Schokkend

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend.

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Het is ook Bijbels: Onze vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van onze kinderen zijn stomp geworden. (ik weet niet of ik de tekst nu letterlijk citeer, kan dus een beetje anders in de Bijbel staan).
Niet Bijbels, want juist deze redenering wordt afgewezen, zie Ezechiel 18:
"Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden?
Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken!"
Toch is het waar: We lezen in Exodus 20: Gij zult u voor die niet buigen (dat geldt niet alleen zoals hier voor de beeldendienst), noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten.

En in Psalm 89 lezen we: Indien zijn kinderen Mijn wet verlaten, en in Mijn rechten niet wandelen; Indien zij Mijn inzettingen ontheiligen, en Mijn geboden niet houden; Zo zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen.

Daarom is de opvoeding van kinderen een zeer verantwoordelijk werk. Gaan ouders een verkeerde weg, dan nemen ze daarin ook het nageslacht mee.
Wij hadden vroeger ds P beekhuis, deze waarschuwde ouders als je een stap in de zonden gaat de kinderen verder gaan, als je wegblijft bij de zonden doe je dit niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kinderen.
Dus idd zoals Eilander schreef: als de kinderen meegaan in de zonden, je ziet het bij de kinderen van Korach, deze werden niet gestraft omdat zij niet mee gedaan hebben met de opstand dan hun vader.

Aan de andere kant is het zo dat als er een bepaalde zonden in een gezin is, denk aan oorlogsmisdaden, of als er een bepaald leed in een gein is, denk aan oorlogsslachtoffers of misbruik, dan duurt het een paar generaties eer er genezing is.

Maar God straft ons niet voor de zonden van je vader, ieder wordt om eigen zonden gestraft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schokkend.

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Het is ook Bijbels: Onze vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van onze kinderen zijn stomp geworden. (ik weet niet of ik de tekst nu letterlijk citeer, kan dus een beetje anders in de Bijbel staan).
Niet Bijbels, want juist deze redenering wordt afgewezen, zie Ezechiel 18:
"Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden?
Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken!"
Toch is het waar: We lezen in Exodus 20: Gij zult u voor die niet buigen (dat geldt niet alleen zoals hier voor de beeldendienst), noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten.

En in Psalm 89 lezen we: Indien zijn kinderen Mijn wet verlaten, en in Mijn rechten niet wandelen; Indien zij Mijn inzettingen ontheiligen, en Mijn geboden niet houden; Zo zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen.

Daarom is de opvoeding van kinderen een zeer verantwoordelijk werk. Gaan ouders een verkeerde weg, dan nemen ze daarin ook het nageslacht mee.
Alléén als de kinderen in het spoor van hun ouders gaan! Dat blijkt duidelijk uit Ezechiël 18. Natuurlijk hebben ouders een verantwoordelijke taak, omdat ze hun kinderen moeten voorhouden en voorleven wat de Bijbelse weg is.
Dit is echt zo'n discussieforum he? Iedereen kan weten wat ik bedoelde. We discussiëren vaak meer uit-elkaar dan samenbindend. We mogen elkaar aanspreken op de leer: De Schrift, en Belijdenis in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie. Als er mensen zijn die daar regelmatig van afwijken kunnen we zulke kritische vragen begrijpen. Ik wil daarmee niet zeggen dat ik het zo goed weet, maar het kan wel bekend zijn dat wij ons verre wensen te houden van afwijkingen. Niet iedereen heeft de hele Bijbel in zijn hoofd, inclusief de context. Daarom was het goed dit te rectificeren wat betreft de context. Maar ik dacht wel de bedoeling erachter wel duidelijk was?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

refo schreef:Het zou al een stuk schelen als de studiefinanciering niet meteen terugbetaald hoeft te worden. Daar LICHT, gezien de berichtgeving een groot deel van het begin van de problematiek.
In de jaren '60 was die problematiek er inderdaad niet zo, maar toen had je de 'eeuwige student'. Laten we dus niet denken dat vroeger alles altijd maar beter was.
Wat is "niet meteen"? In mijn tijd, nog kort geleden, kreeg ik daar 10 jaar de tijd voor. En zelfs direct de mogelijkheid om het in 15 jaar terug te betalen. Zelf versta ik die termijnen onder "niet meteen". Wellicht denk jij daar anders over, dat kan.
(~)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Schokkend

Bericht door Orchidee »

Soms ontkom je niet aan schulden!
Wij kunnen niet de hele studie van onze kinderen betalen, dus daar zullen ze voor moeten lenen!
Ik kan er niet bij gaan werken!
Gelukkig valt oudste dochter nog onder de oude regeling, zodat haar schulden worden kwijtgescholden als ze binnen 10 jaar afgestudeerd is.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Schokkend

Bericht door helma »

Heel gezond als ze hun eigen studie betalen.
Ik denk dat het probleem is dat ze teveel gepamperd zijn/worden. Jongeren leren geen verantwoordelijkheid meer dragen als ze alles op een bordje toegeschoven krijgen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend

Bericht door samanthi »

@ Helma Ja dat klopt het geeft ook veel meer voldoening als je je eigen studie betaald hebt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Schokkend

Bericht door Sheba »

samanthi schreef:@ Helma Ja dat klopt het geeft ook veel meer voldoening als je je eigen studie betaald hebt.

Heb ook zelf mijn studie moeten betalen toendertijd. Moest ik maximaal voor bijlenen en terugbetalen. Dat heb ik ook netjes gedaan. (Achteraf) rijlessen ook . En ook ernaast gewerkt. Gewoon zaterdags. En in de lange vakantie.

Ja, had schulden toen ik begon met werken. Zuinig geleefd, afbetaald etc.
Nu lijken de jongeren veel meer geld te hebben, meer geld te verdienen. Maar ze hebben veel meer kosten ( wat ik dan persoonlijk "onnodig" vind.) ze moeten verre buitenlandse reizen maken, moeten dure pc, smartphones etc. hebben. De levensstandaard ligt m.i. een stuk hoger dan pakweg 20 tot 25 jaar geleden.

Inderdaad zien ze om zich heen dat alles maar gekocht moet worden. Iets kwijt? Iets kapot? Dan wordt dat simpelweg weer nieuw gekocht. Vaak doir paps of mams. Veel kinderen keren niet meer ergens op te wachten maar krijgen bijna alles wat hun hartje begeert. En echt ik merk ook bij mijzelf dat je al snel geneigd bent te denken, dat ze het nodig hebben, dat je ze iets tekort doet.... begint al jong hoor. ( speelgoed)
Ze hebben jong,( schoolleeftijd) , vaak al veel heel veel geld te besteden. Kunnen dingen zomaar kopen. Voir hun natje en droogje wordt wel gezorgd. Tot ze op zichzelf staan.men blijkt dat de geldbron niet onuitputtelijk is. Dan moet er gekocht worden als ze gaan trouwen. En echt als ik om me heen kijk zijn dat vaak gelijk kleine eensgezindswonngen. Niks klein flatje. En nieuw gemeubileerd hoor.
niet om vroeger te verheerlijken.... maar de levensstandaard lag wel een stuk lager.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schokkend.

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Het is ook Bijbels: Onze vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden van onze kinderen zijn stomp geworden. (ik weet niet of ik de tekst nu letterlijk citeer, kan dus een beetje anders in de Bijbel staan).
Niet Bijbels, want juist deze redenering wordt afgewezen, zie Ezechiel 18:
"Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israëls, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden?
Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israël te gebruiken!"
Toch is het waar: We lezen in Exodus 20: Gij zult u voor die niet buigen (dat geldt niet alleen zoals hier voor de beeldendienst), noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten.

En in Psalm 89 lezen we: Indien zijn kinderen Mijn wet verlaten, en in Mijn rechten niet wandelen; Indien zij Mijn inzettingen ontheiligen, en Mijn geboden niet houden; Zo zal Ik hun overtreding met de roede bezoeken, en hun ongerechtigheid met plagen.

Daarom is de opvoeding van kinderen een zeer verantwoordelijk werk. Gaan ouders een verkeerde weg, dan nemen ze daarin ook het nageslacht mee.
Alléén als de kinderen in het spoor van hun ouders gaan! Dat blijkt duidelijk uit Ezechiël 18. Natuurlijk hebben ouders een verantwoordelijke taak, omdat ze hun kinderen moeten voorhouden en voorleven wat de Bijbelse weg is.
Als ouders niet (willen) zien dat ze de zuivere leer verlaten, bv. omdat ze een wat 'makkelijker' leer wensen, dan stellen ze hun kinderen wel in een weg waarin ze de leer naar de Schrift niet meer horen. Als deze ouders dat zouden beseffen, zouden we denken dat minder mensen de oude leer zouden verlaten. Daarom is het ook zo aangrijpend als veel mensen de oude leer te eng vinden en denken het beter te hebben onder een wat ruimere leer. Dat is in feite een moordaanslag op zichzelf en hun nakomelingen. Zo scherp ligt dat in feite. De Bijbel spreekt ook: Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; en doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Schokkend

Bericht door CvdW »

Wat is de zuivere leer?
De leer zoals die in Gods Woord staat. Later zijn er uitleggers gekomen. Ik denk dan aan Calvijn, a Brakel, Costerus, Durham, van der Groe. Andere mensen vinden dit juist niet een goede lijn, maar volgen een andere bekende lijn.
Wellicht zal er gezegd worden dat je deze lijnen niet tegenover elkaar moet zetten, maar ze zijn verschillend.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schokkend

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Wat is de zuivere leer?
De leer zoals die in Gods Woord staat. Later zijn er uitleggers gekomen. Ik denk dan aan Calvijn, a Brakel, Costerus, Durham, van der Groe. Andere mensen vinden dit juist niet een goede lijn, maar volgen een andere bekende lijn.
Wellicht zal er gezegd worden dat je deze lijnen niet tegenover elkaar moet zetten, maar ze zijn verschillend.
Ik heb nu geen tijd voor een antwoord, maar kort gezegd: Zoals de Bijbel het leert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schokkend

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
CvdW schreef:Wat is de zuivere leer?
De leer zoals die in Gods Woord staat. Later zijn er uitleggers gekomen. Ik denk dan aan Calvijn, a Brakel, Costerus, Durham, van der Groe. Andere mensen vinden dit juist niet een goede lijn, maar volgen een andere bekende lijn.
Wellicht zal er gezegd worden dat je deze lijnen niet tegenover elkaar moet zetten, maar ze zijn verschillend.
Ik heb nu geen tijd voor een antwoord, maar kort gezegd: Zoals de Bijbel het leert.
Dat is niet altijd hetzelfde als wat 'oude leer' genoemd wordt.
In de bijbel staat nergens dat je het geloof van een ander openlijk in twijfel mag trekken. Aanhangers van de zgn. oude leer doen dat veelvuldig. ZIj menen het exclusief bij het rechte eind te hebben, in tegenstelling tot anderen. Dat is ongeveer dezelfde situatie als die Jezus in Israël aantrof. De zuivere leer was in bezit en leerde de bijbel het niet zo? Toch moest Jezus ertegen fulmineren. Dus wat mensen bijbels heten en wat God zuiver vindt is niet altijd eender.

Ik vraag me altijd af hoe het aan het grote Avondmaal in de eeuwigheid zal zijn. Dan zitten al die mensen die anderen uitsloten bij die mensen aan tafel. Voor eeuwig. Hoe zal dat gaan?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

Dat is nog maar de vraag Refo. Ik zou niet met zoveel stelligheid durven zeggen dat er ook in onze tijd niet zulke Farizeeërs zijn. Al wil ik niets afdoen aan de ondoorgrondelijke genade van God.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schokkend

Bericht door Mara »

helma schreef:Heel gezond als ze hun eigen studie betalen.
Als ze gezond zijn, wel ja.
Orchidee schreef:Wij kunnen niet de hele studie van onze kinderen betalen, dus daar zullen ze voor moeten lenen!
Ik kan er niet bij gaan werken!
Gelukkig valt oudste dochter nog onder de oude regeling, zodat haar schulden worden kwijtgescholden als ze binnen 10 jaar afgestudeerd is.
En dan is het ook niet te doen Orchidee. Dan wordt studeren iets voor de rijken.
Wel fijn dat jouw dochter nog onder de oude regeling valt. Scheelt heel veel geld :super
Maar goed, wij vormen hier weer de uitzondering. :)
Voor mij is het heel bijzonder dat mijn kinderen op tijd zijn afgestudeerd, ondanks de vele tegenslagen waar ze mee te kampen hadden en dat mij de gezondheid en de mogelijkheid werd gegeven om te gaan werken.
Wajong(ers) zijn best vaak negatief in het nieuws.
De SGP biedt wajongers een snuffelstage aan om te kijken of het werken bij hen misschien geschikt is.
Ik vond dat zo fijn om te horen!
Dat zouden meer werkgevers moeten doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

Orchidee schreef:Soms ontkom je niet aan schulden!
Wij kunnen niet de hele studie van onze kinderen betalen, dus daar zullen ze voor moeten lenen!
Ik kan er niet bij gaan werken!
Gelukkig valt oudste dochter nog onder de oude regeling, zodat haar schulden worden kwijtgescholden als ze binnen 10 jaar afgestudeerd is.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Dit is helemaal waar.
Echter worden veel schulden, zoals je in het artikel ook kon lezen, helemaal niet veroorzaakt door studies. Er wordt veel geld over de balk gesmeten door jong en oud. Dat is een grote oorzaak.
Overigens denk ik (en hoop ik) dat het ethos van de RF’ers nog beter is in deze kwestie.
(~)
Mannetje
Berichten: 7669
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Schokkend

Bericht door Mannetje »

Jammer is alleen dat sparen door onvolwassen kinderen door de overheid als melkkoe wordt gezien.
Hun spaargeld wordt bij het spaargeld van de ouders opgeteld... Vroeger mocht je per kind nog zo'n 2500 euro extra sparen, maar dat is afgeschaft.
Een kind wat van jongs af aan spaart komt voor zijn 18e ook wel over die 2500 euro heen, maar het was wat...

Naar mijn opvatting hou je met meer kinderen voor jezelf een grotere buffer aan (indien mogelijk) en je laat je kinderen sparen. Vervolgens moet je voor verstandig beleid belasting betalen.
Krom, mijns inziens.
-
Plaats reactie