Schokkend

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Schokkend.

Bericht door Hendrikus »

merel schreef: @Habitat
Wij hebben in eerste instantie gekozen voor de indentiteit van een school
https://www.taalvoutjes.nl/column-indentiteit
~~Soli Deo Gloria~~
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schokkend.

Bericht door merel »

Klopt inderdaad. Heb ook geen flauw idee waarom ik het zo schreef, weet namelijk wel dat het zo niet geschreven behoort te worden. Kan zijn dat de tablet er tijdens het schrijven een ander woord van maakt. Dat gebeurt nl. helaas vaker.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend.

Bericht door Wandelende »

https://nos.nl/artikel/2198495-jongeren ... aniek.html

Voor mij komen dergelijke berichten steeds weer stevig binnen. Het leven van zoveel jongeren 'start' met grote schulden. Van de generatie boven hen komt ook weinig positief voorbeeldgedrag.
Welke opvoeder of gezagsdrager kan dit tij nog keren?
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schokkend.

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:https://nos.nl/artikel/2198495-jongeren ... aniek.html

Voor mij komen dergelijke berichten steeds weer stevig binnen. Het leven van zoveel jongeren 'start' met grote schulden. Van de generatie boven hen komt ook weinig positief voorbeeldgedrag.
Welke opvoeder of gezagsdrager kan dit tij nog keren?
Ik kan er niet zoveel mee.

Het voorbeeld begint met wel stoppen met school, maar geen werk hebben. Ergens gaat het daar fout. Toen ik met school stopte, kon ik gelijk werken, woonde ik gewoon nog thuis en is dus ook nooit mijn schuld in notime opgelopen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schokkend.

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
Wandelende schreef:https://nos.nl/artikel/2198495-jongeren ... aniek.html

Voor mij komen dergelijke berichten steeds weer stevig binnen. Het leven van zoveel jongeren 'start' met grote schulden. Van de generatie boven hen komt ook weinig positief voorbeeldgedrag.
Welke opvoeder of gezagsdrager kan dit tij nog keren?
Ik kan er niet zoveel mee.

Het voorbeeld begint met wel stoppen met school, maar geen werk hebben. Ergens gaat het daar fout. Toen ik met school stopte, kon ik gelijk werken, woonde ik gewoon nog thuis en is dus ook nooit mijn schuld in notime opgelopen.
Ik kan er wel wat mee.
Daarom vind ik het wel schokkend. We zien de tijden veranderen. Had dit, zeg maar, in de jaren '60 van de vorige eeuw ook zo'n omvang? Hier zie ik toch een ontwikkeling die we wel eens mogen overdenken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend.

Bericht door Wandelende »

Herman schreef:
Wandelende schreef:https://nos.nl/artikel/2198495-jongeren ... aniek.html

Voor mij komen dergelijke berichten steeds weer stevig binnen. Het leven van zoveel jongeren 'start' met grote schulden. Van de generatie boven hen komt ook weinig positief voorbeeldgedrag.
Welke opvoeder of gezagsdrager kan dit tij nog keren?
Ik kan er niet zoveel mee.

Het voorbeeld begint met wel stoppen met school, maar geen werk hebben. Ergens gaat het daar fout. Toen ik met school stopte, kon ik gelijk werken, woonde ik gewoon nog thuis en is dus ook nooit mijn schuld in notime opgelopen.


Een deel van oorzaken is bekend.
Toch is het wel wat DIA zegt, de verandering is zichtbaar en voelbaar. Dat is al decennia gaande. Ik vind dat ook zorgelijk richting de toekomst.
(~)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schokkend.

Bericht door -DIA- »

Het blijft niet bij een paar schokkende berichten. Nee er is meer. Het punt is dat we er aan we er aan gaan wennen, en zo de eingenlijke diepte ervan niet meer opmerken. Ook in de kerken doen zich schokkende zaken voor, voor zover we daar ook niet aan gewend zijn geraakt. Van de week in een plaatselijke krant:

NIEUWE ELVISDIENST

HOLTEN – 'Soultime' is het thema van de nieuwe Elvisdienst die aankomend winterseizoen weer in veel kerken gehouden zal worden. Met veel succes is de Elvis-in-Church-groep al 35 jaar – verdeeld over twee themadiensten – met Elvisgospel onderweg geweest in de regio. Na een jaar voorbereiding is er een compleet nieuwe dienst gemaakt, deels met Elvis gospels, maar deels ook met moderne popsongs.
Popsongs die allemaal iets vertellen wat het betekent om aandacht te hebben voor je ziel. Elvis Presley heeft zijn leven lang gospels gezongen. Vaak zong hij ze na een optreden samen met zijn Backing Vocals tot diep in de nacht. Dat deed hij omdat hij bij die gospels het gevoel had dat zijn ziel tot rust kwam. Hij vond soultime in de die liederen. Die liederen gingen over de ellende en over de vreugde, maar vooral dat hij door God gekend was in alle momenten van zijn leven. Met deze inspiratie is de groep samen met ds. Arjen van der Spek aan het werk gegaan. Op zondag 22 oktober om 19:00 uur zal de eerste dienst plaatsvinden in de Kandelaar te Holten. De kerkdienst wordt geleid door dominee Arjen van der Spek. Muziek en zang worden verzorgd door de Elvis-in-Chruch-groep. Voor meer informatie kan een kijkje genomen worden op elvisinchurch.nl
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schokkend.

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:https://nos.nl/artikel/2198495-jongeren ... aniek.html

Voor mij komen dergelijke berichten steeds weer stevig binnen. Het leven van zoveel jongeren 'start' met grote schulden. Van de generatie boven hen komt ook weinig positief voorbeeldgedrag.
Welke opvoeder of gezagsdrager kan dit tij nog keren?
Ik denk dat je daar wel een van de oorzaken noemt. Wat heeft de jongere als voorbeeld meegekregen, hoe gaan hun ouders met geld om? Veel ouders vinden het geen enkel probleem om hun kinderen met een hoge studieschuld te laten beginnen, of dat ze veel te vroeg zonder diploma afhaken.
Een telefoonabonnement van 60 euro per maand wordt volkomen normaal gevonden.
Ik zag laatst wat een kaartje voor een popconcert kost :oO daar kan een gezin een week van eten!
Als ze net droog achter hun oren zijn, mogen ze al op rijles.
Verre lange vakanties zijn ook gewoon geworden.
Ik denk toch niet dat al die ouders zo ruim in hun financiële middelen zitten dat ze dit voor hun kinderen betalen.
Ik ben gaan werken om de studie van de kinderen te kunnen bekostigen. Ik kon dat gelukkig doen en ik ben blij dat ze blanco aan een baan konden beginnen.
Ze drinken geen van allen alcohol en roken niet en dat scheelt denk ik al veel geld.
Maar als je al zo jong in de schulden zit, hoe moet het dan als je 30 of 40 bent en de zorg voor een gezin hebt?

"Van iemand met een schuld van 3000 euro denken wij: dat valt nog wel mee, daar kunnen we wat mee." De begeleiders krijgen regelmatig jongeren over de vloer die schulden van tienduizenden euro's hebben opgebouwd. "Ook bij hen is het meestal begonnen met onbetaalde telefoonrekeningen en zorgpremies."

Terwijl een zorgverzekeraar vaak bereid is om een terugbetaalregeling te treffen.

Is er niet gewoon veel te veel luxe waar je (g)een keuze uit kunt maken?
En staat het genieten niet veel te veel voorop?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Schokkend.

Bericht door Dodo »

Herman schreef:
Wandelende schreef:https://nos.nl/artikel/2198495-jongeren ... aniek.html

Voor mij komen dergelijke berichten steeds weer stevig binnen. Het leven van zoveel jongeren 'start' met grote schulden. Van de generatie boven hen komt ook weinig positief voorbeeldgedrag.
Welke opvoeder of gezagsdrager kan dit tij nog keren?
Ik kan er niet zoveel mee.

Het voorbeeld begint met wel stoppen met school, maar geen werk hebben. Ergens gaat het daar fout. Toen ik met school stopte, kon ik gelijk werken, woonde ik gewoon nog thuis en is dus ook nooit mijn schuld in notime opgelopen.
Ik voel wel mee met Herman. Waarom hebben die jongeren dan zoveel schulden? Een deel ligt bij de ouders, die kennelijk hun kinderen niet voldoende bijbrengen hoe je financieel gezond leeft. Ik spreek wel eens met ouders die geen kostgeld vragen aan hun (werkende) kinderen, die geen zakgeld geven, die bijbetalen als de kinderen problemen hebben. Daar leren ze niks van.
Onze kinderen waren gelukkig tamelijk werklustig, ze hadden baantjes vanaf en soms al voor ze vijftien waren. Ze kregen van ons geen rijbewijs, ze betaalden deels of helemaal zelf voor hun studie. En meer van dat soort dingen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schokkend.

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:
Herman schreef:
Wandelende schreef:https://nos.nl/artikel/2198495-jongeren ... aniek.html

Voor mij komen dergelijke berichten steeds weer stevig binnen. Het leven van zoveel jongeren 'start' met grote schulden. Van de generatie boven hen komt ook weinig positief voorbeeldgedrag.
Welke opvoeder of gezagsdrager kan dit tij nog keren?
Ik kan er niet zoveel mee.

Het voorbeeld begint met wel stoppen met school, maar geen werk hebben. Ergens gaat het daar fout. Toen ik met school stopte, kon ik gelijk werken, woonde ik gewoon nog thuis en is dus ook nooit mijn schuld in notime opgelopen.
Ik voel wel mee met Herman. Waarom hebben die jongeren dan zoveel schulden? Een deel ligt bij de ouders, die kennelijk hun kinderen niet voldoende bijbrengen hoe je financieel gezond leeft. Ik spreek wel eens met ouders die geen kostgeld vragen aan hun (werkende) kinderen, die geen zakgeld geven, die bijbetalen als de kinderen problemen hebben. Daar leren ze niks van.
Onze kinderen waren gelukkig tamelijk werklustig, ze hadden baantjes vanaf en soms al voor ze vijftien waren. Ze kregen van ons geen rijbewijs, ze betaalden deels of helemaal zelf voor hun studie. En meer van dat soort dingen.
Het is ook Bijbels: Onze vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van onze kinderen zijn stomp geworden. (ik weet niet of ik de tekst nu letterlijk citeer, kan dus een beetje anders in de Bijbel staan).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schokkend.

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Het is ook Bijbels: Onze vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van onze kinderen zijn stomp geworden. (ik weet niet of ik de tekst nu letterlijk citeer, kan dus een beetje anders in de Bijbel staan).
Niet Bijbels, want juist deze redenering wordt afgewezen, zie Ezechiel 18:
"Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden?
Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken!"
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schokkend.

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Het is ook Bijbels: Onze vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van onze kinderen zijn stomp geworden. (ik weet niet of ik de tekst nu letterlijk citeer, kan dus een beetje anders in de Bijbel staan).
Niet Bijbels, want juist deze redenering wordt afgewezen, zie Ezechiel 18:
"Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden?
Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken!"
Toch is het waar: We lezen in Exodus 20: Gij zult u voor die niet buigen (dat geldt niet alleen zoals hier voor de beeldendienst), noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten.

En in Psalm 89 lezen we: Indien zijn kinderen Mijn wet verlaten, en in Mijn rechten niet wandelen; Indien zij Mijn inzettingen ontheiligen, en Mijn geboden niet houden; Zo zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen.

Daarom is de opvoeding van kinderen een zeer verantwoordelijk werk. Gaan ouders een verkeerde weg, dan nemen ze daarin ook het nageslacht mee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schokkend.

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Het is ook Bijbels: Onze vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van onze kinderen zijn stomp geworden. (ik weet niet of ik de tekst nu letterlijk citeer, kan dus een beetje anders in de Bijbel staan).
Niet Bijbels, want juist deze redenering wordt afgewezen, zie Ezechiel 18:
"Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden?
Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken!"
Toch is het waar: We lezen in Exodus 20: Gij zult u voor die niet buigen (dat geldt niet alleen zoals hier voor de beeldendienst), noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten.

En in Psalm 89 lezen we: Indien zijn kinderen Mijn wet verlaten, en in Mijn rechten niet wandelen; Indien zij Mijn inzettingen ontheiligen, en Mijn geboden niet houden; Zo zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen.

Daarom is de opvoeding van kinderen een zeer verantwoordelijk werk. Gaan ouders een verkeerde weg, dan nemen ze daarin ook het nageslacht mee.
Alléén als de kinderen in het spoor van hun ouders gaan! Dat blijkt duidelijk uit Ezechiël 18. Natuurlijk hebben ouders een verantwoordelijke taak, omdat ze hun kinderen moeten voorhouden en voorleven wat de Bijbelse weg is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend

Bericht door samanthi »

Schulden?
Een deel licht idd bij ouders, een deel bij de omgeving, een deel aan de omstandigheden, ook zou het zo maar kunnen zijn dat jongeren vroeger pas met 21 jaar meerderjarig waren en zelf keuzes mochten maken en sinds 1985? met 18, een 18jarige heeft nog veel minder het vermogen om op langer termijn te denken en om oorzaak/gevolg te onderscheiden, ouders hebben niets te vertellen als een 18 jarige een duur abonnement afsluit, ook leningen kreditcarten kunnen zonder moeite aangevraagd worden, zonder toestemming van ouders.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schokkend

Bericht door refo »

Het zou al een stuk schelen als de studiefinanciering niet meteen terugbetaald hoeft te worden. Daar LICHT, gezien de berichtgeving een groot deel van het begin van de problematiek.
In de jaren '60 was die problematiek er inderdaad niet zo, maar toen had je de 'eeuwige student'. Laten we dus niet denken dat vroeger alles altijd maar beter was.
Plaats reactie