Kabinet in crisis?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

Gaat het kabinet Rutte vallen nu de PvdA zich opnieuw een onbetrouwbare partner heeft getoond?

http://nos.nl/artikel/2009428-crisissfe ... rgwet.html


http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/an ... t_1_877804
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Mara »

Misschien krijgen we dan aan het einde van 2014 "De nacht van Rutte"?
Inmiddels is onze premier nu wel een paar keer door het ijs gezakt.
En de heer Samson, had het al moeilijk.

ZORGCONFLICT, rare tegenstelling. :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Fjodor »

Beetje dom om de PvdA hierdoor onbetrouwbaar te noemen.
Of wil jij ook de onafhankelijkheid van de senaat om zeep helpen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Mara »

De direkteur van DSW is i.i.g. blij met het sneuvelen van het voorstel.

Ik las dit op Rijnmond:
Directeur Chris Oomen van de Schiedamse verzekeraar DSW is blij dat de Eerste Kamer dinsdag tegen de nieuwe zorgpolis stemde: “Dit is echt fantastisch nieuws.”
Binnen de nieuwe zorgpolis zouden zorgverzekeraars alleen nog behandelingen vergoeden van artsen met wie zij een contract hebben. In dat geval kunnen patiënten niet meer in ieder ziekenhuis en bij iedere arts terecht.
De Schiedamse verzekeraar DSW heeft zich altijd verzet tegen het verdwijnen van de vrije artsenkeuze. Directeur Chris Oomen had openlijk kritiek op de plannen. Zo schreef hij in mei van dit jaar nog een open brief aan de minister.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Floppy »

Ik ben niet zo politiek ingesteld, maar zie het liefst dat men gewoon doorregeert. Tussentijdse verkiezingen kosten zoveel tijd en geld.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:Beetje dom om de PvdA hierdoor onbetrouwbaar te noemen.
Of wil jij ook de onafhankelijkheid van de senaat om zeep helpen?

In deze coalitie wordt alles van te voren geregeld om zo zich van en meerderheid te verzekeren in de Senaat. Daarom ook de 3 gedoogpartners. Als dan een coalitiepartij uit de boot valt en zijn afspraken niet na komt heet dat onbetrouwbaar.
Zeker omdat het er op lijkt dat de afvallige senatoren van de PvdA het uit rancune gedaan hebben omdat ze niet mer op de lijst staan. VVD zal zich gepiepeld voelen...wel alle nivelleringsvoorstellen gesteund en nu één van haar belangrijkste ministers in de kou gezet.....misschien nu nog geen crisis maar dit komt nooit meer goed in deze kabinetsperiode.

Tot zover het kundige politiek commentaar van huisman.

Jouw vraag: Nee ik ben voor een onafhankelijke senaat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door ejvl »

Het is dat er bij nieuwe verkiezingen hoogstwaarschijnlijk geen fatsoenlijke meerderheid te vormen is, anders zouden nieuwe verkiezingen geen slecht idee zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Fjodor schreef:Beetje dom om de PvdA hierdoor onbetrouwbaar te noemen.
Of wil jij ook de onafhankelijkheid van de senaat om zeep helpen?

In deze coalitie wordt alles van te voren geregeld om zo zich van en meerderheid te verzekeren in de Senaat. Daarom ook de 3 gedoogpartners. Als dan een coalitiepartij uit de boot valt en zijn afspraken niet na komt heet dat onbetrouwbaar.
Zeker omdat het er op lijkt dat de afvallige senatoren van de PvdA het uit rancune gedaan hebben omdat ze niet mer op de lijst staan. VVD zal zich gepiepeld voelen...wel alle nivelleringsvoorstellen gesteund en nu één van haar belangrijkste ministers in de kou gezet.....misschien nu nog geen crisis maar dit komt nooit meer goed in deze kabinetsperiode.

Tot zover het kundige politiek commentaar van huisman.

Jouw vraag: Nee ik ben voor een onafhankelijke senaat.
Geheel eensch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door -DIA- »

De zorg wordt naar mijn gevoelen ook meer en meer een commerciële business van alle overgebleven naastenliefde gespeend.
Zo verging het eerder andere (voormalige) overheidsinstellingen als onder anderen de PPT en het Openbaar Vervoer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Pimpelmees »

PvdA en VVD willen allebei geen verkiezingen nu. Ze staan er op dit moment in de peilingen slecht voor.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:De zorg wordt naar mijn gevoelen ook meer en meer een commerciële business van alle overgebleven naastenliefde gespeend.
Zo verging het eerder andere (voormalige) overheidsinstellingen als onder anderen de PPT en het Openbaar Vervoer.
Onder Stalin was het iig allemaal overheid :huhu (Wat is de PPT ? )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door -DIA- »

Pimpelmees schreef:PvdA en VVD willen allebei geen verkiezingen nu. Ze staan er op dit moment in de peilingen slecht voor.
En dit bedenkende dat de gemiddelde Nederlander geen enkel principe meer lijkt te hebben dan de waan van de dag en de willekeur van het moment, zo moet daaruit wel volgen dat we als land en volk in een ernstige situatie beland zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:De zorg wordt naar mijn gevoelen ook meer en meer een commerciële business van alle overgebleven naastenliefde gespeend.
Zo verging het eerder andere (voormalige) overheidsinstellingen als onder anderen de PPT en het Openbaar Vervoer.
Onder Stalin was het iig allemaal overheid :huhu (Wat is de PPT ? )
Typefout :)


En nee, dat eerste bedoel ik dus ook niet, maar wel de verantwoordelijkheid van de overheid om hun onderdanen te
beschermen tegen commerciële uitbuiting.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
huisman schreef: In deze coalitie wordt alles van te voren geregeld om zo zich van en meerderheid te verzekeren in de Senaat. Daarom ook de 3 gedoogpartners. Als dan een coalitiepartij uit de boot valt en zijn afspraken niet na komt heet dat onbetrouwbaar.
Zeker omdat het er op lijkt dat de afvallige senatoren van de PvdA het uit rancune gedaan hebben omdat ze niet mer op de lijst staan. VVD zal zich gepiepeld voelen...wel alle nivelleringsvoorstellen gesteund en nu één van haar belangrijkste ministers in de kou gezet.....misschien nu nog geen crisis maar dit komt nooit meer goed in deze kabinetsperiode.

Tot zover het kundige politiek commentaar van huisman.

Jouw vraag: Nee ik ben voor een onafhankelijke senaat.
Geheel eensch.
Afspraken maken binnen de coalitie over stemgedrag in Tweede en Eerste Kamer kan wel strijden met onafhankelijkheid van de fracties. Zeker in de EK is men daar erg gevoelig op, zie bijvoorbeeld Wiegel destijds.

Dit kan eigenlijk alleen goed gaan als van tevoren met de complete fracties alles is afgestemd. En dat is bijna onmogelijk omdat nooit alle details van een wet niet altijd al bekend zijn op dat moment.

Eerlijk gezegd kan ik me wel iets voorstellen bij de houding van de PvdA-senatoren. Tenzij zij zelf persoonlijk eerder hebben gezegd dat ze vóór zouden stemmen, zou ik niet zo gauw van onbetrouwbaarheid, bedrog, etc. spreken. Dat zij uit rancune gehandeld hebben, is natuurlijk nooit hard te maken.

Een kabinetscrisis op dit moment zou ik betreuren. Ik zou niet weten wie daarop zit te wachten; ik geloof ook nog niet direct dat het zover zal komen. Hoewel de sfeer tussen VVD en PvdA niet zal verbeteren, om maar een understatement te gebruiken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Ad Anker schreef:
huisman schreef: In deze coalitie wordt alles van te voren geregeld om zo zich van en meerderheid te verzekeren in de Senaat. Daarom ook de 3 gedoogpartners. Als dan een coalitiepartij uit de boot valt en zijn afspraken niet na komt heet dat onbetrouwbaar.
Zeker omdat het er op lijkt dat de afvallige senatoren van de PvdA het uit rancune gedaan hebben omdat ze niet mer op de lijst staan. VVD zal zich gepiepeld voelen...wel alle nivelleringsvoorstellen gesteund en nu één van haar belangrijkste ministers in de kou gezet.....misschien nu nog geen crisis maar dit komt nooit meer goed in deze kabinetsperiode.

Tot zover het kundige politiek commentaar van huisman.

Jouw vraag: Nee ik ben voor een onafhankelijke senaat.
Geheel eensch.
Afspraken maken binnen de coalitie over stemgedrag in Tweede en Eerste Kamer kan wel strijden met onafhankelijkheid van de fracties. Zeker in de EK is men daar erg gevoelig op, zie bijvoorbeeld Wiegel destijds.

Dit kan eigenlijk alleen goed gaan als van tevoren met de complete fracties alles is afgestemd. En dat is bijna onmogelijk omdat nooit alle details van een wet niet altijd al bekend zijn op dat moment.

Eerlijk gezegd kan ik me wel iets voorstellen bij de houding van de PvdA-senatoren. Tenzij zij zelf persoonlijk eerder hebben gezegd dat ze vóór zouden stemmen, zou ik niet zo gauw van onbetrouwbaarheid, bedrog, etc. spreken. Dat zij uit rancune gehandeld hebben, is natuurlijk nooit hard te maken.

Een kabinetscrisis op dit moment zou ik betreuren. Ik zou niet weten wie daarop zit te wachten; ik geloof ook nog niet direct dat het zover zal komen. Hoewel de sfeer tussen VVD en PvdA niet zal verbeteren, om maar een understatement te gebruiken.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar in de huidige politieke omstandigheid wordt er wel, met gedoogconstructie en al, gewerkt op basis van vertrouwen. Wanneer dan, eigenlijk totaal onverwacht, door een fractie verdeeld wordt gestemd waardoor een belangrijk wetsvoorstel met een grote bezuiniging in zich wordt afgestemd, dan kun je toch wel spreken van een vertrouwensbreuk.

Daarom zal inderdaad de sfeer tussen beide partijen niet verbeteren. ;)
Plaats reactie