Gewetensdwang

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:Nee, @DDD, ik leg je niets in de mond. Ik schreef over "waardering", jij over "begrip"".

Hoe consequenter deze man zou zijn (we weten trouwens helemaal niet hoe consequent hij is...), hoe meer je dat zou begrijpen omdat hij dan één lijn trekt. Dat snap ik.
Maar ik vroeg me af of hij dan veel waardering zou krijgen hier. Reken maar op heeel weinig.

Maar goed, ik denk dat het beter is om erover te stoppen. Ik heb het gedrag van deze man niet 100% verdedigd, en ik vind het jammer dat velen hem hier 100% lijken af te vallen.
Ik zal eens nadenken over het verschil tussen waarderen/waardering van een andersdenkende en begrip voor een andersdenkende.

Maar inderdaad zou ik dat ook een idioot standpunt vinden. Evenwel minder erg dan dit standpunt, waarbij één categorie er ineens uit gehaald wordt. Alsof het erger zou zijn om als homo samen te wonen dan om te hard te rijden of als hetero vreemd te gaan.

Als werkgever vind ik het zelf belangrijk dat er zoveel mogelijk diversiteit is onder mijn personeel. Maar dat is een ander verhaal.
Nog even een reactie op het (door mij) onderstreepte zinnetje. Hoewel ik je best wel begrijp - en ook wel het standpunt deel dat er sommige zonden ten onrechte onevenredig veel aandacht krijgen - ben ik hier toch niet helemaal mee eens.
Dat David in zonde viel met Bathseba wordt toch anders gewaardeerd dan Herodes die met Heriodas in zonde leefde? Ik vind daar wel degelijk verschil in. Daarbij in ogenschouw nemende dat ik - anders dan jij - van mening ben dat een homoseksuele relatie zondig is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensdwang

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mijn ervaring is dat je - als je als nieuwkomer binnenkomt - je terughoudend maar welwillend opstelt, je een heel eind komt. En dat geldt eigenlijk voor beide kanten: zowel als je als refo binnen een niet-refo-omgeving werkt, als ook als je als niet-refo binnen een refo-omgeving binnenkomt.
Heel flauwe argumentatie. M.a.w. de nieuwkomer moet zich helemaal zelf de regels van het bedrijf eigen maken.,
Hoe ongastvrij, hoe onvriendelijk, sorry, ik kan het niet anders zien en heb dit gelukkig ook nooit meegemaakt.
Het getuigt eerder van arrogantie, dat andersdenkenden maar moeten aanvoelen hoe het eraan toegaat in refoland.
Binnen die grenzen zijn al enorme verschillen, hoe wil je dan van buitenkerkelijken verwachten dat ze dit binnen no time snappen?
Nee, een bedrijf hoort even in het kort te zeggen wat de geldende huisregels zijn, zo simpel is het en zo gebeurt het dan ook vaak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewetensdwang

Bericht door DDD »

@Eilander:

O, dat ben ik wel met je eens. Ik bedoelde structureel seks buiten het huwelijk hebben. Dat is iets anders dan een keer vreemd gaan, ook al is dat ook erg.

Ervan uitgaande dat een homorelatie zondig is, is eenmalig vreemdgaan misschien minder erg. Dat vind ik een beetje lastig te bepalen want bij vreemdgaan is wel iemand anders betrokken natuurlijk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mijn ervaring is dat je - als je als nieuwkomer binnenkomt - je terughoudend maar welwillend opstelt, je een heel eind komt. En dat geldt eigenlijk voor beide kanten: zowel als je als refo binnen een niet-refo-omgeving werkt, als ook als je als niet-refo binnen een refo-omgeving binnenkomt.
Heel flauwe argumentatie. M.a.w. de nieuwkomer moet zich helemaal zelf de regels van het bedrijf eigen maken.,
Hoe ongastvrij, hoe onvriendelijk, sorry, ik kan het niet anders zien en heb dit gelukkig ook nooit meegemaakt.
Het getuigt eerder van arrogantie, dat andersdenkenden maar moeten aanvoelen hoe het eraan toegaat in refoland.
Binnen die grenzen zijn al enorme verschillen, hoe wil je dan van buitenkerkelijken verwachten dat ze dit binnen no time snappen?
Nee, een bedrijf hoort even in het kort te zeggen wat de geldende huisregels zijn, zo simpel is het en zo gebeurt het dan ook vaak.
Volgens mij heb je nu niet helemaal begrepen wat ik bedoelde te zeggen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Gewetensdwang

Bericht door Vorst »

DDD schreef:@Eilander:

O, dat ben ik wel met je eens. Ik bedoelde structureel seks buiten het huwelijk hebben. Dat is iets anders dan een keer vreemd gaan, ook al is dat ook erg.

Ervan uitgaande dat een homorelatie zondig is, is eenmalig vreemdgaan misschien minder erg. Dat vind ik een beetje lastig te bepalen want bij vreemdgaan is wel iemand anders betrokken natuurlijk.
Dat vind ik toch een vreemde redenatie. Bij zowel Bathseba als Herodias waren namelijk derden betrokken: de echtgenoten.
Verder vind ik de vergelijking met een homorelatie mank gaan. Inderdaad omdat daarbij geen derde betrokken is die iets wordt aangedaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

Vorst schreef:
DDD schreef:@Eilander:

O, dat ben ik wel met je eens. Ik bedoelde structureel seks buiten het huwelijk hebben. Dat is iets anders dan een keer vreemd gaan, ook al is dat ook erg.

Ervan uitgaande dat een homorelatie zondig is, is eenmalig vreemdgaan misschien minder erg. Dat vind ik een beetje lastig te bepalen want bij vreemdgaan is wel iemand anders betrokken natuurlijk.
Dat vind ik toch een vreemde redenatie. Bij zowel Bathseba als Herodias waren namelijk derden betrokken: de echtgenoten.
Verder vind ik de vergelijking met een homorelatie mank gaan. Inderdaad omdat daarbij geen derde betrokken is die iets wordt aangedaan.
Je moet wel proberen te begrijpen wat ik heb willen zeggen. Het gaat mij om het verschil tussen zonde bedrijven en in zonde leven. Meer heb ik niet willen zeggen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gewetensdwang

Bericht door FlyingEagle »

Ik kan wel een heel eind met Eilander meegaan. Toch zouden we als reformatorische mensen ons meer bewust moeten zijn wan onze handel en wandel. Ik begrijp dat deze man het er moeilijk mee heeft gehad maar toch vind in dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt, een keuze die ook nogal dat gevolgen heeft gehad dat had hij zich van te voren moeten bedenken.

Daarmee val in de beste man niet af maar ik kan het evenmin verdedigen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gewetensdwang

Bericht door Dodo »

FlyingEagle schreef:Ik kan wel een heel eind met Eilander meegaan. Toch zouden we als reformatorische mensen ons meer bewust moeten zijn wan onze handel en wandel. Ik begrijp dat deze man het er moeilijk mee heeft gehad maar toch vind in dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt, een keuze die ook nogal dat gevolgen heeft gehad dat had hij zich van te voren moeten bedenken.

Daarmee val in de beste man niet af maar ik kan het evenmin verdedigen.
Ik denk dat werkgevers in zulke gevallen eigenlijk even juridisch advies moeten inwinnen. Misschien is het toch al verstandig om er over na te denken hoe je het best kunt omgaan met sollicitanten die een 'lastige' levensstijl hebben.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Gewetensdwang

Bericht door SecorDabar »

Dodo schreef:
FlyingEagle schreef:Ik kan wel een heel eind met Eilander meegaan. Toch zouden we als reformatorische mensen ons meer bewust moeten zijn wan onze handel en wandel. Ik begrijp dat deze man het er moeilijk mee heeft gehad maar toch vind in dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt, een keuze die ook nogal dat gevolgen heeft gehad dat had hij zich van te voren moeten bedenken.

Daarmee val in de beste man niet af maar ik kan het evenmin verdedigen.
Ik denk dat werkgevers in zulke gevallen eigenlijk even juridisch advies moeten inwinnen. Misschien is het toch al verstandig om er over na te denken hoe je het best kunt omgaan met sollicitanten die een 'lastige' levensstijl hebben.
Ik denk dat reformatorische werkgevers in hun werving van personeel van te voren duidelijk moeten zijn
wat hun identiteit betreft en dat ook van het toekomstige personeel verwacht.
Zo voorkom je dat men beboet wordt wanneer de levenswijze of overtuiging niet strookt met het bedrijf:
Een christelijke boekhandel kan anders geen moslima als verkoopster weigeren.
Een groothandel in tuinartikelen kan anders geen homo met een homoseksuele relatie weigeren.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewetensdwang

Bericht door DDD »

Dat kan sowieso niet. En dat lijkt mij maar gelukkig ook.

Het zou toch te gek zijn als je niet bij AH kunt werken als refo omdat de bedrijfsleider een hekel aan refo´s heeft of als homo omdat de bedrijfsleider een hekel aan homo´s heeft.

Ik begrijp wel dat de beste man geen hekel aan homo´s heeft, dat mag ik tenminste hopen. Maar ik zie werkelijk niet in hoe je in redelijkheid om deze reden iemand als stagiair kunt weigeren.

Voor een reformatorische boekhandel kan ik mij dan nog een uitzondering voorstellen, maar voor een handel in tuinartikelen niet. Maar dit is een heel oud draadje hoor;-)
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gewetensdwang

Bericht door Bruna »

Er wordt weleens kortzichtig mee omgegaan.
Als de betreffende eigenaar consequent is dan moeten ook mensen die gescheiden zijn (schuldig) die vreemdgegaan zijn etc geen baan kunnen krijgen.
Iets anders is een identiteitsgebonden instelling zoals een school, daar heeft een meester of juf een voorbeeldfunctie voor de kinderen.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Gewetensdwang

Bericht door alexv »

DDD schreef:Dat kan sowieso niet. En dat lijkt mij maar gelukkig ook.

Het zou toch te gek zijn als je niet bij AH kunt werken als refo omdat de bedrijfsleider een hekel aan refo´s heeft of als homo omdat de bedrijfsleider een hekel aan homo´s heeft.

Ik begrijp wel dat de beste man geen hekel aan homo´s heeft, dat mag ik tenminste hopen. Maar ik zie werkelijk niet in hoe je in redelijkheid om deze reden iemand als stagiair kunt weigeren.

Voor een reformatorische boekhandel kan ik mij dan nog een uitzondering voorstellen, maar voor een handel in tuinartikelen niet. Maar dit is een heel oud draadje hoor;-)
Volgens de wet mag je niet "dicrimineren" maar in mijn opinie is het te gek voor woorden dat ik in mijn bedrijf niet uit mag maken of ik wel of geen vrouwen , wel of geen gekleurde, wel of geen vul maar in voor mij laat werken. Waar haalt de overheid het recht vandaan om voor mij te bepalen wat ik wil in mijn bedrijf. Dat is te gek voor woorden.
Maar goed, ik hecht aan mijn vrijheid.
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gewetensdwang

Bericht door Bruna »

alexv schreef:
DDD schreef:Dat kan sowieso niet. En dat lijkt mij maar gelukkig ook.

Het zou toch te gek zijn als je niet bij AH kunt werken als refo omdat de bedrijfsleider een hekel aan refo´s heeft of als homo omdat de bedrijfsleider een hekel aan homo´s heeft.

Ik begrijp wel dat de beste man geen hekel aan homo´s heeft, dat mag ik tenminste hopen. Maar ik zie werkelijk niet in hoe je in redelijkheid om deze reden iemand als stagiair kunt weigeren.

Voor een reformatorische boekhandel kan ik mij dan nog een uitzondering voorstellen, maar voor een handel in tuinartikelen niet. Maar dit is een heel oud draadje hoor;-)
Volgens de wet mag je niet "dicrimineren" maar in mijn opinie is het te gek voor woorden dat ik in mijn bedrijf niet uit mag maken of ik wel of geen vrouwen , wel of geen gekleurde, wel of geen vul maar in voor mij laat werken. Waar haalt de overheid het recht vandaan om voor mij te bepalen wat ik wil in mijn bedrijf. Dat is te gek voor woorden.
Maar goed, ik hecht aan mijn vrijheid.
Dat mag volgens mij maar zet het dan in de eisen die je stelt. En als je dat kam onderbouwen...
Maar als een vrouwelijke sollicitant beter is dan kun je ze niet afwijzen enkel om het feit dat ze vrouw is.
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewetensdwang

Bericht door DDD »

alexv schreef:
DDD schreef:Dat kan sowieso niet. En dat lijkt mij maar gelukkig ook.

Het zou toch te gek zijn als je niet bij AH kunt werken als refo omdat de bedrijfsleider een hekel aan refo´s heeft of als homo omdat de bedrijfsleider een hekel aan homo´s heeft.

Ik begrijp wel dat de beste man geen hekel aan homo´s heeft, dat mag ik tenminste hopen. Maar ik zie werkelijk niet in hoe je in redelijkheid om deze reden iemand als stagiair kunt weigeren.

Voor een reformatorische boekhandel kan ik mij dan nog een uitzondering voorstellen, maar voor een handel in tuinartikelen niet. Maar dit is een heel oud draadje hoor;-)
Volgens de wet mag je niet "dicrimineren" maar in mijn opinie is het te gek voor woorden dat ik in mijn bedrijf niet uit mag maken of ik wel of geen vrouwen , wel of geen gekleurde, wel of geen vul maar in voor mij laat werken. Waar haalt de overheid het recht vandaan om voor mij te bepalen wat ik wil in mijn bedrijf. Dat is te gek voor woorden.
Maar goed, ik hecht aan mijn vrijheid.
Dan verschillen wij daarover van inzicht. Bedrijven moeten zich mijns inziens in Nederland niet aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid (kunnen) onttrekken. Dat geldt voor belastingontwijking, maar niet minder voor dit soort dingen. Het eigenaarschap van een bedrijf is mijns inziens relatief. Wij zijn maar rentmeesters. En het is mijns inziens heel goed dat de overheid normen stelt om het najagen van eigenbelang door ondernemers in te perken. Dan heb ik het natuurlijk over veiligheidsnormen, maar ook over andere sociale normen die een waarborg zijn voor het algemene welzijn in onze samenleving.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat kan sowieso niet. En dat lijkt mij maar gelukkig ook.

Het zou toch te gek zijn als je niet bij AH kunt werken als refo omdat de bedrijfsleider een hekel aan refo´s heeft of als homo omdat de bedrijfsleider een hekel aan homo´s heeft.

Ik begrijp wel dat de beste man geen hekel aan homo´s heeft, dat mag ik tenminste hopen. Maar ik zie werkelijk niet in hoe je in redelijkheid om deze reden iemand als stagiair kunt weigeren.

Voor een reformatorische boekhandel kan ik mij dan nog een uitzondering voorstellen, maar voor een handel in tuinartikelen niet. Maar dit is een heel oud draadje hoor;-)
Het gaat er niet om of iemand een hekel aan homo's heeft, het gaat erom dat de leefwijze onbijbels is. Ik geloof niet dat het onjuist is om daarmee rekening te houden bij de selectie van je (toekomstige) werknemers. Ook bij een handel in tuinartikelen loop je hier tegenaan, zij het dat je er minder van merkt dan bij het onderwijs o.i.d.

Het is helder dat dit niet mag binnen de huidige Nederlandse wet omdat het discriminatie genoemd wordt. Maar het is de vraag of die wet Bijbels is.
Ik ben het overigens ook niet helemaal eens met @alexv. Gelijke gevallen moeten ook gelijk behandeld worden. En er is inderdaad een verantwoordelijkheid, in zoverre ben ik het eens met de posting van @DDD zojuist.

Het argument "ja maar dan moet zo iemand ook een samenwonend persoon weigeren etc" snijdt geen hout. Het gaat hier om het principe: mag je iemand met een zondige levenshouding, die hier openlijk voor uitkomt en zich er dus niet voor schaamt omdat hij vindt dat het geen zonde is, weigeren in je bedrijf?
Als je die principiële vraag met 'ja' zou beantwoorden, kom je daarna pas toe aan allerlei moeilijke vragen over hoe ver dat dan moet gaan.
Plaats reactie