Gewetensdwang

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Gewetensdwang

Bericht door Vagari »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_864850

Hoe lang zal het in Nederland nog duren?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetensdwang

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_864850

Hoe lang zal het in Nederland nog duren?
Kon wel eens sneller gaan dan de meesten denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Gewetensdwang

Bericht door Vagari »

Tja, in Ierland een tijdje geleden die bakker die aangeklaagt werd omdat hij geen 'homo-taart' wilde maken.

Toen dacht ik ook al: als ik in zo'n situatie terecht zou komen welke laffe uitvluchten zou ik dan bedenken?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gewetensdwang

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Vagari schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_864850

Hoe lang zal het in Nederland nog duren?
Kon wel eens sneller gaan dan de meesten denken.
Voordat dit praktijk is in een rechts-reformatorische kerk moet er zich toch eerst een homostel aandienen die wil trouwen in die kerk.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetensdwang

Bericht door -DIA- »

Anker schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_864850

Hoe lang zal het in Nederland nog duren?
Kon wel eens sneller gaan dan de meesten denken.
Voordat dit praktijk is in een rechts-reformatorische kerk moet er zich toch eerst een homostel aandienen die wil trouwen in die kerk.
Maar op die zaken is satan zeer alert, kijk eens naar de SGP.... Dus het kan echt sneller als 'men' verwacht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gewetensdwang

Bericht door Marco »

Is het niet zo dat in de USA de dominee ook 'ambtenaar van de burgerlijke stand' is? Oftewel: een dominee die weigert een huwelijk te sluiten, staat gelijk aan de Nederlandse weigerambtenaar. In Nederland worden huwelijken in de kerk alleen bevestigd. Men trouwt niet in de kerk.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetensdwang

Bericht door -DIA- »

Marco schreef:Is het niet zo dat in de USA de dominee ook 'ambtenaar van de burgerlijke stand' is? Oftewel: een dominee die weigert een huwelijk te sluiten, staat gelijk aan de Nederlandse weigerambtenaar. In Nederland worden huwelijken in de kerk alleen bevestigd. Men trouwt niet in de kerk.
Het kan daar beide, zowel kerkelijk als voor de burgerlijke overheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gewetensdwang

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Anker schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_864850

Hoe lang zal het in Nederland nog duren?
Kon wel eens sneller gaan dan de meesten denken.
Voordat dit praktijk is in een rechts-reformatorische kerk moet er zich toch eerst een homostel aandienen die wil trouwen in die kerk.
Maar op die zaken is satan zeer alert, kijk eens naar de SGP.... Dus het kan echt sneller als 'men' verwacht.
ja, dat is zo.
Al moet je, wil je in de GG trouwen, toch in ieder geval (doop)lid zijn. Het is dus niet zo dat een homostel bij een GG-dominee aanklopt en vervolgens stampij gaat maken als die dominee hun huwelijk niet kerkelijk wil bevestigen. Het is dus wel een wat andere situatie als de SGP of de weigerambtenaren.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gewetensdwang

Bericht door -DIA- »

Anker schreef:
ja, dat is zo.
Al moet je, wil je in de GG trouwen, toch in ieder geval (doop)lid zijn. Het is dus niet zo dat een homostel bij een GG-dominee aanklopt en vervolgens stampij gaat maken als die dominee hun huwelijk niet kerkelijk wil bevestigen. Het is dus wel een wat andere situatie als de SGP of de weigerambtenaren.
Maar als Clara & Co wat willen dan gaat het ook gebeuren... Als de wederhouder weg is...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gewetensdwang

Bericht door Panny »

Verbaast dit ons echt?
Ik begrijp het wel, wij zijn hier helemaal niet gewend om offers te brengen voor ons geloof. We willen zonder enige tegenstand christen zijn. Toch is dat altijd de praktijk geweest.
Dit gaat eigenlijk nog over hele kleine zaken in vergelijking met christenen in andere landen en in de geschiedenis.

Filippensen 1
28 En dat gij in geen ding verschrikt wordt van degenen, die tegenstaan; hetwelk hun wel een bewijs is des verderfs, maar u der zaligheid, en dat van God.
29 Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden;
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Gewetensdwang

Bericht door Luther »

Anker schreef:Al moet je, wil je in de GG trouwen, toch in ieder geval (doop)lid zijn. Het is dus niet zo dat een homostel bij een GG-dominee aanklopt en vervolgens stampij gaat maken als die dominee hun huwelijk niet kerkelijk wil bevestigen. Het is dus wel een wat andere situatie als de SGP of de weigerambtenaren.
Toch denk ik dat DIA het niet te somber ziet. Het kan al dichtbij zijn dat de rechterlijke macht gaat ingrijpen in de interne huishouding van kerken. Stel dat een vrouwelijk belijdend lid van een kerk waar de ambten niet openstaan voor vrouwen naar de rechter stapt om af te dwingen dat ze ook kandidaat gesteld wordt... Ik sta er niet voor in dat de rechter in de toekomst nooit zal ingrijpen op dit punt.
Datzelfde geldt ook voor de huwelijkssluiting en de tuchtuitoefening.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gewetensdwang

Bericht door eilander »

Panny schreef:Verbaast dit ons echt?
Ik begrijp het wel, wij zijn hier helemaal niet gewend om offers te brengen voor ons geloof. We willen zonder enige tegenstand christen zijn. Toch is dat altijd de praktijk geweest.
Dit gaat eigenlijk nog over hele kleine zaken in vergelijking met christenen in andere landen en in de geschiedenis.

Filippensen 1
28 En dat gij in geen ding verschrikt wordt van degenen, die tegenstaan; hetwelk hun wel een bewijs is des verderfs, maar u der zaligheid, en dat van God.
29 Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden;
Inderdaad. Het is meer Bijbels om vervolgd te worden als christenen dan om niet vervolgd te worden. Dat wil niet zeggen dat we ernaar moeten verlangen, maar wel dat we moeten beseffen dat het anders zal worden.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gewetensdwang

Bericht door Panny »

Ja, en het verbaast me ook dat bepaalde mensen dit koppelen aan de huidige 'donkere' tijd.
Maar dan moet je toch nog eens de Bijbel goed lezen. Zowel het oude als het nieuwe testament staat er vol van.
En verdiep je ook nog eens in heel de kerkgeschiedenis.

Hier hebben we het alleen maar over een geld boete?
Ik lees niets over martelingen of zelfs vermoord worden om het geloof in Christus.
Hoeveel is Christus ons waard?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gewetensdwang

Bericht door refo »

En als het van de rechter moet dan trouw je zo'n stel toch?
Je leest het formulier en bidt tot God. Vervolgens vraag je aan wie je de vragen van de man moet stellen en wie die van de vrouw? Tenslotte is er maar één formulier in gebruik.

Ik kan deze zaken met de beste wil niet zien als tekenen van wat voor tijd dan ook.
Hooguit is de boel wat losgeslagen, maar dat is logisch als je duizenden jaren bent verdrukt en eigenlijk nóg.
Het stabiliseert zich wel weer. Ze vinden zichzelf anders en zullen wel weer anders bahandeld willen worden.
Maar nu nog niet.
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Gewetensdwang

Bericht door alexv »

refo schreef:En als het van de rechter moet dan trouw je zo'n stel toch?
Je leest het formulier en bidt tot God. Vervolgens vraag je aan wie je de vragen van de man moet stellen en wie die van de vrouw? Tenslotte is er maar één formulier in gebruik.

Ik kan deze zaken met de beste wil niet zien als tekenen van wat voor tijd dan ook.
Hooguit is de boel wat losgeslagen, maar dat is logisch als je duizenden jaren bent verdrukt en eigenlijk nóg.
Het stabiliseert zich wel weer. Ze vinden zichzelf anders en zullen wel weer anders bahandeld willen worden.
Maar nu nog niet.

Nou, nou Refo volgens mij heb jij je dag niet. Dit antwoord slaat werkelijk nergens op.
Plaats reactie