zal inderdaad de sfeer tussen beide partijen niet verbeteren. ;)
Ik weet ook wel dat het in de politieke praktijk zo werkt. Als ik lid van deze fractie zou zijn, zou ik toch wel een heel hartig gesprek met de fractievoorzitter willen hebben: als je nog een keer zo'n afspraak wil gaan maken, kom je eerst maar langs. Nu worden ze gewoon voor het blok gezet, en dan krijg je dit soort dingen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:
eilander schreef:Afspraken maken binnen de coalitie over stemgedrag in Tweede en Eerste Kamer kan wel strijden met onafhankelijkheid van de fracties. Zeker in de EK is men daar erg gevoelig op, zie bijvoorbeeld Wiegel destijds.

Dit kan eigenlijk alleen goed gaan als van tevoren met de complete fracties alles is afgestemd. En dat is bijna onmogelijk omdat nooit alle details van een wet niet altijd al bekend zijn op dat moment.

Eerlijk gezegd kan ik me wel iets voorstellen bij de houding van de PvdA-senatoren. Tenzij zij zelf persoonlijk eerder hebben gezegd dat ze vóór zouden stemmen, zou ik niet zo gauw van onbetrouwbaarheid, bedrog, etc. spreken. Dat zij uit rancune gehandeld hebben, is natuurlijk nooit hard te maken.

Een kabinetscrisis op dit moment zou ik betreuren. Ik zou niet weten wie daarop zit te wachten; ik geloof ook nog niet direct dat het zover zal komen. Hoewel de sfeer tussen VVD en PvdA niet zal verbeteren, om maar een understatement te gebruiken.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar in de huidige politieke omstandigheid wordt er wel, met gedoogconstructie en al, gewerkt op basis van vertrouwen. Wanneer dan, eigenlijk totaal onverwacht, door een fractie verdeeld wordt gestemd waardoor een belangrijk wetsvoorstel met een grote bezuiniging in zich wordt afgestemd, dan kun je toch wel spreken van een vertrouwensbreuk.

Daarom zal inderdaad de sfeer tussen beide partijen niet verbeteren. ;)
Ik weet ook wel dat het in de politieke praktijk zo werkt. Als ik lid van deze fractie zou zijn, zou ik toch wel een heel hartig gesprek met de fractievoorzitter willen hebben: als je nog een keer zo'n afspraak wil gaan maken, kom je eerst maar langs. Nu worden ze gewoon voor het blok gezet, en dan krijg je dit soort dingen.
Welkom in politiek Nederland: Wij noemen dit partijdiscipline (sommigen noemen het kadaverdiscipline). Je bent namens je partij gekozen en niet op persoonlijke titel en dus beslist de partijtop hoe je stemt op belangrijke dossiers met grote financiële consequenties. Dit weet ook iedereen die in de landelijke politiek actief is en ze moeten nu niet gaan huilen dat ze hun eigen stem niet mogen laten horen.


Ik scan net wat nieuwssites maar de crisissfeer zit er echt in. Het helpt ook niet dat het een ruzie is tussen vrouwen (Schippers vs ter Horst). Die zijn wat minder van vergeven en vergeten. (Vast excuses aan alle vrouwelijke forummers ;) )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Bonny »

Dat is niet volgens de Grondwet overigens.
The Groom's still waiting at the altar
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Pimpelmees »

Ik vind het mooi dat er nog mensen durven af te wijken van de partijdiscipline.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

Pimpelmees schreef:Ik vind het mooi dat er nog mensen durven af te wijken van de partijdiscipline.
Daar was in dit geval weinig durf voor nodig, de PvdA dissidenten waren al niet meer herkiesbaar en aan het einde van hun politieke leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Pimpelmees »

huisman schreef:
Pimpelmees schreef:Ik vind het mooi dat er nog mensen durven af te wijken van de partijdiscipline.
Daar was in dit geval weinig durf voor nodig, de PvdA dissidenten waren al niet meer herkiesbaar en aan het einde van hun politieke leven.
Reken maar dat de dissidenten / gewetensbezwaarden met de nek worden aangekeken nu. Dus wel degelijk lef!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door refo »

Bonny schreef:Dat is niet volgens de Grondwet overigens.
Inderdaad. Je wordt persoonlijk gekozen, niet per partij. En je gaat zonder last of ruggenspraak het parlement in.
Ik vind dit een naar kabinet, Wat mij betreft valt het.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door eilander »

Huisman, zei je dit ook over Wiegel destijds?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

eilander schreef:Huisman, zei je dit ook over Wiegel destijds?
Wat had ik over Wiegel moeten zeggen destijds ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

Pimpelmees schreef:
huisman schreef:
Pimpelmees schreef:Ik vind het mooi dat er nog mensen durven af te wijken van de partijdiscipline.
Daar was in dit geval weinig durf voor nodig, de PvdA dissidenten waren al niet meer herkiesbaar en aan het einde van hun politieke leven.
Reken maar dat de dissidenten / gewetensbezwaarden met de nek worden aangekeken nu. Dus wel degelijk lef!
Onzin...lef is geheel wat anders....noem het op zijn hoogst onafhankelijk denken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

refo schreef:
Bonny schreef:Dat is niet volgens de Grondwet overigens.
Inderdaad. Je wordt persoonlijk gekozen, niet per partij. En je gaat zonder last of ruggenspraak het parlement in.
Ik vind dit een naar kabinet, Wat mij betreft valt het.
Van mij mogen ze ook naar huis maar zal het daarna anders/beter worden met Pechtold 1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:Huisman, zei je dit ook over Wiegel destijds?
Wat had ik over Wiegel moeten zeggen destijds ?
Dat hij gewoon naar zijn fractievoorzitter had moeten luisteren en voor het voorstel van D66 had moeten stemmen.
Plaats reactie