Schokkend

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Schokkend.

Bericht door Zita »

Sommigen zien wel een probleem als je differentiatie wilt aanbrengen in het PO, terwijl we het in het VO de meest logische zaak van de wereld vinden. Of interpreteer ik nu sommige uitspraken verkeerd?
Ik zie overigens de onderpresteerders bij bosjes uitvallen in de tweede of derde klas van het VO. Ze beginnen op TTO en komen uit op Havo. Niet dat er wat mis is met Havo hoor, voor kinderen met een Havo-brein. Sommigen redden het nog een poosje langer, maar zijn ook dan nog aan het onderpresteren. Bij zaken als een profielwerkstuk (waar je gewoon hard aan moet werken, in plaats van half opletten in de les en het boek thuis een keer doorbladeren) komen ze dan regelmatig in de problemen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Schokkend.

Bericht door JCRyle »

Zita schreef:Sommigen zien wel een probleem als je differentiatie wilt aanbrengen in het PO, terwijl we het in het VO de meest logische zaak van de wereld vinden. Of interpreteer ik nu sommige uitspraken verkeerd?
Ik zie overigens de onderpresteerders bij bosjes uitvallen in de tweede of derde klas van het VO. Ze beginnen op TTO en komen uit op Havo. Niet dat er wat mis is met Havo hoor, voor kinderen met een Havo-brein. Sommigen redden het nog een poosje langer, maar zijn ook dan nog aan het onderpresteren. Bij zaken als een profielwerkstuk (waar je gewoon hard aan moet werken, in plaats van half opletten in de les en het boek thuis een keer doorbladeren) komen ze dan regelmatig in de problemen.
Ik snap eigenlijk nooit zo goed waar het 'hoge-niveau-gedoe' vandaan komt. En dan doel ik hier zowel op sector- en profielwerkstukken, als op de centrale eindexamens. Met vrij weinig inspanning is het afronden van beide goed mogelijk voor een gemiddeld persoon.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Schokkend.

Bericht door Habitat »

Wat betreft onderwijsprestaties zijn ouders redelijk hysterisch aan het worden, vooral in de steden. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een school met lagere citoscores. We doen dus het omgekeerde van wat Merel doet: we fietsen PC-scholen met hogere scores voorbij. Identiteit was bij ons doorslaggevend. Sommige mensen vinden dat raar maar als christen moet je een beetje vreemd zijn en niet te veel mee gaan met de hysterie.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend.

Bericht door Wandelende »

Habitat schreef:Wat betreft onderwijsprestaties zijn ouders redelijk hysterisch aan het worden, vooral in de steden. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een school met lagere citoscores. We doen dus het omgekeerde van wat Merel doet: we fietsen PC-scholen met hogere scores voorbij. Identiteit was bij ons doorslaggevend. Sommige mensen vinden dat raar maar als christen moet je een beetje vreemd zijn en niet te veel mee gaan met de hysterie.
Heel verstandig. Keuze op geloof, identiteit, relatie en verstand maken. CITO is namelijk een overgesubsidieerde organisatie die momentopnames toetst waar nauwelijks langetermijn conclusies aan verbonden kunnen worden.
(~)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend.

Bericht door DDD »

Het gesprek gaat over veel tegelijk. Het uitzoeken van een school die passend onderwijs biedt voor je kinderen, is mijns inziens heel wat anders dan een school te kiezen omdat daar geen kinderen uit achterstandsmilieus op zitten. Maar goed, mensen uit een dorp hebben makkelijk praten. Een achterstandsgezin in Kootwijkerbroek draait normaler mee in de samenleving dan een achterstandsgezin in Rotterdam.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Schokkend.

Bericht door Zita »

JCRyle schreef:
Zita schreef:Sommigen zien wel een probleem als je differentiatie wilt aanbrengen in het PO, terwijl we het in het VO de meest logische zaak van de wereld vinden. Of interpreteer ik nu sommige uitspraken verkeerd?
Ik zie overigens de onderpresteerders bij bosjes uitvallen in de tweede of derde klas van het VO. Ze beginnen op TTO en komen uit op Havo. Niet dat er wat mis is met Havo hoor, voor kinderen met een Havo-brein. Sommigen redden het nog een poosje langer, maar zijn ook dan nog aan het onderpresteren. Bij zaken als een profielwerkstuk (waar je gewoon hard aan moet werken, in plaats van half opletten in de les en het boek thuis een keer doorbladeren) komen ze dan regelmatig in de problemen.
Ik snap eigenlijk nooit zo goed waar het 'hoge-niveau-gedoe' vandaan komt. En dan doel ik hier zowel op sector- en profielwerkstukken, als op de centrale eindexamens. Met vrij weinig inspanning is het afronden van beide goed mogelijk voor een gemiddeld persoon.
Wat bedoel je met 'hoge-niveau-gedoe'?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend.

Bericht door DDD »

Zita schreef:Sommigen zien wel een probleem als je differentiatie wilt aanbrengen in het PO, terwijl we het in het VO de meest logische zaak van de wereld vinden. Of interpreteer ik nu sommige uitspraken verkeerd?
Ik zie overigens de onderpresteerders bij bosjes uitvallen in de tweede of derde klas van het VO. Ze beginnen op TTO en komen uit op Havo. Niet dat er wat mis is met Havo hoor, voor kinderen met een Havo-brein. Sommigen redden het nog een poosje langer, maar zijn ook dan nog aan het onderpresteren. Bij zaken als een profielwerkstuk (waar je gewoon hard aan moet werken, in plaats van half opletten in de les en het boek thuis een keer doorbladeren) komen ze dan regelmatig in de problemen.
Biedt zo'n school dan wel goed onderwijs?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Schokkend.

Bericht door JCRyle »

Zita schreef:
JCRyle schreef:
Zita schreef:Sommigen zien wel een probleem als je differentiatie wilt aanbrengen in het PO, terwijl we het in het VO de meest logische zaak van de wereld vinden. Of interpreteer ik nu sommige uitspraken verkeerd?
Ik zie overigens de onderpresteerders bij bosjes uitvallen in de tweede of derde klas van het VO. Ze beginnen op TTO en komen uit op Havo. Niet dat er wat mis is met Havo hoor, voor kinderen met een Havo-brein. Sommigen redden het nog een poosje langer, maar zijn ook dan nog aan het onderpresteren. Bij zaken als een profielwerkstuk (waar je gewoon hard aan moet werken, in plaats van half opletten in de les en het boek thuis een keer doorbladeren) komen ze dan regelmatig in de problemen.
Ik snap eigenlijk nooit zo goed waar het 'hoge-niveau-gedoe' vandaan komt. En dan doel ik hier zowel op sector- en profielwerkstukken, als op de centrale eindexamens. Met vrij weinig inspanning is het afronden van beide goed mogelijk voor een gemiddeld persoon.
Wat bedoel je met 'hoge-niveau-gedoe'?
Dat er in mijn beleving van het VO meer gemaakt wordt, dan het in werkelijkheid is.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Schokkend.

Bericht door Wandelende »

JCRyle schreef:
Zita schreef:
JCRyle schreef:
Zita schreef:Sommigen zien wel een probleem als je differentiatie wilt aanbrengen in het PO, terwijl we het in het VO de meest logische zaak van de wereld vinden. Of interpreteer ik nu sommige uitspraken verkeerd?
Ik zie overigens de onderpresteerders bij bosjes uitvallen in de tweede of derde klas van het VO. Ze beginnen op TTO en komen uit op Havo. Niet dat er wat mis is met Havo hoor, voor kinderen met een Havo-brein. Sommigen redden het nog een poosje langer, maar zijn ook dan nog aan het onderpresteren. Bij zaken als een profielwerkstuk (waar je gewoon hard aan moet werken, in plaats van half opletten in de les en het boek thuis een keer doorbladeren) komen ze dan regelmatig in de problemen.
Ik snap eigenlijk nooit zo goed waar het 'hoge-niveau-gedoe' vandaan komt. En dan doel ik hier zowel op sector- en profielwerkstukken, als op de centrale eindexamens. Met vrij weinig inspanning is het afronden van beide goed mogelijk voor een gemiddeld persoon.
Wat bedoel je met 'hoge-niveau-gedoe'?
Dat er in mijn beleving van het VO meer gemaakt wordt, dan het in werkelijkheid is.
Juist. Ik denk dat je daar een belangrijk punt benoemd.
De kracht ligt juist in de basis, het normale, het gewone, de standaard dingen.
Alleen de overheid wil graag dat 'er iets meer van wordt gemaakt'.
Overigens is er wel degelijk verschil in en tussen scholen, op allerlei gebied.
(~)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Schokkend.

Bericht door Zita »

JCRyle schreef:
Zita schreef:
JCRyle schreef:
Zita schreef:Sommigen zien wel een probleem als je differentiatie wilt aanbrengen in het PO, terwijl we het in het VO de meest logische zaak van de wereld vinden. Of interpreteer ik nu sommige uitspraken verkeerd?
Ik zie overigens de onderpresteerders bij bosjes uitvallen in de tweede of derde klas van het VO. Ze beginnen op TTO en komen uit op Havo. Niet dat er wat mis is met Havo hoor, voor kinderen met een Havo-brein. Sommigen redden het nog een poosje langer, maar zijn ook dan nog aan het onderpresteren. Bij zaken als een profielwerkstuk (waar je gewoon hard aan moet werken, in plaats van half opletten in de les en het boek thuis een keer doorbladeren) komen ze dan regelmatig in de problemen.
Ik snap eigenlijk nooit zo goed waar het 'hoge-niveau-gedoe' vandaan komt. En dan doel ik hier zowel op sector- en profielwerkstukken, als op de centrale eindexamens. Met vrij weinig inspanning is het afronden van beide goed mogelijk voor een gemiddeld persoon.
Wat bedoel je met 'hoge-niveau-gedoe'?
Dat er in mijn beleving van het VO meer gemaakt wordt, dan het in werkelijkheid is.
Je hoeft niet geniaal of briljant te zijn om VWO te halen. Serieuze werkers met een helder verstand kunnen het prima. Het lijkt me wel een goed streven dat we leerlingen stimuleren om hun talenten op intellectueel gebied daadwerkelijk te benutten, en daarvoor binnen het onderwijs de optimale omstandigheden creëren.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend.

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Op één of andere manier vind ik het een beetje naar klinken. Alsof kinderen van lager opgeleide ouders minder zijn. Je eigen kinderen moeten er in elk geval niet tussen zitten, het idee alleen al. Brrr...
Ik hoop dat ik het verkeerd zie.
Je ziet het deels goed. Nu kom ik weer met een flauwe opmerking dat de Randstad niet gelijk is aan het gebied buiten de Randstad. Er zijn in mijn woonplaats veel zwarte scholen, die bevolkt worden met kinderen uit achterstandsgezinnen. Veelal zijn de ouders niet betrokken bij de school en hebben ze een totaal verschillend beeld over belangrijke waarden in het leven.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend.

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef:De titel is juist heel treffend voor de inhoud van dit topic. Sociaal-economische aspecten die de basis zijn voor de schoolkeuze voor onze kinderen. Want stel je voor dat mijn ontwikkeld kind moet omgaan met kinderen die 'iets' langer nodig hebben of die meer 'doeners' zijn dan 'denkers'. Of stel je voor dat mijn kinderen om moeten gaan met kinderen van minder welgestelde ouders. Dat vind ik schokkend. Want stel je voor dat andere kinderen een belemmering zijn voor de ontwikkeling van mijn kind.
Ik heb waarschijnlijk een ander type school voor ogen, die in de Biblebelt waarschijnlijk niet voorkomt. Namelijk scholen die grotendeels bevolkt worden door kinderen met een andere culturele achtergrond. Vaak zijn dit in mijn woonplaats ook kinderen uit gezinnen met een veel minder goede sociaal-economische positie. Het gaat er helemaal niet om dat deze kinderen minder of minderwaardig zijn, maar wel dusdanig anders dan onze kinderen niet zullen gedijen binnen een dergelijke populatie.
Terwijl mijn inziens de schoolkeuze niet afhangt van sociaal-economische aspecten, maar allereerst van de identiteit. Op wat voor grondslag wordt er onderwijs gegeven? Wat geeft de school mijn kinderen mee? Is het uitgangspunt 'haal alles eruit wat er inzit' of 'Zoekt eerst het Koninkrijk van God'? Subtiel verschil!
In de Biblebelt kun je een keuze maken op basis van identiteit. In de Randstad is die keuze een stuk moeilijker.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend.

Bericht door Ambtenaar »

JCRyle schreef: Misschien doe ik dat inderdaad. Maar als je niet wilt dat je kinderen onderwijs volgen met kinderen vanuit een ander 'milieu', dan vraag ik mij oprecht af of dat veel anders is dan het niet willen laten omgaan met dergelijke kinderen.
Ik kan je een voorbeeld geven. Mijn zoontje wilde graag met een klasgenootje spelen na schooltijd. Toen mijn vrouw hem om 5 uur kwam ophalen was enkel een oudere broer aanwezig, terwijl mijn zoontje en zijn klasgenootje enkel tv hadden gekeken.
Maar het sociale aspect is ook zeer belangrijk in het onderwijs. Is de sociale ontwikkeling dan alleen mogelijk met kinderen vanuit het eigen milieu of is het juist ook noodzakelijk dat men om leert gaan met mensen die het sociaal-economisch minder hebben, nog los van intellectuele verschillen?
Misschien drukte ik mij onvolledig uit. Het gaat niet enkel om sociaal-economische positie, maar ook om waarden.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend.

Bericht door Ambtenaar »

Habitat schreef:Wat betreft onderwijsprestaties zijn ouders redelijk hysterisch aan het worden, vooral in de steden. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een school met lagere citoscores. We doen dus het omgekeerde van wat Merel doet: we fietsen PC-scholen met hogere scores voorbij. Identiteit was bij ons doorslaggevend. Sommige mensen vinden dat raar maar als christen moet je een beetje vreemd zijn en niet te veel mee gaan met de hysterie.
In je latere leven heb je veel profijt van goede schoolprestaties. En waarom zou je er niet uit willen halen wat in je zit? Je hebt je talenten niet voor niets gekregen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schokkend.

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Habitat schreef:Wat betreft onderwijsprestaties zijn ouders redelijk hysterisch aan het worden, vooral in de steden. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een school met lagere citoscores. We doen dus het omgekeerde van wat Merel doet: we fietsen PC-scholen met hogere scores voorbij. Identiteit was bij ons doorslaggevend. Sommige mensen vinden dat raar maar als christen moet je een beetje vreemd zijn en niet te veel mee gaan met de hysterie.
In je latere leven heb je veel profijt van goede schoolprestaties. En waarom zou je er niet uit willen halen wat in je zit? Je hebt je talenten niet voor niets gekregen.
Zo staan wij er ook in.

@Habitat
Wij hebben in eerste instantie gekozen voor de indentiteit van een school en vervolgens een afweging gemaakt op basis van populatie en scores. Dat betekent voor ons, als ouders, een behoorlijke (tijds)investering, omdat de school 5 km fietsen bij ons vandaan is, terwijl er ook een goede school recht tegenover ons huis staat.
Plaats reactie