Erdee

DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Toch vind ik dat wel een beetje een twijfelachtig onderscheid. Want er zijn heel wat autodidacten die op deelonderwerpen een stuk deskundiger zijn dan theologen. Het ontbreken van academische vorming en reflectie op zich kan natuurlijk wel een probleem zijn. Maar ik ben niet per definitie overtuigd van de deskundigheid van academici, ook al ben ik er zelf ook een.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Zeemeeuw schreef:Als ik goed geinformeerd ben, behoort de dogmatiek van ds. G.H. Kersten (gelukkig) nog steeds tot de lesstof aan Theologische school in Rotterdam en zal dus doorwerken in de gemeenten. Ik durf de stelling wel aan dat, dat het kennen van deze dogmatiek, de (ook oudere) preken in de GG en GGiN in veel gevallen beter verstaanbaar maakt. In die zin vond ik de oproep van Anker wel op zijn plaats.

Maar gelukkig! is de dogmatiek van Kersten niet de enige dogmatiek die bestudeerd wordt.
Op de CGO werd zelfs ivm de accreditatie geadviseerd om lesstof van echte theologen te behandelen ipv alleen een dogmatiek van een autodidact.
Hoe waardevol deze dogmatiek in onze ogen misschien ook kan zijn. Maar uiteindelijk was ds Kersten geen echte theoloog.
Dat lijkt me inderdaad verstandig, om op een HBO-opleiding iets breder te kijken.
Wat ik alleen heb aangegeven dat de dogmatiek van ds. Kersten zou helpen om inzicht te krijgen in de leer die men door het doen van belijdenis onderschrijft. Ik meen dat in de GG en GGiN het Kort Begrip van ds. Kersten nog heel veel wordt gebruikt in de belijdeniscatechisatielessen. Dus het is niet zo vreemd dat ik met deze dogmatiek kom. En voor de GGiN-ers, maar ook voor GG'ers zou de dogmatiek van dr. Steenblok een goede aanvulling zijn. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, dit is wel een werk van een echte theoloog.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Erdee

Bericht door WimA »

Anker schreef:
Wilhelm schreef:
Zeemeeuw schreef:Als ik goed geinformeerd ben, behoort de dogmatiek van ds. G.H. Kersten (gelukkig) nog steeds tot de lesstof aan Theologische school in Rotterdam en zal dus doorwerken in de gemeenten. Ik durf de stelling wel aan dat, dat het kennen van deze dogmatiek, de (ook oudere) preken in de GG en GGiN in veel gevallen beter verstaanbaar maakt. In die zin vond ik de oproep van Anker wel op zijn plaats.

Maar gelukkig! is de dogmatiek van Kersten niet de enige dogmatiek die bestudeerd wordt.
Op de CGO werd zelfs ivm de accreditatie geadviseerd om lesstof van echte theologen te behandelen ipv alleen een dogmatiek van een autodidact.
Hoe waardevol deze dogmatiek in onze ogen misschien ook kan zijn. Maar uiteindelijk was ds Kersten geen echte theoloog.
Dat lijkt me inderdaad verstandig, om op een HBO-opleiding iets breder te kijken.
Wat ik alleen heb aangegeven dat de dogmatiek van ds. Kersten zou helpen om inzicht te krijgen in de leer die men door het doen van belijdenis onderschrijft. Ik meen dat in de GG en GGiN het Kort Begrip van ds. Kersten nog heel veel wordt gebruikt in de belijdeniscatechisatielessen. Dus het is niet zo vreemd dat ik met deze dogmatiek kom. En voor de GGiN-ers, maar ook voor GG'ers zou de dogmatiek van dr. Steenblok een goede aanvulling zijn. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, dit is wel een werk van een echte theoloog.
Voor alle duidelijkheid, de CGO is z'n accreditatie al zeer lang kwijt. (en daarmee is het geen HBO) En de reden was m.i. niet het gebruik van alleen de dogmatiek van ds. Kersten.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Wat was dan wel de reden? Daar ben ik dan toch wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Ik ben ook wel benieuwd ja.
Volgens Wilhelm is het gelukkig dat op de CGO niet alleen de dogmatiek van ds. Kersten wordt bestudeerd. Mijn idee was dat het een HBO-opleiding was. Maar een blik op de site leert me dat dit te hoog gegrepen is.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Erdee

Bericht door Auto »

WimA schreef:
Voor alle duidelijkheid, de CGO is z'n accreditatie al zeer lang kwijt. (en daarmee is het geen HBO) En de reden was m.i. niet het gebruik van alleen de dogmatiek van ds. Kersten.
Waar haal je dit vandaan, want volgens mij geeft de site aan dat ze nog steeds HBO zijn

http://www.cgo.nu/subpage2.php?spid=3

En daarnaast wordt het propedeuse certificaat nog steeds geaccepteerd voor studie aan www theologische faculteit
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:
WimA schreef:
Voor alle duidelijkheid, de CGO is z'n accreditatie al zeer lang kwijt. (en daarmee is het geen HBO) En de reden was m.i. niet het gebruik van alleen de dogmatiek van ds. Kersten.
Waar haal je dit vandaan, want volgens mij geeft de site aan dat ze nog steeds HBO zijn

http://www.cgo.nu/subpage2.php?spid=3

En daarnaast wordt het propedeuse certificaat nog steeds geaccepteerd voor studie aan www theologische faculteit
Als je de nieuwsbrieven leest (2014) is er inderdaad geen accreditatie. Daarmee zijn ze dus geen officiële HBO.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Erdee

Bericht door Auto »

Anker schreef:
Auto schreef:
WimA schreef:
Voor alle duidelijkheid, de CGO is z'n accreditatie al zeer lang kwijt. (en daarmee is het geen HBO) En de reden was m.i. niet het gebruik van alleen de dogmatiek van ds. Kersten.
Waar haal je dit vandaan, want volgens mij geeft de site aan dat ze nog steeds HBO zijn

http://www.cgo.nu/subpage2.php?spid=3

En daarnaast wordt het propedeuse certificaat nog steeds geaccepteerd voor studie aan www theologische faculteit
Als je de nieuwsbrieven leest (2014) is er inderdaad geen accreditatie. Daarmee zijn ze dus geen officiële HBO.
Ik haal dat er niet uit. Er staat dat er bezwaar is ingediend en dat er een periode van herstel is opgelegd. Dat wil niet zeggen dat ze de accreditatie kwijt zijn, maar dat als de opleiding niet verbeterd wordt dat ze die dan kwijtraken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:
Anker schreef:
Auto schreef:
WimA schreef:
Voor alle duidelijkheid, de CGO is z'n accreditatie al zeer lang kwijt. (en daarmee is het geen HBO) En de reden was m.i. niet het gebruik van alleen de dogmatiek van ds. Kersten.
Waar haal je dit vandaan, want volgens mij geeft de site aan dat ze nog steeds HBO zijn

http://www.cgo.nu/subpage2.php?spid=3

En daarnaast wordt het propedeuse certificaat nog steeds geaccepteerd voor studie aan www theologische faculteit
Als je de nieuwsbrieven leest (2014) is er inderdaad geen accreditatie. Daarmee zijn ze dus geen officiële HBO.
Ik haal dat er niet uit. Er staat dat er bezwaar is ingediend en dat er een periode van herstel is opgelegd. Dat wil niet zeggen dat ze de accreditatie kwijt zijn, maar dat als de opleiding niet verbeterd wordt dat ze die dan kwijtraken.
De lerarenopleiding is wel HBO-geaccrediteerd tot 31 december 2014, de PW-variant sinds 2005 al niet meer. Het ligt dus inderdaad wat genuanceerder.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Erdee

Bericht door Luther »

Anker schreef:De lerarenopleiding is wel HBO-geaccrediteerd tot 31 december 2014, de PW-variant sinds 2005 al niet meer. Het ligt dus inderdaad wat genuanceerder.
Hoe komt dat?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Erdee

Bericht door Auto »

Anker schreef: De lerarenopleiding is wel HBO-geaccrediteerd tot 31 december 2014, de PW-variant sinds 2005 al niet meer. Het ligt dus inderdaad wat genuanceerder.
Inderdaad Anker en dan nog zijn er veel mogelijkheden. Ik word een beetje moe van al die aantijgingen, overdrijvingen en onwaarheden die zo maar worden geroepen. Geruchten verspreiden die niet waar zijn deugen niet.

Nuance zou wel wat meer een rol mogen spelen hier. Want er is ook nog verschil of het zelf gefinancierd wordt of de aanvraag voor financiering van de overheid. Daar heeft die accreditatie ook mee te maken.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Erdee

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Anker schreef:De lerarenopleiding is wel HBO-geaccrediteerd tot 31 december 2014, de PW-variant sinds 2005 al niet meer. Het ligt dus inderdaad wat genuanceerder.
Hoe komt dat?
Blijkbaar is op enige wijze het hbo-programma niet voldoende voor de accreditatie. Dat kan dus aan heel veel dingen liggen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:
Anker schreef: De lerarenopleiding is wel HBO-geaccrediteerd tot 31 december 2014, de PW-variant sinds 2005 al niet meer. Het ligt dus inderdaad wat genuanceerder.
Inderdaad Anker en dan nog zijn er veel mogelijkheden. Ik word een beetje moe van al die aantijgingen, overdrijvingen en onwaarheden die zo maar worden geroepen. Geruchten verspreiden die niet waar zijn deugen niet.

Nuance zou wel wat meer een rol mogen spelen hier. Want er is ook nog verschil of het zelf gefinancierd wordt of de aanvraag voor financiering van de overheid. Daar heeft die accreditatie ook mee te maken.
Nou ja zeg, ze zijn de accreditatie voor de PW kwijt en voor de lerarenopleiding is het nog maar de vraag of ze hem houden. Zo simpel is het. Dus omdat aantijgingen, overdrijvingen en onwaarheden te noemen gaat wel ver. Niet zo geprikkeld, a.u.b.

Het feit dat de accreditatie kwijtgeraakt is komt doordat de opleiding te theoretisch was en studenten niet voldoende voorbereidde op de praktijk. Met name het onderdeel stage was onvoldoende. Ook was er te weinig keuzemogelijkheid voor de studenten. Ik zeg het nu even uit mijn hoofd, dus wellicht zit ik er een beetje naast, dus Auto, niet gelijk boos worden. :)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Erdee

Bericht door Auto »

Anker schreef: Nou ja zeg, ze zijn de accreditatie voor de PW kwijt en voor de lerarenopleiding is het nog maar de vraag of ze hem houden. Zo simpel is het. Dus omdat aantijgingen, overdrijvingen en onwaarheden te noemen gaat wel ver. Niet zo geprikkeld, a.u.b.

Het feit dat de accreditatie kwijtgeraakt is komt doordat de opleiding te theoretisch was en studenten niet voldoende voorbereidde op de praktijk. Met name het onderdeel stage was onvoldoende. Ook was er te weinig keuzemogelijkheid voor de studenten. Ik zeg het nu even uit mijn hoofd, dus wellicht zit ik er een beetje naast, dus Auto, niet gelijk boos worden. :)
Nou nou, ik noem het roepen van een leugen als
Voor alle duidelijkheid, de CGO is z'n accreditatie al zeer lang kwijt. (en daarmee is het geen HBO)
toch geen sinecure, maar vooruit jij hebt weer je best gedaan om voor hem de kolen uit het vuur te halen.

Daarnaast heeft hij meer geroepen rond de TUA dat kant nog wal raakte en waar we tot op vandaag nog zitten te wachten op de navraag die hij zou doen. Maar vooruit, er van uitgaande dat hij nul op zijn request heeft gekregen, laten we dat ook maar weer voor wat het geweest is.

Er waren grote problemen bij het CGO, maar ze zijn hard aan het werk om het goed te krijgen en grote verbeteringen te maken. Alleen (mijn gevoel is) dat ze dan ook docenten moeten gaan aantrekken die niet van de GG zijn en volgens mij is er dan een blijvend probleem.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:
Voor alle duidelijkheid, de CGO is z'n accreditatie al zeer lang kwijt. (en daarmee is het geen HBO)
toch geen sinecure, maar vooruit jij hebt weer je best gedaan om voor hem de kolen uit het vuur te halen.
1. Het is ingegeven door een opmerking van Wilhelm dat zelfs de CGO vindt dat je naast ds. Kersten vooral wat anders moet lezen. (vrij vertaald). Ik noemde het toen een HBO-opleiding maar dat blijkt het niet te zijn. Vooral omdat naar ik meen Wilhelm de PW-variant heeft gevolgd.

2. Nou ja zeg, wat een flauwigheid, over die kolen.

3. En wat betreft de TUA, sinds de 'dissertatie' van ds. Golverdingen is mijn achting inderdaad niet gestegen. Wanneer zo'n dissertatie vrij gemakkelijk door een 'gewone gemeentepredikant' op vrij fundamentele punten onderuit geschoffeld kan worden en er in een herdruk allerlei aanpassingen moeten komen is er wel iets mis, wellicht. Al heb ik, en dat heb ik al eerder gezegd, weinig verstand van de gang van zaken rond de totstandkoming van zo'n dissertatie. Hét bewijs dat naast academici gewone mensen ook heel verstandige dingen kunnen zeggen.
Plaats reactie