Erdee

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Is het RD echt onze krant nog? Onze reformatorische krant? Het is als met dit forum: Er is geen alternatief.
Gisteren merkte ds. ook op (ben dus toch niet de enige) dat het RD in het kader van 500 jaar Reformatie ook erg slap was. Er werd meer gesproken over wat roomsen en protestanten bindt dan dat er gewezen wordt op de grote kloof die er ligt. Alle mooie woorden van Rome ten spijt. Rome heeft nog niets herroepen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Is het RD echt onze krant nog? Onze reformatorische krant? Het is als met dit forum: Er is geen alternatief.
Gisteren merkte ds. ook op (ben dus toch niet de enige) dat het RD in het kader van 500 jaar Reformatie ook erg slap was. Er werd meer gesproken over wat roomsen en protestanten bindt dan dat er gewezen wordt op de grote kloof die er ligt. Alle mooie woorden van Rome ten spijt. Rome heeft nog niets herroepen.
Dit forum heeft diverse alternatieven gehad...
Nu heb je altijd nog het alternatief om te stoppen. Bij een krant is dat wellicht moeilijker, je wilt je nieuws ergens vandaan halen.
-
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:Is het RD echt onze krant nog? Onze reformatorische krant? Het is als met dit forum: Er is geen alternatief.
Gisteren merkte ds. ook op (ben dus toch niet de enige) dat het RD in het kader van 500 jaar Reformatie ook erg slap was. Er werd meer gesproken over wat roomsen en protestanten bindt dan dat er gewezen wordt op de grote kloof die er ligt. Alle mooie woorden van Rome ten spijt. Rome heeft nog niets herroepen.
Dit forum heeft diverse alternatieven gehad...
Nu heb je altijd nog het alternatief om te stoppen. Bij een krant is dat wellicht moeilijker, je wilt je nieuws ergens vandaan halen.
Stoppen zou wijs zijn, maar ja, daarvoor moet je wel wijs zijn. En kracht hebben. En wat ais je wijsheid en kracht mist?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Is het RD echt onze krant nog? Onze reformatorische krant? Het is als met dit forum: Er is geen alternatief.
Gisteren merkte ds. ook op (ben dus toch niet de enige) dat het RD in het kader van 500 jaar Reformatie ook erg slap was. Er werd meer gesproken over wat roomsen en protestanten bindt dan dat er gewezen wordt op de grote kloof die er ligt. Alle mooie woorden van Rome ten spijt. Rome heeft nog niets herroepen.
En wat had het RD moeten doen om niet slap te zijn in jouw ogen?

Er is een fundamenteel verschil tussen de tijd van de Reformatie en de tijd van nu, nl. dat de kerk maatschappelijke gezien grotendeels is gemarginaliseerd. In de huidige tijd is het daarom volgens mij niet wenselijk dat leerstellige verschillen op de spits worden gedreven, maar juist wordt gekeken naar die zaken waar gelijk over wordt gedacht. Zonder daarbij overigens de verschillen te negeren.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Is het RD echt onze krant nog? Onze reformatorische krant? Het is als met dit forum: Er is geen alternatief.
Gisteren merkte ds. ook op (ben dus toch niet de enige) dat het RD in het kader van 500 jaar Reformatie ook erg slap was. Er werd meer gesproken over wat roomsen en protestanten bindt dan dat er gewezen wordt op de grote kloof die er ligt. Alle mooie woorden van Rome ten spijt. Rome heeft nog niets herroepen.
En wat had het RD moeten doen om niet slap te zijn in jouw ogen?

Er is een fundamenteel verschil tussen de tijd van de Reformatie en de tijd van nu, nl. dat de kerk maatschappelijke gezien grotendeels is gemarginaliseerd. In de huidige tijd is het daarom volgens mij niet wenselijk dat leerstellige verschillen op de spits worden gedreven, maar juist wordt gekeken naar die zaken waar gelijk over wordt gedacht. Zonder daarbij overigens de verschillen te negeren.
Zo gaat ie goed! Doorgaan zo! :oO
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Zo gaat ie goed! Doorgaan zo!
Ik stel jou gewoon een vraag om je negatieve kwalificatie te duiden. Ik heb geen enkel probleem met je verwijt (en dat van een predikant) dat het RD zich te slap opstelt richting de Rooms-Katholieke kerk, tenzij je dit niet van argumenten kunt voorzien. Dit laatste is vooralsnog het geval.

Mijn opvatting heb ik inmiddels met je gedeeld.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Zo gaat ie goed! Doorgaan zo!
Ik stel jou gewoon een vraag om je negatieve kwalificatie te duiden. Ik heb geen enkel probleem met je verwijt (en dat van een predikant) dat het RD zich te slap opstelt richting de Rooms-Katholieke kerk, tenzij je dit niet van argumenten kunt voorzien. Dit laatste is vooralsnog het geval.

Mijn opvatting heb ik inmiddels met je gedeeld.
Waarschuwen tegen de leer van Rome. Dat ontbreekt vooral. Gisteren kwam het ter sprake met de behandeling van het verschil tussen de Roomse sacramentenleer en de protestantse. Waar gronden de roomsen hun sacramenten op? Op traditie en apocriefe boeken.
Overigens, reageren wordt anders, dat leert de praktijk, als je veel wordt tegengesproken en je diepste overtuiging regelmatig gekarikaturiseerd wordt. Begrijpt iemand dat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:
Waarschuwen tegen de leer van Rome.
De 'leer van Rome' is voor mij een containerbegrip. Persoonlijk kan ik daar niet zoveel mee. Ik vraag mij ook af in hoeverre gemeenteleden heden ten dage nog een juist beeld hebben van hetgeen de RK-kerk leert.
Gisteren kwam het ter sprake met de behandeling van het verschil tussen de Roomse sacramentenleer en de protestantse. Waar gronden de roomsen hun sacramenten op? Op traditie en apocriefe boeken.
De sacramenten van de RK-kerk zijn gebaseerd op de canon, niet op de traditie en apocriefe boeken. Dat is alvast één misverstand.
Overigens, reageren wordt anders, dat leert de praktijk, als je veel wordt tegengesproken en je diepste overtuiging regelmatig gekarikaturiseerd wordt. Begrijpt iemand dat?
Dat begrijp ik, omdat je weinig herkenning ziet.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Waar grondt de RKK de 7 sacramenten op? En waar grond de RKK het vagevuur op? En het aanbidden van Maria als Middelares? En het pausschap?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Waar grondt de RKK de 7 sacramenten op?
Hier tref je informatie aan waar de zeven sacramenten op gebaseerd zijn. Lijkt me niet onbijbels. Jou wel?
En waar grond de RKK het vagevuur op?
Hierop.
En het aanbidden van Maria als Middelares?
Een citaat: Volgens de officiële kerkelijke leer kan Maria nooit de plaats van Jezus als Verlosser van de zonde vervangen en verwijst zij altijd naar Jezus als de werkelijke Middelaar tussen de mens en God.
En het pausschap?
Men ziet de Paus als opvolger van Petrus
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Erdee

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Is het RD echt onze krant nog? Onze reformatorische krant? Het is als met dit forum: Er is geen alternatief.
Gisteren merkte ds. ook op (ben dus toch niet de enige) dat het RD in het kader van 500 jaar Reformatie ook erg slap was. Er werd meer gesproken over wat roomsen en protestanten bindt dan dat er gewezen wordt op de grote kloof die er ligt. Alle mooie woorden van Rome ten spijt. Rome heeft nog niets herroepen.
Wij hebben ook nog niets herroepen.
Verder vond ik het mooi dat afgelopen zaterdag zowel protestantse als katholieke christenen samen meeliepen met de Mars voor het leven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Waar grondt de RKK de 7 sacramenten op? En waar grond de RKK het vagevuur op? En het aanbidden van Maria als Middelares? En het pausschap?
Vagevuur:
Op 2 Mak. 12:42-45 (maar daar heb je als protestant niet zoveel aan, omdat het een apocrief werk is).
Verder op 1 Kor 3:10-15 (waar Paulus spreekt van een wegbranden van werken en een redding ‘als door vuur heen’)
En op: Mat.12:32 (waar Jezus spreekt van de zonde tegen de Heilige Geest welk niet vergeven zal worden 'noch in deze eeuw, noch in de
toekomstige eeuw’)
Verder nog: Mat.5:26 en Mat. 18:34 en 2Tim.1:18.

Pausschap:
Mat. 16:18

Die 7 sacramenten zou ik niet weten; de Maria-aanbidding volgens mij op Lukas 1:48b (..van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

En voor zulke vragen kun je natuurlijk altijd de RK-catechismus raadplegen.

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... t=Vagevuur
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:En voor zulke vragen kun je natuurlijk altijd de RK-catechismus raadplegen.

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... t=Vagevuur
Je kunt beter een goede catechismuspreek luisteren of lezen. Daar zit meer lering in. Sorry voor de opmerking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Erdee

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:Is het RD echt onze krant nog? Onze reformatorische krant? Het is als met dit forum: Er is geen alternatief.
Gisteren merkte ds. ook op (ben dus toch niet de enige) dat het RD in het kader van 500 jaar Reformatie ook erg slap was. Er werd meer gesproken over wat roomsen en protestanten bindt dan dat er gewezen wordt op de grote kloof die er ligt. Alle mooie woorden van Rome ten spijt. Rome heeft nog niets herroepen.
Ik verwacht van een krant nieuws en een weergave van de diverse opvattingen. Bestrijden van anderen, van andere kerken of het formuleren van theologische visies kunnen we beter aan theologen over laten. Dat is dus iets voor je ds, en niet voor het RD. Je ds had een opiniestuk in kunnen sturen m.b.t. 500 jaar reformatie.
Plaats reactie