Gewetensdwang

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

Mara schreef:Dan mag het omgekeerd ook plaatsvinden, nl. dat een GGer (of OGGer)wordt geweigerd omdat men geen gepreek in het bedrijf duldt, zoiets.
Ik weet niet of je hier nu je eigen mening weergeeft, maar daar ben ik het pertinent mee oneens. Dat is wederzijdse tolerantie, die in onze samenleving diep geworteld is: iedereen in z'n waarde laten. "Jij mag doen wat je wilt, als ik tenminste ook mag doen wat ik wil."
Absoluut niet Bijbels.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gewetensdwang

Bericht door Curatorium »

Eilander, wat is dan jou Bijbelse onderbouwing om een homoseksueel persoon te weigeren als werknemer van een tuincentrum?
Dus niet het wijzen op zijn verkeerde leefwijze (want dat kan ook zonder afwijzing, of via een aparte brief), maar echt om de afwijzing van de sollicitatie om homoseksualiteit.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gewetensdwang

Bericht door refo »

eilander schreef:
Mara schreef:Dan mag het omgekeerd ook plaatsvinden, nl. dat een GGer (of OGGer)wordt geweigerd omdat men geen gepreek in het bedrijf duldt, zoiets.
Ik weet niet of je hier nu je eigen mening weergeeft, maar daar ben ik het pertinent mee oneens. Dat is wederzijdse tolerantie, die in onze samenleving diep geworteld is: iedereen in z'n waarde laten. "Jij mag doen wat je wilt, als ik tenminste ook mag doen wat ik wil."
Absoluut niet Bijbels.
Integendeel. Dat is absoluut bijbels.
Niet naar andermans zonden wijzen. Daar heeft onze gezindte nogal een handje van, helaas.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gewetensdwang

Bericht door Vagari »

refo schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Dan mag het omgekeerd ook plaatsvinden, nl. dat een GGer (of OGGer)wordt geweigerd omdat men geen gepreek in het bedrijf duldt, zoiets.
Ik weet niet of je hier nu je eigen mening weergeeft, maar daar ben ik het pertinent mee oneens. Dat is wederzijdse tolerantie, die in onze samenleving diep geworteld is: iedereen in z'n waarde laten. "Jij mag doen wat je wilt, als ik tenminste ook mag doen wat ik wil."
Absoluut niet Bijbels.
Integendeel. Dat is absoluut bijbels.
Niet naar andermans zonden wijzen. Daar heeft onze gezindte nogal een handje van, helaas.
Oeff......
Ik hoop dat er altijd mensen zullen zijn die mij op mijn fouten wijzen.

En die mij Gods wet leren want psalm 19 zegt:

Des HEEREN wet nochtans
Verspreidt volmaakter glans,
Dewijl zij 't hart bekeert;
't Is Gods getuigenis,
Dat eeuwig zeker is,
En slechten wijsheid leert.
Wat Gods bevel ons zegt,
Vertoont ons 't heiligst recht,
En kan geen kwaad gedogen;
Zijn wil, die 't hart verheugt,
Eist zuiverheid en deugd;
Verlicht de duister' ogen.

Ik weet niet of die man in Drachten het goed heeft gedaan maar hij heeft de jongen heel duidelijk uitgelegd waarom hij zo handeld. Die jongen kan nooit meer zeggen dat hij niet heeft geweten dat hij in zonde leeft/leefde.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gewetensdwang

Bericht door FlyingEagle »

Tjonge, als we onze ongelovige medemens op deze manier moeten laten weten dat ze zondigen dan denk in niet dat we de geur van Christus verspreiden maar meer die van onze eigen verstolde dogma's.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

Curatorium schreef:Eilander, wat is dan jou Bijbelse onderbouwing om een homoseksueel persoon te weigeren als werknemer van een tuincentrum?
Dus niet het wijzen op zijn verkeerde leefwijze (want dat kan ook zonder afwijzing, of via een aparte brief), maar echt om de afwijzing van de sollicitatie om homoseksualiteit.
Er wordt blijkbaar een beetje zwart-wit gedacht: ik heb het inderdaad opgenomen voor deze werkgever, maar daarmee verdedig ik niet alle acties van deze man. Zie mijn eerdere bijdragen in dit topic.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gewetensdwang

Bericht door Luther »

eilander schreef:Er wordt blijkbaar een beetje zwart-wit gedacht: ik heb het inderdaad opgenomen voor deze werkgever, maar daarmee verdedig ik niet alle acties van deze man. Zie mijn eerdere bijdragen in dit topic.
Kun je dit toch nog eens uitleggen, want ik kan die twee dingen niet scheiden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:Er wordt blijkbaar een beetje zwart-wit gedacht: ik heb het inderdaad opgenomen voor deze werkgever, maar daarmee verdedig ik niet alle acties van deze man. Zie mijn eerdere bijdragen in dit topic.
Kun je dit toch nog eens uitleggen, want ik kan die twee dingen niet scheiden.
Waarom heb ik het voor de werkgever opgenomen?
Omdat hij poogt naar Gods Woord te leven en publiekelijk durft aan te geven dat hij vindt dat de Bijbel ook praktisch vertaald moet worden voor de werkvloer.

Waarom verdedig ik niet alle acties van deze man?
Omdat hij te kort door de bocht redeneert en daarom vindt dat binnen zijn bedrijf geen homoseksuele mannen die met een andere man samenleven, kunnen/mogen werken.

Veel forummers hebben hier de mond vol over hoe onchristelijk deze man wel bezig is. Om eerlijk te zijn: als ik die man zou zijn, zou ik ook van alle medechristenen hier weinig liefde ervaren.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Gewetensdwang

Bericht door Auto »

eilander schreef:
Luther schreef:
eilander schreef:Er wordt blijkbaar een beetje zwart-wit gedacht: ik heb het inderdaad opgenomen voor deze werkgever, maar daarmee verdedig ik niet alle acties van deze man. Zie mijn eerdere bijdragen in dit topic.
Kun je dit toch nog eens uitleggen, want ik kan die twee dingen niet scheiden.
Waarom heb ik het voor de werkgever opgenomen?
Omdat hij poogt naar Gods Woord te leven en publiekelijk durft aan te geven dat hij vindt dat de Bijbel ook praktisch vertaald moet worden voor de werkvloer.

Waarom verdedig ik niet alle acties van deze man?
Omdat hij te kort door de bocht redeneert en daarom vindt dat binnen zijn bedrijf geen homoseksuele mannen die met een andere man samenleven, kunnen/mogen werken.

Veel forummers hebben hier de mond vol over hoe onchristelijk deze man wel bezig is. Om eerlijk te zijn: als ik die man zou zijn, zou ik ook van alle medechristenen hier weinig liefde ervaren.
Nou eilander, laat ik het helemaal met jou eens zijn!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gewetensdwang

Bericht door Luther »

eilander schreef:Waarom heb ik het voor de werkgever opgenomen?
Omdat hij poogt naar Gods Woord te leven en publiekelijk durft aan te geven dat hij vindt dat de Bijbel ook praktisch vertaald moet worden voor de werkvloer.
Daar ben ik het mee eens. Hij mag ook eisen dat binnen zijn bedrijf er waarden en normen gelden die hij ontleent aan de Bijbel. Dat was in deze casus echter niet het geval, als ik het goed heb.
eilander schreef:Waarom verdedig ik niet alle acties van deze man?
Omdat hij te kort door de bocht redeneert en daarom vindt dat binnen zijn bedrijf geen homoseksuele mannen die met een andere man samenleven, kunnen/mogen werken.
Ook daar ben ik het mee eens, maar juist daarom vind ik het onverstandig op welke wijze deze man opkomt voor Gods Woord. Dat is ook de reden dat ik dit tweede niet kan losmaken van het eerste. Je kunt hooguit zeggen dat deze man in zijn vertolking van de Schrift op dit punt een juiste visie heeft. De gevolgen die hij echter verbindt aan deze visie kloppen m.i. toch niet.
eilander schreef:Veel forummers hebben hier de mond vol over hoe onchristelijk deze man wel bezig is. Om eerlijk te zijn: als ik die man zou zijn, zou ik ook van alle medechristenen hier weinig liefde ervaren.
Om daar nu gelijk een stempeltje 'christelijk' of 'onchristelijk' op te plakken, daar gaat het niet om, althans niet wat mij betreft. Punt is wel dat deze man dieper had moeten nadenken op welke wijze hij zijn juiste Schriftvisie op dit punt had moeten vertolken en er consequenties aan had moeten verbinden. De route die hij nu gekozen heeft (geen stageplek, schriftelijke expliciete verantwoording) mag niet alleen juridisch niet, maar het is zelfs de vraag of we als christen op deze wijze ons werkgeverschap mogen invullen? En bij deze laatste vraag - die voor mij ook echt nog een vraag is - zit in elk geval mijn punt. Ik neig naar het antwoord 'neé, zo mag je niet met je naaste omgaan'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

Volgens mij zijn wij het wel eens, @Luther. Nog steeds vind ik het jammer dat we niet met wat meer sympathieke woorden over deze man kunnen spreken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensdwang

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Dan mag het omgekeerd ook plaatsvinden, nl. dat een GGer (of OGGer)wordt geweigerd omdat men geen gepreek in het bedrijf duldt, zoiets.
Ik weet niet of je hier nu je eigen mening weergeeft, maar daar ben ik het pertinent mee oneens. Dat is wederzijdse tolerantie, die in onze samenleving diep geworteld is: iedereen in z'n waarde laten. "Jij mag doen wat je wilt, als ik tenminste ook mag doen wat ik wil."
Absoluut niet Bijbels.
Ow. Het spijt me, maar dat begrijp ik echt niet. Hebben christenen het recht om de ander te veroordelen vanwege een bepaalde levensstijl en deze uit te sluiten van deelname?
Omgekeerd mogen haatdragenden jegens het christendom dit ook evenmin. Dat bedoelde ik hiermee te zeggen.
eilander schreef:Nog steeds vind ik het jammer dat we niet met wat meer sympathieke woorden over deze man kunnen spreken.
Het is nergens over de persoon gegaan, maar puur over deze kwestie.
In een filmpje op RTVn kwam hij niet bepaald sympathiek over. Eem cameraploeg ondervroeg op de parkeerplaats een man (klant), dB kwam naar buiten stormen, sommeerde hen weg te gaan en rende weer naar binnen en zei dat hij de politie zou bellen.
Hij heeft zijn twitter en FB account afgesloten.
Kortom, er is geen enkel weerwoord te halen en het is intussen wel uitgegroeid tot een publiek item.
Dit had allemaal voorkomen kunnen worden.
Ik heb met die man te doen, want hoe nu verder, in zijn bedrijf, hoe reageerden zijn mede ambtsbroeders (en predikant) hierop?
Of zijn gezin? Heeft hij opgroeiende zonen?
Hij kon niet vermoeden dat dit vérstrekkende gevolgen zou kunnen hebben. (denk ik, gezien zijn uitspraak dat hij ervan baalde dat het in de media terecht is gekomen)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Dan mag het omgekeerd ook plaatsvinden, nl. dat een GGer (of OGGer)wordt geweigerd omdat men geen gepreek in het bedrijf duldt, zoiets.
Ik weet niet of je hier nu je eigen mening weergeeft, maar daar ben ik het pertinent mee oneens. Dat is wederzijdse tolerantie, die in onze samenleving diep geworteld is: iedereen in z'n waarde laten. "Jij mag doen wat je wilt, als ik tenminste ook mag doen wat ik wil."
Absoluut niet Bijbels.
Ow. Het spijt me, maar dat begrijp ik echt niet. Hebben christenen het recht om de ander te veroordelen vanwege een bepaalde levensstijl en deze uit te sluiten van deelname?
Omgekeerd mogen haatdragenden jegens het christendom dit ook evenmin. Dat bedoelde ik hiermee te zeggen.
Christenen mogen en moeten - tijd en wijze wetend - de Bijbel naspreken en die is liefdevol, maar duidelijk. Personen veroordelen mag niet, maar gedrag wel.
Let op: ik zeg niet dat deze man dat goed deed!

Dus op je voorbeeld ingaande: als er in mijn bedrijf iemand binnenkomt die herhaaldelijk propageert dat hij een homosexuele levensstijl de normaalste zaak van de wereld vindt (let op: dat geldt niet voor deze stagiair denk ik), dan zou ik die op grond van de Bijbel willen weigeren.
Als zijn collega herhaaldelijk oproept om God te dienen omdat dat een liefdedienst is waar je nooit spijt van krijgt, dan zou ik die op grond van de Bijbel complimenten willen geven.
Duidelijk zo?

Mara schreef:
eilander schreef:Nog steeds vind ik het jammer dat we niet met wat meer sympathieke woorden over deze man kunnen spreken.
Het is nergens over de persoon gegaan, maar puur over deze kwestie.
In een filmpje op RTVn kwam hij niet bepaald sympathiek over. (....)
:)
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gewetensdwang

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
Dus op je voorbeeld ingaande: als er in mijn bedrijf iemand binnenkomt die herhaaldelijk propageert dat hij een homosexuele levensstijl de normaalste zaak van de wereld vindt (let op: dat geldt niet voor deze stagiair denk ik), dan zou ik die op grond van de Bijbel willen weigeren.
Als zijn collega herhaaldelijk oproept om God te dienen omdat dat een liefdedienst is waar je nooit spijt van krijgt, dan zou ik die op grond van de Bijbel complimenten willen geven.
Dat is in ieder geval principieel!
Ik neem aan dat dit ook geldt voor mensen die op zondag naar een voetbalwedstrijd gaan of een heterokoppel die samenwoont, dat je deze zal weigeren als ze propageren dat de normaalste zaak van de wereld te vinden?

Ik zou dat niet doen. Wel leefregels voor binnen het bedrijf opstellen en in liefde met iemand praten, ook over deze zaken, maar niet iemand weigeren of niet aannemen omdat diegene in z'n priveleven een niet christelijke levenswandel heeft.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef:
Dus op je voorbeeld ingaande: als er in mijn bedrijf iemand binnenkomt die herhaaldelijk propageert dat hij een homosexuele levensstijl de normaalste zaak van de wereld vindt (let op: dat geldt niet voor deze stagiair denk ik), dan zou ik die op grond van de Bijbel willen weigeren.
Als zijn collega herhaaldelijk oproept om God te dienen omdat dat een liefdedienst is waar je nooit spijt van krijgt, dan zou ik die op grond van de Bijbel complimenten willen geven.
Dat is in ieder geval principieel!
Ik neem aan dat dit ook geldt voor mensen die op zondag naar een voetbalwedstrijd gaan of een heterokoppel die samenwoont, dat je deze zal weigeren als ze propageren dat de normaalste zaak van de wereld te vinden?

Ik zou dat niet doen. Wel leefregels voor binnen het bedrijf opstellen en in liefde met iemand praten, ook over deze zaken, maar niet iemand weigeren of niet aannemen omdat diegene in z'n priveleven een niet christelijke levenswandel heeft.
Je moet me wel recht doen: als iemand zich afzet tegen de christelijke achtergrond van mijn medewerkers doordat hij openlijk zondige levenswandel na herhaalde waarschuwingen propageert, zou ik afscheid willen nemen. Je moet er niet van maken dat dat alleen maar zijn privéleven te maken heeft.
Plaats reactie