Columns

Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Columns

Bericht door Jeremiah »

Column: Is er een reformatie nodig in delen van de gereformeerde gezindte?

Steef Post

Zo’n 300 jaar na de Reformatie werd Gods eisend recht opnieuw een thema waar veel bevindelijk gereformeerde christenen tot op de dag van vandaag mee worstelen. Sinds de negentiende eeuw kun je horen dat groei in de genade betekent dat een kind van God nader kennis moet maken met Gods eisend recht. De echte geestelijke ontwikkeling van een wedergeboren christen kan niet anders dan langs Gods rechterstoel.
Moeilijk te begrijpen. Moet God Die Zich in Christus als een genadig Vader heeft geopenbaard, in de ziel opnieuw gezien worden als een strenge Rechter, Die op grond van de wet recht eist en een oordeel gaat vellen? En mag je alleen daarna door het geloof de belofte toe-eigenen dat al mijn zonden mij om Christus’ wil genadig vergeven zijn?

Deze gedachte zorgt voor veel verwarring bij Gods kinderen. Petrus schrijft in 2 Petrus 1 dat alles wat tot de godzaligheid behoort, de grootste en dierbaarste beloften, gegeven zijn aan allen die een even dierbaar geloof hebben als hij. En omdat het een hele weg kan zijn om die beloften door het geloof aan te nemen, roept hij ertoe op om het geloof te oefenen, om de roeping en verkiezing vast te maken. Twee keer wijst hij in deze verzen naar het doel van groei in genade: toenemen in kennis van de Heere Jezus Christus.

Ik begrijp best dat de nadruk op Gods eisende gerechtigheid in de prediking ook dat doel heeft: dat in een diepe zelfveroordeling het volle licht valt op de plaatsbekleding van Christus. Op Zijn schuldovernemend middelaarswerk. De gedachte is dat de vergeving van zonden door een kind van God alleen maar op goede gronden gekend kan worden door een diepe schuldbeleving tegenover een eisende wet voor een rechtvaardig Rechter. En dan is het Christus Die in de ziel naar voren treedt, zodat Hij alle lof en eer ontvangt als een volkomen Zaligmaker.

Toch is het een verwarrende omweg. Zeker, Gods kinderen moeten denken aan hun zonden en hun zondigheid. Om ze te bewenen en te belijden. Maar moet dat in het aangezicht van God als Rechter? Teellinck noemt dat in zijn onlangs uitgegeven boekje ”De levendmakende kracht van Gods beloften” dwaas. Hij schrijft dat het tevergeefs is om op je zonden te staren en op Gods vreselijke straffen daarvoor. „U moet niet blijven wroeten in de modderpoel van uw zonden. U moet niet als het ware een blik in de hel werpen. (…) Want zolang u zo te werk gaat, kan uw ziel niet gedijen. Dan bent u een hindernis voor de genezing aan uw ziel, omdat u haar alleen de bijtende stof van de wet toedient. (…) Leer daarom voortaan toch de levendmaking van uw ziel in Christus te zoeken door een gelovige toepassing van Gods beloften.”

De weg van geestelijk groei is het overdenken van zonden in het licht van Wie God in Christus wil zijn. Groei in de genade is het geestelijk oefenen van het aannemen der beloften door het geschonken geloof. En dan ervaren hoe gepast, heerlijk en gewillig Hij is. Geloven is een uitgaan uit jezelf en de zaligheid alleen in Hem zoeken, van Hem gebruikmaken, Hem omhelzen. Dat is de weg naar zekerheid over de vergeving van zonde. Dat is de weg naar het Vaderhart.

John Owen zegt in ”Communion with God” dat Gods kinderen het hart van de Vader niet meer kunnen bezeren dan door harde gedachten van Hem te hebben. Juist het ontvangen van de Vader als Iemand Die ons liefheeft, brengt Hem de eer toe waarnaar Hij uitziet. Dat is wat Hem behaagt. Owen noemt het denken aan God als streng en hard door Gods kinderen een misleiding van de duivel. Hij roept op om Gode welgevallig te zijn door ons hart te vervullen met Hem als de eeuwige Bron van de zo rijke genade die zondaars toevloeit in het bloed van Jezus.

Misschien moet de prediking in sommige delen van de gereformeerde gezindte op dit punt in 2017 opnieuw reformeren. Het is geen schande om terug te keren naar de Bron. Was dat niet wat Luther door genade mocht doen?Column: Is er een reformatie nodig in delen van de gereformeerde gezindte?
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Columns

Bericht door Moderamen »

Treffend!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Columns

Bericht door helma »

Ah, hij heeft hetzelfde boekje als ik gelezen, van Teelinck over de tekst: in mijn ellende hebben Uw toezeggingen mij levend gemaakt. (Psalm 119). Dat zal de inspiratie voor deze column wel gegeven hebben.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Columns

Bericht door Ad Anker »

Ik heb deze column ook gelezen en overdacht. Toch ben ik het niet met Steef Post eens. Ik ben het eens dat er over dit punt verwarring ontstaat, maar deze column geeft geen oplossing. Enerzijds is de gedachte binnen onze gezindte dat de bewuste rechtvaardigmaking een weldaad is die maar weinigen is weg gelegd, anderzijds is de gedachte binnen onze gezindte dat er geen leven is voor de weldaad van de rechtvaardigmaking. (à la ds. Kort). Beiden is niet waar. Wat Steef er nu van maakt begrijp ik niet helemaal. Ik ben een beetje bang dat hij een weg naar de zekerheid plaatst buiten het recht om. Ik weet niet of dit waar is. Een diepe schuldbeleving tegenover een eisende rechtvaardige rechter kan ook een zoete gang zijn. Ik ben wars van mensen die zeggen dat mensen er dan voor ingewonnen worden dat ze naar de hel moeten, dat is onbijbels, maar toch geloof ik dat de beleving van het eisende recht een zoete oefening kan zijn, waardoor Gods kind, om het met Steef te zeggen, voortaan toch de levendmaking van zijn ziel in Christus zoekt door een gelovige toepassing van Gods beloften.

Zoals Steef een weg naar het heil plaatst buiten het recht om, zie je dat overigens in de rechterflank ook. De weldaad van de bewuste rechtvaardigmaking kan makkelijk gemist worden. Niet iedereen komt zover, wordt dan gezegd. Dat is ook een dwaling. Er is wellicht een reformatie nodig, maar Steef maakt het er wat mij betreft niet duidelijker op.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Columns

Bericht door DDD »

Volgens mij zegt Post niets onduidelijks. Beleving van het recht Gods eisen is geen zelfstandig bijbels vereiste in de heilsorde. Daar kan ik mij wel in vinden.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Columns

Bericht door Moderamen »

Ad Anker schreef:Een diepe schuldbeleving tegenover een eisende rechtvaardige rechter kan ook een zoete gang zijn. Ik ben wars van mensen die zeggen dat mensen er dan voor ingewonnen worden dat ze naar de hel moeten, dat is onbijbels, maar toch geloof ik dat de beleving van het eisende recht een zoete oefening kan zijn, waardoor Gods kind, om het met Steef te zeggen, voortaan toch de levendmaking van zijn ziel in Christus zoekt door een gelovige toepassing van Gods beloften.
Dat het een zoete gang kan zijn wordt door de schrijver ook niet ontkend. Wel dat de prediking hiervan een omweg is. Het citaat van Teelinck is wel treffend, er zijn mensen in onze gezindte die door de prediking te gericht zijn op het rechter zijn van de Heere, daarin zie je via de diepte de liefde terug, maar dat is niet de Bron. Over de weg naar het heil buiten het recht heb je wel een punt(je).
Weet iemand van welk kerkverband deze schrijver is? Dan kan ik de column wellicht wat beter plaatsen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Columns

Bericht door helma »

Volgens mij zegt hij dat een kind van God niet meer met een eisende Rechter van doen heeft maar met een belovend Vader. Een kind van de Vader hoeft niet meer terugverwezen worden naar God als Rechter.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Columns

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Doet mij denken aan Kohlbrugge, die het heeft over kinderen van God die tussen Golgotha en Sinaï heen en weer rijzen.
De wet krijgt een andere functie en het wordt de wet in de handen van Christus.

En ja in Christus is God de Vader ook onze liefdevolle Vader, niet door verdienste maar door genade.
En vreze des HEEREN is nodig, maar vrees en angst voor God niet. Want dat is een motie van wantrouwen aan Christus offer.

Ook zondekennis blijft nodig en wordt verdiept. Maar er is ook de vrijheid van de kinderen Gods die niet meer gepreekt en daardoor ook niet meer beleefd wordt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Columns

Bericht door CvdW »

Weet iemand van welk kerkverband deze schrijver is? Dan kan ik de column wellicht wat beter plaatsen.[/quote]

Paauwiaan? Of van kerkverband van ds. Ippel?
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Columns

Bericht door CvdW »

Vorig bericht klopt niet.
Even gezocht op internet.

http://www.sdpadvies.nl/42623/Wie-ben-ik

Hij is/was ouderling in Gorinchem bij de GG.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Columns

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:Volgens mij zegt hij dat een kind van God niet meer met een eisende Rechter van doen heeft maar met een belovend Vader. Een kind van de Vader hoeft niet meer terugverwezen worden naar God als Rechter.
Dat vind ik dan precies te kort door de bocht. De verloren zoon (kind van de Vader) zei: maak mij één van mijn huurlingen, dat zou rechtvaardig zijn. Abraham (kind van de Vader) zei: hoewel ik stof en as ben.

Een duidelijk voorbeeld is Maria aan de voeten van Jezus: Er was liefde maar ook een beven, omdat haar schuld vroeg om recht. Zij moest, net als elk kind van God, leren dat Sion door recht verlost wordt. En niet door de beloften. Het één sluit het ander niet uit. Ik geloof toch dat een kind van de Vader, aanvankelijk getrokken, te maken krijgt met God als Rechter. Jesaja werd geroepen, was een kind van de Vader, maar roept het toch uit: wee mij, want ik verga...

Ik las gisteren juist een boekje van Stephen Charnock: ik citeer zomaar wat:

Een diep gevoel van de zonde is de machtigste welsprekendheid om God te bewegen. De vertroostingen van Christus' bloed, worden niet ingedruppeld en kunnen geen ingang vinden, in een hart dat niet wenen en bloeden kan over de zonde. Maria kende haar liefde tot Christus en haar smart over haar zonden en kon die genegenheden niet ontkennen die zo voelbaar waren in haarzelf en zo zichtbaar voor anderen; maar zij had geen verzekering van haar staat, totdat Christus dat troostrijke woord tot haar sprak; "Uw zonden zijn u vergeven". Ieder wedergeboren mens mag in staat zijn, bij een nauwkeurig onderzoek van zijn eigen hart, te zeggen, in dit of dat ben ik oprecht; mijn oogmerken zijn recht en de neiging van mijn hart is tot God. Er is in de genade een heldere ofschoon geen volmaakte openbaring van genade, maar toch zo dat de ziel kan zeggen: "Ik ben geen huichelaar!"

Ik vind het overigens geen onderwerp voor twistgesprekken. Ik vind daarom zo'n column niet helpend om deze discussie te voeren. De één wordt lieflijk getrokken, de ander in een diepe weg. Maar we moeten er geen tegenstelling van maken. Dat lijkt nu wel te gebeuren.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Columns

Bericht door Dodo »

Ik weet dat er onderlinge verschillen zijn op dit forum, maar als ik zoiets als dit lees sta ik toch vreemd te kijken. Dat is toch iets in de tekst leggen wat er niet in zit? Ik heb dit nog nooit gehoord. Mijns inziens staat het er gewoon niet.
Een duidelijk voorbeeld is Maria aan de voeten van Jezus: Er was liefde maar ook een beven, omdat haar schuld vroeg om recht.
Lukas 10:
Het gebeurde, toen zij onderweg waren, dat Hij in een dorp kwam. En een vrouw van wie de naam Martha was, ontving Hem in haar huis.
En zij had een zuster die Maria heette, die ook aan de voeten van Jezus zat en naar Zijn woord luisterde.
Maar Martha was druk bezig met bedienen. Nadat zij erbij was komen staan, zei zij: Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg toch tegen haar dat zij mij helpt.
Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen.
Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Columns

Bericht door Ad Anker »

Ik bedoel de geschiedenis uit Lukas 7, Dodo. Excuus voor de onduidelijkheid. Zie mijn citaat van Charnock, waar naar die geschiedenis verwezen wordt.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Columns

Bericht door Posthoorn »

Steef Post schreef:De gedachte is dat de vergeving van zonden door een kind van God alleen maar op goede gronden gekend kan worden door een diepe schuldbeleving tegenover een eisende wet voor een rechtvaardig Rechter. En dan is het Christus Die in de ziel naar voren treedt, zodat Hij alle lof en eer ontvangt als een volkomen Zaligmaker.

Toch is het een verwarrende omweg.
Helemaal geen verwarrende omweg, maar precies waar het om gaat. Verwarrend wordt het omdat Steef Post er er al helemaal van uitgaat dat deze mensen al kinderen van God zijn. En dat komt weer doordat de wedergeboorte vóór de rechtvaardigmaking geplaatst wordt. En als de rechtvaardigmaking niet meer beleefd wordt (?), dan wordt deze op een gegeven moment ook 'overbodig' geacht.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Columns

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Ik heb deze column ook gelezen en overdacht. Toch ben ik het niet met Steef Post eens. Ik ben het eens dat er over dit punt verwarring ontstaat, maar deze column geeft geen oplossing. Enerzijds is de gedachte binnen onze gezindte dat de bewuste rechtvaardigmaking een weldaad is die maar weinigen is weg gelegd, anderzijds is de gedachte binnen onze gezindte dat er geen leven is voor de weldaad van de rechtvaardigmaking. (à la ds. Kort). Beiden is niet waar. Wat Steef er nu van maakt begrijp ik niet helemaal. Ik ben een beetje bang dat hij een weg naar de zekerheid plaatst buiten het recht om. Ik weet niet of dit waar is. Een diepe schuldbeleving tegenover een eisende rechtvaardige rechter kan ook een zoete gang zijn. Ik ben wars van mensen die zeggen dat mensen er dan voor ingewonnen worden dat ze naar de hel moeten, dat is onbijbels, maar toch geloof ik dat de beleving van het eisende recht een zoete oefening kan zijn, waardoor Gods kind, om het met Steef te zeggen, voortaan toch de levendmaking van zijn ziel in Christus zoekt door een gelovige toepassing van Gods beloften.

Zoals Steef een weg naar het heil plaatst buiten het recht om, zie je dat overigens in de rechterflank ook. De weldaad van de bewuste rechtvaardigmaking kan makkelijk gemist worden. Niet iedereen komt zover, wordt dan gezegd. Dat is ook een dwaling. Er is wellicht een reformatie nodig, maar Steef maakt het er wat mij betreft niet duidelijker op.
Hier valt me net iets op. Was me nog nooit zo opgevallen. Er wordt nog over het recht gesproken. Het is een onuitsprekelijke zaak om daarvan iets te kennen of onder woorden te brengen. Als onder het heilig recht, de ziel niet
meer vecht, maar billijkt het zondeloon.. enz.
Als je daarvan zaken zo van nabij hebt meegemaakt, dan valt alles weg wat om dat recht heen tracht te gaan. En dat is wat we allemaal doen. We vluchten van de Rechter af, en denken: Dit kan niet anders dan mijn dood worden. Het wordt een zeldzaamheid als daar nog iets van verklaard wordt uit de beleving en de bevinding. Dat is niet na te doen. Hoe geleerd een mens ook is, maar als je hier een eenvoudig kind van hoort dan moet je er onder vallen: Dit is Gods werk.
Begrijpen we dan dat we zoveel missen in veel preken die we tegenwoordig horen? Want nog eens, en hoe vaak wordt dan niet gezegd dat de tekst op iets anders wijst, het is toch zeker waar: Sion zal door Recht verlost worden. En ik kan niet proberen om daar van iets te zeggen. Dat moet beleeft worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie