Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mannetje »

Tip: https://www.ikzoekhuishoudelijkehulp.nl/
Kost €12,50 per uur.
-
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Tip: https://www.ikzoekhuishoudelijkehulp.nl/
Kost €12,50 per uur.
Daar staat het ook:
Bij het bedrag dat je gaat verdienen, zit het vakantiegeld inbegrepen.

Kun je wegens ziekte niet gaan werken, laat dit dan zo snel mogelijk aan de zorgbehoevende weten. Je kunt dan samen een afspraak maken voor een nieuwe datum.
Dus: wie niet werkt zal niet eten, is het dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Waarschijnlijk ben ik dan een zeur, maar ik vind €10-€12,50 meer dan genoeg per uur. Dat is nl met een fulltimebaan €1600-€2000 voor ongeschoold werk dat meestal zwart wordt gedaan. Een behoorlijk bedrag dus extra.
Dan reken je wel verkeerd, want vaak worden deze vrouwen niet betaald als ze ziek zijn. Ze kunnen ook niet snipperen.
Als ze in een privésituatie werken, wordt er vaak zwart betaald, 3 uur bikkelen dus voor 30 euro.
Ze bouwen geen pensioen op, kunnen ook niet in de ziektewet of WW belanden.
Ik ken een paar vrouwen, ze worden er echt niet rijk van, terwijl ze heel zwaar werk hebben.
Als je zelf h.h. werk doet, is dat anders, op je eigen tempo, je drinkt af en toe wat, maar van die vrouwen wordt verwacht dat ze 3 uur vrijwel continue doorgaan.
Klopt inderdaad dat er vaak zwart wordt betaald, maar dat levert voor deze vrouwen ook veel voordeel op. Zij kunnen namelijk gebruik blijven maken van veel voorzieningen ( zonder gekort te worden) en toch een behoorlijk bedrag bijverdienen.
Daarnaast is en blijft het ongeschoold werk. Dus €17,50 per uur vind ik absurd.
Hard werken valt ook wel mee, wat is nu 3 uur werken achter elkaar?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Orchidee »

Voor mij is 3 uur achterelkaar werken een aanslag op m,n lichaam voor een hele week.
En DIT vind ik dus denigrerend:
Omdat het "ongeschoold" werk is word het minder betaald!?
Hoe bedoel je: neerkijken op mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten?!
Ze zouden juist méér gewaardeerd moeten worden, net zoals mensen die in de zorg keihard werken!

Ps:
Ik zal wel weer een azijn****** zijn maar het onrechtvaardigheidsgevoel drijft nu heel erg boven!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

merel schreef: Klopt inderdaad dat er vaak zwart wordt betaald, maar dat levert voor deze vrouwen ook veel voordeel op. Zij kunnen namelijk gebruik blijven maken van veel voorzieningen ( zonder gekort te worden) en toch een behoorlijk bedrag bijverdienen.
Daarnaast is en blijft het ongeschoold werk. Dus €17,50 per uur vind ik absurd.
Volgens Loonwijzer:
“Wie werkt volgens de Regeling dienstverlening aan huis is geen gewone werknemer. Zo wordt door de werkgever geen loonbelasting en premies werknemersverzekeringen afgedragen. U bent dus niet verzekerd voor de Ziektewet, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) en de Werkloosheidswet (WW). U heeft dus ook geen recht op deze uitkeringen."
merel schreef:Hard werken valt ook wel mee, wat is nu 3 uur werken achter elkaar?
Huishoudelijk werk valt onder zwaar werk. Het is tillen, verschuiven van zware meubelen, bukken, strekken, lopen, staan, enz.
Kortom, het is pittig. Het is iets anders dan 3 uur achter je laptop zitten.
Je ziet het als je met een groep aan het verhuizen bent en je maakt het nieuwe huis schoon.
De mensen die het niet gewend zijn, haken al snel vermoeid af, of flodderen wat met een geel doekje.
En niet iedereen die een h.h.h. inhuurt, is een fijne werkgeefster!
Ik heb het zelf ruim 2 jaar gedaan, ik dacht dat het wel een leuke bijbaan zou zijn, ik houd van schoonmaken.
Je wilt niet weten wat ik allemaal tegen ben gekomen (waar je het dus echt niet verwacht!) :deg
Dan is die 10 euro echt een "jodenfooitje".
En drie uur lang aanpoten, zonder een kopje koffie te kunnen drinken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

Ik vind zelf nog wel verschil waarom je huishoudelijk hulp inhuurt. Verdien je zelf een riant salaris en wil je daarom iemand voor het huishouden dan vind ik het normaal dat je de huishoudster daarnaar beloont. Heb je om andere redenen hulp nodig ( gezondheidsproblemen of iets van die aard) dan heb je waarschijnlijk ook minder te besteden en heb je geen andere keus.
En dat hard werken is waarschijnlijk ook wel beetje afhankelijk van het soort huishouden wat je moet schoonmaken. Bij de een is het wat schoner dan de ander. En de een stelt hogere eisen dan de ander.
Als mij iemand komt helpen omdat ik zelf beperkt ben; dan stel ik minder hoge eisen dan ik zou doen als ik een flink betaalde huishoudster zou hebben.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

En geen bakje koffie vind ik schandalig
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Voor mij is 3 uur achterelkaar werken een aanslag op m,n lichaam voor een hele week.
En DIT vind ik dus denigrerend:
Omdat het "ongeschoold" werk is word het minder betaald!?
Hoe bedoel je: neerkijken op mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten?!
Ze zouden juist méér gewaardeerd moeten worden, net zoals mensen die in de zorg keihard werken!

Ps:
Ik zal wel weer een azijn****** zijn maar het onrechtvaardigheidsgevoel drijft nu heel erg boven!Afbeelding
Dat heeft niets met denigrerend en neerkijken te maken, maar is de realiteit. Ongeschoold werk wordt lager ingeschaald qua salaris dan geschoold werk. Het genoemde salaris van €17,50 behoort bij HBO werk- en denk niveau en niet bij huishoudelijk werk.

Waarom voel jij je aangesproken als ik vind dat verschil in beloning juist is? Wij leven gelukkig niet in een communistisch systeem waarin een ieder gelijk beloond wordt voor het werk dat zij doen.

En tja, hard werken vind ik het huishoudelijk werk niet. Ik werk zelf op woensdag- en vrijdag morgen onafgebroken mijn eigen huis door, zonder rustmoment en kopje koffie/thee. En indertijd dat wij een hulp hadden werkte ik gewoon gelijk op met haar. In 3 uur tijd krijg je namelijk geen huis schoon.
Ik ben vermoeider van mijn eigen werk. Dat is wel achter een pc, maar in wezen mentaal veel vermoeiender dan het fysieke werk.
Laatst gewijzigd door merel op 10 jul 2017, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

helma schreef:En geen bakje koffie vind ik schandalig
Ik merk juist dat het bakje koffie niet gewaardeerd werd. Mijn huishoudelijke hulpen wilde dat pertinent niet hebben, ook prima
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

merel schreef:
helma schreef:En geen bakje koffie vind ik schandalig
Ik merk juist dat het bakje koffie niet gewaardeerd werd. Mijn huishoudelijke hulpen wilde dat pertinent niet hebben, ook prima
Maar dan heb je het wel aangeboden. Dat maakt het verschil.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

helma schreef:En geen bakje koffie vind ik schandalig
Dat krijg je dan wel, of mag je zelf zetten, maar in je eigen tijd.
merel schreef:En tja, hard werken vind ik het huishoudelijk werk niet.
Jij bent nog jong EN gezond.
Maar als je ooit ziek wordt of burn out geraakt, zul je ervaren dat een huis schoonhouden een onoverkomelijke rijstebrijberg wordt.
En dat bedoelde Orchidee denk ik, want zij moest het ondervinden.
merel schreef:maar in wezen mentaal veel vermoeiender dan het fysieke werk.
Naast ons wordt het huis verbouwd, het is kompleet gestript. Als ik zie wat er naar beneden gesjouwd (en gegooid) werd en naar boven,
petje af. Groot respect.
merel schreef:Het genoemde salaris van €17,50 behoort bij HBO werk- en denk niveau en niet bij huishoudelijk werk.
Mijn dochter verdient met haar HBO niveau meer dan mijn zoon met universitair niveau + mastertitel.
Maar de stukadoor die bij ons heeft gewerkt verdient nog meer!
Dus HBOdenkniveau blijft qua beloning achter bij sommige zgn. ongeschoolde handwerkslieden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Eens. Juristen in een ambtelijke functie verdienen zeker niet per definitie meer dan een bouwvakker of agrarisch loonwerker hoor. Alleen als ze kiezen voor een commerciele of leidinggevende functie is dat anders.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door samanthi »

merel schreef:
Orchidee schreef:Voor mij is 3 uur achterelkaar werken een aanslag op m,n lichaam voor een hele week.
En DIT vind ik dus denigrerend:
Omdat het "ongeschoold" werk is word het minder betaald!?
Hoe bedoel je: neerkijken op mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten?!
Ze zouden juist méér gewaardeerd moeten worden, net zoals mensen die in de zorg keihard werken!

Ps:
Ik zal wel weer een azijn****** zijn maar het onrechtvaardigheidsgevoel drijft nu heel erg boven!Afbeelding
Dat heeft niets met denigrerend en neerkijken te maken, maar is de realiteit. Ongeschoold werk wordt lager ingeschaald qua salaris dan geschoold werk. Het genoemde salaris van €17,50 behoort bij HBO werk- en denk niveau en niet bij huishoudelijk werk.

Waarom voel jij je aangesproken als ik vind dat verschil in beloning juist is? Wij leven gelukkig niet in een communistisch systeem waarin een ieder gelijk beloond wordt voor het werk dat zij doen.

En tja, hard werken vind ik het huishoudelijk werk niet. Ik werk zelf op woensdag- en vrijdag morgen onafgebroken mijn eigen huis door, zonder rustmoment en kopje koffie/thee. En indertijd dat wij een hulp hadden werkte ik gewoon gelijk op met haar. In 3 uur tijd krijg je namelijk geen huis schoon.
Ik ben vermoeider van mijn eigen werk. Dat is wel achter een pc, maar in wezen mentaal veel vermoeiender dan het fysieke werk.
Ik vind het niet aardig klinken HBO werk- en denkniveau... ik heb een HBO opleiding en doe vrijwilligerswerk, is dat dan minderwaardig of zo?
Ik heb zelf een "socio" opleiding gedaan, daar leerde we altijd dat iedereen nodig was, als de schoonmakers de toiletten niet schoonmaakte kon de hoogste van het bedrijf zijn werk niet doen, niets over meer of minder betaald oid, maar waardering op de juiste plek, misschien verdiende de Schoonmaaksters wel meer dan de MBOers, wie weet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Desiree »

Tjonge, tijdens het nadenken hierover had je al wat schoon kunnen hebben... Maar ja, soms moet je investeren om het later terug te verdienen.. :yahoo

Ik ben een kluizenaar... doe alles liever zelf. (Maar ik werk ook minder dan Merel..)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Ik denk eerlijk gezegd dat mensen in dit topic hele lange tenen hebben en zich te snel aangesproken voelen. Elke willekeurige sollicitatie begint immers met het benoemen van het niveau van het werk. Heel normaal en heel logisch en niets denigrerends. Als bij ons op kantoor het werk binnenkomt, wordt als eerste gekeken naar de zwaarte van het werk en daardoor gelijk een onderverdeling gemaakt in mbo, hbo of wo werk. Dat heeft niets te maken met minderwaardigheid van het werk, maar wel met het feit dat het werk het beste door de mensen gedaan kan worden die daar voor geleerd hebben en dat duurder personeel niet louter administratief werk doet, omdat dan de kosten te veel stijgen. Heel economisch en in volle samenwerking.

@ desiree
Klopt inderdaad, door al dit geneuzel had iedereen zijn kamer al aan kant kunnen hebben.
Plaats reactie