Columns

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Columns

Bericht door Jeremiah »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Ik heb deze column ook gelezen en overdacht. Toch ben ik het niet met Steef Post eens. Ik ben het eens dat er over dit punt verwarring ontstaat, maar deze column geeft geen oplossing. Enerzijds is de gedachte binnen onze gezindte dat de bewuste rechtvaardigmaking een weldaad is die maar weinigen is weg gelegd, anderzijds is de gedachte binnen onze gezindte dat er geen leven is voor de weldaad van de rechtvaardigmaking. (à la ds. Kort). Beiden is niet waar. Wat Steef er nu van maakt begrijp ik niet helemaal. Ik ben een beetje bang dat hij een weg naar de zekerheid plaatst buiten het recht om. Ik weet niet of dit waar is. Een diepe schuldbeleving tegenover een eisende rechtvaardige rechter kan ook een zoete gang zijn. Ik ben wars van mensen die zeggen dat mensen er dan voor ingewonnen worden dat ze naar de hel moeten, dat is onbijbels, maar toch geloof ik dat de beleving van het eisende recht een zoete oefening kan zijn, waardoor Gods kind, om het met Steef te zeggen, voortaan toch de levendmaking van zijn ziel in Christus zoekt door een gelovige toepassing van Gods beloften.

Zoals Steef een weg naar het heil plaatst buiten het recht om, zie je dat overigens in de rechterflank ook. De weldaad van de bewuste rechtvaardigmaking kan makkelijk gemist worden. Niet iedereen komt zover, wordt dan gezegd. Dat is ook een dwaling. Er is wellicht een reformatie nodig, maar Steef maakt het er wat mij betreft niet duidelijker op.
Hier valt me net iets op. Was me nog nooit zo opgevallen. Er wordt nog over het recht gesproken. Het is een onuitsprekelijke zaak om daarvan iets te kennen of onder woorden te brengen. Als onder het heilig recht, de ziel niet
meer vecht, maar billijkt het zondeloon.. enz.
Als je daarvan zaken zo van nabij hebt meegemaakt, dan valt alles weg wat om dat recht heen tracht te gaan. En dat is wat we allemaal doen. We vluchten van de Rechter af, en denken: Dit kan niet anders dan mijn dood worden. Het wordt een zeldzaamheid als daar nog iets van verklaard wordt uit de beleving en de bevinding. Dat is niet na te doen. Hoe geleerd een mens ook is, maar als je hier een eenvoudig kind van hoort dan moet je er onder vallen: Dit is Gods werk.
Begrijpen we dan dat we zoveel missen in veel preken die we tegenwoordig horen? Want nog eens, en hoe vaak wordt dan niet gezegd dat de tekst op iets anders wijst, het is toch zeker waar: Sion zal door Recht verlost worden. En ik kan niet proberen om daar van iets te zeggen. Dat moet beleeft worden.
Mee eens.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Columns

Bericht door Moderamen »

-DIA- schreef: Begrijpen we dan dat we zoveel missen in veel preken die we tegenwoordig horen?
Luister jij dan preken uit de evangelische hoek ofzo?
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Columns

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:Ik heb deze column ook gelezen en overdacht. Toch ben ik het niet met Steef Post eens. Ik ben het eens dat er over dit punt verwarring ontstaat, maar deze column geeft geen oplossing. Enerzijds is de gedachte binnen onze gezindte dat de bewuste rechtvaardigmaking een weldaad is die maar weinigen is weg gelegd, anderzijds is de gedachte binnen onze gezindte dat er geen leven is voor de weldaad van de rechtvaardigmaking. (à la ds. Kort). Beiden is niet waar. Wat Steef er nu van maakt begrijp ik niet helemaal. Ik ben een beetje bang dat hij een weg naar de zekerheid plaatst buiten het recht om. Ik weet niet of dit waar is. Een diepe schuldbeleving tegenover een eisende rechtvaardige rechter kan ook een zoete gang zijn. Ik ben wars van mensen die zeggen dat mensen er dan voor ingewonnen worden dat ze naar de hel moeten, dat is onbijbels, maar toch geloof ik dat de beleving van het eisende recht een zoete oefening kan zijn, waardoor Gods kind, om het met Steef te zeggen, voortaan toch de levendmaking van zijn ziel in Christus zoekt door een gelovige toepassing van Gods beloften.

Zoals Steef een weg naar het heil plaatst buiten het recht om, zie je dat overigens in de rechterflank ook. De weldaad van de bewuste rechtvaardigmaking kan makkelijk gemist worden. Niet iedereen komt zover, wordt dan gezegd. Dat is ook een dwaling. Er is wellicht een reformatie nodig, maar Steef maakt het er wat mij betreft niet duidelijker op.
Hier valt me net iets op. Was me nog nooit zo opgevallen. Er wordt nog over het recht gesproken. Het is een onuitsprekelijke zaak om daarvan iets te kennen of onder woorden te brengen. Als onder het heilig recht, de ziel niet
meer vecht, maar billijkt het zondeloon.. enz.
Als je daarvan zaken zo van nabij hebt meegemaakt, dan valt alles weg wat om dat recht heen tracht te gaan. En dat is wat we allemaal doen. We vluchten van de Rechter af, en denken: Dit kan niet anders dan mijn dood worden. Het wordt een zeldzaamheid als daar nog iets van verklaard wordt uit de beleving en de bevinding. Dat is niet na te doen. Hoe geleerd een mens ook is, maar als je hier een eenvoudig kind van hoort dan moet je er onder vallen: Dit is Gods werk.
Begrijpen we dan dat we zoveel missen in veel preken die we tegenwoordig horen? Want nog eens, en hoe vaak wordt dan niet gezegd dat de tekst op iets anders wijst, het is toch zeker waar: Sion zal door Recht verlost worden. En ik kan niet proberen om daar van iets te zeggen. Dat moet beleeft worden.
DIA, wat vind je van dit antwoord van ds. C. Harinck op Refoweb, waar het gaat over 'Sion zal door recht verlost worden'?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... ht-verlost
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Columns

Bericht door Ad Anker »

Johannes 3:16 schreef:
DIA, wat vind je van dit antwoord van ds. C. Harinck op Refoweb, waar het gaat over 'Sion zal door recht verlost worden'?
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... ht-verlost
Mag ik voor DIA antwoorden? Ik vind het een slecht, oppervlakkig en verkeerd antwoord. Wat vind jij ervan, Johannes 3:16?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Columns

Bericht door -DIA- »

Laat ik dit zeggen: alle theoretische uitleg laar je koud. Alleen het werk van God voelt het leven. Want dat ís het leven.
Laat ieder dan maar zeggen en zich uitputten om er wat van te maken. Het raakt niet, het is puur wetenschap, en studie.
En wetenschap met je verstand is goed, en nodig, maar als er niet meer is laat het je koud. Daar wordt je niet jaloers op.
Dan wil ik ook nog opmerken dat velen te goeder trouw dwalen, want ze hebben het nooit gehoord. Anderzijds is ook zo-een niet te verontschuldigen, of hij/zij dat weet en beseft is wat anders. Meer kan en wil ik er nu niet van zeggen. Voor de nadruk op "kan".
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Columns

Bericht door Nasrani »

Waarop wordt gebaseerd dat het niet buiten het recht om gaat? Ik lees in een antwoord over een diepe schuldbeleving tegenover een eisende rechtvaardige rechter. Is dit duidelijk van uit de bijbel aan te wijzen?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Columns

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Laat ik dit zeggen: alle theoretische uitleg laar je koud. Alleen het werk van God voelt het leven. Want dat ís het leven.
Laat ieder dan maar zeggen en zich uitputten om er wat van te maken. Het raakt niet, het is puur wetenschap, en studie.
En wetenschap met je verstand is goed, en nodig, maar als er niet meer is laat het je koud. Daar wordt je niet jaloers op.
Dan wil ik ook nog opmerken dat velen te goeder trouw dwalen, want ze hebben het nooit gehoord. Anderzijds is ook zo-een niet te verontschuldigen, of hij/zij dat weet en beseft is wat anders. Meer kan en wil ik er nu niet van zeggen. Voor de nadruk op "kan".
Als we gewoon de catechismus naspreken hoeft er geen wetenschap en studie of dogmatiek te zijn maar ook geen vage termen of "ja maar Gods volk leert het zo". (@DIA, ik zeg niet dat jij dit beweert!) De catechismus is duidelijk en eenvoudig.

Is dan God ook niet barmhartig?
God is wel barmhartig , maar Hij is ook rechtvaardig : daarom zo eist zijn gerechtigheid, dat de zonde, welke tegen de allerhoogste majesteit Gods gedaan is, ook met de hoogste, dat is, met de eeuwige straf aan lichaam en ziel gestraft worde.


Hoe zijt gij rechtvaardig voor God?
Alleen door een waar geloof in Jezus Christus ; alzo dat, al is het dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb , en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben , nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds ,uit louter genade mij de volkomen genoegdoening , gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent , evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, die Christus voor mij volbracht heeft , in zoverre ik zulke weldaad met een gelovig hart aanneem.
Vraag 61
Waarom zegt gij, dat gij alleen door het geloof rechtvaardig zijt?
Niet, dat ik vanwege de waardigheid mijns geloofs Gode aangenaam ben; maar daarom, dat alleen de genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus mijn gerechtigheid voor God is , en dat ik die niet ander dan alleen door het geloof aannemen en mij toeeigene kan.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Columns

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:Waarop wordt gebaseerd dat het niet buiten het recht om gaat? Ik lees in een antwoord over een diepe schuldbeleving tegenover een eisende rechtvaardige rechter. Is dit duidelijk van uit de bijbel aan te wijzen?
Geen onrecht is in God gevonden. Als God iets door de vingers zou zien zou Hij geen God meer zijn. God moet de zonde straffen, en kan noch wil die ongestraft laten. God is Recht, dus zal hij door onderwijzing hen die dwalen brengen in het recht spoor. Nooit kan God iets doen wat met zijn deugden strijdt. Zowel zijn genade is volkomen, maar niet minder zijn recht. Er is geen onderscheid in de deugden Gods. Het recht en de genade zijn gelijke deugden van God, en God kan en zal niet dulden dat Zijn deugden worden geschonden. Daar staat heel de Bijbel vol van, als onze ogen daar voor open gaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Columns

Bericht door helma »

Ad Anker schreef:
helma schreef:Volgens mij zegt hij dat een kind van God niet meer met een eisende Rechter van doen heeft maar met een belovend Vader. Een kind van de Vader hoeft niet meer terugverwezen worden naar God als Rechter.
Dat vind ik dan precies te kort door de bocht. De verloren zoon (kind van de Vader) zei: maak mij één van mijn huurlingen, dat zou rechtvaardig zijn. Abraham (kind van de Vader) zei: hoewel ik stof en as ben.

Een duidelijk voorbeeld is Maria aan de voeten van Jezus: Er was liefde maar ook een beven, omdat haar schuld vroeg om recht. Zij moest, net als elk kind van God, leren dat Sion door recht verlost wordt. En niet door de beloften. Het één sluit het ander niet uit. Ik geloof toch dat een kind van de Vader, aanvankelijk getrokken, te maken krijgt met God als Rechter. Jesaja werd geroepen, was een kind van de Vader, maar roept het toch uit: wee mij, want ik verga...

.
Volgens mij zegt SP niet dat je niet meer ervaart dat God Rechter is maar dat een kind van God (die in Christus rechtvaardig is voor God en Hem als Vader mag kennen) niet in de prediking verwezen moet worden naar de Rechter, alsof zijn schuld nog niet betaald is. Is het niet de situatie van de voetwassing, waar de Heere ook tegen Petrus zegt dat hij die hele wasbeurt niet meer nodig heeft.
Wel de dagelijkse reiniging.
Dat een kind van God dat wel zo ervaren kan (was mij geheel...) is nog wel wat anders dan dat gezegd wordt dat het zo moet.
Het voorbeeld van de verloren zoon klopt niet helemaal, volgens verbond was hij kind van God, maar hij kwam daar voor het eerst als rechteloze wegloper terug bij de Vader. Wat Post bedoelt is dat die zoon na de omhelzing van Vader niet meer hoefde te blijven vragen of hij bij de huurlingen gerekend zou worden. Stel dat hij dat wekelijks zou blijven vragen...Dat zou toch verdriet doen aan het Vaderhart! Alsof de zoon zijn liefde niet vertrouwt! (Zie citaat Owen)

En hoe meer de zoon de liefde van Vader ervaart; hoe meer zal hij zich herkennen in wat Abraham belijdt. Stof en as. Hoe is het mogelijk, voor zo een als ik ben! Hoe meer je gaat zien wat het Christus gekost heeft, hoe meer je gaat zien hoe verschrikkelijk je zonden zijn. Juist omdat je zo'n liefdevolle Vader hebt die in Zijn recht je voorgoed had kunnen buitensluiten.
Maar dat is wat anders dan toch weer naar de Rechter gestuurd te worden.

Ik snap wel wat SP bedoelt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6444
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Columns

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Ik snap wel wat SP bedoelt.
Zou je denken?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: RE: Re: Columns

Bericht door helma »

Posthoorn schreef:
helma schreef:Ik snap wel wat SP bedoelt.
Zou je denken?
Misschien denk ik dat hij bedoelt wat ik denk ;-)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Columns

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:
Ik snap wel wat SP bedoelt.
Krijgt een wedergeboren mens met een eisende Rechter van doen?
Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: RE: Re: Columns

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef:
helma schreef:
Ik snap wel wat SP bedoelt.
Krijgt een wedergeboren mens met een eisende Rechter van doen?
@Ad Anker, uit uw vorige postings blijkt het duidelijk dat u dit gelooft. Zou u dit kunnen onderbouwen vanuit het NT?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RE: Re: Columns

Bericht door Ad Anker »

Hendrien schreef:
Ad Anker schreef:
helma schreef:
Ik snap wel wat SP bedoelt.
Krijgt een wedergeboren mens met een eisende Rechter van doen?
@Ad Anker, uit uw vorige postings blijkt het duidelijk dat u dit gelooft. Zou u dit kunnen onderbouwen vanuit het NT?
Even de goede volgorde: eerst een antwoord op bovenstaande vraag.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Columns

Bericht door ejvl »

Ad Anker schreef: Krijgt een wedergeboren mens met een eisende Rechter van doen?
Je stelt de vraag niet aan mij, maar als ik hierop zou antwoorden:
Het ligt er net aan op welk moment je de wedergeboorte plaatst in het geestelijk leven.
Als voorbeeld, ds Moerkerken plaatst deze vroeg en dan krijgt een wedergeboren mens met een eisende Rechter van doen.
Ds vd Groe schrijft dat de rechtvaardigmaking een eerste onmiddellijke vrucht is van de wedergeboorte, deze plaatst de wedergeboorte dus veel later en plaatst het stuk der ellende dus anders.

Met beide standpunten krijg je met een eisende Rechter van doen, op welk moment je de wedergeboorte plaatst lijkt mij niet zo interessant aangaande dit onderwerp. Daar zijn pagina's vol over geschreven.
Plaats reactie