Columns

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Columns

Bericht door helma »

Mooie column met goede ideeën.

Stille kracht

tekst Steven Middelkoop

In de kerk hebben vrouwen geen last van een glazen plafond. Ze schoppen het zelfs tot presidente. Van de vrouwenvereniging welteverstaan. In een niet nader te omschrijven reformatorische gemeente heette deze functie in de volksmond ”opperheks van de heksenkring”. Uiteraard kan ik zo’n benaming niet onderschrijven. Hoe durven ze. We moeten het werk van de dames meer publiek waarderen. Er gebeurt veel achter de schermen. Laten mannen zich in de kerk niet zelden met veel egards behandelen, vrouwen trekken vaak minder aandacht voor zichzelf. Vrouwenverenigingen zijn onmisbaar in de gemeente; broedplaatsen van nijverheid en barmhartigheid. Waar waren zendingsorganisaties zonder breiende, handelende en creatief knutselende dames? Hoe maakten bejaarden het, zonder het geregelde bezoek van vrouwenverenigingsleden? Waar bleven hulporganisaties zonder de opbrengsten van hun verkoopacties, rommelmarkten en andere initiatieven? De laatste jaren krijgt Bijbelstudie steeds meer een plaats in het vrouwenverenigingsleven. Zo verschuift de ontmoeting van de handen naar het hart. Een goede ontwikkeling, zolang de werken van barmhartigheid er niet onder lijden.

Gezien de maatschappelijke ontwikkelingen liggen er nieuwe taken voor de dames. De Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) biedt goede mogelijkheden om het dienstbetoon uit te breiden van de kerk naar het hele dorp. Tevens kan de vrouwenvereniging een bakermat voor opvoedingsondersteuning vormen. Veel jonge moeders hunkeren naar een veilige plek om ervaringen te delen, zonder een serie pasklare oplossingen voorgeschoteld te krijgen.

Kerkenraden kunnen de bestaande structuren binnen de gemeente inzetten voor toerustingsactiviteiten. Ga voor het winterseizoen het gesprek aan met de besturen van de verenigingen en bepaal samen een aantal inhoudelijke en praktische aandachtspunten. Voor het hoofd, het hart en de handen. Laat tieners bejaarden bezoeken. Verwelkom ouderen uit de gemeente op een jeugdverenigingsavond rondom Kerst. Zet tieners in bij het vullen van fruitmanden. Koppel oudere dames aan jonge vrouwen rondom huwelijkscatechese. Verbind generaties met elkaar.

Vrouwen hebben andere antennes dan mannen. Vrouwen zien de dingen soms scherper dan mannen. Combineer daarom diaconale activiteiten met de dames. Deel signalen, zoek gezamenlijk naar oplossingsrichtingen. Geef als diakenen en vrouwenverenigingen elkaar de hand. Omdat we gezamenlijk één lichaam vormen. Uiteraard laten we als mannen de presidentes niet over ons regeren. Maar vergeet hen in ieder geval niet te eren. Omdat ze dienstbaarheid vaak beter begrijpen dan wij. Zij dienen in stilte.

© Reformatorisch Dagblad | Pagina 12 | 07 augustus 2013
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Columns

Bericht door Mara »

Goede column inderdaad, al ben ik het niet geheel met de schrijver eens.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Columns

Bericht door vlinder »

Mara schreef:Goede column inderdaad, al ben ik het niet geheel met de schrijver eens.
Met wat ben je het niet eens?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Columns

Bericht door Mara »

Ik ben niet zo van de vrouwenverenigingen, wij allemaal niet in de familie trouwens. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Columns

Bericht door Dodo »

Ik denk dat je de strekking van het artikel niet te pakken hebt.
De kerk heeft groepen vrouwen die zich zouden kunnen inzetten voor de naaste (en dat vaak al doen). Dat is een goudmijn.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Columns

Bericht door Desiree »

'k Zit ook niet op de vrouwenvereniging. Maar inderdaad als je nadenkt wat vrouwen betekenen in de kerk.. dan zijn ze net zo belangrijk als de mannen. Ieder zo zijn eigen gaven.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Chrisje72
Berichten: 1477
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Columns

Bericht door Chrisje72 »

Niet overal is een vrouwenvereniging toch een
breiende, handelende en creatief knutselende dames
-club?
Marco
Berichten: 3580
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Columns

Bericht door Marco »

Chrisje72 schreef:Niet overal is een vrouwenvereniging toch een
breiende, handelende en creatief knutselende dames
-club?
Volgens Spreuken 31 is ook dat niet gering! :hum
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Columns

Bericht door Eppo Gremdaat »

Over columns gesproken.....De meester onder de columnisten was toch wel Simon Carmiggelt. Toen ik nog in Amsterdam woonde zag ik hem nog weleens lopen, in zijn regenjas, met zijn melancholieke uiterlijk......dat was echt een 'stukkie' (column) in de krant waard.
(Of hij dat woord toen al kende???)
Wellicht zijn er 2e hands of nieuw nog wel te koop!l
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Columns

Bericht door -DIA- »

De enige column die ik regelmatig volg is die van Bas van der Vlies in Terdege.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Columns

Bericht door sirdanilot »

^ Ik kwam het tijdschrift Terdege (met column) laatst tegen op een nogal onverwachte plek: de wachtkamer van de spoedeisende hulp van het ziekenhuis in Rotterdam-Zuid...

(overigens was ik niet degene die spoedeisende hulp nodig had ;) iemand had een vinger bezeerd bij het tillen van een kast)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Columns

Bericht door Dodo »

Er zijn mensen die hun oude tijdschriften zoals Terdege achterlaten bij de dokter, tandarts of in het ziekenhuis. In de hoop dat andere mensen misschien zo'n blad pakken en iets meekrijgen van de christelijke boodschap.
Positief!
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Columns

Bericht door sirdanilot »

Er stond gewoon een etiket van het ziekenhuis opgeplakt... ik denk dat het tijdschrift om één of andere reden gewoon in hun leesmap zit. Al kan ik me niet voorstellen dat er veel reformatorische mensen in Rotterdam Zuid naar het ziekenhuis gaan (hooguit misschien uit de omgeving ridderkerk/barendrecht ?)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Columns

Bericht door Luther »

sirdanilot schreef:Er stond gewoon een etiket van het ziekenhuis opgeplakt... ik denk dat het tijdschrift om één of andere reden gewoon in hun leesmap zit. Al kan ik me niet voorstellen dat er veel reformatorische mensen in Rotterdam Zuid naar het ziekenhuis gaan (hooguit misschien uit de omgeving ridderkerk/barendrecht ?)
...en dat zijn er heel veel! Het Ikazia-ziekenhuis is zelfs een protestants-christelijk ziekenhuis.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Columns

Bericht door DDD »

Vanuit Capelle en Krimpen aan den IJssel is het toch ook helemaal niet onlogisch als je hecht aan een christelijke identiteit?
Plaats reactie