Kabinet in crisis?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Huisman, zei je dit ook over Wiegel destijds?
Wat had ik over Wiegel moeten zeggen destijds ?
Dat hij gewoon naar zijn fractievoorzitter had moeten luisteren en voor het voorstel van D66 had moeten stemmen.
Zojuist heeft hij daar uitleg over gegeven in Nieuwsuur. Iedereen wist destijds zijn standpunt over het voorstel m.b.t. referendum. Dit is totaal onverwachts, wat gisteren gebeurde. Een PvdA-man erkende in dezelfde uitzending dat de PvdA een beetje beter had moeten opletten en bijv. om uitstel had moeten vragen. Er is dus wel een verschil.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Pimpelmees »

huisman schreef:
refo schreef:
Bonny schreef:Dat is niet volgens de Grondwet overigens.
Inderdaad. Je wordt persoonlijk gekozen, niet per partij. En je gaat zonder last of ruggenspraak het parlement in.
Ik vind dit een naar kabinet, Wat mij betreft valt het.
Van mij mogen ze ook naar huis maar zal het daarna anders/beter worden met Pechtold 1
Pechtold 1 ... daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben (als het vandaag slecht gaat aflopen).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door refo »

Ik denk eerder Haarsma Buma 1.
Maar het maakt allemaal niets uit. Op de een of andere manier maken regeringen meer dan het beschikbare geld op. Welke kleur deze regeringen ook hebben.
En als er dan tekort is gaat men 'hervormen'.

Echt hervormen zou zijn: iedere Nederlander boven de 18 10000 euro geven die verplicht aan duurzame goederen besteed moet worden. Nee, niet aflossen daarmee, Dat is alleen goed voor de banken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Huisman, zei je dit ook over Wiegel destijds?
Wat had ik over Wiegel moeten zeggen destijds ?
Dat hij gewoon naar zijn fractievoorzitter had moeten luisteren en voor het voorstel van D66 had moeten stemmen.
Zojuist heeft hij daar uitleg over gegeven in Nieuwsuur. Iedereen wist destijds zijn standpunt over het voorstel m.b.t. referendum. Dit is totaal onverwachts, wat gisteren gebeurde. Een PvdA-man erkende in dezelfde uitzending dat de PvdA een beetje beter had moeten opletten en bijv. om uitstel had moeten vragen. Er is dus wel een verschil.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik zag vanmorgen in Het Financieele Dagblad nog een reconstructie. Mw. Ter Horst had in november duidelijk gezegd dat de PvdA-fractie waarschijnlijk voor zou gaan stemmen, zonder te suggereren dat ze zelf tegen zou zijn. Ze is dus gedraaid; er lijkt een relatie te liggen met het feit dat ze op een onverkiesbare plaats op de lijst voor de EK was gezet en daarop haar kandidatuur heeft ingetrokken.

Met name het onverwachte maakt dit wel bizar, daar hebben jullie wel een punt. Daarom is het ook de vraag of zelfs de vraag om uitstel niet te laat zou gekomen zijn. Je kunt toch niet op het allerlaatste moment een stemming nog gaan uitstellen? Dan had je bijna dezelfde schade gehad.

Nog steeds ga ik ervan uit dat het op een correcte manier wordt opgelost.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

eilander schreef:
Ad Anker schreef: Zojuist heeft hij daar uitleg over gegeven in Nieuwsuur. Iedereen wist destijds zijn standpunt over het voorstel m.b.t. referendum. Dit is totaal onverwachts, wat gisteren gebeurde. Een PvdA-man erkende in dezelfde uitzending dat de PvdA een beetje beter had moeten opletten en bijv. om uitstel had moeten vragen. Er is dus wel een verschil.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik zag vanmorgen in Het Financieele Dagblad nog een reconstructie. Mw. Ter Horst had in november duidelijk gezegd dat de PvdA-fractie waarschijnlijk voor zou gaan stemmen, zonder te suggereren dat ze zelf tegen zou zijn. Ze is dus gedraaid; er lijkt een relatie te liggen met het feit dat ze op een onverkiesbare plaats op de lijst voor de EK was gezet en daarop haar kandidatuur heeft ingetrokken.

Met name het onverwachte maakt dit wel bizar, daar hebben jullie wel een punt. Daarom is het ook de vraag of zelfs de vraag om uitstel niet te laat zou gekomen zijn. Je kunt toch niet op het allerlaatste moment een stemming nog gaan uitstellen? Dan had je bijna dezelfde schade gehad.

Nog steeds ga ik ervan uit dat het op een correcte manier wordt opgelost.

Dit zorgdossier is misschien nog op te lossen maar de vertrouwensbreuk tussen VVD en PvdA is definitief......misschien wel wat te lijmen maar de breuk blijft zichtbaar en staat op breken....als het nu niet breekt dan na de statenverkiezing.

Verwachting huisman: Wij gaan in 2015 naar de stembus voor tweede kamer verkiezingen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door eilander »

Ik sluit het zeker niet uit, huisman. Toch hoop ik dat je ongelijk krijgt. We kunnen dan de kabinetsperiode beter standaard op twee jaar zetten, dan hebben we tenminste nog een kans dat er een kabinet de rit uitzit... Versnippering neemt toe, denk ik, bij de komende verkiezingen en vertrouwen van de burger in politiek Den Haag neemt (verder) af.
Daarbij komt dat D66 er op vooruit zou gaan, daar zitten wij niet op te wachten, denk ik.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door DDD »

Pimpelmees schreef:
huisman schreef:
Pimpelmees schreef:Ik vind het mooi dat er nog mensen durven af te wijken van de partijdiscipline.
Daar was in dit geval weinig durf voor nodig, de PvdA dissidenten waren al niet meer herkiesbaar en aan het einde van hun politieke leven.
Reken maar dat de dissidenten / gewetensbezwaarden met de nek worden aangekeken nu. Dus wel degelijk lef!
Eens. Ik houd daar wel van. En onafhankelijk denken kost in sommige situaties best veel moeite.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Eens. Ik houd daar wel van. En onafhankelijk denken kost in sommige situaties best veel moeite.
DDD, jij hebt ervaring in de politiek. Dan weet je toch ook wel dat - zeker in een coalitie - rekening gehouden moet worden met politieke realiteit en dat je in een fractie beter niet je fractievoorzitter op het laatste moment kunt verrassen met een afwijkend standpunt? Dat laatste vooral is voor mij wel een belangrijk punt, waardoor ik, in afwijking van mijn standpunt gisteren, vind dat de EK-fractie van de PvdA wel degelijk iets te verwijten valt.

Zeker bij een onderwerp waarvan je weet dat er afspraken zijn gemaakt tussen verschillende partijen, kun je kiezen uit: meestemmen, of: vanaf het begin duidelijk maken dat je hier niet in mee kunt.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door DDD »

Eens. Ik heb de artikelen nog niet gelezen. Het is niet de bedoeling wie dan ook te verrassen, de fractievoorzitter of de woordvoerder op het onderwerp. Maar -ik zat wat dat betreft in een raad waarin ook veel ruimte was voor zelfstandig denken, en coalitie/oppositie niet zo speelde- ik heb nooit iets goeds gezien in of van fractiediscipline. Machtspelletjes leiden niet tot goede besluiten.

En daarom vind ik het goed dat ieder naar eer en geweten stemt, ook de leden van de EK. Procedurele onvolkomenheden, die ik overigens zelf ook niet kan beoordelen, laat ik dan even buiten beschouwing.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door -DIA- »

Ik las ergens, en ik moest denken aan het verwijderen van de Bijbel uit 's lands vergaderzalen, de volgende woorden:
De wijzen zijn beschaamd, verschrikt en gevangen; ziet, zij hebben des HEEREN woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben?
Zien we dit ook niet in ons land?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Ik sluit het zeker niet uit, huisman. Toch hoop ik dat je ongelijk krijgt. We kunnen dan de kabinetsperiode beter standaard op twee jaar zetten, dan hebben we tenminste nog een kans dat er een kabinet de rit uitzit... Versnippering neemt toe, denk ik, bij de komende verkiezingen en vertrouwen van de burger in politiek Den Haag neemt (verder) af.
Daarbij komt dat D66 er op vooruit zou gaan, daar zitten wij niet op te wachten, denk ik.
Ik ben er wel bang voor.
Zeker met de verkiezingen in maart 2015 aangaande de 1e kamer.
Als de uitslag zo is als de peilingen zijn, krijgen ze een enorme minderheid in de 1e kamer.
Dan is er op geen enkele fatsoenlijke manier meer om een wet door de 1e kamer te krijgen. Dat is nu al moeilijk, maar dan hebben ze bijvoorbeeld ook GroenLinks en de PVV nodig...
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Wim Anker »

Het grappige is natuurlijk dat ze inhoudelijk wel een punt hebben. De nieuwe "zorgwet' zal leiden tot eenzelfde trend als men nu ziet bij de aanvullende tandartsverzekeringen, wat ook al bijna onmogelijk nog te verzekeren valt. Groepen zullen worden uitgesloten, maatschappijen krijgen de mogelijkheid om 'dure' behandelingen uit te sluiten.

Daarentegen gaat de 1e kamer niet over inhoud maar toetst enkel juridisch. En dat boekje gaan ze te buiten, want dat is niet de reden van tegenstemmen. Dat heeft niets met partijdiscipline te maken maar met het lak hebben aan het Nederlandse Staatsbestel.

Wie zou niet in dit alles zien dat de mens wikt en God beschikt?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Fjodor »

refo schreef:Ik denk eerder Haarsma Buma 1.
Maar het maakt allemaal niets uit. Op de een of andere manier maken regeringen meer dan het beschikbare geld op. Welke kleur deze regeringen ook hebben.
En als er dan tekort is gaat men 'hervormen'.

Echt hervormen zou zijn: iedere Nederlander boven de 18 10000 euro geven die verplicht aan duurzame goederen besteed moet worden. Nee, niet aflossen daarmee, Dat is alleen goed voor de banken.
Jaja, reken maar dat iedereen met geld zo hard mogelijk het land uit vlucht. Want dat geld moet ergens vandaan komen. Of wil je nog meer lenen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Het grappige is natuurlijk dat ze inhoudelijk wel een punt hebben. De nieuwe "zorgwet' zal leiden tot eenzelfde trend als men nu ziet bij de aanvullende tandartsverzekeringen, wat ook al bijna onmogelijk nog te verzekeren valt. Groepen zullen worden uitgesloten, maatschappijen krijgen de mogelijkheid om 'dure' behandelingen uit te sluiten.

Daarentegen gaat de 1e kamer niet over inhoud maar toetst enkel juridisch. En dat boekje gaan ze te buiten, want dat is niet de reden van tegenstemmen. Dat heeft niets met partijdiscipline te maken maar met het lak hebben aan het Nederlandse Staatsbestel.

Wie zou niet in dit alles zien dat de mens wikt en God beschikt?
Je bent wel erg negatief over ons zorgstelsel. Het is inderdaad niet meer gratis maar de toegankelijkheid tot gepaste en betaalbare zorg is in Nederland prima geregeld. Wees maar dankbaar dat je met je gezin in dit landje mag wonen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kabinet in crisis?

Bericht door Orchidee »

Ik ben blij met de zorg in Nederland! :super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie