Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Het gaat wel iets verder dan dat. Bij het sluiten van een huwelijk moet je als vrouw kiezen welke achternaam je neemt.
En wat is het probleem?
Het gegeven dat je deze vraag stelt, betekent dat je heel jong bent kennelijk.
Toen ik trouwde kreeg je automatisch de achternaam van je man.
Ook de kinderen die werden geboren.
Ambtenaar schreef:Zelf zou ik er niet aan moeten denken om een vrouw te hebben die de hele dag thuis zit en het huishouden doet.
Dan zou je een luie vrouw hebben getroffen, maar dit waarschijnlijk al hebben gemerkt.
Ambtenaar schreef:Mijn vrouw en ik kunnen elkaar gebruiken als klankbord en bovendien zie ik, ook bij vrienden, dat een baan verrijkend werkt.
Is alleen een baan verrijkend?
Als je vrouw de hele dag achter een lopende band staat, lijkt mij dat verre van extra verrijkend. Bij wijze van spreken!
helma schreef:Ben benieuwd hoeveel vrouwen de hele dag thuis zitten.
Ze zullen er wel zijn, maar er zijn ook mensen die betaald de hele dag zitten. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Het gaat wel iets verder dan dat. Bij het sluiten van een huwelijk moet je als vrouw kiezen welke achternaam je neemt.
En wat is het probleem?
Het gegeven dat je deze vraag stelt, betekent dat je heel jong bent kennelijk.
Toen ik trouwde kreeg je automatisch de achternaam van je man.
Ook de kinderen die werden geboren.
Nee, Ambtenaar wil weten welk probleem je hebt met deze ontwikkeling. Waarom is het fout, of vervelend?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef: Want? Wat is het probleem?
Het is geen probleem, het is een voorkeur. Mijn vrouw en ik kunnen elkaar gebruiken als klankbord en bovendien zie ik, ook bij vrienden, dat een baan verrijkend werkt.
Je verwart nu een paar dingen, denk ik. Als je vrouw qua intelligentie op hetzelfde niveau zit, kun je elkaar gebruiken als klankbord; mijn vrouw bewijst dat dat niets met betaald werk te maken heeft.

Voorts: er zijn beroepen die alleen verrijkend werken in de financiële zin van het woord, verder helemaal niet. Ook dat zijn eerzame beroepen, daar zeg ik niets van. Maar het opvoeden van kinderen in de brede zin van het woord (en dan heb ik het nog niet over vrijwilligerswerk) werkt ook verrijkend.

Kortom: deze argumenten zijn niet valide, naar mijn mening. En nogmaals, de vele taken van een moeder in de opvoeding en in vrijwilligerswerk mag je niet verlagen tot 'de hele dag thuis zitten', dat komt op mij erg denigrerend over. Overigens komen er bij ons wel kinderen spelen die wensten dat hun moeder de hele dag thuis zat...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Het gaat wel iets verder dan dat. Bij het sluiten van een huwelijk moet je als vrouw kiezen welke achternaam je neemt.
En wat is het probleem?
Het gegeven dat je deze vraag stelt, betekent dat je heel jong bent kennelijk.
Toen ik trouwde kreeg je automatisch de achternaam van je man.
Ook de kinderen die werden geboren.
Nee, Ambtenaar wil weten welk probleem je hebt met deze ontwikkeling. Waarom is het fout, of vervelend?
Ik ben bang dat ik mee opgeschoven ben in deze ontwikkeling. Toen ik trouwde moest ik een nieuwe handtekening oefenen met mijn nieuwe achternaam. ;)
Inmiddels staan alle officiële documenten weer op mijn eigen achternaam en mag manlief er al of niet bij vermeld worden (echtgenote van)
Mijn ouders hadden er destijds heel veel moeite mee toen de AOW persoonlijk werd gemaakt, zij zagen zichzelf als een onverbrekelijke twee-eenheid.
Dat lijkt nu niet meer zo, want
Annelies de Jong mag dan wel getrouwd zijn met Piet Jansen, maar ze blijft Annelies de Jong, ook al zal ze misschien de telefoon opnemen met Annelies Jansen.
Dan krijgen ze twee kinderen, Wim Jansen en Marietje de Jong, want dat mag wettelijk.
Is dit wenselijk? Is dit bijbels? Daar kom ik dan even niet meer uit.
Het zijn wellicht weer die bijzaken, maar soms wordt je gedwongen om bij stil te staan en over na te denken.
Als ik een instantie bel voor 1 van de kinderen, vragen ze altijd naar de achternaam van het kind.
Dus mijn achternaam is niet bepalend.
eilander schreef:Als je vrouw qua intelligentie op hetzelfde niveau zit, kun je elkaar gebruiken als klankbord; mijn vrouw bewijst dat dat niets met betaald werk te maken heeft.
Nee dat lijkt mij ook niet.
Werkende vrouwen zijn niet per definitie slimmer.
Een vriendin van mijn zoon heeft sinds 3 jaar niet-aangeboren hersenletsel (gevolg van een ongeluk) zij heeft gestudeerd, is master, maar ze kan er niets mee doen, omdat ze heel snel overprikkeld is, geen licht kan verdragen en halverwege de dag minstens 3 uur moet rusten/slapen.
Zelfs een paar uurtjes vrijwilligerswerk lukte niet.
Soms gaat het in het leven zo anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Dodo »

Als je trouwt, kies je of je de achternaam van de vrouw of van de man gaat voeren. En dan krijgen de kinderen die achternaam ook. Het is dus niet zo dat het ene kind de achternaam van de moeder heeft, en de ander de achternaam van de vader.
Verder is het op zich niet belangrijk of interessant, maar het is wel een uiting van lossere familieverbanden. "Vroeger" waren man en vrouw voor het leven aan elkaar verbonden, nu ziet de overheid het huwelijk niet meer als zo'n onverbrekelijke band, met de man als hoofd van het gezin. Daar komt het achternaam-gedoe vandaan, en dat is wel zorgelijk.
Er zit ook een praktisch kantje aan. Veel huwelijken stranden, dus het is handiger als de vrouw onder haar meisjesnaam in de bestanden staan. Die naam verandert niet met een huwelijk/scheiding. En bijvoorbeeld kinderbijslag wordt aan de moeder uitbetaald, dus dan hanteren ze de onveranderlijke naam, de meisjesnaam.
Bij de bloedbank doen ze het ook trouwens. Heel apart om daar steeds mevrouw W. genoemd te worden.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Je verwart nu een paar dingen, denk ik. Als je vrouw qua intelligentie op hetzelfde niveau zit, kun je elkaar gebruiken als klankbord; mijn vrouw bewijst dat dat niets met betaald werk te maken heeft.
Het gaat mij met name over specifieke ervaring die je enkel kunt opdoen in een bepaalde functie.
Voorts: er zijn beroepen die alleen verrijkend werken in de financiële zin van het woord, verder helemaal niet. Ook dat zijn eerzame beroepen, daar zeg ik niets van. Maar het opvoeden van kinderen in de brede zin van het woord (en dan heb ik het nog niet over vrijwilligerswerk) werkt ook verrijkend.
Dat laatste zal ik niet ontkennen.
Kortom: deze argumenten zijn niet valide, naar mijn mening. En nogmaals, de vele taken van een moeder in de opvoeding en in vrijwilligerswerk mag je niet verlagen tot 'de hele dag thuis zitten', dat komt op mij erg denigrerend over. Overigens komen er bij ons wel kinderen spelen die wensten dat hun moeder de hele dag thuis zat...
Ik vind de argumenten valide, en dat is voor mij het meest belangrijk. Anderen, zoals jij, maken andere afwegingen.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Dan krijgen ze twee kinderen, Wim Jansen en Marietje de Jong, want dat mag wettelijk.
Is dit wenselijk? Is dit bijbels? Daar kom ik dan even niet meer uit.
Dat heeft mijns inziens niks te maken met bijbels of onbijbels.
Mara schreef: Nee dat lijkt mij ook niet.
Werkende vrouwen zijn niet per definitie slimmer
Er is ook niemand die dat beweert.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Kortom: deze argumenten zijn niet valide, naar mijn mening. En nogmaals, de vele taken van een moeder in de opvoeding en in vrijwilligerswerk mag je niet verlagen tot 'de hele dag thuis zitten', dat komt op mij erg denigrerend over. Overigens komen er bij ons wel kinderen spelen die wensten dat hun moeder de hele dag thuis zat...
Ik vind de argumenten valide, en dat is voor mij het meest belangrijk. Anderen, zoals jij, maken andere afwegingen.
Oké, je gebruikt argumenten om alleen jezelf te overtuigen... meestal probeer je met argumenten een ander mee te krijgen in je gedachtengang ;)
Ik heb nog wel een vraag: waarom spreek je over 'de hele dag thuis zitten' als het over de veelzijdige en verantwoordelijke taak van een moeder gaat?
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Oké, je gebruikt argumenten om alleen jezelf te overtuigen... meestal probeer je met argumenten een ander mee te krijgen in je gedachtengang ;)
Ik heb nog wel een vraag: waarom spreek je over 'de hele dag thuis zitten' als het over de veelzijdige en verantwoordelijke taak van een moeder gaat?
Jij vindt mijn argumenten niet valide, m.a.w. niet overtuigend genoeg. Dat vind ik prima, ik hoef niet perse mensen te overtuigen.

Ik ben zelf een dag in de week thuis, dus ik weet welke taken er thuis liggen. Ik gebruik de term om het contrast weer te geven tussen werken en niet werken. Een beetje tussen de regels door lezen mag wel.
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Kortom: deze argumenten zijn niet valide, naar mijn mening. En nogmaals, de vele taken van een moeder in de opvoeding en in vrijwilligerswerk mag je niet verlagen tot 'de hele dag thuis zitten', dat komt op mij erg denigrerend over. Overigens komen er bij ons wel kinderen spelen die wensten dat hun moeder de hele dag thuis zat...
Ik vind de argumenten valide, en dat is voor mij het meest belangrijk. Anderen, zoals jij, maken andere afwegingen.
Oké, je gebruikt argumenten om alleen jezelf te overtuigen... meestal probeer je met argumenten een ander mee te krijgen in je gedachtengang ;)
Ik heb nog wel een vraag: waarom spreek je over 'de hele dag thuis zitten' als het over de veelzijdige en verantwoordelijke taak van een moeder gaat?
Even voor alle duidelijkheid: je bedoelt toch niet dat moeders die buitenshuis werken een minder veelzijdige en verantwoordelijke taak hebben? Ik begrijp de redenering niet. Het onderscheid tussen werkende en niet werkende moeders lijkt me nu juist niet de veelzijdige en verantwoordelijke taak als moeder. Tenminste, dat is niet het idee. Er zullen wel moeders zijn die hun taak als moeder niet goed opvatten, maar dat is daarmee toch geen norm?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

DDD schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Ik vind de argumenten valide, en dat is voor mij het meest belangrijk. Anderen, zoals jij, maken andere afwegingen.
Oké, je gebruikt argumenten om alleen jezelf te overtuigen... meestal probeer je met argumenten een ander mee te krijgen in je gedachtengang ;)
Ik heb nog wel een vraag: waarom spreek je over 'de hele dag thuis zitten' als het over de veelzijdige en verantwoordelijke taak van een moeder gaat?
Even voor alle duidelijkheid: je bedoelt toch niet dat moeders die buitenshuis werken een minder veelzijdige en verantwoordelijke taak hebben?
Nee. Ik zei het als reactie op Ambtenaar, dat kun je even teruglezen.
DDD schreef:Ik begrijp de redenering niet. Het onderscheid tussen werkende en niet werkende moeders lijkt me nu juist niet de veelzijdige en verantwoordelijke taak als moeder. Tenminste, dat is niet het idee. Er zullen wel moeders zijn die hun taak als moeder niet goed opvatten, maar dat is daarmee toch geen norm?
Dit is de invulling als ik op de vorige vraag 'ja' geantwoord zou hebben, heb ik het idee.
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Toch hoop ik dat hiermee het misverstand in de discussie grotendeels is opgelost.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: Ik ben zelf een dag in de week thuis, dus ik weet welke taken er thuis liggen. Ik gebruik de term om het contrast weer te geven tussen werken en niet werken. Een beetje tussen de regels door lezen mag wel.
Je zit dus een dag in de week thuis? Dan zeg je het zo niet. :huhu
Ik begrijp het contrast tussen werken en niet werken niet zo goed in deze discussie.
De meiden die nu op school zitten, worden klaargestoomd en voorbereid op een zelfvoorzienend bestaan.
Toen ik op school zat, was dat absoluut niet. De meisjes die goed konden leren en de mogelijkheid kregen om naar een HAVO of VWO te gaan, deden dat dan, de rest ging naar een school zoals bijv. de Nijverheidsschool voor meisjes, zoals dat toen genoemd werd.
Daar leerde je ook wel engels, aardrijkskunde en biologie, maar het accent lag erg op leren naaien, nuttig handwerken, schoonmaken en koken.
Wat veel vrouwen van nu doen is een huishouden dat zo snel en gemakkelijk mogelijk verloopt, dus beddengoed gaat smorgens in wasmachine en droger en savonds zo hup weer op bed.
Er wordt schoongemaakt wat het eventuele oog van een gast kan zien.
Er zijn overal apparaten voor, niet zo vreemd dat de huisvrouw van vroeger zoveel meer tijd nodig had.
Ik zie nu hoe mijn dochter en schoondochter erin staan, zo gemakkelijk.
Er is een generatiekloof, ook hierin.
Ik zag een boek over baby- en kinderverzorging in de kringloop. Alles werd uitgelegd aan de moeder! Er werd geen vader in genoemd.
DDD schreef: Er zullen wel moeders zijn die hun taak als moeder niet goed opvatten,
En vaders!
Het loopt alleen goed als beide ouders lichamelijk en mentaal goed in orde zijn. Zodra er een schakeltje in dit geheel ontbreekt, verloopt het raderwerk traag en stotend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Desiree »

Ik denk dat ook een categorie mannen ook 'moderner' zijn geworden. Ze kiezen er bewust voor om actiever in het huishouden/gezinsverzorging mee te draaien. Dat geeft vrouwen het gevoel.. oké, maar dan kan ik wel wat met de tijd die over is.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

Franca leest ook mee met ons...
https://www.groene.nl/artikel/refo-mama-s
Plaats reactie