Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Ik zie dat probleem toch niet helemaal. Inderdaad moeten er ook op de basisschool al best veel dingen op een computer met internet gedaan worden. Dat is nu eenmaal de tijd waarin we opgroeien, op mijn werk zit ik de hele dag achter een computer.

Bij ons is de scheiding tussen wat je voor school doet, en wat je voor je plezier doet, wel goed te maken: schoolwerk moet gewoon gebeuren en voor een spelletje hebben we regels.

We hebben naast de zondag twee computervrije dagen ingesteld, maar die gelden niet voor schoolwerk. Voor het schoolwerk vind ik het eigenlijk wel goed dat ze zo goed ermee leren omgaan en gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn. Holmwoods bijvoorbeeld had ik graag gehad in mijn tijd.

Je zegt het nu zelf al... twee computervrijedagen naast de zondag. Behalve voor schoolwerk. Het schoolwerk geeft dus de reden dat de kinderen iedere dag op de pc moeten via het internet. Iedere dag op jonge leeftijd wordt er een beroep gedaan op de verleiding om te gaan surfen etc te weerstaan ( is dat iets wat je van je kinderen al kan verwachten dat ze dat kunnen? Als zelfs volwassenen hier moeite mee hebben.>

Is alles wat als noodzakelijk gesteld wordt door de school wel echt noodzakelijk? Of wordt het noodzakelijk gemaakt? M.a.w. We maken het zelf onmisbaar. Snap je wat ik bedoel?
En hoe laat je als school en ouders je kinderen dus wennen aan het veelvuldig, vaak nutteloos gebruik? ( ondanks filter zitten ze bij ons net zo goed te surven op internet als ik me omdraai hoor... en ik kan nog begrijpen ook dat ze het doen. ) Is dat iets wat het reformatorisch onderwijs voorstaat? Om ze al zo jong mogelijk hieraan te laten wennen?
En nee, ik zeg niet dat je alles moet mijden. En je moet je kinderen leren bijvoorbeeld hun bankzaken via internet te regelen. En leer ze maar hoe ze goede informatie op mogen en kunnen zoeken.
Begrijp me niet verkeerd.

Maar waarom een oefenprogramma via internet als het ook zonder kan.... Snap je wat ik bedoel?
Waarom via internet een agenda, terwijl het ook zonder kan, en ze zelf geleerd worden verantwoordelijk te zijn voor het noteren van huiswerk etc?
Waarom roosterwijzigingen via internet terwijl het ook zonder kan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:Ik zie dat probleem toch niet helemaal. Inderdaad moeten er ook op de basisschool al best veel dingen op een computer met internet gedaan worden. Dat is nu eenmaal de tijd waarin we opgroeien, op mijn werk zit ik de hele dag achter een computer.

Bij ons is de scheiding tussen wat je voor school doet, en wat je voor je plezier doet, wel goed te maken: schoolwerk moet gewoon gebeuren en voor een spelletje hebben we regels.

We hebben naast de zondag twee computervrije dagen ingesteld, maar die gelden niet voor schoolwerk. Voor het schoolwerk vind ik het eigenlijk wel goed dat ze zo goed ermee leren omgaan en gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn. Holmwoods bijvoorbeeld had ik graag gehad in mijn tijd.

Je zegt het nu zelf al... twee computervrijedagen naast de zondag. Behalve voor schoolwerk. Het schoolwerk geeft dus de reden dat de kinderen iedere dag op de pc moeten via het internet. Iedere dag op jonge leeftijd wordt er een beroep gedaan op de verleiding om te gaan surfen etc te weerstaan ( is dat iets wat je van je kinderen al kan verwachten dat ze dat kunnen? Als zelfs volwassenen hier moeite mee hebben.>

Is alles wat als noodzakelijk gesteld wordt door de school wel echt noodzakelijk? Of wordt het noodzakelijk gemaakt? M.a.w. We maken het zelf onmisbaar. Snap je wat ik bedoel?
Wat mij betreft kunnen we hier nuchter in staan. Kinderen leren op deze manier al vroeg om met deze spanningsvelden omgaan, we geven daarin richting aan en sturen bij.
Is het noodzakelijk? Wellicht niet, maar in elk geval handig en het sluit aan bij wat er tegenwoordig verwacht wordt op voortgezet onderwijs en in stages of een baan.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Ik zie dat probleem toch niet helemaal. Inderdaad moeten er ook op de basisschool al best veel dingen op een computer met internet gedaan worden. Dat is nu eenmaal de tijd waarin we opgroeien, op mijn werk zit ik de hele dag achter een computer.

Bij ons is de scheiding tussen wat je voor school doet, en wat je voor je plezier doet, wel goed te maken: schoolwerk moet gewoon gebeuren en voor een spelletje hebben we regels.

We hebben naast de zondag twee computervrije dagen ingesteld, maar die gelden niet voor schoolwerk. Voor het schoolwerk vind ik het eigenlijk wel goed dat ze zo goed ermee leren omgaan en gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn. Holmwoods bijvoorbeeld had ik graag gehad in mijn tijd.

Je zegt het nu zelf al... twee computervrijedagen naast de zondag. Behalve voor schoolwerk. Het schoolwerk geeft dus de reden dat de kinderen iedere dag op de pc moeten via het internet. Iedere dag op jonge leeftijd wordt er een beroep gedaan op de verleiding om te gaan surfen etc te weerstaan ( is dat iets wat je van je kinderen al kan verwachten dat ze dat kunnen? Als zelfs volwassenen hier moeite mee hebben.>

Is alles wat als noodzakelijk gesteld wordt door de school wel echt noodzakelijk? Of wordt het noodzakelijk gemaakt? M.a.w. We maken het zelf onmisbaar. Snap je wat ik bedoel?
Wat mij betreft kunnen we hier nuchter in staan. Kinderen leren op deze manier al vroeg om met deze spanningsvelden omgaan, we geven daarin richting aan en sturen bij.
Is het noodzakelijk? Wellicht niet, maar in elk geval handig en het sluit aan bij wat er tegenwoordig verwacht wordt op voortgezet onderwijs en in stages of een baan.

Dus op middelbaar onderwijs en vervolgstudies wordt verwacht dat kinderen niet de krant lezen maar filmpjes kijken? Dat ze hun woordjes leerden via een internetprogramma ipv via pen en papier. En dat ze al van jongs af aan geleerd hebben veel op de computer te hebben gezeten?
Daar wordt ook verwacht dat ze niet geleerd hebben te plannen. Want dat werd tenslotte altijd voor hen gedaan? En wordt op de universiteit en op het werk straks ook voor hen gedaan?

En het reformotarisch onderwijs heeft zeker tot taak de kinderen te leren dat ze veel online moeten zijn om niet het risico te lopen een keertje te vroeg op school te zijn...

Oh ja, en moeten we op het reformatorisch onderwijs ze al (te) vroeg leren met spanningsvelden om te gaan? Dan kunnen we ze toch net zo goed gelijk op een openbare school doen? Dan leren ze het in de praktijk...

Het is trouwens wel bijzonder dat wij die dat allemaal niet zo leerden op school toch een redelijke positie in de maatschappij hebben gekregen. We ons kunnen redden met internet om allerlei zaken te regelen...
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

Sheba schreef: Maar waarom een oefenprogramma via internet als het ook zonder kan.... Snap je wat ik bedoel?
Waarom via internet een agenda, terwijl het ook zonder kan, en ze zelf geleerd worden verantwoordelijk te zijn voor het noteren van huiswerk etc?
Waarom roosterwijzigingen via internet terwijl het ook zonder kan?
Laten we ons een focussen op deze 2 concrete cases.
We zullen het er allemaal mee eens zijn dat de scheiding - wat via welke media wordt gecommuniceerd - en wat niet arbitrair is en niet principieel. Of niet?

Ik hoorde pas dat middelbare scholen wijzigingen in het rooster verspreiden via de website en bewust niet via whatsapp groepen. Dat vond ik mooi. Kinderen kunnen dus niet beweren dat een mobiel nodig is om de roosterwijzigingen te zien. Iedereen checkt die via het web, iedereen heeft daarvoor 1 of meerdere devices. Whatsapp is enkel toegangelijk voor smartphones.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:
Sheba schreef: Maar waarom een oefenprogramma via internet als het ook zonder kan.... Snap je wat ik bedoel?
Waarom via internet een agenda, terwijl het ook zonder kan, en ze zelf geleerd worden verantwoordelijk te zijn voor het noteren van huiswerk etc?
Waarom roosterwijzigingen via internet terwijl het ook zonder kan?
Laten we ons een focussen op deze 2 concrete cases.
We zullen het er allemaal mee eens zijn dat de scheiding - wat via welke media wordt gecommuniceerd - en wat niet arbitrair is en niet principieel. Of niet?

Ik hoorde pas dat middelbare scholen wijzigingen in het rooster verspreiden via de website en bewust niet via whatsapp groepen. Dat vond ik mooi. Kinderen kunnen dus niet beweren dat een mobiel nodig is om de roosterwijzigingen te zien. Iedereen checkt die via het web, iedereen heeft daarvoor 1 of meerdere devices. Whatsapp is enkel toegangelijk voor smartphones.
Ja, maar roosterwijzigingen kan je ook de dag ervoor op school zien. En die enkele keer dat je te vroeg op school bent is ook met 1 hand te tellen.

En nu de praktijk... kind moet voor het naar bed gaat: tas inpakken.
De warrige puberbrein vertrouwt op het rooster via internet ( want op papier kan het wel eens niet meer actueel zijn) dus pc weer opstarten. En voor je het weet zijn we weer minimaal een kwartier verder, want de email moet nog even gecheckt worden... cijfers.... En als pap en nam even er niet bij zijn dan surven we vrolijk ( weliswaar binnen filter) verder.
Effectieve tijdsbesteding. Nietwaar?

Want inmiddels is het al laat. Hoofd nog vol digitale toestanden. Er is nu echt rust en tijd en aandacht om in
Gods Woord te lezen en te bidden.

En wat is voor jullie eigenlijk principieel?
Wat maakt iets principieel voor jullie?

Huiswerk. Ja die woordjes moeten echt via internet geoefend worden. School biedt het tenslotte zelf aan. Dat ze ondertussen vele malen langer met het huiswerk bezig zijn omdat het web zo groot is.... tja

En if ik nu via mijn smartphone het internet opgaat. Of via de ov in de woonkamer. Dat maakt natuurlijk geen ene sikkepit uit.
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 okt 2016, 11:45, 3 keer totaal gewijzigd.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

Ik ken docenten uit reformatorisch voortgezet onderwijs die via whatsapp hun huiswerk doorgeven.
Ik denk dat ouders liever een jaarplanning zien op papier dan steeds een appje. Heeft dit te maken dat er docenten zijn dieook niet kunnen plannen?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

CvdW schreef:Ik ken docenten uit reformatorisch voortgezet onderwijs die via whatsapp hun huiswerk doorgeven.
Ik denk dat ouders liever een jaarplanning zien op papier dan steeds een appje. Heeft dit te maken dat er docenten zijn dieook niet kunnen plannen?

Misschien.... :haha
Want ook wordt het huiswerk nog regelmatig gewijzigd via de schoolemail....
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

Principieel is een bijbels gebod. Niet onze ideen of kinderen nu wel of niet goed leren plannen met digitale hulpmiddelen. Dat is niet principieel maar uitvoerend, toch?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 11 okt 2016, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Mara »

Sheba schreef: En wat is voor jullie eigenlijk principieel?
Wat maakt iets principieel voor jullie?
Dat de zondag gevrijwaard blijft van school en studie.
Maar ze mogen van ons wel op zondagavond kijken of het eerste uur (of meerdere) uitgevallen is.
In de puberleeftijd is vaak elk uurtje slaap meegenomen. ;)

We hadden eens een predikant die een preek hield over de zondagsrust. Als je het bijbels doet, begint de zondag na zonsondergang op zaterdagavond en eindigt na het ondergaan van de zon op zondagavond.
Hij hield dat ook de jongeren op de catechisatie voor. Dus niet stappen op zaterdagavond, vader geen klusjes meer en moeder moet klaar zijn met het huishouden.
Dat betekent dus: omdenken, dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:Principieel is een bijbels gebod. Niet onze ideen of kunnen nu wel of niet goed leren plannen met digitale hulpmiddelen. Dat is niet principieel maar uitvoerend, toch?

Principieel is o.a. dat we onze tijd tot eer van God te besteden. En niet voor allerlei nutteloos, onnodig gedoe.
En wij ( ouders en scholen) zijn verantwoordelijk ervoor dat te stimuleren en niet te demotiveren....

Principieel is ook dat wij onze kinderen niet aan de zonden laten wennen. Moet het dan maar wel via programma,s als Nieuwsbegrip? Waarbij alles nog intenser naar binnenkomt als via de papieren krant?
Moeten we ze maar aan laten wennen altijd maar op internet te zijn waardoor ze veel tijd verdoen? Of moeten we ze leren dat zij net zo goed effectief en zelfs effectiever op andere manieren kunnen leren en talenten ontwikkelen?

Principieel is denk ik ook dat je zelf verantwoordelijk voor je daden bent en niet het schoolweb. Dus ook of ik leer mijn werk goed en getrouw te doen om alles goed te noteren. En niet die verantwoordelijkheid bij een ander leren te leggen.
Uiteraard wordt er op school netjes gezegd dat je ook het huiswerk in je agenda moet schrijven. Vraag eens aan de gemiddelde brugklasouder hoe fijn dat gaat. :haha
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Curatorium »

Plannen = 'het ordenen van wat bereikt moet worden'. Oftewel: vooruitplannen, vroeg genoeg aan huiswerk beginnen etc. In de agenda's (die langzamerhand inderdaad verdwijnen) werd niet gepland. Daar werd alleen door de scholieren ingeschreven maandag SO, dinsdag repetitie, woensdag presentatie. Dat is slechts het opschrijven van afspraken. Dat opschrijven gebeurt nu digitaal. Het plannen is er nog steeds en is zeker niet opeens verdwenen door een digitale agenda.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Curatorium schreef:Plannen = 'het ordenen van wat bereikt moet worden'. Oftewel: vooruitplannen, vroeg genoeg aan huiswerk beginnen etc. In de agenda's (die langzamerhand inderdaad verdwijnen) werd niet gepland. Daar werd alleen door de scholieren ingeschreven maandag SO, dinsdag repetitie, woensdag presentatie. Dat is slechts het opschrijven van afspraken. Dat opschrijven gebeurt nu digitaal. Het plannen is er nog steeds en is zeker niet opeens verdwenen door een digitale agenda.

M.i. Kletskoek. Nu wordt per dag digitaal door de docent aangeven wat ze voor een Rep. moeten kennen. Om dan een dag later werkelijk de repetitie te hebben.
Ze worden netjes bij het handje gepakt....geven netjes de docent de "schuld" als ze de opdracht van wat te keren niet gied begrijpen....

Plannen is ook hoe je je tijd tijdens het huiswerk in gaat delen. En nu wordt vanuit school dat alleen maar moeilijker gemaakt. Want het us veel moeilijker om via digitale oefenwebsite's aan je planning vast te houden dan via pen en papier..

En ze schrijven niets meer op of half op in hun agenda. Want alles staat toch digitaal. De verantwoording ligt nu bij de docent ipv bij de leerling.

De docent stuurt via het web de planning aan. Het kind leert daardoor niet zelf verantwoordelijk meer te zijn.
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 okt 2016, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

Sheba,

Dat klopt allemal wat je zegt m.b.t. tot de geboden. Dat is het issue niet. We kunnen alleen wel van mening verschillen hoe kinderen op te voeden in deze maatschappij terwijl onze principes niet verschillen. Ik zie nl. niet in waarom een digitale agenda een kind slechter leert plannen. Het is anders, maar niet slechter. Nodig anno 2016. Anno 1916 was het ook niet nodig zoveel les te geven in verkeer. Nu wel. Dit soort ontwikkelingen zijn toch van alle tijden?

De argumentatie die jij aandraagt om bepaalde dingen op de ouderwetse manier te willen blijven doen lijkt heel erg op de argumentatie van de Amish.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
Wim Anker schreef:Principieel is een bijbels gebod. Niet onze ideen of kunnen nu wel of niet goed leren plannen met digitale hulpmiddelen. Dat is niet principieel maar uitvoerend, toch?

Principieel is o.a. dat we onze tijd tot eer van God te besteden. En niet voor allerlei nutteloos, onnodig gedoe.
En wij ( ouders en scholen) zijn verantwoordelijk ervoor dat te stimuleren en niet te demotiveren....

Principieel is ook dat wij onze kinderen niet aan de zonden laten wennen. Moet het dan maar wel via programma,s als Nieuwsbegrip? Waarbij alles nog intenser naar binnenkomt als via de papieren krant?
Moeten we ze maar aan laten wennen altijd maar op internet te zijn waardoor ze veel tijd verdoen? Of moeten we ze leren dat zij net zo goed effectief en zelfs effectiever op andere manieren kunnen leren en talenten ontwikkelen?

Principieel is denk ik ook dat je zelf verantwoordelijk voor je daden bent en niet het schoolweb. Dus ook of ik leer mijn werk goed en getrouw te doen om alles goed te noteren. En niet die verantwoordelijkheid bij een ander leren te leggen.
Uiteraard wordt er op school netjes gezegd dat je ook het huiswerk in je agenda moet schrijven. Vraag eens aan de gemiddelde brugklasouder hoe fijn dat gaat. :haha
Sheba, even over de onderstreepte zin: daar ben ik het mee eens. Ik vind het daarom niet juist dat je de verantwoordelijkheid voor het internetgebruik van de kinderen (en het verantwoord omgaan daarmee) nogal bij de school legt.
Anders gezegd: je maakt m.i. onvoldoende onderscheid tussen het nuttig gebruik dat op school geleerd wordt (of gewoon praktisch, b.v. een agenda via internet) en het 'verdoen van tijd'.
Dat ze op internet hun huiswerk kunnen opzoeken, Powerpointpresentaties maken, woordjes leren via internet etc etc staat los van het gebruik van internet voor ontspanning. Bij ons kunnen we dat toch wel redelijk scheiden.
Kortom: goed om over deze ontwikkelingen kritisch na te denken, maar ik vind dat je het nu te zwaar aanzet.

(en even concreet over het plannen: ze moeten nog steeds inzien dat ze voor een grote repetitie een paar dagen eerder moeten beginnen, dat zet de docent er echt niet bij)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:Sheba,

Dat klopt allemal wat je zegt m.b.t. tot de geboden. Dat is het issue niet. We kunnen alleen wel van mening verschillen hoe kinderen op te voeden in deze maatschappij terwijl onze principes niet verschillen. Ik zie nl. niet in waarom een digitale agenda een kind slechter leert plannen. Het is anders, maar niet slechter. Nodig anno 2016. Anno 1916 was het ook niet nodig zoveel les te geven in verkeer. Nu wel. Dit soort ontwikkelingen zijn toch van alle tijden?

De argumentatie die jij aandraagt om bepaalde dingen op de ouderwetse manier te willen blijven doen lijkt heel erg op de argumentatie van de Amish.
Waarom is het anno 2016 nodig dat een docent verantwoordelijk is voor de planning en niet de leerling?
Waarom is het anno 2016 noodzakelijk om bijvoorbeeld minder effectief je woordjes via het web te oefenen en in 1990 niet?
Dit heeft niets met de amish te maken. Aangezien ik eerder al zei dat je niet alles kunt vermijden. Maar ik stelde wel de vraag is iets noodzakelijk of wordt iets noodzakelijk gemaakt?
Of misschien kan je ook wel afvragen. In hoeverre heb je als reformatorisch onderwijs de taak hebt om mensen te laten denken dat iets noodzakelijk is? Of zou je juist door te laten zien dat je niet in alles meegaat je ook weerbaar kunt zijn in onze maatschappij? Dat je ook goed in je vak kan zijn?


@Eilander
En nee hoor. Op de school van onze oudste wordt netjes aangegeven dat ze de repetitie die ze maandag hebben de les ervoor ook al moeten kennen. Dat zie je in de digitale agenda netjes terugkomen. Vroeger werd dat in de brugklas gewoon gezegd ( mijn tijd) . En je zorgde ervoor wel goed op te letten wat er werd gezegd. Want je had geen zin om het verkeerde te leren.
Nu hangt dat er echt maar bij. Want het wordt voor hen gedaan via het web.

Of ik de dingen te zwaar aanzet? Geen idee. Ik vrees wel eens dat we teveel deze dingen als noodzakelijk zijn gaan zien, waardoor er een gewenning is ontstaan. En wij met onze kinderen onnodig kwetsbaar zijn t.ov. De invloeden die haaks op de Bijbel staan. We eraan wennen afhankelijk te zijn van internet....

Want op ons onderwijs soort wordt het gedaan, dus het zal wel goed zijn...

Ik leg de verantwoordelijkheid nu inderdaad bij de docent. Zo ervaren de kinderen het nl zelf ook. En ze handelen er ook naar.
Als jij je huiswerk niet goed opschreef. Dan moest je je klasgenoot bellen ( zelf actie ondernemen) om toch goed je werk te doen. Nu schrijven ze het half of helemaal niet op. En geven de docent nog eens de schuld als het niet goed staat op het web, ze bouwen echt daarop!
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 okt 2016, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie