Schokkend

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Schokkend

Bericht door Dodo »

Dat filmpje was grappig, en heel knap in elkaar gezet.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Dodo schreef:
samanthi schreef:Ik wil niet wereldvreemd overkomen maar wat is Lubach?
Lubach doet op zondagavond een tv-programma. Vooral satirisch, geloof ik. Hij maakte wereldfaam een paar maanden geleden met een parodie op Trump. America first, the Netherlands second.
Zo te vinden op youtube.
Dan weten we meteen al waar dit gebrek aan algemene ontwikkeling vandaan komt.
We hebben nooit tv gekeken, zelfs niet op zondag!
Ik kijk ook zelden tv. Maar ik volg de media wel en kijk bij belangrijke uitzendingen het programma terug. Het heeft weinig met op zondag tv-kijken te maken, mijns inziens.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Schokkend

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Dat filmpje was grappig, en heel knap in elkaar gezet.
Welk filmpje? Nu maakt u nieuwsgierig.... : :fi
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schokkend

Bericht door eilander »

Lubach is erg leuk, vind ik en de oudste kinderen vinden dat ook. Maar na het debat dat hij met Segers heeft gehad kwamen we in een gesprek tot de conclusie dat je het beter niet kunt kijken.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Schokkend

Bericht door ejvl »

DDD schreef: Maar als iemand dan ook niet weet wie Bart Jan Spruyt of Antoine Bodar zijn, dan vind ik het moeilijk om nog een serieus gesprek te voeren.
Toch vind ik dit nog steeds een mening. Er is niet iets van een lijstje met namen of dingen welke bij algemene ontwikkeling horen.
Ik vind dat iedereen dient te weten wie Martin Bormann was, of wie Jeanne d’Arc was, of wie Hendrik de Cock was (binnen Reformatorisch Nederland), maar er zijn er genoeg die dit niet zullen weten, wat niet betekent dat ze niet algemeen ontwikkeld zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Schokkend

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
DDD schreef: Maar als iemand dan ook niet weet wie Bart Jan Spruyt of Antoine Bodar zijn, dan vind ik het moeilijk om nog een serieus gesprek te voeren.
Toch vind ik dit nog steeds een mening. Er is niet iets van een lijstje met namen of dingen welke bij algemene ontwikkeling horen.
Ik vind dat iedereen dient te weten wie Martin Bormann was, of wie Jeanne d’Arc was, of wie Hendrik de Cock was (binnen Reformatorisch Nederland), maar er zijn er genoeg die dit niet zullen weten, wat niet betekent dat ze niet algemeen ontwikkeld zijn.
Iets dat iedereen behoort te weten, is een vorm van algemene ontwikkeling. Dus volgens mij kán wat je schrijft niet.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Schokkend

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
DDD schreef: Maar als iemand dan ook niet weet wie Bart Jan Spruyt of Antoine Bodar zijn, dan vind ik het moeilijk om nog een serieus gesprek te voeren.
Toch vind ik dit nog steeds een mening. Er is niet iets van een lijstje met namen of dingen welke bij algemene ontwikkeling horen.
Ik vind dat iedereen dient te weten wie Martin Bormann was, of wie Jeanne d’Arc was, of wie Hendrik de Cock was (binnen Reformatorisch Nederland), maar er zijn er genoeg die dit niet zullen weten, wat niet betekent dat ze niet algemeen ontwikkeld zijn.
Iets dat iedereen behoort te weten, is een vorm van algemene ontwikkeling. Dus volgens mij kán wat je schrijft niet.
Wellicht, maar ik weet zo geen lijstje met namen en dingen die je moet weten voordat je bestempelt kan worden als algemeen ontwikkeld.
Wat is iets dat iedereen moet weten dan? Weten wie Lubach is? Of Bart Jan Spruyt? Of Antoine Bodar? Of ds de Cock?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schokkend

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Dat filmpje was grappig, en heel knap in elkaar gezet.
Dat was zeker leuk, maar hij doet het niet in zn eentje hoor.

Hij heeft in Adieu God gezegd dat christenen raar zijn.

En op CIP staat hij t.o. Segers met bepaalde uitspraken:
https://cip.nl/61154-lubach-vs-segers-d ... een-rijtje
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

@ejvl:
Dat sluit elkaar helemaal niet uit. Ik wist overigens niet wie Martin Bormann was. Maar ik kan me goed voorstellen dat iemand vindt dat ik dat hoor te weten.

Los daarvan las ik juist afgelopen week een interview met een orthodoxe christen die bij Lubach werkt. Ik geloof in Trouw. Het was een leuk interview.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Schokkend

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:
DDD schreef: Maar als iemand dan ook niet weet wie Bart Jan Spruyt of Antoine Bodar zijn, dan vind ik het moeilijk om nog een serieus gesprek te voeren.
Toch vind ik dit nog steeds een mening. Er is niet iets van een lijstje met namen of dingen welke bij algemene ontwikkeling horen.
Ik vind dat iedereen dient te weten wie Martin Bormann was, of wie Jeanne d’Arc was, of wie Hendrik de Cock was (binnen Reformatorisch Nederland), maar er zijn er genoeg die dit niet zullen weten, wat niet betekent dat ze niet algemeen ontwikkeld zijn.
Iets dat iedereen behoort te weten, is een vorm van algemene ontwikkeling. Dus volgens mij kán wat je schrijft niet.
Wellicht, maar ik weet zo geen lijstje met namen en dingen die je moet weten voordat je bestempelt kan worden als algemeen ontwikkeld.
Wat is iets dat iedereen moet weten dan? Weten wie Lubach is? Of Bart Jan Spruyt? Of Antoine Bodar? Of ds de Cock?
Algemene ontwikkeling? dan weten wie Lubach is? Politieke figuren ja, geestelijke leider ja, (kerk) historische figuren ja, maar Lubach? nee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Schokkend

Bericht door Wim Anker »

Ik heb de indruk dat het hier vooral gaat over wat de wereld "algemene ontwikkeling" noemt.
Niet wat de Bijbel als "het beginsel der wijsheid" aanduidt.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

Dat heb je dan heel goed begrepen;-) Daarom hebben we het ook over 'algemene ontwikkeling' en niet over 'het beginsel der wijsheid'. Dat heeft namelijk erg weinig met elkaar te maken.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Schokkend

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Dat heb je dan heel goed begrepen;-) Daarom hebben we het ook over 'algemene ontwikkeling' en niet over 'het beginsel der wijsheid'. Dat heeft namelijk erg weinig met elkaar te maken.

Tja, en zou Lubach dus behoren tot algemene ontwikkeling? Nee het is dom geblaat.
En zou je dus met iemand die zo vaak steken uitdeelt aan het christendom bezig moeten houden.... jezelf ermee moeten vermaken?
Ik meen van niet.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend

Bericht door DDD »

Wij zijn het dus totaal niet eens. Lubach is feitelijk een opinieleider. Iemand die hem niet kent, mist dus een deel van de vaardigheden die nodig zijn om gezaghebbend in onze samenleving te spreken. Voor sommige mensen is dat niet erg, maar voor journalisten, docenten en predikanten wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Schokkend

Bericht door Herman »

Je kunt ook gezaghebbend zijn door uit te gaan van je eigen normen. Als je dat als predikant doet, dan kan de hoorder zelf wel de conclusie trekken.
Dat werkt zo.
a) Ds spreekt: God verbiedt het ijdel gebruik van zijn Naam.
b) Hoorder kijk filmpjes: Lubach neemt daar een loopje mee.
c) Conclusie. God en Lubach horen niet bij elkaar.

Dat de wereld God loochent hoef je niet te onderzoeken. Dat is een gegeven.
Plaats reactie