Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

Gabrielle schreef: Sorry, klinkt wel hard , maar als je beiden 4 dagen werkt denk je toch in eerste instantie niet aan het belang van je kinderen maar aan dat van jezelf.
Je mag er van vinden wat je wilt, daar heb ik geen enkele moeite mee. Wel ontbreekt de logica in jouw impliciete redenering dat kinderen verwaarloosd worden als je werkt.

Het is denk ik ook een kwestie van wat normaal is in je sociale omgeving. In onze stadse GB gemeente is het heel normaal dat kinderen naar de kinderopvang gaan. Het grootste deel van de gemeente bestaat uit hoogopgeleide tweeverdieners tussen de 25 en 40 jaar met of zonder kinderen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Ik heb meer medelijden met kinderen die zeven dagen in de week thuis zijn, uitgezonderd het eerste half jaar van hun leven dan. In het algemeen krijgen kinderen dan niet zoveel mee. Al mag je niet iedereen over één kam scheren, natuurlijk. Maar het leidt al snel tot een achterstand in de ontwikkeling, waarvan het maar de vraag is wanneer je die hebt ingehaald.
Dit is zo'n rare onzinnige bewering. De kleuterjuf vond het bijzonder dat onze oudste al zo goed kon knippen en legpuzzels maken.
Hij mocht vanwege ziekte absoluut niet in een kinderdagverblijf of speelzaal.
Maar ik speelde met hem, ging met hem naar buiten, hij mocht bij opa vóór op de fiets, vrijwel elke middag ging opa overal met hem naar toe.
Nu is opa er niet meer en hij heeft een schat van herinneringen aan hem.
Hendrien schreef:nderdaad, hier ook totaal geen achterstand ook al waren ze de hele week bij mama.
Heerlijk he, ik vond dat altijd de allermooiste periode, van 0 tot 4. :oops
Dan is het echt nog jouw kind, nog niet beïnvloed door anderen.
helma schreef:En als ik terugkijk denk ik: wat is het voorbij gevlogen. Inmiddels 28 jaar kinderen opgevoed en begeleid.
Nou he? :ouin
En bij ons was deze jaren alles voor het laatst, voor het laatst de vlag uit met een schooltas, de laatste diplomauitreiking, de laatste die belijdenis deed, en dan zit je taak er nog niet op als moeder, heb ik gemerkt.
Die zit er nooit op, ook al zijn ze de deur uit en zelfstandig.
Ik heb echt van elke minuut genoten.
Ik heb eerder medelijden met de fulltime werkende moeders dan dat er ik jaloers op ben. Ze missen zo verschrikkelijk veel en dat hebben ze niet echt in de gaten, want alles wordt "goedgemaakt" met quality time.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Wat een onzin. Kinderen die opgroeien in een warm gezin waar de moeder er altijd is groeien stabieler op volgens alle onderzoeken.
Enigen nuancering is denk ik op zijn plaats. Het gaat om alle onderzoeken die jij gelezen hebt.
Kinderopvang is primair de taak van de ouders!!!! Maar de mammon heeft ons in zijn greep......lekker verdienen met ze tweeën en de kinderen zijn best wel goed af in de kinderopvang :banghead :banghead :banghead
Zoals Moderamen in een andere reactie al zei, een fatsoenlijk gesprek over kinderopvang is eigenlijk niet mogelijk. De nuance ontbreekt, en vooral bij mensen die tegen kinderopvang zijn. De enige reden die jij kunt bedenken waarom mensen werken is omdat ze een hoger inkomen willen. Ik kan met gemak 20 andere redenen noemen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Dodo »

Het is niet per se zo dat je de hele zorg voor je jonge kind zelf moet doen, maar drie volle dagen opvang inclusief warm eten ?!? Dat is veel hoor, dan mis je heel wat.
Helaas ontkom je er tegenwoordig bijna niet aan om allebei te moeten werken (en heus niet voor de luxe), en dat zal alleen maar noodzakelijker worden. Kopen of huren op 1 salaris is al bijna niet te doen.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Het is niet per se zo dat je de hele zorg voor je jonge kind zelf moet doen, maar drie volle dagen opvang inclusief warm eten ?!? Dat is veel hoor, dan mis je heel wat.
De kinderen krijgen warm eten om 12 uur. Er is een kok in dienst die elke dag een maaltijd bereid met verse producten. Dat is niet bij elk kinderdagverblijf zo.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Dodo schreef:Het is niet per se zo dat je de hele zorg voor je jonge kind zelf moet doen, maar drie volle dagen opvang inclusief warm eten ?!? Dat is veel hoor, dan mis je heel wat.
De kinderen krijgen warm eten om 12 uur. Er is een kok in dienst die elke dag een maaltijd bereid met verse producten. Dat is niet bij elk kinderdagverblijf zo.
:oO

Zouden we het huwelijksformulier dan niet moeten aanpassen eigenlijk?
En naardien het Gods bevel is, dat de man in het zweet zijns aanschijns zijn brood eten zal, zo zult gij getrouw en naarstig in uw Goddelijk beroep arbeiden, op gij uw huisgezin met God en met eer moogt onderhouden en ook daarenboven iets hebt om aan de nooddruftigen mede te delen.
Zo'n regel staat er niet bij de vrouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

Ambtenaar schreef: Enigen nuancering is denk ik op zijn plaats. Het gaat om alle onderzoeken die jij gelezen hebt.

....

Zoals Moderamen in een andere reactie al zei, een fatsoenlijk gesprek over kinderopvang is eigenlijk niet mogelijk. De nuance ontbreekt, en vooral bij mensen die tegen kinderopvang zijn. De enige reden die jij kunt bedenken waarom mensen werken is omdat ze een hoger inkomen willen. Ik kan met gemak 20 andere redenen noemen.
De stelling dat veel kinderen zonder opvang een ontwikkelingsachterstand oplopen is toch ook niet zo genuanceerd te noemen? En dat is nogal een bewering!
In een discussie verdedig je vooral je eigen standpunt. Natuurlijk heb je daar zo je eigen stokpaardjes voor. Maar ik denk niet dat in deze discussie de nunace alleen zou ontbreken in de tegenstanders van kinderopvang.
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:
Zouden we het huwelijksformulier dan niet moeten aanpassen eigenlijk?
En naardien het Gods bevel is, dat de man in het zweet zijns aanschijns zijn brood eten zal, zo zult gij getrouw en naarstig in uw Goddelijk beroep arbeiden, op gij uw huisgezin met God en met eer moogt onderhouden en ook daarenboven iets hebt om aan de nooddruftigen mede te delen.
Zo'n regel staat er niet bij de vrouw.
Toen wij trouwden is geen gebruik gemaakt van het klassieke formulier. Welke tekst wel gebruikt is, weet ik niet uit mijn hoofd. Dat zou ik moeten opzoeken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Het is denk ik ook een kwestie van wat normaal is in je sociale omgeving. In onze stadse GB gemeente is het heel normaal dat kinderen naar de kinderopvang gaan. Het grootste deel van de gemeente bestaat uit hoogopgeleide tweeverdieners tussen de 25 en 40 jaar met of zonder kinderen.
Aha, dan zit daar het verschil. Wij wonen in de polder met alleen boeren om ons heen en mijn vrouw en ik hebben met moeite de lagere school afgerond. :)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10606
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Het is denk ik ook een kwestie van wat normaal is in je sociale omgeving. In onze stadse GB gemeente is het heel normaal dat kinderen naar de kinderopvang gaan. Het grootste deel van de gemeente bestaat uit hoogopgeleide tweeverdieners tussen de 25 en 40 jaar met of zonder kinderen.
Aha, dan zit daar het verschil. Wij wonen in de polder met alleen boeren om ons heen en mijn vrouw en ik hebben met moeite de lagere school afgerond. :)
:)
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Vagari »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Het is denk ik ook een kwestie van wat normaal is in je sociale omgeving. In onze stadse GB gemeente is het heel normaal dat kinderen naar de kinderopvang gaan. Het grootste deel van de gemeente bestaat uit hoogopgeleide tweeverdieners tussen de 25 en 40 jaar met of zonder kinderen.
Aha, dan zit daar het verschil. Wij wonen in de polder met alleen boeren om ons heen en mijn vrouw en ik hebben met moeite de lagere school afgerond. :)
:)
:)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Desiree »

@ Helma, bedankt voor je open bijdrage.

Ik denk niet dat het netjes is om verder uit te leggen hoe die dames tot die conclusies gekomen zijn. Dat is te privé. Ik reageerde even op Merel.. Maar ik vond het fijn om te horen dat zij, die dames, zélf nadenken, met of zonder het geloof erbij betrokken. Ik vertrouw erop dat Merel ook haar weg en keuzes in het gebed brengt.

Voor mezelf. Ik weet het gewoon, dus een discussie hier op het topic geen zin, althans niet voor mij. Mijn baan is een opdracht naast al het andere. Gelukkig kan en mag ik het nog altijd doen.

En nu ga ik Moederdag vieren en misschien ook nog even wat vrijwilligerswerk doen. Fijne dag vandaag en/of morgen. Geniet ervan!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Desiree »

Vagari schreef:
Ad Anker schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Het is denk ik ook een kwestie van wat normaal is in je sociale omgeving. In onze stadse GB gemeente is het heel normaal dat kinderen naar de kinderopvang gaan. Het grootste deel van de gemeente bestaat uit hoogopgeleide tweeverdieners tussen de 25 en 40 jaar met of zonder kinderen.
Aha, dan zit daar het verschil. Wij wonen in de polder met alleen boeren om ons heen en mijn vrouw en ik hebben met moeite de lagere school afgerond. :)
:)
:)
Laat me raden Ambtenaar... ;) Ik denk dat ik dat niet hoeft te doen..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
Gabrielle schreef:
Ambtenaar schreef: Hier ook twee werkende ouders, allebei vier dagen. Kinderen drie dagen naar kdv en bso.
Arme kinderen.
Allebei 4 dagen werken...

Als werk blijkbaar zo belangrijk voor je is, vraag ik ik me af waarom je eigenlijk kinderen wilt.

Sorry, klinkt wel hard , maar als je beiden 4 dagen werkt denk je toch in eerste instantie niet aan het belang van je kinderen maar aan dat van jezelf.

Meer wil ik er niet van zeggen, maar vind het triest dat het nog verdedigd wordt ook
Ik heb meer medelijden met kinderen die zeven dagen in de week thuis zijn, uitgezonderd het eerste half jaar van hun leven dan. In het algemeen krijgen kinderen dan niet zoveel mee. Al mag je niet iedereen over één kam scheren, natuurlijk. Maar het leidt al snel tot een achterstand in de ontwikkeling, waarvan het maar de vraag is wanneer je die hebt ingehaald.

De enige uitzondering die ik ken, betreft een gezin waarvan beide ouders rondom het huis werken en één de pabo heeft gedaan. In zo'n geval is dat natuurlijk prima te doen.

De kinderen in mijn omgeving gaan heel graag naar de kinderopvang, in ieder geval.
Wat een onzin. Kinderen die opgroeien in een warm gezin waar de moeder er altijd is groeien stabieler op volgens alle onderzoeken.
Niks geen achterstand... wat een gemene en foute bewering :deg

Kinderopvang is primair de taak van de ouders!!!! Maar de mammon heeft ons in zijn greep......lekker verdienen met ze tweeën en de kinderen zijn best wel goed af in de kinderopvang :banghead :banghead :banghead
Onaardig en ongemotiveerd.

Ik stel dat in mijn omgeving kinderen graag naar de kinderopvang gaan en dat ik alleen in een gezin met een pabo-gediplomeerde zie dat het anders ook goed verloopt. Dat is mijn mening. Andere mensen kunnen daar anders over denken. Maar daarom is het nog geen onzin dat de kinderen graag naar de kinderopvang gaan. Dat is gewoon een onbetwistbaar feit.

En los daarvan ben ik benieuwd naar al die onderzoeken.

Het heeft met de mammon trouwens niet veel te maken, want kinderopvang is tamelijk duur, zeker voor een groot gezin. In sommige gevallen is het bij vier kinderen helemaal niet voordelig.
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

helma schreef:
Ambtenaar schreef: Enigen nuancering is denk ik op zijn plaats. Het gaat om alle onderzoeken die jij gelezen hebt.

....

Zoals Moderamen in een andere reactie al zei, een fatsoenlijk gesprek over kinderopvang is eigenlijk niet mogelijk. De nuance ontbreekt, en vooral bij mensen die tegen kinderopvang zijn. De enige reden die jij kunt bedenken waarom mensen werken is omdat ze een hoger inkomen willen. Ik kan met gemak 20 andere redenen noemen.
De stelling dat veel kinderen zonder opvang een ontwikkelingsachterstand oplopen is toch ook niet zo genuanceerd te noemen? En dat is nogal een bewering!
In een discussie verdedig je vooral je eigen standpunt. Natuurlijk heb je daar zo je eigen stokpaardjes voor. Maar ik denk niet dat in deze discussie de nunace alleen zou ontbreken in de tegenstanders van kinderopvang.
In jouw en Mara's argumentatie gaat het voornamelijk om je eigen rol en het plezier daarin, met enkele bijbelteksten die dat zouden moeten ondersteunen, maar die daar volgens mij helemaal niets mee te maken hebben. Je vergeet dat lang niet alle moeders zo'n plezier in opvoeden hebben, en dat is al een heel belangrijke kanttekening bij jullie standpunt.

Daarnaast kan ik zo een aantal voorbeelden opnoemen van mensen die wél een ontwikkelingsachterstand opliepen doordat zij niet deelnamen aan de kinderopvang. Het enkele feit dat jullie hier op dit forum meediscussieren is al een aanwijzing dat jullie totaal niet representatief zijn voor de gemiddelde ouder. Het is best denkbaar dat jullie kritisch naar jullie eigen opvattingen kijken, ook al vind ik dat niet heel duidelijk blijken uit de bijdragen in dit draadje. Maar er is geen enkele reden om zo zelfverheerlijkend te spreken over opvoeding in het gezin alleen. Er zijn nog steeds omgevingen waar kinderen met een taalachterstand op school komen, omdat de gezinscultuur is dat je met kleine kinderen niet normaal praat. Ik zie dat zelfs in mijn eigen dorp nog gebeuren.
Plaats reactie