Columns

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Columns

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Het lijkt wel of de laatste bijdragen in deze discussie uit zelfstandige columns over dezelfde woorden bestaan. Iedereen zegt er zijn zegje over, maar het gaat niet over het punt dat aan de orde was.

Zolang predikanten niet beweren dat zij de bijbel uitleggen met hun associaties kan ik veel verdragen. Maar een vierschaarbeleving is mijns inziens niet bijbels. De psalmdichter bidt zelfs uitdrukkelijk om niet voor Gods rechtbank te worden gedaagd, omdat niemand die leeft, voor Gods aangezicht rechtvaardig is.
Ik weet dat je hier anders over gaat denken als je God liever krijgt als je eigen zaligheid. Verder zal ik er me buiten houden. Ik wil alleen zeggen dat God niet over de zonde kan heenstappen en van de stoel van zijn recht afstapt en op de stoel van Zijn genade gaat zitten. Wie zei zoiets ook weer? Ik ben het vergeten, maar d at is wel de waarheid.
Wij hoeven God niet liever te hebben dan onze eigen zaligheid. Het is een volkomen valse tegenstelling. De enige vijand van onze zaligheid zijn wij zelf.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Columns

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Het lijkt wel of de laatste bijdragen in deze discussie uit zelfstandige columns over dezelfde woorden bestaan. Iedereen zegt er zijn zegje over, maar het gaat niet over het punt dat aan de orde was.

Zolang predikanten niet beweren dat zij de bijbel uitleggen met hun associaties kan ik veel verdragen. Maar een vierschaarbeleving is mijns inziens niet bijbels. De psalmdichter bidt zelfs uitdrukkelijk om niet voor Gods rechtbank te worden gedaagd, omdat niemand die leeft, voor Gods aangezicht rechtvaardig is.
Ik weet dat je hier anders over gaat denken als je God liever krijgt als je eigen zaligheid. Verder zal ik er me buiten houden. Ik wil alleen zeggen dat God niet over de zonde kan heenstappen en van de stoel van zijn recht afstapt en op de stoel van Zijn genade gaat zitten. Wie zei zoiets ook weer? Ik ben het vergeten, maar d at is wel de waarheid.
Wij hoeven God niet liever te hebben dan onze eigen zaligheid. Het is een volkomen valse tegenstelling. De enige vijand van onze zaligheid zijn wij zelf.
En onze vader, wiens wil wij allen doen van nature. Deze drie spannen samen: De duivel, de wereld en ons eigen zondige vlees. Dat is een strijd op leven en dood. En meer wil ik er (hopelijk begrip voor) niet van zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Columns

Bericht door Mara »

Wat een prachtige, bijzondere column weer van Christine Stam!
HEILIGE LEEGTE
Geen mens kan ons die liefde en erkenning geven waar we naar verlangen. Daarom moet elke getrouwde tegelijk ook ”single” zijn. En kan iedere single toch ”bruid” zijn. Elke christen moet een heilige leegte kennen, ruimte om alleen met de Geliefde te kunnen zijn. Zonder dat heilige middelpunt blijf je als alleenstaande inderdaad ten diepste incompleet. En seculariseren huwelijk en vriendschap, „als een stad zonder koepels.” Eenzaamheid, meditatie en gebed lijken niet rendabel meer. Maar de sloop van onze innerlijke kerkjes moet gestopt worden. Hoe zullen we liefde kunnen geven als we niet meer drinken aan de Bron ervan? Hoe zullen we alleen oud worden? Geliefden kunnen begraven? Staande blijven in een moeilijk huwelijk of in een gebroken gezin? Hoe zullen we het opbrengen om telkens weer de rit naar die inrichting of dat verpleeghuis te maken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Columns

Bericht door Terri »

Mara schreef:Wat een prachtige, bijzondere column weer van Christine Stam!
HEILIGE LEEGTE
Geen mens kan ons die liefde en erkenning geven waar we naar verlangen. Daarom moet elke getrouwde tegelijk ook ”single” zijn. En kan iedere single toch ”bruid” zijn. Elke christen moet een heilige leegte kennen, ruimte om alleen met de Geliefde te kunnen zijn. Zonder dat heilige middelpunt blijf je als alleenstaande inderdaad ten diepste incompleet. En seculariseren huwelijk en vriendschap, „als een stad zonder koepels.” Eenzaamheid, meditatie en gebed lijken niet rendabel meer. Maar de sloop van onze innerlijke kerkjes moet gestopt worden. Hoe zullen we liefde kunnen geven als we niet meer drinken aan de Bron ervan? Hoe zullen we alleen oud worden? Geliefden kunnen begraven? Staande blijven in een moeilijk huwelijk of in een gebroken gezin? Hoe zullen we het opbrengen om telkens weer de rit naar die inrichting of dat verpleeghuis te maken?
Inderdaad!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Columns

Bericht door helma »

Mijn laatste column, onder de titel ”Een nieuwe reformatie”, heeft bij sommigen begrip en bij velen verwarring, verdriet en boosheid opgeleverd. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Laat ik proberen eerst twee misverstanden weg te nemen.

Mijn column ging niet over het eerste komen tot Christus. Daarvoor is het ‘afsnijdende werk’ nodig. Immers, hoe zullen we Christus begeren als zonde geen schuld is geworden en als de Heilige Geest, Die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel, ons niet van alle hulpbronnen afsnijdt. (Heidelbergse Catechismus, vraag 5-12).

Daarbij geloof ik dat ellende-verlossing-dankbaarheid niet alleen het geestelijke patroon vormt rondom de wedergeboorte, maar ook steeds opnieuw in het leven der genade.

De column ging ten tweede ook niet over de vraag of Gods kinderen een bijzondere ervaring kunnen hebben, waarin ze zich voor Gods rechterstoel geplaatst weten, en na deze crisiservaring met meer zekerheid bevinden dat hun zonden hun om Christus’ wil vergeven zijn. Dat die geestelijke ervaring voorkomt, is zonneklaar. Er zijn genoeg bekeringsgeschiedenissen waarin gelovigen dat uit hun eigen leven indringend beschrijven.

Waar ging het dan wel over? Over de prediking waarin deze bevindelijke confrontatie met het recht Gods gepresenteerd wordt als noodzakelijk, wil je mogen zeggen dat je ervan verzekerd bent dat je zonden om Christus’ wil vergeven zijn.

Het leidt ertoe dat ik in mijn kerkelijke omgeving regelmatig kinderen van God tegenkom die de Heere Jezus liefhebben als hun enige Zaligmaker, en tegelijk worstelen met de vraag hoe ze de zekerheid kunnen verkrijgen dat hun zonden hun vergeven zijn.

Ze zijn er door de prediking diep van overtuigd geraakt dat daar iets bijzonders voor nodig is, een tweede zegen, de zielservaring waarin je oog in oog met het recht Gods opnieuw afgesneden wordt van je eigengerechtigheid.

Precies dat is wat ik een verwarrende omweg noem. De omweg dat je pas na een geestelijke ervaring de belofte van vergeving van zonden door het geloof mag aannemen. Dit vinden we niet terug bij de puriteinen, bij reformatoren of zeventiende-eeuwse oudvaders. Ook niet in de belijdenisgeschriften.

Hoofdstuk 5 van de Dordtse Leerregels gaat over de verzekering van het geloof. In het vijfde artikel over de verwerping der dwalingen stellen de auteurs dat zij dwalen „die leren, dat men geen zekerheid van de toenemende volharding ín dit leven kan hebben, zonder een bijzondere ervaring.” Ze belijden dat „de Heilige Schrift deze zekerheid telkens afleidt, niet uit een bijzondere en buitengewone openbaring, maar uit de eigen merktekenen der kinderen Gods en uit de zeer standvastige beloften Gods.”

De catechismus beschrijft in antwoord 84 welke weg de prediking aanwijst om gelovigen de zekerheid te geven dat hun zonden hun waarachtig en om Christus’ wil vergeven zijn. Er staat dat in de prediking „aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de belofte van het Evangelie met een waar geloof aannemen, waarachtig al hun zonden van God, om de verdienste van Christus’ wil, vergeven zijn.”

Onlangs verscheen over dit thema een duidelijk boekje van ds. P. de Vries: ”Recht en genade”. Al eerder schreef ds. H. Paul een helder en beknopt werkje: ”De zekerheid van het geloof”.

Mijn bedoeling is zeker niet om oude en pijnlijke discussies op te rakelen. Discussies leiden tot onvruchtbare tegenstellingen. En het raakt mij dat kinderen van God en dat predikanten die ik zeer hoogacht verdrietig of boos zijn geworden bij het lezen van de vorige column. Maar het is anderzijds een hele verantwoordelijkheid als we, door de gedachte waarover het hier gaat, een verhindering zouden opwerpen voor Gods kinderen om te mogen roemen in de zekerheid van het geloof.

Laten we bidden dat wij als gereformeerden steeds opnieuw innerlijk bereid zijn te reformeren als de eenvoudige leer van Gods Woord daarom vraagt.

Steef Post
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Columns

Bericht door Moderamen »

helma schreef:Mijn laatste column, onder de titel ”Een nieuwe reformatie”, heeft bij sommigen begrip en bij velen verwarring, verdriet en boosheid opgeleverd. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Laat ik proberen eerst twee misverstanden weg te nemen.
Helder! Met de twee columns samen kan ik het zeer eens zijn. Een algemeen aanbod zonder omwegen moet de kern zijn van de prediking.
helma schreef:En het raakt mij dat kinderen van God en dat predikanten die ik zeer hoogacht verdrietig of boos zijn geworden bij het lezen van de vorige column.
Dit verbaast mij toch wel. Predikanten die boos zijn geworden na het eerste gedeelte? Daar wordt ik dan weer verdrietig van.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Columns

Bericht door Mara »

Geweldige column weer van ds. Belder.
Dat begin, fantastisch :haha

Schrik niet, mijn vrouw en ik lijden aan een blootobsessie. Wij gaan voor bloot en het kan haast niet bloot genoeg. Daarnaast zijn we ook nog eens uitgesproken voorstanders van scheiden. Doortastend en vastbesloten gaan we onze weg. Zo weigerde echtgenote kortelings nog een rodekool strak in het cellofaan geperst. „Ik wil een blote”, gaf ze de eigenaar te verstaan. Die keek als zag hij water branden. De koop ging niet door.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Columns

Bericht door Terri »

Mara schreef:Geweldige column weer van ds. Belder.
Dat begin, fantastisch :haha

Schrik niet, mijn vrouw en ik lijden aan een blootobsessie. Wij gaan voor bloot en het kan haast niet bloot genoeg. Daarnaast zijn we ook nog eens uitgesproken voorstanders van scheiden. Doortastend en vastbesloten gaan we onze weg. Zo weigerde echtgenote kortelings nog een rodekool strak in het cellofaan geperst. „Ik wil een blote”, gaf ze de eigenaar te verstaan. Die keek als zag hij water branden. De koop ging niet door.
Hij schrijft zo leuk! Alhoewel ik ook graag onder z'n preken zit, hij heeft echt een boodschap!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6443
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Columns

Bericht door Posthoorn »

Terri schreef:
Mara schreef:Geweldige column weer van ds. Belder.
Dat begin, fantastisch :haha

Schrik niet, mijn vrouw en ik lijden aan een blootobsessie. Wij gaan voor bloot en het kan haast niet bloot genoeg. Daarnaast zijn we ook nog eens uitgesproken voorstanders van scheiden. Doortastend en vastbesloten gaan we onze weg. Zo weigerde echtgenote kortelings nog een rodekool strak in het cellofaan geperst. „Ik wil een blote”, gaf ze de eigenaar te verstaan. Die keek als zag hij water branden. De koop ging niet door.
Hij schrijft zo leuk! Alhoewel ik ook graag onder z'n preken zit, hij heeft echt een boodschap!
Ik vind ds. Belder vrij irritant.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Columns

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:Ik vind ds. Belder vrij irritant.
Zijn columns hoop ik...?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Columns

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef:
Terri schreef:
Mara schreef:Geweldige column weer van ds. Belder.
Dat begin, fantastisch :haha

Schrik niet, mijn vrouw en ik lijden aan een blootobsessie. Wij gaan voor bloot en het kan haast niet bloot genoeg. Daarnaast zijn we ook nog eens uitgesproken voorstanders van scheiden. Doortastend en vastbesloten gaan we onze weg. Zo weigerde echtgenote kortelings nog een rodekool strak in het cellofaan geperst. „Ik wil een blote”, gaf ze de eigenaar te verstaan. Die keek als zag hij water branden. De koop ging niet door.
Hij schrijft zo leuk! Alhoewel ik ook graag onder z'n preken zit, hij heeft echt een boodschap!
Ik vind ds. Belder vrij irritant.
Tja dat kan.... ;)
Plaats reactie