SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwijk

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwijk

Bericht door PvS »

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... k_1_871115

Dat het er bij de CU al door is, was bekend.
Nu dus ook de SGP...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
ZWP
Berichten: 1658
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door ZWP »

Daar was al een ander topic over.
Op zich eens met SGP: zodoende voorkom je (voorlopig) verdere verruiming en bovendien was het afgesproken bij de coalitieonderhandelingen. Je moet dan je bestuurlijke verantwoordelijkheid nemen.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door Zeemeeuw »

'Snelle afloop als der wateren', vrees ik voor de SGP.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door WimA »

De hamvraag is natuurlijk welke SGP'er heeft hiermee ingestemd bij de coalitieonderhandelingen en heeft de fractie er destijds mee ingestemd?
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door Zeemeeuw »

Dit lees ik in het Beginselprogramma van de SGP:
Artikel 5.
De overheid dient als uitgangspunt te hebben dat ieder mens een uniek schepsel is, geschapen
als beelddrager Gods. Onder erkenning dat de mens van God is afgevallen en sindsdien geneigd
is God en zijn naaste te haten, geldt onverkort dat het de mens geboden is om God en zijn
naaste lief te hebben. De overheid moet de zondagsrust bevorderen opdat iedereen die dag naar
het Goddelijk gebod kan heiligen.
De overheid is geroepen de lastering van Gods naam en de ontheiliging van Zijn dag strafbaar te
stellen.
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door modesto »

Zeemeeuw, voordat je van wal steekt, ben jij lid van de SGP? En zo ja, zeg jij naar aanleiding van deze stemkeuze van de SGP je lidmaatschap op?
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door Curatorium »

Zeemeeuw schreef: De overheid is geroepen de lastering van Gods naam en de ontheiliging van Zijn dag strafbaar te
stellen.
Met een paar zetels ben je al snel in de minderheid. Dan kan je of in de oppositie gaan zitten, maar niet meeregeren (waardoor er al snel 52 koopzondagen zullen komen), of meeregeren en het aantal ontheiligingsdagen zo laag mogelijk proberen te houden. Dan houd je jezelf als partij wel aan het beginselprogramma en kies je voor zo min mogelijk ontheiliging.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door Zeemeeuw »

@Modesto. Ja, ik ben SGP lid; als deze keuze het officiele SGP standpunt zou worden, denk ik dat ik zal bedanken als lid.
Overigens ben ik niet van plan om veel verder van wal te steken hoor, maar ik constateer alleen maar dat de gemaakte keuze volgens mij in strijd is met het beginselprogramma van de partij.

En eerlijk gezegd heb ik weinig met SGP vertegenwoordigers die geen boodschap hebben aan het beginselprogramma. Waar is het einde? Eerst Vlissingen, nu Bodegraven.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door Zeemeeuw »

@Curatorium. Volgens mij moet je niet deelnemen aan een college als het offer verzaking van je beginselen inhoudt. Het einde is zoek en je maakt jezelf en je partij volstrekt ongeloofwaardig.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door Curatorium »

Het is juist geen verzaking van de beginselen. Als je niet wil meeregeren komen er 52 koopzondagen, dus sta je ver af van je beginselprogramma. Als je kan meeregeren + de koopzondagen laag kan houden, zit je dicht tegen het beginselprogramma aan en is dat m.i. een betere keuze dan alleen maar in de oppositie kritiek leveren terwijl je zelf geen invloed hebt, maar wel had kunnen hebben.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Het is juist geen verzaking van de beginselen. Als je niet wil meeregeren komen er 52 koopzondagen, dus sta je ver af van je beginselprogramma. Als je kan meeregeren + de koopzondagen laag kan houden, zit je dicht tegen het beginselprogramma aan en is dat m.i. een betere keuze dan alleen maar in de oppositie kritiek leveren terwijl je zelf geen invloed hebt, maar wel had kunnen hebben.
Maar gaat het hier toch niet over een knieval, zei het dan om 'erger te voorkomen'? Dat lijkt me niet
een standpunt dat we zomaar kunnen verdedigen. Er wordt immers wel degelijk een knieval voor
de Mammon gemaakt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:Het is juist geen verzaking van de beginselen. Als je niet wil meeregeren komen er 52 koopzondagen, dus sta je ver af van je beginselprogramma. Als je kan meeregeren + de koopzondagen laag kan houden, zit je dicht tegen het beginselprogramma aan en is dat m.i. een betere keuze dan alleen maar in de oppositie kritiek leveren terwijl je zelf geen invloed hebt, maar wel had kunnen hebben.
Maar gaat het hier toch niet over een knieval, zei het dan om 'erger te voorkomen'? Dat lijkt me niet
een standpunt dat we zomaar kunnen verdedigen. Er wordt immers wel degelijk een knieval voor
de Mammon gemaakt?
De redenering van Curatorium klopt niet. Wanneer de SGP aan het beginselprogramma vast zou houden. En dat zou als consequentie hebben dat er meer koopzondagen komen omdat he niet meer meeregeert... Sta je nog niet verder van je tegenspelen af. Die heb je nl nog steeds.
Door een knieval te maken om erger te voorkomen sta je verder van je beginsel af ondanks dat er minder koopzondagen zijn.
Dat dat als consequentie heeft dat je in de oppositie zit, zij dan zo. Dan fungeer je als het geweten van de andere partijen. Net aks in de landelijke politiek. ;)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door -DIA- »

Sheba schreef:
-DIA- schreef:
Curatorium schreef:Het is juist geen verzaking van de beginselen. Als je niet wil meeregeren komen er 52 koopzondagen, dus sta je ver af van je beginselprogramma. Als je kan meeregeren + de koopzondagen laag kan houden, zit je dicht tegen het beginselprogramma aan en is dat m.i. een betere keuze dan alleen maar in de oppositie kritiek leveren terwijl je zelf geen invloed hebt, maar wel had kunnen hebben.
Maar gaat het hier toch niet over een knieval, zei het dan om 'erger te voorkomen'? Dat lijkt me niet
een standpunt dat we zomaar kunnen verdedigen. Er wordt immers wel degelijk een knieval voor
de Mammon gemaakt?
De redenering van Curatorium klopt niet. Wanneer de SGP aan het beginselprogramma vast zou houden. En dat zou als consequentie hebben dat er meer koopzondagen komen omdat he niet meer meeregeert... Sta je nog niet verder van je tegenspelen af. Die heb je nl nog steeds.
Door een knieval te maken om erger te voorkomen sta je verder van je beginsel af ondanks dat er minder koopzondagen zijn.
Dat dat als consequentie heeft dat je in de oppositie zit, zij dan zo. Dan fungeer je als het geweten van de andere partijen. Net aks in de landelijke politiek. ;)
Ik denk dan ook dat het dan beter is dat de SGP niet meedoet in een coalitie. Hier wordt een knieval gemaakt die niet nodig was als men in de oppositie verkeerde. Hier is het kiezen tussen meeregeren of ten koste van principes een knieval doen of zich radicaal aan het beginsel houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door DDD »

Maar het doel van de SGP is nu juist niet dat zij zich alleen zelf aan het beginsel houden, maar dat de samenleving als geheel zoveel mogelijk volgens de beginselen van Gods woord is ingericht. Dat betaamt immers alle mensen.

En als je het zo bekijkt is dit de beste keuze.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 nov 2014, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: SGP-raadsleden voor ruimere koopzondag Bodegraven-Reeuwi

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Maar het doel van de SGP is nu juist niet dat zij zich zelf aan het beginsel houden, maar dat de samenleving als geheel zoveel mogelijk volgens de beginselen van Gods woord is ingericht. Dat betaamt immers alle mensen.

En als je het zo bekijkt is dit de beste keuze.
Wanneer je je zelf als partij niet aan je beginsel houdt terwijl je dat van anderen wel verlangt, ben je ongeloofwaardig!
Plaats reactie