Schokkend

merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schokkend.

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:Ik voel mij toch wel wat ongemakkelijk bij deze discussie. In ons gezin zijn een aantal 'slimme' kinderen en een aantal - tja, hoe noemen we die?- kinderen die hun kwaliteiten niet in het halen van hoge cijfers hebben.

Moet ik verschillende scholen gaan zoeken? is het wel goed om scholen te hebben met meer intelligente kinderen en scholen met minder intelligente kinderen, of scholen waar meer hoger opgeleiden hun kinderen brengen (vaak ook wat beter in de slappe was) en andere scholen? Ik heb daar een grote afkeer van. Vooral als christenen zouden we zo niet moeten denken, omdat een ieder door God geschapen is met zijn of haar kwaliteiten en dat de vermenging daarvan een samenleving (en een school) beter maakt.

Veel meer moeten we kijken naar het onderwijs(systeem). Dat is door alle opgelegde veranderingen en verwachtingen in verwarring, lijkt het wel. Ik denk dat we naar zeer goed geschoolde (universiteit) en betaalde leerkrachten moeten, die de tijd en kunde hebben om ieder kind te geven wat het nodig heeft.

Ik vind het zo jammer als we de scholen gaan selecteren op opleidingsniveau van de ouders of dat soort criteria.
De school van onze kinderen zit niet beter in de slappe was dan andere scholen. Ook de vrijwillige bijdrage is minimaal i.t.t. veel 'witte' scholen in een stad. Wel staat het in een wijk met hoger opgeleide mensen. Wij hebben in eerste instantie gekozen voor deze school, omdat het een positieve PC school en bij ons in de buurt deze school al niet te vinden was. Wij fietsen wel een andere positief christelijke school voorbij, omdat wij het niveau van onderwijs ook erg belangrijk vinden en dit verschil duidelijk bleek uit de gesprekken die wij hadden met de diverse ouders die hun kinderen op biede scholen hadden.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Schokkend.

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik ben het wel met Wim Anker eens. Het beste voor je kind is meer dan intellectuele uitdaging. Ook al blijf ik van mening dat de ideeën daarover gebaseerd zijn op misverstanden. Of het is een eufemisme voor osm-cultuur.
De school waar onze kinderen naar toe gaan komen uit gezinnen die vergelijkbaar zijn met ons eigen gezin voor wat betreft opleidingsniveau en sociaal-economische positie. Als ouder kies je wat het beste is voor je kind. Je kinderen sturen naar een school met een populatie die weinig herkenning oproept, is mijns inziens niet bevorderlijk voor hun ontwikkeling.
Daar geloof ik dus niets van.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Schokkend.

Bericht door merel »

Ik geloof dat zeker wel en heb het bij familie gezien. Mijn neefje en nichtje zaten zo totaal niet op hun plek bij hun vorige school. De sociaal- economische positie van hun ouders en het opleidingsniveau verschilden totaal met de rest van de klas dat zij weinig tot geen aansluiting vonden. Op hun nieuwe school gaat het veel beter. Ik zeg niet dat dit voor elk kind geldt, maar wel voor veel kinderen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schokkend.

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik ben het wel met Wim Anker eens. Het beste voor je kind is meer dan intellectuele uitdaging. Ook al blijf ik van mening dat de ideeën daarover gebaseerd zijn op misverstanden. Of het is een eufemisme voor osm-cultuur.
De school waar onze kinderen naar toe gaan komen uit gezinnen die vergelijkbaar zijn met ons eigen gezin voor wat betreft opleidingsniveau en sociaal-economische positie.
De zin loopt niet helemaal goed, maar ik begrijp wat je wilt zeggen. In z'n algemeenheid, bedoel je dan neem ik aan? Je kunt toch niet een school hebben waar alleen maar hoogopgeleide ouders hun kinderen naar toesturen?
En daarnaast is zelf hoogopgeleid zijn geen garantie voor een hoge intelligentie van de kinderen, en andersom.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Schokkend.

Bericht door CvdW »

Er zijn scholen speciaal voor hoogbegaafden. Helaas zijn dit openbare scholen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend.

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: De zin loopt niet helemaal goed, maar ik begrijp wat je wilt zeggen. In z'n algemeenheid, bedoel je dan neem ik aan? Je kunt toch niet een school hebben waar alleen maar hoogopgeleide ouders hun kinderen naar toesturen?
En daarnaast is zelf hoogopgeleid zijn geen garantie voor een hoge intelligentie van de kinderen, en andersom.
In de buurt waar wij wonen, wonen gemiddeld genomen mensen die hoger dan gemiddeld zijn opgeleid. Natuurlijk is het opleidingsniveau van de ouders geen maatstaf voor de intelligentie van de kinderen, maar al vroeg dit wordt al vroeg duidelijk, onder meer op het kinderdagverblijf.

Overigens heb je in onze woonplaats zogenaamd Athena onderwijs. Dit is een onderwijsvorm speciaal gericht op hoogbegaafde kinderen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Schokkend.

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Daar geloof ik dus niets van.
Ik ken uit mijn directe omgeving een aantal voorbeelden. Als mensen met hun kinderen een sociaal experiment willen aangaan, vind ik dat prima. Mijn eigen kinderen doe ik dat niet aan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Schokkend.

Bericht door Mara »

CvdW schreef:Er zijn scholen speciaal voor hoogbegaafden. Helaas zijn dit openbare scholen.
Daar zou ik mijn kind nooit opdoen.
In hoogbegaafdheid heb je net zo goed verschillen. Er zijn kinderen die superslim zijn, maar sociaal zeer onhandig.
Wie kent niet de wijsneus, zo'n vroeg ouwelijk kind dat iedereen verbetert.
Er is een middengroep, de kinderen die gewoon goed kunnen leren en zich prima handhaven.
En je hebt verschil tussen hoogbegaafd en hoogintelligent.
Een hoogintelligent kind kent de antwoorden, een hoogbebegaafde heeft altijd vragen.
De eerste leert gemakkelijk, de tweede weet het vaak al.
H.I. beantwoordt de gestelde vragen, de H.B. discussieert, is kritisch en hanteert stellingen.
merel schreef:Mijn neefje en nichtje zaten zo totaal niet op hun plek bij hun vorige school. De sociaal- economische positie van hun ouders en het opleidingsniveau verschilden totaal met de rest van de klas dat zij weinig tot geen aansluiting vonden. Op hun nieuwe school gaat het veel beter. Ik zeg niet dat dit voor elk kind geldt, maar wel voor veel kinderen.
Heb je het hier over basisonderwijs?
De middelbare school mochten onze kinderen zelf kiezen. We zijn op verschillende scholen wezen "snuffelen" en aan de hand daarvan bepaalden zij hun keuze. Zij moeten er tenslotte 5 of 6 jaren doorbrengen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schokkend.

Bericht door refo »

Rare titel heeft deze discussie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schokkend.

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Daar geloof ik dus niets van.
Ik ken uit mijn directe omgeving een aantal voorbeelden. Als mensen met hun kinderen een sociaal experiment willen aangaan, vind ik dat prima. Mijn eigen kinderen doe ik dat niet aan.
Op één of andere manier vind ik het een beetje naar klinken. Alsof kinderen van lager opgeleide ouders minder zijn. Je eigen kinderen moeten er in elk geval niet tussen zitten, het idee alleen al. Brrr...
Ik hoop dat ik het verkeerd zie.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Schokkend.

Bericht door JCRyle »

De titel is juist heel treffend voor de inhoud van dit topic. Sociaal-economische aspecten die de basis zijn voor de schoolkeuze voor onze kinderen. Want stel je voor dat mijn ontwikkeld kind moet omgaan met kinderen die 'iets' langer nodig hebben of die meer 'doeners' zijn dan 'denkers'. Of stel je voor dat mijn kinderen om moeten gaan met kinderen van minder welgestelde ouders. Dat vind ik schokkend. Want stel je voor dat andere kinderen een belemmering zijn voor de ontwikkeling van mijn kind.
Terwijl mijn inziens de schoolkeuze niet afhangt van sociaal-economische aspecten, maar allereerst van de identiteit. Op wat voor grondslag wordt er onderwijs gegeven? Wat geeft de school mijn kinderen mee? Is het uitgangspunt 'haal alles eruit wat er inzit' of 'Zoekt eerst het Koninkrijk van God'? Subtiel verschil!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Schokkend.

Bericht door Dodo »

Je haalt er nu meer uit dan er door sommige posters is gezegd.
Bovendien moet je niet onderschatten hoe moeilijk het is voor een kind om acht jaar op een basisschool te zitten waar het niet goed opgevangen en begeleid wordt. Op een of andere manier vinden we dat minder begaafde kinderen goed geholpen moeten worden, maar meer intelligente kinderen moeten maar een beetje inbinden of zich aanpassen?
Het lijkt me alleen maar logisch dat je voor je kind zoekt naar een school waar het tot zijn recht komt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Schokkend.

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Je haalt er nu meer uit dan er door sommige posters is gezegd.
Bovendien moet je niet onderschatten hoe moeilijk het is voor een kind om acht jaar op een basisschool te zitten waar het niet goed opgevangen en begeleid wordt. Op een of andere manier vinden we dat minder begaafde kinderen goed geholpen moeten worden, maar meer intelligente kinderen moeten maar een beetje inbinden of zich aanpassen?
Het lijkt me alleen maar logisch dat je voor je kind zoekt naar een school waar het tot zijn recht komt.
Mijn indruk is juist dat er op scholen tegenwoordig goed aandacht is voor beide kanten, maar misschien is dat niet overal zo. Als het maar niet zo is dat we onze kinderen bewust of onbewust leren neer te kijken op kinderen uit een ander sociaal milieu.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Schokkend.

Bericht door JCRyle »

Dodo schreef:Je haalt er nu meer uit dan er door sommige posters is gezegd.
Bovendien moet je niet onderschatten hoe moeilijk het is voor een kind om acht jaar op een basisschool te zitten waar het niet goed opgevangen en begeleid wordt. Op een of andere manier vinden we dat minder begaafde kinderen goed geholpen moeten worden, maar meer intelligente kinderen moeten maar een beetje inbinden of zich aanpassen?
Het lijkt me alleen maar logisch dat je voor je kind zoekt naar een school waar het tot zijn recht komt.
Misschien doe ik dat inderdaad. Maar als je niet wilt dat je kinderen onderwijs volgen met kinderen vanuit een ander 'milieu', dan vraag ik mij oprecht af of dat veel anders is dan het niet willen laten omgaan met dergelijke kinderen. Het zou niet goed zijn voor de ontwikkeling van het kind, waar vraagtekens achter te zetten zijn. Het ligt er alleen aan wat je voor ontwikkeling voorstaat. Is dat alleen maar het intellect vergroten en alles wat daarin zit er uit te halen. Zeker het is een belangrijk aspect van onderwijs, daar draait onderwijs ook om. Maar het sociale aspect is ook zeer belangrijk in het onderwijs. Is de sociale ontwikkeling dan alleen mogelijk met kinderen vanuit het eigen milieu of is het juist ook noodzakelijk dat men om leert gaan met mensen die het sociaal-economisch minder hebben, nog los van intellectuele verschillen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Schokkend.

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Je haalt er nu meer uit dan er door sommige posters is gezegd.
Bovendien moet je niet onderschatten hoe moeilijk het is voor een kind om acht jaar op een basisschool te zitten waar het niet goed opgevangen en begeleid wordt. Op een of andere manier vinden we dat minder begaafde kinderen goed geholpen moeten worden, maar meer intelligente kinderen moeten maar een beetje inbinden of zich aanpassen?
Het lijkt me alleen maar logisch dat je voor je kind zoekt naar een school waar het tot zijn recht komt.
Ik heb nare ervaringen met een school,van mijn kinderen waar wat mee aan de hand was, oa dyslectie, werd gezegd dat er niets mee was en alle plus punten vergroot, mijn jongste daarentegen, is hoger begaaft, hij kon op de kleuterschool al lezen en rekenen, bij hem werden alle minpunten uit de kast gehaald, waarom dit was weet ik niet, drie zijn naar speciaal onderwijs gegaan en hebben alledrie een goede opleiding en redden het prima, dat was beslist niet als ze op regulier onderwijs gebleven zijn, omdat de school opgeheven werd hebben de jongste drie op een gewone PC school gezeten ipv een reformatorische, deze school had meteen oog voor mijn jongste zoon en hij kreeg verdiepingsstof zodat hij zich niet hoefde te vervelen.

Nu ligt het hier er niet aan of het een refo school is of een PC het gaat om het hele klimaat binnen het team, daar staat of valt het mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie