Schokkend

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schokkend

Bericht door Luther »

eilander schreef:Is het een uitgemaakte zaak dat de Europese Commissie onze overheid is?
Uiteraard, wat is dat nou? Gelukkig komt dat ook it in het feit dat, wanneer er voor de overheid gebeden, wordt dat ook voor de Europese Unie gebeurt en haar organen.

Maar los daarvan: wat Belder betreft gaat dit vooral over een kwestie binnen de SGP. Het hoofdbestuur mag van Belder vragen om de onkostenvergoeding te verantwoorden, al was het maar om te tonen dat de SGP niet meegaat in allerlei frauduleus handelen van EU-parlementariërs. En zo ingewikkeld is dat ook niet, als je althans niets te verbergen hebt. Belder heeft nu wel heel erg de schijn tegen. Bovendien: de wijze waarop het RD zich in deze zaak heeft vastgebeten, terwijl men normaal gesproken nogal omzichtig met de SGP omgaat, doet mij vermoeden dat dit met de SGP is afgestemd.
Het is sowieso erg schadelijk voor de SGP in het bijzonder en het aanzien van het EU-parlement in het algemeen. En dat in een week waarin zelf een dorp als Urk moet erkennen dat het anti-EU-gevoelen niet erg handig is in tijden van Brexit. Men heeft nu een gezamenlijke aanpak nodig om de gevolgen van de Brexit tegen te gaan. Een invloedrijke EU-parlementariër met feeling voor de vissersdorpen zou daar enorm bij helpen.

Als Belder iets fout heeft gedaan, mogelijk jarenlang, dan is het volgens mij het beste om direct maar openheid van zaken te geven. Vroeg of laat komt het toch openbaar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

@Eilander:
Formeel-juridisch gezien niet. De EU is een soort statenbond met beperkte bevoegdheden en je kunt er ook uit treden. Kijk maar naar Engeland. Maar op veel gebieden komen alle regels uit Brussel. Het Europese Hof gaat boven de Hoge Raad, voor onderwerpen die het Europees recht betreffen. Als Paulus het heeft over machten die over ons gesteld zijn, dan valt de EU daar mijns inziens zeker onder.

Welke reden zou er zijn om in het dagelijks spraakgebruik de Europese Commissie niet als onze hoogste overheid te beschouwen?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schokkend

Bericht door eilander »

Luther schreef:
eilander schreef:Is het een uitgemaakte zaak dat de Europese Commissie onze overheid is?
Uiteraard, wat is dat nou? Gelukkig komt dat ook uit in het feit dat, wanneer er voor de overheid gebeden, wordt dat ook voor de Europese Unie gebeurt en haar organen.
Je kunt natuurlijk niet impliciet voor overheden in het algemeen bidden, zoiets als: als ik nu maar het woord 'overheid' in het algemeen noem, kan iedereen daaronder scharen wat hij wil.
Bij ons wordt vaak voor landelijke, provinciale en plaatselijke overheid gebeden. Ik denk niet heel bewust.
Ik vind het lastig om te zeggen dat onze Europese 'overheid' ons door God gegeven is; het is in mijn ogen meer een soort samenwerkingsverband. Inderdaad, zoals @DDD zegt: je kunt er ook uitstappen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Schokkend

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Luther schreef:
eilander schreef:Is het een uitgemaakte zaak dat de Europese Commissie onze overheid is?
Uiteraard, wat is dat nou? Gelukkig komt dat ook uit in het feit dat, wanneer er voor de overheid gebeden, wordt dat ook voor de Europese Unie gebeurt en haar organen.
Je kunt natuurlijk niet impliciet voor overheden in het algemeen bidden, zoiets als: als ik nu maar het woord 'overheid' in het algemeen noem, kan iedereen daaronder scharen wat hij wil.
Bij ons wordt vaak voor landelijke, provinciale en plaatselijke overheid gebeden. Ik denk niet heel bewust.
Ik vind het lastig om te zeggen dat onze Europese 'overheid' ons door God gegeven is; het is in mijn ogen meer een soort samenwerkingsverband. Inderdaad, zoals @DDD zegt: je kunt er ook uitstappen.
Nee, ik bedoelde expliciet: plaatselijk, provinciaal, landelijk en onze Europese overheid.
Ja, je kunt eruit stappen. Dat geldt voor een kerkverband ook (behalve in het hervormde kerkrecht), maar dat wil nog niet zeggen dat je de besluiten van meerdere vergaderingen niet als bindend hoeft te aanvaarden. Datzelfde geldt ook voor de EU-besluiten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Is het een uitgemaakte zaak dat de Europese Commissie onze overheid is?
Ja, het is het dagelijks bestuur van de Europese Unie.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:@Eilander:
Formeel-juridisch gezien niet. De EU is een soort statenbond met beperkte bevoegdheden en je kunt er ook uit treden. Kijk maar naar Engeland. Maar op veel gebieden komen alle regels uit Brussel. Het Europese Hof gaat boven de Hoge Raad, voor onderwerpen die het Europees recht betreffen. Als Paulus het heeft over machten die over ons gesteld zijn, dan valt de EU daar mijns inziens zeker onder.
Je moet naar de bevoegdheden van de commissie kijken. Daaruit maak ik op dat de EC onderdeel uitmaakt van "de overheid".
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

Wij zijn het geheel eens. Maar Eilander stelde er een kritische vraag bij. Formeel-juridisch is de nationale overheid niet het hoogste gezagsorgaan, maar wel de hoogste overheid, omdat supranationale bevoegdheden alleen met instemming van de nationale overheid ontstaan én ook omkeerbaar zijn.

Dat is ook geen theoretische discussie, zie Engeland. Het is ook niet anders dan met kerkelijke synoden in afgescheiden kringen. Maar het zou mijns inziens erg vreemd zijn om met zo'n redenering niet voor een synode of de Europese Commissie te bidden.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Wij zijn het geheel eens. Maar Eilander stelde er een kritische vraag bij. Formeel-juridisch is de nationale overheid niet het hoogste gezagsorgaan, maar wel de hoogste overheid, omdat supranationale bevoegdheden alleen met instemming van de nationale overheid ontstaan én ook omkeerbaar zijn.
Sommige Europese regels hebben directe werking, ik ben het dus niet met je eens.
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

De directe werking is nog steeds een afgeleide van de aan de EU overgedragen bevoegdheden.

Maar goed. Ik ben benieuwd naar een artikel waarin de stelling wordt verdedigd dat de EU ook een overheid is. Wikipedia denkt er in ieder geval nog anders over.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:De directe werking is nog steeds een afgeleide van de aan de EU overgedragen bevoegdheden.
Is dat laatste relevant? We hebben bevoegdheden overgedragen dus is de EU een wetgevend orgaan.
Online
DDD
Berichten: 28660
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

Kennelijk volgens de dogmatiek wel, anders zou de EU wel als overheid genoemd worden in de literatuur.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schokkend

Bericht door refo »

Zegt Calvijn niet ergens dat je je van concilies niets hoeft aan te trekken als ze tegen Gods Woord ingaan.
De parallel overheid-kerkelijke vergadering zou ik niet als bewijs nemen.
De EU is niet de overheid, nog niet. Als je geen vluchtelingen wilt opnemen, kun je dat weigeren.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend

Bericht door Wandelende »

https://nos.nl/artikel/2205243-wilders- ... -mark.html

Hij (G.W.) gaat m.i nu wel heel erg ver.....
(~)
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Schokkend

Bericht door Framboos »

Blijkbaar krijgt hij wat te weinig aandacht.. wat mij betreft hoeven we hem die aandacht dan ook niet te geven
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schokkend

Bericht door refo »

Je vergeet dat hij zelf ook terecht moet staan in discriminatiezaken.
Plaats reactie